Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
#KVHB:Persoonlijkheidsstoornissen --- psychopathie --- antisociale persoonlijkheidsstoornis --- geestelijke gezondheidszorg --- psychiatrie --- Probleemgedrag --- Sociaal gedrag (antisociaal gedrag) --- S2006329.JPG --- psychische syndromen --- 616.2 --- gedragsstoornissen --- Psychiatry --- persoonlijkheidsstoornissen
Choose an application
DIS (dissociatieve identiteitsstoornis) --- Psychiatry --- persoonlijkheidsstoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- identiteitsstoornissen --- psychiatrie --- 417 --- 606.329 --- identiteitsstoornis --- psychische stoornissen --- Identiteit --- Psychologie : algemeen --- 604.6 --- geestelijke gezondheidszorg (gez) --- identiteit --- psychotherapie (gez) --- S2006315.JPG --- persoonlijkheidsleer --- psychische syndromen --- Persoonlijkheidsleer --- Overige neurosen --- 159.93 --- 616.2
Choose an application
Psychiatry --- psychiatrische behandelingsmethoden --- muziektherapie --- psychopathologie --- evidence-based methodiek --- creatieve therapie --- Creatieve therapie --- #KVHB:Muziektherapie --- S2006725.JPG --- bejaarden --- muziek --- psychiatrie --- psychische syndromen --- psychotherapie --- systeemgericht welzijnswerk --- verslaving --- vluchtelingen --- 362.6 --- 7 --- 616 --- 616.2 --- 615.8 --- 361.1 --- 613.8 --- 325 --- Contains audio-visual material --- 681 --- Naslagwerken muziektherapie --- Muziektherapie
Choose an application
Leer-, ontwikkelings- en gedragsstoornissen komen bij kinderen meestal niet alleen. Veel kinderen zitten in de zogenaamde syndroommix en vertonen een mix van kenmerken.Kutscher geeft toegankelijke informatie over oorzaken, symptomen, wisselwerkingen tussen stoornissen en behandelmogelijkheden. Hij biedt effectieve strategieën, praktijkvoorbeelden, praktische tips, uitgebreide informatie over medicatie en een gedragscontrolelijst.
071579.jpg --- Leerstoornissen --- ADHD --- autisme --- bipolaire stoornissen --- depressie bij kinderen --- leerproblemen --- meervoudige complexe onwikkelingsstoornis --- syndroom van Gilles de la Tourette --- 462.4 --- Aspergersyndroom --- Gilles de la Tourettesyndroom --- autismespectrumstoornissen --- depressie --- leerstoornissen --- Autistische kinderen --- Gedragsproblemen --- Kinderen --- Leerproblemen --- Kinderen : stoornissen --- Autisme --- Depressies : kinderen --- 376.5 --- 464 --- Angststoornissen --- Bipolaire stoornis --- Depressies --- Ontwikkelingsproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- (zie ook: Hyperkinetische kinderen) --- 376 --- Bipolaire stoornissen --- Geneesmiddelen --- Ticstoornissen --- Syndromen --- Ouderschap --- Professionalisering --- Psychopathologie --- Gedragsprobleem --- Kind --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Syndroom (ziektebeeld) --- Leerstoornis --- Ontwikkelingsprobleem --- Psychiatry --- kinderpsychiatrie --- orthopedagogiek --- Leer- en gedragsproblemen. --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Psychodiagnostiek neemt in het takenpakket van heel wat psychologen een belangrijke plaats in. Meer nog dan de psychotherapie, die ook door andere beroepsgroepen wordt beoefend, bepaalt de diagnostiek de eigenheid van de psycholoog in de hulpverlening. Diagnostiek is meer dan het afnemen van testen. Als professioneel handelen is diagnostiek veeleer een beslissingsproces dat plaatsvindt in samenspraak met de clint en zijn/haar omgeving. In 2003 publiceerden De Bruyn, Ruijssenaars, Pameijer en Van Aarle De diagnostische cyclus: Een praktijkleer, een uitgebreide handleiding bij de concrete