Narrow your search
Listing 1 - 4 of 4
Sort by
The feminist history reader
Author:
ISBN: 0415318092 0415318106 9780415318099 9780415318105 Year: 2006 Publisher: London Routledge

Biographical dictionary of women's movements and feminisms in Central, Eastern, and South Eastern Europe : 19th and 20th centuries
Authors: --- --- ---
ISBN: 9637326391 9789637326394 9637326405 9789637326400 Year: 2006 Publisher: Budapest ; New York CEU Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"This Biographical Dictionary describes the lives, works and aspirations of more than 150 women and men who were active in, or part of, women's movements and feminisms in Central, Eastern and South Eastern Europe. Thus, it challenges the widely held belief that there was no historical feminism in this part of Europe. These biographical portraits not only show that feminists existed here, but also that they were widespread and diverse, and included Romanian princesses, Serbian philosophers and peasants, Latvian and Slovakian novelists, Albanian teachers, Hungarian Christian social workers and activists of the Catholic women's movements, Austrian factory workers, Bulgarian feminist scientists and socialist feminists, Russian radicals, philanthropists, militant suffragists and Bolshevik activists, prominent writers and philosophers of the Ottoman era, as well as Turkish republican leftist political activists and nationalists, internationally recognized Greek feminist leaders, Estonian pharmacologists and science historians, Czech avant-garde painters, Polish and Czech Senate Members, and many more. Their stories together constitute a rich tapestry of feminist activity and redress a serious imbalance in the historiography of women's movements and feminisms."--BOOK JACKET. Annotation Contains 150 expertly-researched biographical portraits (with pictures) of women and men who were active in, or part of, women's movements and feminisms in 22 countries in Central, Eastern and South Eastern Europe in the 19th and 20th centuries. The portraits include Romanian princesses, Serbian philosophers and peasants, Latvian and Slovakian novelists, Albanian teachers, Hungarian Catholic social workers, Austrian factory workers, Bulgarian feminist scientists and socialist feminists, Russian radicals and philanthropists, Turkish republican leftist political activists and nationalists, internationally recognized Greek feminist leaders, and so on, from all walks of life. Their stories together constitute a rich tapestry of feminist activity, rejecting the notion that either there was no feminism here, or that it was 'imported from the West.' The editors conclude that "if our biographical subjects were able to bridge the contradictions between feminism, nationalism, socialism, communism, philanthropy and revolution in their own lives--then surely historiansmust adopt similarly open approaches to their own research and methodologies, rather than creating forms of closure through the use of predefined and potentially limited categories."

Handbook of gender and women's studies
Authors: --- ---
ISBN: 9780761943907 0761943900 Year: 2006 Publisher: London: Sage,


