Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Mensen met een verstandelijke handicap hebben mogelijkheden. Hoewel de laatste jaren veel methodische vooruitgang is geboekt, is het niet altijd eenvoudig die mogelijkheden tot hun recht te laten komen. Voor de medewerkers in de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap is het soms niet gemakkelijk aan te sluiten bij de mogelijkheden die er wél zijn, wanneer de mogelijkheden die er níét zijn nadrukkelijk meer aandacht lijken te vragen.. Belemmeringen in de mogelijkheden kunnen de vreugde die iemand kan beleven aan zijn mens-zijn behoorlijk inperken. Telkens zoeken naar de juiste aansluiting bij de mogelijkheden van een verstandelijk gehandicapte mens kan de werkvreugde bij de professionele zorgverleners doen afnemen. Ervaringsordening wil, uitgaande van een theoretisch model dat inmiddels meer dan dertig jaar praktisch bruikbaar is gebleken, de weg naar vreugde beleven mogelijk maken van zowel de zorgvrager als van de zorgverlener. De auteur schenkt daarbij vooral aandacht aan de praktische begeleiding van mensen met een verstandelijke handicap, die systematisch en methodisch kan worden afgestemd op de ervaringsordening van het kind of de volwassen verstandelijk gehandicapte medemens.
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Levenskwaliteit --- Fysiologie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mensen met een verstandelijke beperking --- Paresthesie --- Gedragsproblemen --- Therapie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gedragsprobleem --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Spelend ontwikkelen is de opvolger van de in 1985 verschenen uitgave 'Spel en speelgoed bij geestelijk gehandicapte kinderen'. In de loop der jaren hebben zich in theoretisch opzicht weinig opzienbarende ontwikkelingen voorgedaan. De inzichten ten aanzien van de 'spelhulpvraag' van de verstandelijk gehandicapte zijn daarentegen in de afgelopen jaren wel veranderd: het accent is geleidelijk aan verschoven van aandacht voor de 'beperkingen' naar aandacht voor de 'mogelijkheden', waarbij een zo harmonisch mogelijke ontwikkeling en persoonlijkheidsvorming centraal staan. In deze uitgave worden zowel de theorie als de praktijk van spel beschreven. Behalve de wijze van observatie worden ook de spel-, ontwikkelings- en belevingsniveaus nader toegelicht. Verder wordt een aantal nieuwe spelprogramma's en -methoden beschreven. Deze zijn ontwikkeld aan verschillende universiteiten en worden deels al door spelbegeleiders toegepast. Het geheel wordt verduidelijkt met beschrijvingen uit de praktijk. Hoewel in eerste instantie geschreven voor (spel)begeleiders en studenten speciale beroepsopleidingen, biedt het boek ook anderen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met een verstandelijke handicap ' orthopedagogen, psychologen, overige therapeuten en leerkrachten in het Speciaal Onderwijs en Speciaal Basis Onderwijs ' een boeiende kijk op de wereld van spel. (Bron: covertekst)
Spelen ; mentaal gehandicapte kinderen. --- Spelen --- Speltherapie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 093155.jpg --- Spelen ; gehandicapte kinderen --- Spel --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De auteur heeft zich een groot gedeelte van zijn werkzaam leven met uiterste bewogenheid beziggehouden met mensen met een verstandelijke handicap met ernstige gedragsproblemen. De rode draad in dit boek is dan ook de ontwikkeling van veilige en warme relaties tussen begeleiders en cliënten. Hij ontwikkelde met dit doel het 'gentle teaching' als een leerproces, gericht op het ontwikkelen van een dialoog als 'companionship' (zich veilig voelen, zich met anderen verbonden voelen, zich geliefd voelen, genegenheid kunnen uiten). Vervolgens wordt het 'gentle teaching' vertaald naar de praktijk en de consequenties ervan goed inzichtelijk gemaakt voor de begeleiders. In een tijd met veel nadruk op beheersstrategieën en verzakelijking in diverse zorgsectoren vertolkt dit boek het 'bijna vergeten' belang van de relatieaspecten voor de levenskwaliteit van cliënten (met bijzondere kwetsbaarheden). Bevat onder meer bijlagen, werkschema's en kaders. © NBD Biblion
Mentaal gehandicapten --- Hulpverlening. --- Onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Sport
Choose an application
Het begeleiden van mensen met niet-aangeboren hersenletsel roept veel vragen op. Hoe help je de persoon zijn leven weer op orde te krijgen? Wat wil hij bereiken en wat kan er nog? Hoe kom je hierover met elkaar in gesprek? Hoe kun je begeleiden zonder de regie over te nemen? Het begeleidingsmodel Hooi op je vork is ontwikkeld als handreiking bij het vinden van antwoorden op deze vragen. De werkwijze wordt toegepast in tientallen organisaties in verschillende zorgsectoren, maar ook door mantelzorgers thuis. In dit boek zijn de ervaringen van zes jaar werken met Hooi op je vork verwerkt tot waardevolle tips en adviezen. Deel 1 geeft een handleiding om de gevolgen van het hersenletsel te begrijpen in relatie tot het leven van de persoon vroeger en nu, en om het leven vorm te geven volgens de wensen van de persoon zelf. Deel 2 bespreekt dilemma?s in de omgang en geeft tips voor een effectieve communicatie met iemand met niet-aangeboren hersenletsel. Deel 3 geeft praktische adviezen over de toepassing en implementatie van het model
hersentrauma --- neurologie --- revalidatie --- Systematisch verpleegkundig handelen --- Hersenen --- Hersentrauma --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hersenbeschadigingen --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Begeleiding --- Hulpverlening --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Hersenletsel --- Niet-aangeboren hersenletsel --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
