Narrow your search

Library

UCLouvain (6)

KMSKA (5)

MSK (5)

ULB (5)

KBR (3)

LUCA School of Arts (3)

EHC (2)

KU Leuven (2)

UGent (2)

ULiège (2)

More...

Resource type

book (13)


Language

French (7)

Dutch (2)

English (1)

German (1)

Multiple languages (1)

More...

Year
From To Submit

2005 (13)

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by
Ikonen und die Moderne
Authors: --- ---
ISBN: 3795416809 Year: 2005 Publisher: Regensburg Regensburg Schnell + Steiner Erhardi Druck GmbH

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Après le tableau
Author:
ISBN: 9782252035399 2252035390 Year: 2005 Publisher: Paris : Klincksieck,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
150 ans d'art luxembourgeois au Musée National d'Histoire et d'Art : peinture et sculpture depuis 1839; exposition au Musée National d'Histoire et d'Art Luxembourg du 17 novembre au 31 décembre 1989
Authors: ---
ISBN: 2879850258 9782879850252 Year: 2005 Publisher: Luxembourg : Imprimerie Centrale,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Esthétique et épistémologie du naturalisme abstrait : avec Bachelard : rêver et peindre les éléments
Authors: ---
ISBN: 274758318X 9782747583183 Year: 2005 Publisher: Paris: L'Harmattan,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lorsque l'imagination du peintre pénètre dans l'intimité des substances élémentaires, de l'air, de l'eau, de la terre ou du feu, quelles images picturales produit sa rêverie ? Qu'en est-il lorsque sa démarche s'inscrit dans le cadre de l'Abstraction ? L'utilisation des travaux de Gaston Bachelard sur l'imagination matérielle pour aborder l'étude du Naturalisme abstrait, plus particulièrement de ses tendances " élémentaristes ", permet de mettre en évidence le rôle singulier et éminent d'un courant trop souvent considéré comme un avatar impur de l'Abstraction en raison de son appartenance en apparence contradictoire à la fois au Naturalisme et à l'Abstraction. Dès les années 50, certains peintres ont construit un nouvel espace qui devait être un peu plus tard conceptualisé et théorisé par les mathématiciens et les physiciens. Par cette démarche, ils ont exprimé les relations ambivalentes et conflictuelles de l'homme du vingtième siècle avec la nature.


Book
Les dessins de Van Gogh : les chefs-d'oeuvre : exposition : Amsterdam, Van Gogh Musuem, 2 juillet au 18 septembre 2005 : catalogus
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9061535883 9789061535881 Year: 2005 Publisher: Bruxelles Amsterdam Mercatorfonds Van Gogh Museum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Sokrovishcha Doma Voloshina = : Treasures of the Voloshin House = Skarby Doma Voloshyna : alʹbom : russkoe iskusstvo iz sobranii͡a M.A. Voloshina, tvorchestvo parizhskogo perioda i podarki druzeĭ, kollekt͡sii͡a i͡aponskikh gravi͡ur, kitaĭskiĭ al'bom, kartiny M. V. Sabashnikovoĭ, M. Voloshin: akvarelʹ, maslo, miniati͡ury, dornakhskiĭ alʹbom
Authors: ---
ISBN: 966811146X Year: 2005 Publisher: Simferopolʹ : Sonat,


Book
Egon Schiele. Liefde en dood
Author:
ISBN: 9040090653 Year: 2005 Publisher: Zwolle Waanders

Painting the difference: sex and spectator in modern art
Author:
ISBN: 0226317978 0226317986 Year: 2005 Publisher: Chicago, Ill. University of Chicago Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The picture plane of a painting creates boundaries and perspectives. It governs the relationship of daubs of pigment on a canvas to reality, allowing the viewer to connect with the imagined world of a work of art. Charles Harrison's latest endeavor, 'Painting the Difference', explores the role of the picture plane in modern painting and the relationships it creates among the artist, the subject, and the spectator. One of the most respected teachers and theorists of modern art, Harrison here offers a bold interpretation of the Modernist canon that uncovers the significance of gender to the functioning of the picture plane. Arguing that the representation of women in art was crucial to the character of modernity, Harrison traces the history of female subjects as they began to gaze out of the picture to confront and engage their viewers. Combining sweeping conceptual history with telling investigations into the details of particular paintings, 'Painting the Difference' deciphers the implications of sexual difference for the development of nineteenth- and twentieth-century art. Harrison shows how artists, reflecting the underlying anxieties of the time about gender, used female subjects' gazes both to create a sexualized relationship between these subjects and their viewers, and to simultaneously question that relationship. In considering works by artists such as Renoir, Manet, Degas, Cezanne, Picasso, and Matisse, as well as Rothko, Warhol, Cindy Sherman, and many more, Harrison incorporates elements of cultural criticism and social history into his arguments, and generous color illustrations permit the reader to test Harrison's claims against the works on which they are based. Rich with detail and compelling analysis, 'Painting the Difference' offers cutting-edge interpretation grounded in the reality of magnificent works of art.


Book
Göttergleich--Gottverlassen : Prometheus in der bildenden Kunst des 19. und 20. Jahrhunderts
Author:
ISBN: 3897394820 Year: 2005 Publisher: Weimar : VDG, Verlag und Datenbank für Geisteswissenschaften,


Book
De onstuitbare verzamelaar J.F.S. Esser : Mondriaan Breitner Sluijters e.a.
Authors: ---
ISBN: 9040091234 9789040091230 Year: 2005 Publisher: Zwolle Waanders

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Nederland kende in het begin van de twintigste eeuw een aantal vooraanstaande particuliere verzamelaars van eigentijdse beeldende kunst. Minder bekend, maar niet minder belangrijk, is tot nu toe de verzameling van dr. J.F.S. Esser. J.F.S. Esser was een bekend arts, maar kunsthistorisch gezien was hij allereerst verzamelaar van het vroege modernisme in Nederland. Hij had kunstenaars als Jan Sluijters en George. H. Breitner als patiënt en door het persoonlijke contact was hij een vroeg verzamelaar van hun werk. Hij steunde hen zowel in financiële als in morele zin, kocht vaak in het atelier en volgde hun artistieke ontwikkeling. Esser bracht in de periode van 1906 tot 1912 een indrukwekkende verzameling van naar schatting meer dan duizend werken bijeen. Zijn collectie bevat Nederlandse schilder- en tekenkunst uit de beginjaren van de twintigste eeuw met naast werk van de hier al genoemde schilders, onder meer werken van Isaac Israels, Théophile De Bock, Willem Witsen, Herman Gouwe, Hendrik Weegewijs, Piet van Wijngaerdt en Jaap Weijand. Deze publicatie geeft een representatief beeld van de inhoud en ontwikkeling van de collectie Esser en besteedt daarnaast aandacht aan zijn kleurrijke biografie.

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by