Book
De derde feministische golf
Author:
ISBN: 9052409153 9789052409153 Year: 2006 Publisher: Antwerpen : Houtekiet,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In zijn nieuwe boek, De Derde Feministische Golf, interviewde Dirk Verhofstadt zes Nederlandse en Canadese, feministische moslima’s. Verhofstadt vat zijn boodschap zelf kernachtig samen: “Het is essentieel dat ze zélf mogen beslissen of ze een sluier dragen of niet, of ze buitenkomen of niet. Dat ze mogen trouwen met wie ze liefhebben, en niet met diegene die hen wordt opgedrongen. Dat er geen praktijken meer bestaan als eremoord en verstoting.” Verhofstadt klaagt de toenemende radicalisering aan bij moslimmannen. De oorzaak van deze radicalisering ligt volgens hem in het aanvoelen van een emanicipatiebeweging, waarvan de vrouwen in het boek de voorhoede vormen. Radicale moslimmannen beginnen daardoor feller op te treden omdat ze voelen dat ze hun greep op de vrouwen verliezen. Daarom moeten we volgens Verhofstadt volledig aan de kant van de vrouwen gaan staan, opdat zij strijd kunnen voeren. De links-progressieven en feministen zijn dan ook kop van jut voor hem, omdat zij al jarenlang de onderdrukking van de moslimvrouwen zouden tolereren vanuit een cultuurrelativisme dat uiting geeft aan een diepe onverschilligheid. Laten we ons een aantal vragen stellen bij het initiatief van Dirk Verhofstadt. Wie zijn die links-progressieven en feministen die gedwongen sluierdracht, gedwongen huwelijken en het besnijden van vrouwen laten gebeuren omdat ze het zouden beschouwen als ‘iets van hun cultuur’ en dus onbespreekbaar? Wie zijn die softies die de realiteit niet in de ogen durven kijken en die de moslims steeds weer in bescherming nemen? Als onderzoekers voor het Centrum voor Islam in Europa aan de Universiteit Gent spraken wij we het afgelopen jaar met meer dan tweehonderd moslimmeisjes en –vrouwen. Anders dan te spreken óver moslima’s hebben wij geluisterd naar moslima’s. De meisjes en vrouwen die we hebben ontmoet zijn geen vrijgevochten feministische auteurs wier ideeën en uitspraken aansluiten op het beeld dat wij ons van de moderne moslima willen vormen. Toch gaat het hier om vrouwen die zich wel degelijk ‘van hun verstand durven bedienen’. In onze gesprekken met moslima’s werd geen onderwerp geschuwd. Ze praatten openlijk over verliefdheid, hun verwachtingen en die van hun omgeving, de manier waarop ze hun echtgenoten leerden kennen, over gearrangeerde en gedwongen huwelijken, hun relaties met de ouders en waarom sommige ouders druk uitoefenen bij de huwelijkssluiting, … Onze conclusies? Zoals bij veel kwalitatief onderzoek moeten we concluderen dat de leefwereld van deze meisjes en vrouwen zich niet in enkele simpele veralgemeningen laat vatten. Er zijn moslima’s die huwen met de man op wie ze verliefd werden nadat ze officieel aan hem werden voorgesteld, net zoals er moslima’s zijn die hun partner ontmoetten op school, in een schoenenwinkel, op het strand in Marokko of op een trouwfeest. Ontelbare voorbeelden laten zien hoe uiteenlopend de ervaringen van moslimmeisjes en –vrouwen zijn. Er zijn ook andere verhalen en deze verzwijgen we niet. Eenentwintig vrouwen die deelnamen aan het onderzoek getuigden over hoe zij geconfronteerd werden met een gedwongen huwelijk. Essentiële vragen waren: wie dwang uitoefent en wat daartoe de redenen kunnen zijn? Volgens Dirk Verhofstadt zijn het vooral gefrustreerde moslimmannen die vrouwen dwingen tot allerlei vormen van conformerend gedrag (De Morgen, 11 oktober 2006). Uit ons onderzoek blijkt dat het ouders zijn die hun kind dwingen tot een huwelijk. Het gaat niet louter om vaders en het gaat ook niet louter om meisjes: jongens kunnen evengoed het slachtoffer worden van een gedwongen huwelijk. Waarom doen ze het, die ouders? Zijn ze geradicaliseerd? Willen ze voorschriften uit de Koran toepassen in de opvoeding van hun zonen en dochters? Niets van dit alles. We hebben geen aanwijzingen dat ouders hun kinderen dwingen omwille van hun godsdienstige overtuigingen. Wanneer een jongen of meisje tot een huwelijk gedwongen wordt dan is dat in de meeste gevallen omdat ouders overbezorgd zijn over hun puberend kind. Het huwelijk wordt dan gezien als iets wat de jongere in kwestie tot zijn of haar verantwoordelijkheid moet brengen. Sommige ouders denken ook dat ze hun zoon of dochter zullen verliezen als hij of zij een relatie aangaat met een niet-moslim. Ze vrezen dat hun kind van hen zal vervreemden. Deze ouders zijn geen islamitische fundamentalisten, maar mensen die handelen vanuit onzekerheid. Dat ouders in de fout gaan wanneer ze hun zoon of dochter onder druk zetten om te huwen, wordt door geen enkele moslima in ons onderzoek betwist. Ook al kunnen sommige meisjes en vrouwen begrijpen waarom sommige ouders op die manier handelen, zij keuren het resoluut af. Een gedwongen huwelijk lost de problemen niet op maar schept er nieuwe. Wanneer zij zelf ooit in zo’n situatie zouden komen, wat de meeste ondenkbaar achten, zullen moslima’s hun ouders proberen te overtuigen om van het huwelijk af te zien. Sommige moslima’s zeggen dat ze de Koran zouden gebruiken om aan hun ouders te tonen dat een huwelijk zonder instemming ontoelaatbaar is. Het onderzoek geeft een indicatie van het voorkomen van gedwongen huwelijken. Het probleem is niet alarmerend. Hoewel iedereen erkent dat de problematiek heel zwaar is voor de betrokkenen, is het aantal gedwongen huwelijken niet groot en is er geen sprake van een stijging. Statistisch onderzoek wees reeds op de enorme verschuivingen in de huwelijkssluiting, waarbij het aantal gedwongen en gearrangeerde huwelijken afneemt, tegenover een toename van zelfgeïnitieerde huwelijken. Maar wat dan met al die huwelijken met iemand van het land van oorsprong? Daar hebben die meisjes toch ook niet voor gekozen? Deze huwelijken kunnen gedwongen huwelijken zijn, maar meestal is het een persoonlijke keuze. Moslimmeisjes geven vaak de voorkeur aan een partner die opgegroeid is in Turkije of Marokko omdat ze de jongens hier onverantwoordelijk vinden. Of jongens hebben geen opleiding genoten en hebben geen werk: welke mogelijkheden zijn er dan om samen een toekomst uit te bouwen, een gezin te stichten? Wat de allochtone jongere hier niet heeft, hoopt men daar te vinden. De moslima’s in het onderzoek bestonden uit laag- en hooggeschoolden, vrouwen die hier zijn opgegroeid en daar, vrouwen mét en zonder sluier, … Stuk voor stuk zijn het individuen die durven denken voor zichzelf. De eenzijdige voorstelling van moslimvrouwen, in de rol van slachtoffers of vrouwen die daaraan ontsnapt zijn, ontkent net hun individualiteit en rechtvaardigt de eigen paternalistische houding. Weg van het mediagewoel, zijn moslima’s echter bezig aan hun eigen emancipatie. (Marlies Casier, Sami Zemni & Nathalie Peene, onderzoekers Centrum voor Islam in Europa)