31343607
mentaal gehandicapten --- psychiatrische verpleegkunde --- gedragstherapie --- psychodiagnostiek --- patiënt-verpleegkundige relatie (verpleegkundige-patiënt relatie) --- psychofarmaca --- video interactie begeleiding --- 606.84 --- geestelijke gezondheidszorg --- verpleegkunde --- verpleegkundige interventies --- gehandicapten --- (zie ook: zwakzinnigheid) --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Verpleegkunde --- Psychiatrische verpleegkunde --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Orthopedagogics --- autisme --- Aspergersyndroom --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Aspergersyndroom --- #KVHB:PDDNOS --- 462.4 --- Agressie --- Angst --- ASS (AutismeSpectrum Stoornissen) --- Autisme --- NLD --- Ontwikkelingsproblemen --- PDD-NOS --- Pervasieve ontwikkelingsstoornissen --- Syndroom van Asperger --- Autistische kinderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen --- Ouders --- Partners --- Hulpverleners --- #PBIB:2005.4 --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind --- Partner --- Hulpverlener --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- Gesprek --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Relaties zijn voor mensen met een (verstandelijke) beperking van wezenlijk belang voor de kwaliteit van hun leven. Net zoals voor ieder van ons. Je wil graag intense familiebanden, een partner om mee door het leven te gaan, goede vrienden die je steunen, buren en sportmakkers om een praatje mee te slaan. Als je een beperking hebt komen deze relaties onder druk te staan. Je handicap maakt het moeilijk, maar ook maatschappelijke tendensen en de manier waarop de zorgverlening georganiseerd is, verscherpen dit probleem.Seks@relaties.kom! geeft een aanzet tot nadenken over relaties van mensen met een beperking. Maar dit boek is op de eerste plaats een werkboek. Hoe ga ik als ouder, vriend of professionele begeleider het gesprek aan met mensen met een beperking? Het boek bevat tientallen methodieken en nuttige tips over o.a. praten over de eigen handicap, gevoelens, seksualiteit binnen een relatie, vriendschapsrelaties onderhouden, en weerbaarheid.
seksualiteit --- Sexology --- personen met een mentale beperking --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Social policy and particular groups --- Relatie / relatievorming --- Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap --- 613.88 --- Emoties --- Methodiek --- Personen met een mentale handicap --- Relaties --- Seksualiteit --- Seksuele opvoeding --- Weerbaarheid --- Zelfbeeld --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Relatievorming --- Provincie West-Vlaanderen --- Relatie --- Relationele en seksuele vorming --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Mensen met een verstandelijke handicap hebben net zoals iedereen behoefte aan communicatie. Zij willen zich uiten, hun wensen en behoeften kenbaar maken en contacten aangaan met andere mensen. Daarbij spelen de mensen in hun omgeving een belangrijke rol. Zij moeten mensen met een verstandelijke handicap willen begrijpen, goed op hen afstemmen en van daaruit communiceren.
Communicatie --- Mentaal gehandicapten. --- Communicatie ; mentaal gehandicapten. --- personen met een mentale beperking --- communicatie --- Social policy and particular groups --- Pictogrammen --- gehandicaptenzorg --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- 316.77 --- Personen met een mentale handicap --- Taal --- Vergadertechnieken --- verstandelijk gehandicapten --- Communicatie ; gehandicapten --- Communicatie bij personen met een verstandelijke handicap --- 326 --- mentaal gehandicapten (gez) --- 362.31 --- 305.8 --- gesprekstechnieken --- mentaal gehandicapten --- rapporteren --- vergadertechnieken --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Hulpverlening --- Gesprekstechnieken --- Vergaderen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Gesprekstechniek --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
De regelgeving over de personen met een handicap vormt geen duidelijk omlijnd juridisch kader. De belangrijkste en meest omvangrijke regelgeving is deze betreffende de zorg aan personen met een handicap en betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap. Daarnaast wordt deze veelzijdige materie beheerst door regels van o.a. onderwijsrecht, internationaal, sociaal, fiscaal, burgerlijk en gerechtelijk recht. De moeilijke zoektocht naar relevante wetteksten, waarmee niet alleen juristen, maar ook directieleden en personeelsleden van voorzieningen voor personen met een handicap, hulpverleners, personen met een handicap, familieleden, ambtenaren... geconfronteerd worden, ligt aan de grondslag van de codex Recht en Handicap.
zorg voor personen met een beperking --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- Social law. Labour law --- Belgium --- Academic collection --- aanwinstenlijst september 05 --- #RBIB:gift.2006 --- 667 Gehandicapten --- Sociale wetgeving 351.83 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Recht voor personen met een handicap --- 396.8 --- gehandicapten (gez) --- wetgeving (gez) --- 09.01.e --- Sociale verzekering ; België ; Ziekte en invaliditeit --- Welzijnsrecht --- Codex --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Provincie West-Vlaanderen --- Welzijn --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Recht
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|