Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by
Early experience, the brain, and consciousness: an historical and interdisciplinary synthesis
Authors: ---
ISBN: 9780805840841 0805840842 9780805840858 0805840850 9780203809723 9781136677212 9781136677250 9781136677267 Year: 2007 Publisher: New York (N.Y.) Erlbaum


Book
Le dessin d'enfant
Author:
ISBN: 9782130564072 2130564070 Year: 2007 Volume: 3591 Publisher: Paris: PUF,


Book
Ontwikkelingspsychologie II : Levensloop vanaf de jongvolwassenheid.
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789043014038 Year: 2007 Publisher: Amsterdam : Pearson Education Benelux,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ontwikkelingspsychologie II geeft een uitgebreid overzicht van het vakgebied. Het boek behandelt de menselijke ontwikkeling van de jongvolwassenheid tot het levenseinde. De fysieke, cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling in deze fasen komen uitgebreid aan de orde. Het boek combineert en integreert theorie, onderzoek en praktijk op een toegankelijke manier. De focus ligt daarbij op het hier en nu. De traditionele kerngebieden en historische ontwikkelingen worden besproken, maar steeds wordt daarbij een link gelegd naar nieuwe ontwikkelingsgebieden, onderzoeksbevindingen en trends. Kenmerkend zijn verder de didactische elementen en de aantrekkelijke schrijfstijl. De auteur leidt de student door het boek heen aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen. Ontwikkelingpsychologie II gaat verder waar het eerste deel ophield. Door de vergelijkbare opbouw en didactiek sluiten de boeken naadloos op elkaar aan. (Bron: www.pearsoneducation.nl)

The nutritional psychology of childhood
Author:
ISBN: 9780521535106 9780511489679 9780521827874 Year: 2007 Publisher: Cambridge Cambridge University Press


Book
Environment and children : passive lessons from the everyday environment
Authors: ---
ISBN: 9781138140486 9780080550978 9781136405501 9781136405457 9781136405495 9780750683449 0080550975 113640550X 1136405453 1136405496 1138140481 0750683449 1281036552 9786611036553 Year: 2007 Publisher: Amsterdam ; London : Architectural,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

How does the built environment affect children - their health, their behaviour, education and development? To support them, what do we need to consider and what do we need to do? Can our surroundings foster environmental and social awareness and responsibility?Based on Christopher Day's experiences designing schools and early childhood centres in the United States and Britain, this groundbreaking book sets out to answer these questions and to offer solutions. Children all too often find themselves living in alien surroundings desi


Book
Hechtingsproblemen in gezinnen : integratie van de hechtingstheorie binnen het systeemtherapeutische model
Author:
ISBN: 9789077442326 9789401425766 Year: 2007 Publisher: Leuven Houten LannooCampus Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De grondlegger van de hechtingstheorie, John Bowlby, onderzocht en beschreef de fundamentele behoefte van kinderen om zich te hechten aan hun ouders. Dit hechtingsgebeuren vindt plaats binnen het intieme netwerk van gezinsrelaties, waarin elk kind geboren wordt en opgroeit. Lange tijd beperkte het onderzoek naar hechtingsprocessen zich tot de relatie tussen een kind en zijn moeder, waarbij de aandacht vooral naar de intrapsychische belevingswereld van onveilig gehechte kinderen en volwassenen ging. Pas in later onderzoek was er veel meer oog voor de impact van gezinsfactoren die het hechtingsgebeuren beïnvloeden. Toch bleven tot voor enkele jaren de hechtingstheorie en de systeemtheorie twee gescheiden werelden. Onder impuls van een groeiende groep van clinici worden de verworvenheden van de hechtingstheorie geïntegreerd binnen een systeemtherapeutisch denkmodel. Deze systeemtherapeuten breiden het concept van gehechtheid uit naar het gezinssysteem als geheel. Hechtingsproblemen in gezinnen heeft oog voor vormen van implementatie van de hechtingsdynamiek binnen een systemische visie op gezinnen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan gehechtheid binnen veilige en onveilige gezinssituaties. De auteur benadert de hechtingstheorie niet vanuit de gedachte dat kinderen slachtoffers kunnen zijn van een onveilige omgeving. Hij gaat er vooral van uit dat kinderen, met hun eigen temperament en karakter, actief deelnemen aan de vorming van hechtingspatronen binnen het gezin. Dit boek is bestemd voor hulpverleners die de hechtingstheorie op een kritische en gedifferentieerde manier willen toepassen in counseling en psychotherapie. Door de gedegen samenvattingen van belangrijke theorieën uit het werkveld is het tevens zeer geschikt als leerboek in de opleiding tot behandelaar.


