Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Object
Ik ben ik : communicatiespel
Authors: ---
Year: 2005 Publisher: Brussel VVKBaO (Vlaams Verbond Katholiek Basisonderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit leuke communicatiespel sluit aan bij de visie van het Ontwikkelingsplan, het werkplan Godsdienst en het leerplan Godsdienst. Aan de hand van maar liefst vijftig onderwerpen blijven leerkrachten en kinderen stilstaan bij levenservaringen. De leerkracht kan putten uit 250 vragen om kinderen dichter bij hun ervaringen en gevoelens te brengen.Bron: https://curriculum-basisonderwijs.katholiekonderwijs.vlaanderen/content/ik-ben-ik-communicatiespel


Book
Een waardevolle leraar : praktische ethiek en beroepsidentiteit
Authors: ---
ISBN: 9055744689 Year: 2005 Publisher: Baarn HB


Book
Wat is goed, wat is kwaad?
Authors: --- ---
ISBN: 9076830444 Year: 2005 Volume: *2 Publisher: Leuven Davidsfonds/Infodok

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Filosofie voor kids is een eerste kennismaking met filosofie. Voor kinderen die een heleboel belangrijke vragen in hun hoofd hebben. Over zichzelf, het leven en de wereld. Voor volwassenen die samen met kinderen op zoek willen gaan, nadenken en discussiëren. Want kant-en-klare antwoorden vind je niet altijd! In Wat is goed, wat is kwaad? vind je 6 grote vragen. Om te jongleren met ideeën en om verder te kijken dan je neus lang is. Mag je stelen om te kunnen eten? Moet je lief zijn voor anderen? Moet je altijd gehoorzamen aan je ouders? Moet je alles zeggen? Moet je altijd doen wat je wil? Moet je anderen helpen?


Book
De morele intuïtie van kinderen : respect en verantwoordelijkheid, vrijheid en geweten
Author:
ISBN: 9066656875 Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is gewijd aan waarden en normen en de wijze waarop kinderen daarmee leren omgaan. Het verbindt inzichten uit de ethiek met de ontwikkelingspsychologie en plaatst deze in een pedagogisch kader. Belangrijke waarden als fatsoen en betrouwbaarheid komen aan bod, maar ook burgerschapswaarden als vrijheid en tolerantie. De auteur laat zien dat het nastreven van een bepaalde waarde, ten koste kan gaan van een andere waarde en dat moreel gedrag een kwestie is van wikken en wegen en het zoeken van evenwicht. Waar de nadruk lang gelegen heeft op inzicht, onderhandelen en overleg met kinderen, benadrukt dit boek het belang van een opvoeding die zich in eerste instantie richt op het aanleren van goede gewoontes. Er wordt gewezen op de betekenis van morele emoties als verontwaardiging, schaamte en schuld en op de onmisbaarheid en de functie van het geweten voor de vrije en verantwoordelijke mens. In het slothoofdstuk komen in vogelvlucht enkele grenzen aan de orde waar opvoeders door de moderne samenleving en door de aanleg van sommige kinderen op stuiten. Dit boek geeft handvatten voor ouders en met name voor studenten die zich voorbereiden op een functie in het basisonderwijs, zodat het goed samenleven van kinderen en burgers met een verschillende achtergrond wordt bevorderd.


Book
Kriebels in je hersens : activiteiten en gesprekken met jonge kinderen
Authors: ---
ISBN: 9066654341 9789066654341 Year: 2005 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De belevingswereld van jonge kinderen is voor volwassenen vaak erg ongrijpbaar. Tijdens het ontdekken van de wereld vormen zij allerlei ideeën en gedachten over hoe alles in elkaar zit. In dit boek wordt een manier beschreven om deze ideeën en gedachten tot uiting te laten komen. Door deze gedachten expliciet te maken wordt het mogelijk om de kinderen te helpen bij het structureren van gedachten en ondersteun je de ontwikkeling van taal en denken. De lezer wordt eerst ingeleid in de methode. Deze is geschikt voor kinderen van drie tot zes jaar en redelijk makkelijk toepasbaar. Vervolgens wordt in deel twee thematisch een aantal projecten omschreven. Bijvoorbeeld het waarnemen van thema's als dier en mens, hier, daar en waar, en echt en onecht. Elk thema wordt ingeleid om vervolgens een aantal specifieke werkwijzen aan te reiken. Alle projecten hebben duidelijk omschreven doelen. De opdrachten zijn leuk en makkelijk uitvoerbaar. Een erg creatieve werkwijze om kinderen de wereld te laten ontdekken met filosofische inslag. Met literatuurlijst. Met name bedoeld voor professionals en vrijwilligers die met kinderen van drie tot zes jaar werken. © NBD Biblion

Keywords

motorische ontwikkeling --- ontwikkeling --- kleuters --- Didactics of Kindergarten --- ontwikkeling van het kind --- intellectuele ontwikkeling --- kinderopvang --- peuters --- Educational sciences --- pedagogiek --- begrippen --- differentiële opvoeding --- activiteitenbegeleiding --- Ontwikkelingsmaterialen ; kleuteronderwijs --- Taalverwerving ; kleuters --- #PBIB:+110.40 --- #PBIB:+111.93 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 471.4 --- 478.9 --- Classificeren (bijv. klein bij klein) (Sorteren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Dieren --- Dood(Kinderen en dood) --- Emotionele opvoeding(Affectieve opvoeding) --- Fantasie --- Filosoferen met kinderen --- Groot en klein --- Kleuteronderwijs --- Morele opvoeding --- Peuters --- Ruimtelijk inzicht --- Seriëren (bijv. van klein naar groot) (Ordenen) --- Stout zijn --- Tellen --- Tijd --- Zintuigen --- 471.49 --- Gesprekken met kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Kleuteronderwijs --- Didactiek; algemeen --- Overige vormingsgebieden --- Overige onderwerpen --- Schoolbooks - Didactic material --- departement Gezondheidszorg 10 --- creatieve therapie --- 471.48 --- basisonderwijs --- methodiek --- ontwikkelingsmaterialen --- spelletjes --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- dier en mens --- dood --- echt --- groot --- hetzelfde --- hier, daar en waar --- huilen --- klein --- lachen --- leven --- lief zijn --- onecht --- stout zijn --- tijd --- veel --- waarnemen --- weinig --- 101 --- Activiteiten --- Activiteitenbegeleiding --- Denken --- Kinderen --- Methodiek --- Morele en religieuze opvoeding --- Hersenen --- Kinderen en jeugd --- Didactiek --- Kinderopvang --- Taalopvoeding --- Thematisch werken --- socio-emotionele ontwikkeling --- taalverwerving --- Didactics of social education --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere

Listing 1 - 5 of 5
Sort by