Narrow your search

Library

CaGeWeB (1)

Groot Seminarie Brugge (1)

IACSSO - CIAOSN (1)

KU Leuven (1)

UCLouvain (1)

UGent (1)


Resource type

book (1)

dissertation (1)


Language

French (2)


Year
From To Submit

2006 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Dissertation
L'influence de la langue maternelle des enfants immigrés surleur curriculum scolaire: l'enseignement biculturel plurilingue du Foyer à Bruxelles
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Gent : s.n.,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Doelstelling: De belangrijkste doelstelling die we hebben vooropgesteld bij deze scriptie is na te gaan of allochtone kinderen voordeel hebben bij onderwijs in hun moedertaal. Meer specifiek zijn we bij allochtone kinderen in het basisonderwijs nagegaan welk effect de ontwikkeling van hun moedertaal heeft op hun verdere schoolcarrière. Middelen of methode: Uit de literatuur over dit onderwerp hebben we een aantal belangrijke psychologische factoren kunnen afleiden, die voor allochtone kinderen van cruciaal belang zijn voor en bij het verwerven van hun moedertaal. De theoretische ondersteuning over het verwerven van de moedertaal hebben we gevonden in de literatuur van auteur Jim Cummins. Om onze doelstelling te kunnen toetsen aan de realiteit zijn we op zoek gegaan naar allochtone kinderen die onderwijs in hun moedertaal krijgen. Het Regionaal Integratie Centrum 'Foyer' heeft een speciaal onderwijsprogramma (bicultureel meertalig onderwijs) ontwikkeld, dat de moedertaal van Spaanse, Italiaanse en Turkse kinderen integreert in het basisonderwijs. Zij volgen deze kinderen ook verder op in het secundair onderwijs. Resultaten: De ontwikkeling van de moedertaal van allochtone kinderen helpt bij hun identiteitsvorming. Factoren zoals het standpunt van de ouders, het statuut van de minderheidstaal, de wil om zijn sociale positie te verbeteren, enz. zijn belangrijk voor en bij het verwerven van de moedertaal. Het ontwikkelen van de moedertaal heeft ook positieve effecten op het aanleren van een tweede taal, zoals Nederlands. Uit de resultaten van Foyer blijkt dat allochtone kinderen die het bicultureel meertalig onderwijs gevolgd hebben vaker voor het ASO kiezen dan allochtone kinderen die dit type onderwijs niet gevolgd hebben. Het aantal 'biculturele' kinderen die voor ASO kiezen, ligt dicht in de buurt van het totale aantal leerlingen in het secundair onderwijs dat voor ASO kiest. Dit is een positief resultaat, vergeleken met allochtone kinderen die geen bicultureel meertalig onderwijs genoten hebben. Opvallend is dat veel minder 'biculturele' kinderen dan allochtone kinderen voor het TSO kiezen, waardoor toch nog steeds veel 'biculturele' kinderen in het BSO belanden. De cijfers van Foyer wijzen ook uit dat de overgrote meerderheid van de kinderen die het bicultureel meertalig onderwijs gevolgd hebben, een A attest behaalt in het secundair onderwijs.

Listing 1 - 2 of 2
Sort by