Book
Praktijkgerichte ontwikkelingspsychologie : van wieg tot hangplek: de ontwikkeling van 0- tot 18-jarigen
Authors: ---
ISBN: 9789024417360 Year: 2007 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. In leesbare taal worden de ontwikkelingen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied uiteengezet. De ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken worden beschreven aan de hand van ontwikkelingstaken. Zo zijn er bijvoorbeeld de ontwikkelingstaken van het verwerven van een veilige basis, het leren omgaan met anderen en het verwerven van een eigen identiteit, maar ook van het omgaan met vrije tijd en het kiezen van een opleiding en beroep. Dit boek is bedoeld voor studenten van de hbo-opleidingen Social Work. Daarnaast kan dit boek voor de opleiding hbo pedagogiek een introductie vormen in het ontwikkelingspsychologisch denken en handelen. Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen van 0 tot 18 jaar. Goed opgebouwd wordt aangegeven hoe de ontwikkeling op cognitief, emotioneel en sociaal gebied meestal verloopt. In het boek wordt gebruik gemaakt van een hoofdstukverdeling, schema's En kopjes en trefwoorden in de marge in blauwe steunkleur. Dat maakt het heel overzichtelijk en duidelijk. Het geheel wordt verlevendigd met tekeningen. In het eerste hoofdstuk wordt de opbouw van het boek uitgelegd. Bij het boek is een cd-rom gevoegd met videofragmenten ter illustratie van verschillende ontwikkelingssituaties. Ook is achterin een lijst met geraadpleegde literatuur te vinden. De twee schrijfsters zijn beiden psycholoog en hebben beiden ruime ervaring in hun vakgebied. Het boek is bedoeld voor studenten HBO sociaal werk. Daarnaast kan dit boek gebruikt worden door professionals die met kinderen werken. Op de bijgeleverde cd-rom staan videofragmenten van uiteenlopende situaties. Door middel van deze beelden en bijbehorende opdrachten maken studenten de koppeling van theorie naar praktijk. Het is voor hbo-studenten belangrijk steeds een praktijkgerichte toepassing te maken van de theorie. Wat valt op aan het gedrag van deze kinderen en jongeren, en zijn dit dan signalen van mogelijke Stoornissen of hoort het bij de leeftijdsfase? Het boek belicht ook de sterke kanten en mogelijkheden van kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Wat is ontwikkelingspsychologie? 1.1 Inleiding 1.2 Ontwikkelingstaken 1.3 Variaties in ontwikkeling 1.4 De (veer)kracht van jeugd 1.5 Van theorie naar praktijk 2 Een veilige basis 2.1 Inleiding 2.2 Ontwikkeling van een veilige basis: zo gaat het meestal 2.3 Soms gaat het anders 2.4 Hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen 2.5 Hechtingsproblemen in de dagelijkse praktijk 2.6 Van theorie naar praktijk 3 Het verkennen van de wereld 3.1 Inleiding 3.2 Eerste ervaringen 3.3 Neurologische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.4 Zintuiglijke ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.5 Motorische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.6 Wederzijdse benvloeding 3.7 Soms gaat het anders 3.8 Problemen en stoornissen 3.9 Van theorie naar praktijk 4 Een eigen identiteit 4.1 Inleiding 4.2 Zo gaat het meestal: ontdekken van het ik 4.3 Soms gaat het anders 4.4 Identiteitsstoornissen 4.5 Van theorie naar praktijk 5 Leren communiceren 5.1 Inleiding 5.2 Taalontwikkeling 5.3 Non-verbale communicatie 5.4 Als het anders gaat 5.5 Stoornissen en problemen in de communicatie 5.6 Stoornissen in de verbale communicatie 5.7 Stoornissen in de non-verbale communicatie 5.8 Van theorie naar praktijk 6 Het begrijpen van de wereld 6.1 Inleiding 6.2 Ontwikkeling van het denken 6.3 Intelligentie 6.4 Als het anders gaat 6.5 Beperkingen en problemen 6.6 Van theorie naar praktijk 7 Omgaan met anderen 7.1 Inleiding 7.2 Leren omgaan met anderen: zo gaat het meestal 7.3 Als het anders gaat 7.4 Problemen en stoornissen 7.5 Van theorie naar praktijk 8 Opgroeien in een gezin 8.1 Inleiding 8.2 Het gezin als systeem 8.3 Omstandigheden van het gezin 8.4 Opvoeding 8.5 Soms gaat het anders 8.6 Gezinsproblemen en gestoorde gezinsrelaties 8.7 Gezinsbehandeling 8.8 Kinderbescherming 8.9 Van theorie naar praktijk 9 Kind en school 9.1 Inleiding 9.2 Ontwikkeling van een kind op school 9.3 Leren op school 9.4 De school Als medeopvoeder 9.5 De school als sociale omgeving 9.6 Na de basisschool 9.7 Soms gaat het anders 9.8 Leerproblemen en leerstoornissen 9.9 Van theorie naar praktijk 10 Van kind naar puber 10.1 Inleiding 10.2 Biologische veranderingen 10.3 Neurologische en cognitieve veranderingen 10.4 Veranderingen op school 10.5 Veranderingen in het gezin 10.6 Visies op puberteit 10.7 Ontwikkelingstaken voor jongeren 10.8 Soms gaat het anders 10.9 Van theorie naar praktijk 11 Een eigen persoonlijkheid 11.1 Inleiding 11.2 Emotionele ontwikkeling 11.3 Morele ontwikkeling 11.4 Identiteitsontwikkeling 11.5 Stoornissen in de emotionele ontwikkeling 11.6 Van theorie naar praktijk 12 Gezondheid en uiterlijk 12.1 Inleiding 12.2 Zelfconcept en zelfwaardering 12.3 Stoornissen in het zelfconcept 12.4 Eten, drinken en roken 12.5 Alcohol- en drugsverslaving 12.6 Bevorderen van gezond gedrag 12.7 Van theorie naar praktijk 13 Het invullen van vrije tijd 13.1 Inleiding 13.2 Zo gaat het meestal: clubjes en baantjes 13.3 Soms gaat het Anders: hangjongeren 13.4 Jeugdcriminaliteit 13.5 Van theorie naar praktijk 14 Sociale contacten en vriendschappen 14.1 Inleiding 14.2 Peergroups 14.3 Jeugdculturen en jongerenstijlen 14.4 Omgaan met groepsdruk 14.5 Soms gaat het anders: de eenling 14.6 Invloed van leeftijdsgenoten en invloed van thuis 14.7 Van theorie naar praktijk 15 Een seksuele identiteit 15.1 Inleiding 15.2 Zo gaat het meestal 15.3 Soms gaat het anders 15.4 Seksueel misbruik 15.5 Jeugdige zedendelinquenten 15.6 Loverboys 15.7 Van theorie naar praktijk 16 Kiezen voor opleiding en werk 16.1 Inleiding 16.2 Schoolbeleving 16.3 Schoolmotivatie 16.4 Kiezen voor een opleiding 16.5 Jongeren op de arbeidsmarkt 16.6 Soms gaat het anders: spijbelen 16.7 Van theorie naar praktijk 17 Een plek in de maatschappij 17.1 Inleiding 17.2 Omgaan met autoriteit 17.3 Jeugdparticipatie 17.4 Binding met de maatschappij 17.5 Van theorie naar praktijk

