Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
De leraar in de kennissamenleving : beschouwingen over een nieuwe professionele identiteit van de leraar, de innovatie van de lerarenopleiding en het management van de onderwijsvernieuwing
Author:
ISBN: 904411784X Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een pleidooi gehouden voor een discussie over de beroepsidentiteit van de leraar in een kennissamenleving. De functie von leraar heeft in de vorige eeuw kenmerken aangenomen van het industriële organisatieconcept in het onderwijs. Hierdoor heeft de functie van leraar sterke ambachtelijke en routinematige kenmerken gekregen die niet meer adequaat zijn voor het leren in de kennissamenleving. Het beroep is dringend aan vernieuwing toe. (Bron: covertekst)


Book
Het portfolio als professioneel gericht eindwerk : een onderzoek in de lerarenopleidingen kleuter- en lager onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9054873868 Year: 2005 Volume: 7 Publisher: Brussel VUBPRESS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het onderzoek start met een doorlichting van het opleidingsonderdeel "Eindwerk" in de lerarenopleidingen voor kleuter- en lager onderwijs en de zoektocht naar een alternatief eidwerkmodel. Dat alternatief werd gevonden in de vorm van het portfolio gericht op het zelfstandig leren van studenten. Het portfolio als professioneel gericht eindwerk wordt via wetenschappelijk onderzoek volledig uitgewerkt en geëvalueerd.


Book
Leraren opleiden : een handreiking voor opleiders
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044118506 9044118501 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek probeert een bijdrage te leveren aan het vergrote van de kennisbasis van beginnende lerarenopleiders. De onderwerpen van de hoofdstukken zijn actueel en gevarieerd, zoals de kenmerken ven de lerarenopleiders; de ontwikkeling van leraren-in-opleiding; reflectie; de achtergrond en de praktijk van competentiegericht opleiden; opleiden in de school en het registratietraject voor lerarenopleiders.


Book
De kracht van de leerkracht : leren werken met CLIM : studentenbundel
Authors: ---
ISBN: 9045516578 Year: 2005 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

CLIM staat voor "Coöperatief Leren in Multiculturele Groepen" en houdt een onderwijsvorm in die vertrekt van gestructureerd groepswerk. De nadruk ligt daarbij op het werken aan interculturele vaardigheden bij alle leerlingen. Een pakket bestaat steeds uit een leerlingenbundel met vier soorten kaarten (activiteiten-, bronnen-, antwoord- en individuele taken) en een themahandleiding voor de leerkracht. Om het werken met CLIM al vanaf het begin onder de knie te krijgen, ontwikkelde het Steunpunt ICO een nieuw pakket dat zich speciaal richt naar studenten "bachelor in het onderwijs". Daarin worden de basisprincipes van de CLIM-methode uitgelegd en uitgewerkt door de studenten zelf op een CLIM-mige manier te onderwijzen


Book
Portfolio zonder blozen : het instrument doorgelicht vanuit het perspectief van de lerarenopleiding
Authors: ---
ISBN: 9044117157 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek heeft twee bedoelingen. Ten eerste wil het lerarenopleiders en al wie met onderwijsvernieuwing bezig is in het hoger onderwijs de hand reiken om onnodige teleurstellingen te voorkomen: portfolio zonder blozen. Ten tweede wil het wetenschappers een kompas toespelen om de resterende vraagstukken doelgericht te onderzoeken: het instrument doorgelicht vanuit het perspectief van de lerarenopleiding.

Keywords

Lerarenopleiding --- algemeen. --- Onderwijsvernieuwing --- Pedagogie. --- Portfolio --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- portfolio's --- Didactic strategies --- Higher education --- lerarenopleiding --- competenties --- 371.13 --- onderwijsvernieuwing --- hoger onderwijs --- Wil Meeus en Linda Van Looy --- onderwijs --- vakdidactiek --- 373 --- 450.7 --- Assessment --- Basiscompetenties --- Hoger onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding en bijscholing --- lerarenopleidingen --- didactiek --- hoger onderiwjs --- 489.4 --- 454.4 --- Portfolio's --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- 489.59 --- assessment --- evaluatie --- lerarenopleiding (ler) --- portfolio (ler) --- onderwijs, evaluatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- onderwijzend personeel --- zelfstudie --- 371.39 --- Begeleiding --- Competenties --- Kenmerken --- Competenties; onderwijs --- Didactische werkvormen --- 051326.jpg --- Lerarenopleiding: portfolio's --- leermiddelen --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Evaluatie --- 371.3 --- 378 --- 371.6 --- 371.21 --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- portfolio --- Kolb, David --- Leren --- Reflecteren (Terugblikken) --- onderwijskunde --- Lerarenopleiding ; portfolio's --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Opvoeding en onderwijs --- Competentiemanagement --- 484 --- Sport --- Opvoeding --- Onderwijs --- Algemeen.


