Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Meer dan een 'zorgen voor ' is pastorale zorg in onze tijd een en context een 'bezorgdheid' geworden. Pastoraal bewogen opvoeders vragen zich af of hun inzet nog zin heeft. In dit jaarboek willen we deze bezorgdheid erkennen maar tegelijk ook ombuigen naar een groeiperspectief. De klassieke pastorale aanpak doet het niet meer. Er is nood aan een paradigmawissel waarbij de onderhoudspastoraal die eigen was aan een vrij homogene christelijke samenleving losgelaten wordt en nieuwe evengeliserende modellen ruimte krijgen. (Bron: covertekst)
Pastoraal --- Godsdienstige opvoeding --- 080071.jpg --- Pastorale begeleiding ; jeugd --- Pastoraat --- Geloofsopvoeding
Choose an application
In dit boek toont Wiel Smeets hoe jongeren ingewijd kunnen worden in de spiritualiteit van het christelijk geloof. Hij volgt daarbij de kerkvaders van de vroege kerk waarbij de spirituele ervaring vooraf ging aan de geloofsuiting. Het is voor kerkelijke jongernwerkers de kunst om jongeren eerst te 'verleiden' tot deelname aan een mogelijk inspirerende christelijke activiteit. Dit kan een kloosterbezoek zijn, het bekijken van een bijbelse speelfilm, het creatief verwerken van een bijbelverhaal, het zingen van een christelijk died e.d. Vervolgens kan de jongere geholpen worden bij het 'vernnnerlijken' van de opgedane ervaring. Het gaag Smeets vooral om jongeren voor wie christelijk geloof onbekend of ongeloofwaardig is. Zijn doel is om voor die jongere de poort naar het geloof weer te openen. (Bron: covertekst)
Didactics of religion --- Christian spirituality --- Education religieuse de teenagers --- Godsdienstige opvoeding van teenagers --- Religious education of teenagers --- 101214.jpg --- Spiritualiteit --- Mystagogy --- Catholic Church
Choose an application
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- Zacheüs --- 478.6 --- Bijbelverhalen --- 478.63 --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Choose an application
4 p.
Catechese --- Kleuteronderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Zorgverbreding --- 478.6 --- Bijbelverhalen --- 478.63 --- C6 --- handleiding --- catechese --- schoolpastoraal --- Bijbel --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Schoolbooks - Didactic material --- Geloofsopvoeding
Choose an application
247.5 --- eerste communie --- 093684.jpg --- Eerste Communie --- 244.5 --- Liturgische tijden - Kerkelijke feesten --- Eerste communie --- Lager onderwijs --- 1e leerjaar lager onderwijs --- Godsdienstige opvoeding --- Ouders --- Geloofsopvoeding --- Gesprek
Choose an application
Bibliodrama is een vorm van speels en dramatiserend omgaan met bijbelverhalen om in groepsverband de persoonlijke zingeving en levensspiritualiteit te ontdekken en te verruimen. Tegelijk verruimt het inzichten in de betekenissen van de bijbelverhalen. In onderwijs en pastoraat is de interesse voor deze methode de laatste jaren sterk gegroeid. Het boek bevat creatieve en speelse werkvormen om diepgaand met bijbelverhalen aan de slag te gaan met kinderen, jongeren en volwassenen. Het is een instructief praktijkboek voor het zorgvuldig en kwaliteitsvol begeleiden van bibliodrama. Het bevat achtergrond en duiding bij de begeleidingspraktijk van leerkrachten, pastores, bezinningsbegeleiders, catechisten, vormingswerkers, pedagogen e.a.Het eerste deel van het boek geeft een inleiding over de zin en betekenis van bibliodrama en zijn methode en de theologische en pedagogische opvattingen die het dragen. Deel twee licht de voorbereiding en de opbouw van een bibliodrama toe en reikt concrete begeleidingsvaardigheden aan. Daarnaast biedt het een veelheid van aandachtspunten en raadgevingen die de begeleider kunnen helpen om zijn deskundigheid te versterken. Deel drie beschrijft concrete basiswerkvormen en variaties, die op vele bijbelverhalen toepasbaar zijn en in de meeste groepen van kinderen tot volwassenen gespeeld kunnen worden. Ze zijn toegelicht met voorbeelden en talrijke begeleidingstips.Meer informatie over bibliodrama, het boek, kennismaking en opleiding is te vinden op: www.bibliodrama.be
bibliodrama --- 200.1 --- 236.4 --- Bibliodrama --- Bijbelverhalen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- 471.48 --- 478.6 --- Bijbel --- Dramatische expressie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- 456.8 --- bibliodrama (ler) --- godsdienst, didactiek, lo (ler) --- godsdienstonderwijs (ler) --- 244.5 --- Dramatische expressie; s.o. --- Bibliodrama : kinderen --- Godsdienst; s.o. --- 072009.jpg --- 268.711 --- 268.711 Bijbel en catechese--(themata) --- Bijbel en catechese--(themata) --- Catechese - Godsdienstonderwijs --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Didactics of religion --- Christian pastoral theology --- Bible --- History of Biblical events --- Drama --- Dramatische expressie; s.o --- Godsdienst; s.o --- Catechese --- Godsdienstige opvoeding --- Basisonderwijs --- Geloofsopvoeding
Choose an application
Leerlingen evalueren is noodzakelijk, maar niet altijd zo vanzelfsprekend. Hoe verzamelen we als leerkrachten basisonderwijs betrouwbare gegevens over wat de leerlingen kennen, kunnen en zijn? Hoe komen we op basis van die gegevens tot een correcte en realistische beoordeling? Hoe kunnen we leerlingen hiermee vooruithelpen? Welke rol kan het rapporteren vervullen? En waar staat de leerling in dit proces?
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- lager onderwijs --- Kindergarten --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Evaluatie --- Frans --- Nederlands --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- evalueren --- godsdienst --- kleuters --- muzische vorming --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 474.4 --- didactiek --- evaluatie --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatie --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Rapporteren --- Taal --- Wereldoriëntatie --- Wiskunde --- 471.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Godsdienstige opvoeding --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlingen --- Moedertaal --- Muzische opvoeding --- Ontwikkelingsdoelen --- Zorgverbreding --- 474.4 ) Evaluatie --- evaluatie basisschool --- kleuteronderwijs --- leerdoelen --- levensbeschouwelijke opvoeding --- ontwikkelingsdoelen --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Rapporteren ; ba.o --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Leerdoel --- Ontwikkelingsdoel --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Volwassene --- 454.4
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|