Educating the human brain
Authors: ---
ISBN: 9781591473817 1591473810 Year: 2007 Publisher: Washington, DC : American Psychological Association,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Developmental psychology --- Cognitive psychology --- Physiology of nerves and sense organs --- Attention --- Brain --- Child development --- 159.91 --- 159.922.7 --- 159.95*1 --- Cerebrum --- Mind --- Central nervous system --- Head --- Concentration (Psychology) --- Flow (Psychology) --- Apperception --- Arousal (Physiology) --- Educational psychology --- Memory --- Psychology --- Thought and thinking --- Distraction (Psychology) --- Executive functions (Neuropsychology) --- Interest (Psychology) --- Child study --- Children --- Development, Child --- Developmental biology --- 159.95*1 Cognitieve psychologie --- Cognitieve psychologie --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Growth --- Development --- Attention. --- Brain. --- Child Development. --- Child development. --- Child. --- Infant. --- Growth. --- Growth & development. --- Child Development --- Infant --- Child --- Growth and Development --- Age Groups --- Physiological Processes --- Arousal --- Central Nervous System --- Human Development --- Persons --- Behavior and Behavior Mechanisms --- Physiological Phenomena --- Nervous System --- Psychophysiology --- Psychiatry and Psychology --- Phenomena and Processes --- Anatomy --- Psychological Phenomena and Processes --- Named Groups --- Neuroscience --- Human Anatomy & Physiology --- Health & Biological Sciences --- Growth and Development. --- Age Groups. --- Physiological Phenomena. --- Arousal. --- Central Nervous System. --- Human Development. --- Persons. --- Behavior and Behavior Mechanisms. --- Nervous System. --- Psychophysiology. --- Anatomy.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by