Book
Volwaardig evenwaardig : het formeel erkennen van eerder verworven competenties : een empirisch onderbouwd EVC-model voor verkorte opleidingstrajecten initiële lerarenopleiding lager onderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033456664 Year: 2005 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Katholieke Hogeschool Leuven heeft al een EVC-procedure en een aangepast assessmentsinstrumentarium ontwikkeld en met succes toegepast op een groep kandidaat-studenten 2003 - 2004. Deze ervaring leidde tot een praktische handleiding voor iedereen die betrokken is bij het uitbouwen van flexibele en gepersonaliseerde leertrajecten vertrekkend van de kennis, vaardigheden en attitudes van de kandidaten.

Keywords

EVC --- EVC. --- Lerarenopleiding --- Hoger onderwijs. --- Vlaanderen. --- elementary education --- Teaching --- educating --- lerarenopleiding --- Higher education --- Psychology --- assessments (onderwijs) --- competenties --- Adult education. Lifelong learning --- Flanders --- Volwasseneneducatie. Permanente vorming --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Vlaanderen --- #PBIB:+110.71 --- Connaissances générales Algemene kennis --- Formation Opleiding --- Formation continuée Permanente opleiding --- Parascolaire Opleiding buiten schoolverband --- Société de l'information Kennismaatschappij --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Lerarenopleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- hoger onderwijs --- levenslang leren --- onderwijsvernieuwing --- 472.7 --- competentiegericht leren --- leraren lager onderwijs --- lerarenopleidingen --- 450.7 --- 489.32 --- 489.4 --- EVC (elders verworven competenties) --- EVC Eerder verworven competenties --- Hoger onderwijs --- Studietrajectbegeleiding --- EVC (Eerder Verworven Competenties) --- Levenslang leren --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- competentie (ler) --- eerder verworven competenties --- lager onderwijs --- leraren --- lerarenopleiding (ler) --- opleidingstraject --- Competenties; onderwijs --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- competentie --- competentiemeting --- E05035.jpg --- Eerder verworven competenties --- Leraren ; basisonderwijs ; opleidingen --- Leraren: opleidingen: Vlaanderen --- Onderwijs : Didactiek : Hoger onderwijs : Algemeen --- de onderwijzer en zijn opleiding --- Opleiding en bijscholing --- België --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Leraren lager onderwijs --- Lager onderwijs --- Leren --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties --- 450.2 --- 780 Hoger onderwijs --- Leraar lager onderwijs --- Elders verworven competenties --- Emigratie


Book
Digitale didactiek : de elektronische leeromgeving als krachtig hulpmiddel bij competentieleren
Authors: ---
ISBN: 9045514052 9789045514055 Year: 2005 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit is in de eerste plaats een doe-boek. De theoretische toelichtingen zijn functioneel en worden aangevuld met praktijkvoorbeelden. Door de reflectieopdrachen, het opzoekwerk, de communicatie en het forum en de inrichting van de elektronische leeromgevingen voor de eigen vakgebieden maken de leraern (in opleiding) zich de digitaal didactische denkwijze eigen. De digitale aanwending van dit boek past dan ook in de nieuwe onderwijspraktijk, die steeds meer verschuift in de richting van begeleid zelfstandig werk. Het boek is opgedeeld in vijftien werksessies en omvat dertig te realiseren doelstellingen.

Keywords

E-learning. --- ICT --- hoger onderwijs. --- Digitale didactiek. --- Elektronische leeromgeving. --- Competentiegericht onderwijs. --- Didactiek --- Computer assisted instruction --- e-learning --- onderwijs --- competenties --- didactische werkvormen --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- elektronische informatievoorziening --- ICT ; hoger onderwijs --- #PBIB:+SLO 220.92 --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Didactiek --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:ICT-onderwijs --- 371.315.9 --- competentieleren --- elektronische leeromgevingen --- 37 --- ELO --- Valère Awouters, Jan Schuer --- didactiek --- digitale didactiek --- informatie- en communicatietechnologie --- lerarenopleiding --- portfolio's --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- elektronische leerplatformen --- 371.:004 --- 489.4 --- 528 --- Competentiegericht onderwijs --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgeving --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Internet --- Leertheorieën --- competentiegericht onderwijs --- competentietraining --- didactisch proces --- digitale leeromgeving --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- internet --- leerplan --- leerplannen --- lerarenopleidingen --- onderwijsvernieuwing --- websites --- Competentieleren --- E-learning --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Informatiedragers --- Informatievaardigheden --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Onderwijs --- Portfolio's --- Website --- didactiek: digitaal --- 37.02 --- Competenties --- Informatica --- Leerplannen --- Leren --- 454.22 --- Websites --- 371.39 --- E-leren --- Lerarenopleiding : CVO --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Leeromgeving --- Computerondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Datacommunicatie - Telecommunicatie - Internet --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: teleonderwijs) --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- informatica --- leermethoden --- portfolio --- 370.02 --- Studiemethode --- Opvoeding --- Hoger onderwijs.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by