uitwerking van het diagnostische proces in de vorm van de diagnostische cyclus. Tot de puzzel past laat de lezer in korte, praktijkgerichte bijdragen kennismaken met vier basisvragen van de diagnostische cyclus: onderkenning (wat zijn de problemen?, wat lukt nog en wat gaat mis?); verklaring (waarom zijn de problemen er en waarom blijven ze bestaan?); indicatiestelling (hoe kunnen de problemen verholpen Worden?) en evaluatie (zijn de problemen door de interventie afdoende verholpen?). Verder komen actuele onderwerpen en nieuwe ontwikkelingen in de klinische psychodiagnostiek aan bod. Het boek richt zich zowel tot psychodiagnostici in opleiding als hulpverleners in de klinische praktijk Inhoudsopgave (verkort) : 1 Het psychodiagnostische proces 2 Het psychodiagnostische proces in de praktijk: een casusverslag Deel 1. Onderkennende diagnostiek 3 ADHD bij volwassenen 4 Autismespectrumstoornissen bij normaal begaafde volwassenen 5 Verslaving 6 Classificatie en diagnostiek van persoonlijkheidsstoornissen volgens de descriptieve benadering Deel 2. Verklarende diagnostiek 7 Hoe komen mensen in het algemeen en psychodiagnostici in het bijzonder spontaan tot verklaringen? 8 Structurele psychodiagnostiek 9 Gecontextualiseerde psychodiagnostiek met gebeurtenis- en signaalcontingente dagboekmethoden 10 Gezinsdiagnostiek bij gedragsproblemen van kinderen Deel 3. Indicatiestelling en evaluatie 11 Het overlegmodel bij de keuze van psychotherapie 12 Een empirisch onderzoek naar de effectiviteit van indicatiestellingsprocedures 13 Indicatiestelling bij de borderline persoonlijkheidsstoornis: bevindingen vanuit de psychodynamisch psychotherapeutische kliniek en onderzoek 14 Diagnostiek in het kader van het evalueren van psychologische interventies Deel 4. Specifieke topics in de klinische psychodiagnostiek 15 Het gebruik van performantietaken in de klinische psychodiagnostiek 16 Het informantenprobleem in de klinische psychodiagnostiek 17 Categorien en dimensies 18 Het meten van noden met de TAT: een psychometrische analyse 19 De psycholoog-deskundige in strafzaken: aandachtspunten bij de beoordeling van geloofwaardigheid van verklaringen
Psychodiagnostiek. --- psychodiagnostiek --- Psychiatry --- Semiology. Diagnosis. Symptomatology --- 159.9.072 --- Academic collection --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- Psychische stoornissen --- psychische syndromen --- 419.2 --- 606.3 --- ADHD --- autisme --- borderlinesyndroom --- gedragsproblemen --- persoonlijkheidsstoornissen --- verslaving --- Borderline --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Persoonlijkheidsstoornissen (multiple persoonlijkheid) --- Psychodiagnostiek (psychologische test, tests (psychologie)) --- Psychodiagnostiek (tests (psychologie)) --- Systeemdenken in de hulpverlening (contextuele hulpverlening, systeemtherapie) --- Verslaving --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 616.2 --- Psychotechnisch onderzoek --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- Psychodiagnose --- Systematisch verpleegkundig handelen
Choose an application
