Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Day care centers --- Inner cities --- Garderies --- Quartiers pauvres --- Pedagogiek en onderwijskunde --- gezinspedagogiek --- gezinspedagogiek.
Choose an application
Het is zowat een dertigtal jaar geleden dat in het Nederlandse taalgebied nog een overzichtswerk verscheen i. v.m. gezinspedagogiek. Opvattingen en praktijken inzake gezin en opvoeding zijn de laatste decennia echter fundamenteel veranderd en ook ten aanzien van het pedagogisch onderzoek en theorievorming hebben zich grondige wijzigingen voorgedaan. Met de publicatie van dit boek maken de auteurs de actuele opvoedingswetenschappelijke inzichten in de ouder-kindrelatie toegankelijk en beschikbaar voor een ruimer publiek. Gezinspedagogiek biedt een inleiding in de actuele tendensen inzake de praktijk, het onderzoek en de theorie van de gezinsopvoeding. In dit eerste deel worden een aantal theoretische perspectieven op gezinsopvoeding en de ouder -kindrelatie geschetst en wor den de resultaten van onderzoek betreffende een aantal actuele thema's voorgesteld. Zo wordt ingegaan op de complexiteit van de gezinsopvoeding, de relationele-ethische dynamiek van het ouderschap en de zorg in het gezin. Vaderschap, roldoorbrekend opvoeden, de rol van de grootouders, de betekenis van kinderopvang, het opvoeden van een meerling, opvoeden na medisch begeleide bevruchting, opvoedingsvragen in nieuw-samengestelde gezinnen en gezinsopvoeding en probleemgedrag van jongeren zijn thema 's die aan bod komen. Ook wordt een synthese gebracht van de meest recente surveygegevens van de gezinnen in Vlaanderen. Het boek is uitermate geschikt voor gebruik in universitaire opleidingen en ander hoger onderwijs, post-academisch onderwijs en navorming. Inhoudsopgave : Vraagstelling en identiteit -Het gezinsfunctioneren - De gezinsopvoeding - Een ethisch-relationeel perspectief op de ouder-kindrelatie - De afwezige vader - Zorg in de gezinsopvoeding - Roldoorbrekend opvoeden - Kinderopvang - Grootouders - Opvoedingsvragen in het nieuw-samengesteld gezin - Het opvoeden van een meerling - Opvoeden na medisch begeleide bevruchting - Continuteit en verandering in probleemgedrag -Surveygegevens over gezinnen.
Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Opvoeding. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Gezinspedagogiek. --- gezinspedagogiek --- opvoedingsondersteuning --- Educational sciences --- ouders-kind relatie --- opvoeding --- gezin --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Social policy and particular groups --- Opvoeding --- gezinsopvoeding --- meerlingen --- vaderfiguur --- kinderopvang --- grootouders --- 37.018.1 --- Academic collection --- #PBIB:gift 1999 --- #PBIB:1999.4 --- 37.018.1 Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- Rol van de ouders in opvoeding. Gezinsopvoeding --- 37.018 --- 159.92 --- 362.7 --- #KVHB:Gezinsopvoeding --- 321.3 --- 322.1 --- 432 --- gezinsproblemen --- pedagogiek --- 37.013 --- Gezin --- Relaties --- Methodiek --- Gezinszorg --- Theorethische opvoedkunde --- Kinderen --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogiek --- Onderzoek --- Overzicht --- Thuiszorg --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Onderwijs --- Ouderenzorg --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Dit spel helpt je bij het opvoeden van kinderen en jongeren (0 - 18 jaar). Als ouder kun je het spelen samen met je partner, kinderen (vanaf 10 jaar) of andere ouders. Het spel is ook geschikt voor iedereen die met kinderen of jongeren werkt of daarvoor wordt opgeleid. Bij coaching van ouders of jongeren