Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
159.922 --- Bewustzijnspsychologie. Differentiële psychologie --- 159.922 Bewustzijnspsychologie. Differentiële psychologie --- Developmental psychology --- Experience --- Knowledge, Theory of --- Philosophy --- Psychology --- Reality --- Pragmatism --- Development (Psychology) --- Developmental psychobiology --- Life cycle, Human
Choose an application
Drawing, Psychology of --- Children's drawings --- Child psychology --- Dessin --- Dessins d'enfants --- Enfants --- Psychologie --- BPB0712 --- 159.922.75 --- Tekeningen en afbeeldingen door kinderen --- 159.922.75 Tekeningen en afbeeldingen door kinderen --- Child psychology.
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie II geeft een uitgebreid overzicht van het vakgebied. Het boek behandelt de menselijke ontwikkeling van de jongvolwassenheid tot het levenseinde. De fysieke, cognitieve, sociale en persoonlijkheidsontwikkeling in deze fasen komen uitgebreid aan de orde. Het boek combineert en integreert theorie, onderzoek en praktijk op een toegankelijke manier. De focus ligt daarbij op het hier en nu. De traditionele kerngebieden en historische ontwikkelingen worden besproken, maar steeds wordt daarbij een link gelegd naar nieuwe ontwikkelingsgebieden, onderzoeksbevindingen en trends. Kenmerkend zijn verder de didactische elementen en de aantrekkelijke schrijfstijl. De auteur leidt de student door het boek heen aan de hand van praktische voorbeelden en oefeningen. Ontwikkelingpsychologie II gaat verder waar het eerste deel ophield. Door de vergelijkbare opbouw en didactiek sluiten de boeken naadloos op elkaar aan. (Bron: www.pearsoneducation.nl)
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- levensloop --- Ontwikkelingspsychologie --- 159.922 --- 159.922.6 --- #GGSB: Psychologie --- 416 --- Ouderen --- Volwassenen --- 072008.jpg --- S2008308.JPG --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Psychologie --- Man --- Volwassene --- psychologie van de levensloop --- ouderen --- volwassenen
Choose an application
Children --- Eating disorders in children --- Infants --- 159.922.7 --- Babies --- Infancy --- Child psychopathology --- Childhood --- Kids (Children) --- Pedology (Child study) --- Youngsters --- Age groups --- Families --- Life cycle, Human --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Nutrition&delete& --- Psychological aspects --- Nutrition --- Child feeding behavior --- Children's eating habits --- Children's food habits --- Food habits --- School children --- Food
Choose an application
6-7161-1
kinderpsychologie --- Educational sciences --- kinderen --- seksuele vorming --- seksualiteit --- Didactics of medicine --- Didactics of primary education --- Sexology --- Seksualiteit ; kinderen --- 159.922.7 --- #GBIB:IDGP --- seksuele opvoeding --- kleuters --- basisonderwijs --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 433.4 --- sociale opvoeding --- 416.5 --- Ontwikkeling van kinderen --- Seksuele ontwikkeling --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Seksuele voorlichting --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Overige onderwerpen uit de kinder- en jeugdpsychologie --- Seksuele en relationele opvoeding --- Kinderen --- RSV basisonderwijs --- 613.88 --- Communicatie --- Relationele en seksuele vorming --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
How does the built environment affect children - their health, their behaviour, education and development? To support them, what do we need to consider and what do we need to do? Can our surroundings foster environmental and social awareness and responsibility?Based on Christopher Day's experiences designing schools and early childhood centres in the United States and Britain, this groundbreaking book sets out to answer these questions and to offer solutions. Children all too often find themselves living in alien surroundings desi
Children and the environment --- Architecture --- Environmental aspects. --- Human factors. --- 114 --- 159.922.7 --- 72.01 --- 721.01 --- 721.01 Architectuurontwerpen. Bouwplannen. Bouwprojecten --- Architectuurontwerpen. Bouwplannen. Bouwprojecten --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 114 Ruimte. Dimensie. Enkelvoudigheid en meervoudigheid. Uitdeining --- Ruimte. Dimensie. Enkelvoudigheid en meervoudigheid. Uitdeining --- Environment and children --- Human ecology --- Human factors in architecture --- Human engineering --- Architecture and society --- Buildings --- Environmental aspects --- Human factors --- Architectuurtheorie. Bouwprincipes. Esthetica van de bouwkunst. Filosofie van de bouwkunst --- Environmental engineering --- Children and the environment.