Mensen die werken met kinderen of jeugdigen vragen zich wel eens af wat er met een kind aan de hand is. Vaak wordt deze vraag beantwoord met het vaststellen van tijdelijke problemen. Soms wordt een psychische stoornis vastgesteld. In beide gevallen roept dat nieuwe vragen op: Hoe zijn de problemen of de stoornis ontstaan? Hadden deze voorkomen kunnen worden? En hoe zit het met de toekomstperspectieven van het kind? Is hulpverlening nodig? Welke hulpverlening is mogelijk? Vragen naar het ontstaan en het beloop van psychische stoornissen worden gesteld in de ontwikkelingspsychopathologie, een nieuwe discipline waarin inzichten uit meerdere wetenschappen geïntegreerd worden. In dit boek worden voor het eerst de visie op de ontwikkeling van psychische stoornissen centraal gesteld. Het beschrijft stoornissen bij kinderen en jeugdigen volgens een vast stramien: normale ontwikkeling en kenmerken, relaties met andere stoornissen, culturele invloeden op de stoornis, risico- en beschermingsfactoren en mogelijkheden van preventie en behandeling
ontwikkelingspsychologie --- psychopathologie --- kinderen --- adolescenten --- kinderpsychiatrie --- Psychiatry --- ontwikkeling van het kind --- zindelijkheidstraining (toilettraining) --- feces (defecatie, faeces) --- Ontwikkelingspsychopathologie --- hechtingsstoornissen (psychologisch) --- Stemmingsproblemen --- ontwikkelingspsychopathologie --- zindelijkheid --- 616.89 ) Psychopathologie --- gehechtheidstoornissen --- middelengebruik --- middelenmisbruik --- stemming --- voedingsstoornissen --- zindelijk worden --- zindelijkheidsstoornissen --- Hechtingsstoornissen --- Ontwikkelingspsychopathologie. --- Psychopathologie ; kinderen --- Psychopathologie --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Ontwikkelingspsychologie --- Eetstoornissen --- Hechtingsproblemen --- Autisme --- Zindelijkheidstraining --- Bedwateren --- Taalproblemen --- Leerproblemen --- ADHD --- Gedragsproblemen --- Angsten --- Verslaving --- Jeugd --- Ontwikkelingsproblemen --- 606.3 --- 606.4 --- angststoornissen --- autisme --- drugs --- eetstoornissen --- gedragsstoornissen --- jeugd --- leerstoornissen --- ontwikkelingsstoornissen --- slaapstoornissen --- stemmingsstoornissen --- zindelijkheidstraining --- Leerstoornissen --- psychische syndromen --- angst --- hyperactieve kinderen --- kinderpsychologie --- psychopathologie (gez) --- kinderen (gez) --- 616.2 --- 159.94 --- 159.987 --- 613.8 --- 159.98 --- aandachtsstoornissen --- geboorte --- hechtingsstoornissen --- hyperactiviteit --- MBD --- slaapproblemen --- taalstoornissen --- zelfbeheersing --- zwangerschap --- 616.89 --- Angststoornissen --- Classificatie --- Diagnostiek --- Gedragsstoornissen --- Ontwikkeling --- Ontwikkelingsstoornissen --- Slaapstoornissen --- Stemmingsstoornissen --- Zwangerschap --- #KVHB:Kinderpsychiatrie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychopathologie --- #KVHB:Ontwikkelingsstoornissen --- #KVHB:Orthopedagogie --- Slaapprobleem --- Hechting --- Zindelijkheid --- Taalstoornissen --- verslaving --- Psychopathologie - Psychiatrische ziektekunde --- psychopathologie (geestesziekte) --- jeugdpsychiatrie --- hechting (Bowlby (theorie van), gehechtheid, holding-theorie) --- spraakstoornissen --- ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder, hyperkinetisch syndroom, MBD) --- depressie --- medicamenteuze verslaving --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: farmacologie, psychofarmaca) --- diagnose --- hechting (psychologie) --- Angst --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Enuresis/encopresis (bedplassen, bedwateren, encopresis) --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Gehechtheid(stheorie) (attachment, Bowlby, hechtingstheorie, moeder-kind relatie) --- Kinder- en adolescentenpsychiatrie (adolescentenpsychiatrie, jeugdpsychiatrie, kinderpsychiatrie) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- Personen met autisme (autisme) --- Kinderpsychiatrie - Jeugd- en adolescentiepsychiatrie --- Developmental psychology --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|