Narrow your search

Library

UCLL (1)


Resource type

book (1)


Language

Dutch (1)


Year
From To Submit

2007 (1)

Listing 1 - 1 of 1
Sort by

Book
Vijf nieuwtestamentische verhalen onder de loep genomen en didactisch uitgewerkt
Author:
Year: 2007 Publisher: Heverlee Katholieke Hogeschool Leuven. Departement Lerarenopleiding

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit eindwerk is ontstaan o.w.v. de nood aan goed onderwijs m.b.t. bijbelverhalen in de middelbare scholen in Vlaanderen. Godsdienstleerkrachten nemen nog maar zelden de bijbel in de hand in hun lessen, hoofdzakelijk omdat ze zich hier zelf onzeker over voelen. Ze kennen de inhoud van de bijbel zelf niet goed en weten er zelf nog weinig over waardoor ze het gevoel hebben zich op glad ijs te begeven wanneer ze iets over de bijbel zouden willen vertellen. Ze hebben vaak ook angst dat de leerlingen dit niet interessant gaan vinden en dat ze hun aandacht er niet gaan kunnen bijhouden. Dit eindwerk wil daarom een hulp bieden aan de leerkrachten Godsdienst om terug meer de bijbel te betrekken in hun lessen. Het bespreekt daarom vijf verhalen uit het Nieuwe Testament en meer specifiek, uit de verschillende evangeliën. Het geeft een schat aan achtergrondinformatie over de schrijver, het doel van de schrijver, zijn beeld van Jezus, de cultuur en samenleving van toen, de historiciteit en de plaats van het verhaal binnen het evangelie. Daarnaast haalt het een aantal boodschappen aan die in het verhaal zitten met daarbij ook het verband hiervan met de kernboodschap van Jezus. Als laatste vind je in het theoretisch luik ook een actualisering bij elk verhaal. Zo verschaft dit eindwerk je voldoende achtergrond en basis om aan de slag te kunnen gaan in de lessen godsdienst. Het zorgt ervoor dat je een beter zicht hebt op de theorie die er bij een bijbelverhaal komt kijken, waardoor je voldoende geïnformeerd aan de concretisering van je lessen kan beginnen. Als tweede grote deel vind je in dit eindwerk ook een didactisch luik met informatie over de verschillende terreinen waar de verhalen in passen, de levensvragen die leerlingen zich stellen en de bijhorende levensbeschouwelijke keuzes die ze moeten maken en werkvormen die je bij de verhalen kan gebruiken. Je vindt er ook o.a. de verhalen in een hedendaags jasje (anno 2007) en een lijstje van films die je kan gebruiken in de le

Keywords

Listing 1 - 1 of 1
Sort by