Choose an application
Electroencephalography --- Evoked potentials (Electrophysiology) --- Infants --- Pediatric neurology --- 159.91 --- 159.922.7 --- Nervous system --- Neurology --- Babies --- Infancy --- Children --- Cortical evoked potentials --- Event-related brain potentials --- Event-related potentials (Electrophysiology) --- Evoked cortical potentials --- Electrophysiology --- EEG --- Encephalography --- Brain --- Electrodiagnosis --- Visual evoked response --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- Research&delete& --- Methodology --- Diseases --- Diagnosis --- Cognition in infants. --- Evoked potentials (Electrophysiology). --- Neuropsychological tests for children. --- Research
Choose an application
De grondlegger van de hechtingstheorie, John Bowlby, onderzocht en beschreef de fundamentele behoefte van kinderen om zich te hechten aan hun ouders. Dit hechtingsgebeuren vindt plaats binnen het intieme netwerk van gezinsrelaties, waarin elk kind geboren wordt en opgroeit. Lange tijd beperkte het onderzoek naar hechtingsprocessen zich tot de relatie tussen een kind en zijn moeder, waarbij de aandacht vooral naar de intrapsychische belevingswereld van onveilig gehechte kinderen en volwassenen ging. Pas in later onderzoek was er veel meer oog voor de impact van gezinsfactoren die het hechtingsgebeuren beïnvloeden. Toch bleven tot voor enkele jaren de hechtingstheorie en de systeemtheorie twee gescheiden werelden. Onder impuls van een groeiende groep van clinici worden de verworvenheden van de hechtingstheorie geïntegreerd binnen een systeemtherapeutisch denkmodel. Deze systeemtherapeuten breiden het concept van gehechtheid uit naar het gezinssysteem als geheel. Hechtingsproblemen in gezinnen heeft oog voor vormen van implementatie van de hechtingsdynamiek binnen een systemische visie op gezinnen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan gehechtheid binnen veilige en onveilige gezinssituaties. De auteur benadert de hechtingstheorie niet vanuit de gedachte dat kinderen slachtoffers kunnen zijn van een onveilige omgeving. Hij gaat er vooral van uit dat kinderen, met hun eigen temperament en karakter, actief deelnemen aan de vorming van hechtingspatronen binnen het gezin. Dit boek is bestemd voor hulpverleners die de hechtingstheorie op een kritische en gedifferentieerde manier willen toepassen in counseling en psychotherapie. Door de gedegen samenvattingen van belangrijke theorieën uit het werkveld is het tevens zeer geschikt als leerboek in de opleiding tot behandelaar.
Emotionele stoornissen --- Gezin --- Gezinstherapie. --- Kinderen. --- Systeemtherapie. --- gezinstherapie --- hechting (psychologie) --- Psychiatry --- systeemtherapie --- bodemloosheidsyndroom --- Attachment behavior --- Family psychotherapy --- System theory --- 607.43 --- gezin --- hechtingsstoornissen --- 159.922 --- Gehechtheid --- Gezinstherapie --- Jeugdhulpverlening --- Kinderen --- Ontwikkeling --- Relatietherapie --- hechtingsproblemen --- Systeemdenken --- Systeemtherapie --- Hechting --- Psychotherapie --- Hechtingstheorie --- Gezinszorg --- Hechting (psychologie) --- Thuiszorg --- Ouderenzorg --- Hechtingsstoornissen --- psychotherapieën, overige --- hechting --- psychotherapie --- 615.88
Choose an application
Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen en jongeren van 0 tot 18 jaar. In leesbare taal worden de ontwikkelingen op cognitief, sociaal en emotioneel gebied uiteengezet. De ontwikkelingen die kinderen en jongeren doormaken worden beschreven aan de hand van ontwikkelingstaken. Zo zijn er bijvoorbeeld de ontwikkelingstaken van het verwerven van een veilige basis, het leren omgaan met anderen en het verwerven van een eigen identiteit, maar ook van het omgaan met vrije tijd en het kiezen van een opleiding en beroep. Dit boek is bedoeld voor studenten van de hbo-opleidingen Social Work. Daarnaast kan dit boek voor de opleiding hbo