Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Religion in der allgemeinen Pädagogik : von der Religion als Grundlegung bis zu ihrer Bestreitung.
Authors: ---
ISBN: 3579052993 9783579052991 3451291576 9783451291579 Year: 2006 Volume: 9 Publisher: Gütersloh Gütersloher Verlagshaus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Godsdienstpedagogiek van de hoop : grondlijnen voor religieuze vorming
Author:
ISBN: 9033462885 9789033462887 Year: 2006 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komen vooreerst algemene beschouwingen over morele en levensbeschouwelijke vorming aan bod. Het tweede deel handelt over religieuze vorming op school, het derde over religieuze communicatie in het kader van (kerkelijk) jongerenwerk. (Bron: covertekst)


Book
Windkracht : voorbereiding op het vormsel.
Author:
ISBN: 9789030640530 9030640537 Year: 2006 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Win(d)kracht is een uitgave voor de vormselcatechese, complementair met het godsdienstonderwijs op school. 

Met het mooi vormgegeven doeboek kunnen de vormelingen samen met de catechisten hun vormsel voorbereiden. 

Win(d)kracht  legt, in tegenstelling tot het formele godsdienstonderwijs, vooral het accent op beleving: 

    De kinderen worden uitgenodigd om te groeien naar een steeds grotere betrokkenheid bij het christelijke geloof en om zich te engageren. 
    De kinderen ontdekken wat leeft in de geloofsgemeenschap en hoe mensen hun geloof als dragende kracht ervaren in hun leven.


International Handbook of the Religious, Moral and Spiritual Dimensions in Education
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 1402048033 9786611336127 1281336122 1402052464 9781402048036 9781402052460 Year: 2006 Publisher: Dordrecht : Springer Netherlands : Imprint: Springer,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In today’s complex and plural world, there has been, particularly in western cultures, an identifiable change in peoples’ relationships with religious traditions. Some of these changes have also permeated non-western cultural traditions as they have been exposed to and influenced by television and other media that is dominated by western life styles and contexts. A corresponding movement is a vital resurgence of interest in human spirituality. Traditionally, spirituality has resided and been contained within religious frameworks but while the links between the two areas are still acknowledged by many in the contemporary world, spirituality is perceived by some as an aspect of human life that is distinct from religion. Consequently, many are searching for meaning within and without religious traditions today and seeking answers to ethical and moral questions that have been generated by the knowledge and technological explosion. One outcome is the renewed interest in the religious, spiritual and moral dimensions of education throughout the life cycle. This International Handbook presents the research and professional practice of scholars who are daily engaged in the consideration of these dimensions in education. The result is a collection of essays which reflects the discipline, in all of its internationality, as it is today. Embedded within the chapters is also an agenda for the future, where the religious, moral and spiritual dimensions in education are proposed as an exciting and challenging way forward for educators at all levels in society. As well, it offers a vision for the emergence of a peaceful and just world.


Book
Geloof in het gezin? : ethiek, opvoeding en gezinnen vandaag
Author:
ISBN: 9020965417 9789020965414 Year: 2006 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is er met 'het gezin' vandaag aan de hand? Wanneer je mensen vraagt naar het belangrijkste in hun leven, staat het gezinsleven steevast bovenaan. Tegelijkertijd spreken sociologen en cultuurhistorici over een crisis van het gezin. In dit boek komt de grote verscheidenheid aan gezinsvormen en gezinsopvattingen ter sprake. De vraag rijst of mensen nog in 'het gezin' kunnen en willen geloven. Is het niet zinvoller om gewoon te spreken over 'gezinnen' in meervoud? Voor de auteur staat de vraag naar de noodzaak van een ethische reflectie over het gezinsleven centraal. Zij neemt de verschillende christelijke concepten rond gezinnen onder de loep, schetst de maatschappelijke evoluties en geeft een christelijk-theologische en ethische reflectie op gezinnen en gezinsopvoeding. Tenslotte gaat zij in op de geloofsopvoeding in gezinnen vandaag. 'Geloof in het gezin' krijgt een nieuwe betekenis. Belangrijk aandachtspunt hierbij is de vraag of en hoe ouders met hun kinderen aan geloofscommunicatie kunnen doen in de hedendaagse gezinscontext. Een interessante analyse voor eenieder die zich wil verdiepen in de vraag wat er met gezinnen vandaag aan de hand is en hoe visies op 'een goed gezinsleven' al dan niet verworteld zijn in het christelijke geloof. Ethici, theologen en pastoraal werk(st)ers, maar ook sociologen, pedagogen en psychologen vinden hierin ongetwijfeld voldoende stof voor verdere reflectie en discussie. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by