Keywords

Islam --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Women --- Feminism --- Muslim women --- Religious aspects --- Vrouwen ; islam --- Emancipatie --- 657 Vrouwenemancipatie --- 081 Godsdienst --- 396 --- BPB1103 --- Femme --- Émancipation --- S2006456.JPG --- feminisme --- islam --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Vrouw --- 2 --- Women in Islam. --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Hirsi Ali, Ayaan --- Tahir, Naema --- Allas, Yasmine --- Bezaz, el, Naima --- Manji, Irshad --- Women in Islam --- Islamic women --- Women, Muslim --- Europe --- Social conditions --- Selim, Nahed --- Féministes --- Musulmanes --- Femmes --- Féminisme --- Aspect religieux --- islám --- ισλαμισμός --- Iżlam --- islamas --- islams --- islamismo --- iszlám --- ислям --- ислам --- mahomedanism --- islamism --- moslimský veriaci --- islámské náboženství --- sunita --- islámská církev --- mohammedanisme --- šíita --- mohamedanizmus --- muslimi --- muhamedanisme --- mohamedánstvo --- Mohammedanism --- muhameedlus --- suna --- muhamedānisms --- muslimské náboženství --- muhamettilaisuus --- mahometonybė --- mešita --- Muhamedanizëm --- emancipazione --- emancipação --- itsenäistyminen --- myndiggørelse --- emancipacija --- еманципация --- myndighetsförklaring --- emancipace --- Volljährigkeitserklärung --- emancipim --- emantsipatsioon --- emancipācija --- еманципација --- emanċipazzjoni --- emancipare --- emancipación --- emancipatie --- usamodzielnienie --- emancipácia --- χειραφεσία --- emancipáció --- emancipation --- еманципација на жената --- ослободување од зависност --- női emancipáció --- női egyenjogúság --- pilngadības sasniegšana --- γυναίκα --- --- moteris --- kvinde --- ženska --- donna --- vrouw --- kvinna --- nainen --- woman --- жена --- mujer --- kobieta --- sieviete --- grua --- femeie --- mulher --- mara --- žena --- Frau --- naine --- sievietes --- moterys --- femei --- women --- gra --- 396 Feminism. Women's movement. Woman and society --- Feminism. Women's movement. Woman and society --- Ioslam --- fuascailt --- bean --- vrouwenemancipatie --- vrouwen --- 320 --- islam politiek --- rechten van de vrouw --- sociale vraagstukken --- questions sociales --- Women - Religious aspects - Islam --- Feminism - Religious aspects - Islam --- Émancipation --- Muslimahs --- Interviews --- Writers --- Book --- Empowerment

Listing 1 - 4 of 4
Sort by