pedagogiek een introductie vormen in het ontwikkelingspsychologisch denken en handelen. Dit boek behandelt de ontwikkelingspsychologie van kinderen van 0 tot 18 jaar. Goed opgebouwd wordt aangegeven hoe de ontwikkeling op cognitief, emotioneel en sociaal gebied meestal verloopt. In het boek wordt gebruik gemaakt van een hoofdstukverdeling, schema's En kopjes en trefwoorden in de marge in blauwe steunkleur. Dat maakt het heel overzichtelijk en duidelijk. Het geheel wordt verlevendigd met tekeningen. In het eerste hoofdstuk wordt de opbouw van het boek uitgelegd. Bij het boek is een cd-rom gevoegd met videofragmenten ter illustratie van verschillende ontwikkelingssituaties. Ook is achterin een lijst met geraadpleegde literatuur te vinden. De twee schrijfsters zijn beiden psycholoog en hebben beiden ruime ervaring in hun vakgebied. Het boek is bedoeld voor studenten HBO sociaal werk. Daarnaast kan dit boek gebruikt worden door professionals die met kinderen werken. Op de bijgeleverde cd-rom staan videofragmenten van uiteenlopende situaties. Door middel van deze beelden en bijbehorende opdrachten maken studenten de koppeling van theorie naar praktijk. Het is voor hbo-studenten belangrijk steeds een praktijkgerichte toepassing te maken van de theorie. Wat valt op aan het gedrag van deze kinderen en jongeren, en zijn dit dan signalen van mogelijke Stoornissen of hoort het bij de leeftijdsfase? Het boek belicht ook de sterke kanten en mogelijkheden van kinderen en jongeren Inhoudsopgave : 1 Wat is ontwikkelingspsychologie? 1.1 Inleiding 1.2 Ontwikkelingstaken 1.3 Variaties in ontwikkeling 1.4 De (veer)kracht van jeugd 1.5 Van theorie naar praktijk 2 Een veilige basis 2.1 Inleiding 2.2 Ontwikkeling van een veilige basis: zo gaat het meestal 2.3 Soms gaat het anders 2.4 Hechtingsproblemen en hechtingsstoornissen 2.5 Hechtingsproblemen in de dagelijkse praktijk 2.6 Van theorie naar praktijk 3 Het verkennen van de wereld 3.1 Inleiding 3.2 Eerste ervaringen 3.3 Neurologische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.4 Zintuiglijke ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.5 Motorische ontwikkeling: zo gaat het meestal 3.6 Wederzijdse benvloeding 3.7 Soms gaat het anders 3.8 Problemen en stoornissen 3.9 Van theorie naar praktijk 4 Een eigen identiteit 4.1 Inleiding 4.2 Zo gaat het meestal: ontdekken van het ik 4.3 Soms gaat het anders 4.4 Identiteitsstoornissen 4.5 Van theorie naar praktijk 5 Leren communiceren 5.1 Inleiding 5.2 Taalontwikkeling 5.3 Non-verbale communicatie 5.4 Als het anders gaat 5.5 Stoornissen en problemen in de communicatie 5.6 Stoornissen in de verbale communicatie 5.7 Stoornissen in de non-verbale communicatie 5.8 Van theorie naar praktijk 6 Het begrijpen van de wereld 6.1 Inleiding 6.2 Ontwikkeling van het denken 6.3 Intelligentie 6.4 Als het anders gaat 6.5 Beperkingen en problemen 6.6 Van theorie naar praktijk 7 Omgaan met anderen 7.1 Inleiding 7.2 Leren omgaan met anderen: zo gaat het meestal 7.3 Als het anders gaat 7.4 Problemen en stoornissen 7.5 Van theorie naar praktijk 8 Opgroeien in een gezin 8.1 Inleiding 8.2 Het gezin als systeem 8.3 Omstandigheden van het gezin 8.4 Opvoeding 8.5 Soms gaat het anders 8.6 Gezinsproblemen en gestoorde gezinsrelaties 8.7 Gezinsbehandeling 8.8 Kinderbescherming 8.9 Van theorie naar praktijk 9 Kind en school 9.1 Inleiding 9.2 Ontwikkeling van een kind op school 9.3 Leren op school 9.4 De school Als medeopvoeder 9.5 De school als sociale omgeving 9.6 Na de basisschool 9.7 Soms gaat het anders 9.8 Leerproblemen en leerstoornissen 9.9 Van theorie naar praktijk 10 Van kind naar puber 10.1 Inleiding 10.2 Biologische veranderingen 10.3 Neurologische en cognitieve veranderingen 10.4 Veranderingen op school 10.5 Veranderingen in het gezin 10.6 Visies op puberteit 10.7 Ontwikkelingstaken voor jongeren 10.8 Soms gaat het anders 10.9 Van theorie naar praktijk 11 Een eigen persoonlijkheid 11.1 