is het spel ook goed bruikbaar.Het Opvoedingsspel bestaat uit drie groepen kaarten:1. Uitgangspunten - Deze geven richting aan de opvoeding en bepalen hoe je wilt handelen. Voorbeelden zijn: 'geef aandacht aan elkaar', 'ieders mening telt' of 'doe zelf wat je zelf kunt doen'.2. Vaardigheden - Deze geven aan wat je moet kunnen als ouder of opvoeder. Voorbeelden zijn: 'beslissingen nemen', 'steun en geborgenheid bieden' of 'problemen op tijd bespreekbaar maken'. Vaardigheden bepalen mede of het je lukt je uitgangspunten ook daadwerkelijk in praktijk te brengen.3. Gebeurtenissen - Hierbij gaat het om situaties die bij ouders en jongeren vaak emoties oproepen en die soms verstrekkende gevolgen kunnen hebben. Voorbeelden zijn: 'gepest of gediscrimineerd worden','ruzie' of 'liefdesverdriet hebben'. De gekozen gebeurtenissen zijn met name gericht op jongeren vanaf 12 jaar.Opvoeding vindt plaats binnen het speelveld van uitgangspunten, vaardigheden en gebeurtenissen. Deze drie invalshoeken hebben met elkaar te maken en beïnvloeden elkaar. Afhankelijk van de situatie, kun je een keuze maken uit één van deze invalshoeken.Bron: https://www.kwaliteitenspel.nl/nl/kaartspellen/nederlandstalig/opvoedingsspel
gezinspedagogiek --- Educational sciences --- zelfkennis --- opvoeding --- Recreation. Games. Sports. Corp. expression --- #PBIB:+101.10 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- 37.013 --- Opvoeding --- Opvoedingsproblemen --- Zelfvertrouwen --- 433 --- 073600.jpg --- didactische set --- Opvoeding (Pedagogie) --- opvoedingsproblemen --- Opvoedingsondersteuning --- onderwijs --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- Games --- Opvoeding en onderwijs --- Kinderen --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Ouders --- Jeugd --- Relatie ouder - kind --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Gesprek --- Jongere
Choose an application
Tieners communiceren veel met elkaar, maar niet altijd evenveel met ons, de volwassenen die hen begeleiden. Hoe kunnen we dan het beste omgaan met hen? De vraag 'waarom' tieners doen wat ze doen leidt vaak tot conflicten en nukkig gedrag. En tot standaardantwoorden als: 'Daarom!'. Dit originele communicatieboek volgt bewust een ander spoor. Het laat zien dat je meer succes boekt met een duidelijke, betrokken praatstijl. Wie daarbij gezonde grenzen durft te stellen en ondubbelzinnige verwachtingen durft te creëren, komt tot een betere sfeer thuis. De stap van discussiëren naar onderhandelen levert een duidelijke win-winsituatie op, en zorgt voor realistisch ouderschap. (Bron: covertekst)
Tieners --- Opvoeding. --- puberteit --- Educational sciences --- Age group sociology --- pedagogiek --- gezinspedagogiek --- gesprekstechnieken --- differentiële opvoeding --- Opvoeding --- Jongeren --- Teenage boys --- Communication --- Adolescent psychology --- Intergenerational relations --- Academic collection --- opvoeden --- opvoeding --- pubers --- tieners --- 433 --- adolescenten --- onderhandelen --- 37.013 --- Adolescentie --- Communicatie --- Gedrag --- Onderhandelen --- Opvoeding in de praktijk --- #KVHB: Adolescenten --- #KVHB: Jeugdpsychologie --- #KVHB: Pedagogie --- 416.25 --- 443 --- Ontwikkelingspsychologie --- 433.1 --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekstechnieken --- Relatie volwassene-kind --- Psychologie van afzonderlijke jeugdgroepen vanaf ca. 13 jaar --- Opvoedingsstijlen --- Opvoeding en onderwijs --- graduaat orthopedagogie --- opvoedkunde --- Luistervaardigheid --- 305.8 --- 113887.jpg --- Jongere --- Onderwijs --- #gsdbP
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|