Inleiding 11.2 Emotionele ontwikkeling 11.3 Morele ontwikkeling 11.4 Identiteitsontwikkeling 11.5 Stoornissen in de emotionele ontwikkeling 11.6 Van theorie naar praktijk 12 Gezondheid en uiterlijk 12.1 Inleiding 12.2 Zelfconcept en zelfwaardering 12.3 Stoornissen in het zelfconcept 12.4 Eten, drinken en roken 12.5 Alcohol- en drugsverslaving 12.6 Bevorderen van gezond gedrag 12.7 Van theorie naar praktijk 13 Het invullen van vrije tijd 13.1 Inleiding 13.2 Zo gaat het meestal: clubjes en baantjes 13.3 Soms gaat het Anders: hangjongeren 13.4 Jeugdcriminaliteit 13.5 Van theorie naar praktijk 14 Sociale contacten en vriendschappen 14.1 Inleiding 14.2 Peergroups 14.3 Jeugdculturen en jongerenstijlen 14.4 Omgaan met groepsdruk 14.5 Soms gaat het anders: de eenling 14.6 Invloed van leeftijdsgenoten en invloed van thuis 14.7 Van theorie naar praktijk 15 Een seksuele identiteit 15.1 Inleiding 15.2 Zo gaat het meestal 15.3 Soms gaat het anders 15.4 Seksueel misbruik 15.5 Jeugdige zedendelinquenten 15.6 Loverboys 15.7 Van theorie naar praktijk 16 Kiezen voor opleiding en werk 16.1 Inleiding 16.2 Schoolbeleving 16.3 Schoolmotivatie 16.4 Kiezen voor een opleiding 16.5 Jongeren op de arbeidsmarkt 16.6 Soms gaat het anders: spijbelen 16.7 Van theorie naar praktijk 17 Een plek in de maatschappij 17.1 Inleiding 17.2 Omgaan met autoriteit 17.3 Jeugdparticipatie 17.4 Binding met de maatschappij 17.5 Van theorie naar praktijk
Ontwikkelingspsychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- kleuters --- adolescenten --- peuters --- baby's --- 416.2 --- adolescentiepsychologie --- jeugdpsychologie --- kinderpsychologie --- psychologie --- 416 --- communicatie --- gezin --- identiteit --- intelligentie --- persoonlijkheid --- pubers --- school --- sociaal gedrag --- 159.98 --- afzonderlijke leeftijdsgroepen in de jeugdpsychologie - algemeen --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- Contains audio-visual material --- 159.922 --- Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- Ontwikkelingspsychologie : jongeren --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- Kinderen --- Pubers --- Psychologie --- Overzicht --- Kind --- Puber --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Man --- Volwassene
Choose an application
Developmental psychology --- Cognitive psychology --- Physiology of nerves and sense organs --- Attention --- Brain --- Child development --- 159.91 --- 159.922.7 --- 159.95*1 --- Cerebrum --- Mind --- Central nervous system --- Head --- Concentration (Psychology) --- Flow (Psychology) --- Apperception --- Arousal (Physiology) --- Educational psychology --- Memory --- Psychology --- Thought and thinking --- Distraction (Psychology) --- Executive functions (Neuropsychology) --- Interest (Psychology) --- Child study --- Children --- Development, Child --- Developmental biology --- 159.95*1 Cognitieve psychologie --- Cognitieve psychologie --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Growth --- Development --- Attention. --- Brain. --- Child Development. --- Child development. --- Child. --- Infant. --- Growth. --- Growth & development. --- Child Development --- Infant --- Child --- Growth and Development --- Age Groups --- Physiological Processes --- Arousal --- Central Nervous System --- Human Development --- Persons --- Behavior and Behavior Mechanisms --- Physiological Phenomena --- Nervous System --- Psychophysiology --- Psychiatry and Psychology --- Phenomena and Processes --- Anatomy --- Psychological Phenomena and Processes --- Named Groups --- Neuroscience --- Human Anatomy & Physiology --- Health & Biological Sciences --- Growth and Development. --- Age Groups. --- Physiological Phenomena. --- Arousal. --- Central Nervous System. --- Human Development. --- Persons. --- Behavior and Behavior Mechanisms. --- Nervous System. --- Psychophysiology. --- Anatomy.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|