Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Labour market --- 331.5 <4> --- 331.2 <4> --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Europese Unie --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--Europa --- Loon. Salaris. Vergoeding --(algemeen)--Europa --- 331.2 <4> Loon. Salaris. Vergoeding --(algemeen)--Europa --- 331.5 <4> Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen)--Europa --- Europe --- Economic policy
Choose an application
Inhoudsopgave. 1. Introductie. 2. Historische achtergrond. 3. Totstandkoming van de richtlijn. 4. Inhoud van de richtlijn. 5. Juridische context van de richtlijn. 6. Evaluatie van de implementatie van de richtlijn. 7. Achtergrond en implementatie van de richtlijn in Nederland; 8. Slotbeschouwingen. + bijlagen.
European law --- 265 Europese sociale politiek --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 331.55 <492> --- 331.55 EUR --- 331.656.46 --- 337.9 EU --- arbeid in het buitenland - emigratie van arbeidskrachten --- Europese Unie - EU --- Employees --- Freedom of movement --- Temporary employment --- Transfer --- Law and legislation --- Employment, Temporary --- Temporary help --- Laborers --- Personnel --- Workers --- Persons --- Industrial relations --- Personnel management --- Temping (Temporary employment) --- Gig economy
Choose an application
BMLIK
BE / Belgium - België - Belgique --- 330.580 --- 332.630 --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- et al. --- integratie --- sociale economie --- werkgelegenheid --- S20080228.JPG --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden. --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid. --- 301.17 --- 338.95 --- Labour market --- Social costs. Social benefits --- Social policy --- Belgium --- Social Sciences and Humanities. Economics --- Economics (General). --- et al --- Gecontroleerde economie. Geleide economie. Welvaarststaat. Algemeenheden --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid
Choose an application
Innovatie en : beleid - arbeidsorganisatie - werkgelegenheidsverhouding - arbeidsmarkt ; Ideen voor innovatiegericht arbeids(markt)beleid
Labour market --- Economic production --- Flanders --- Communauté flamande --- Gestion du personnel --- Personeelsbeleid --- Politique de l'emploi --- Vlaamse Gemeenschap --- Werkgelegenheidspolitiek --- 468 Technologiebeleid --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Academic collection --- Technologische innovatie 60:658.012.1 --- Technologiebeleid 60:338.23 --- Arbeidsmarkt 331.52 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- #SBIB:316.334.2A300 --- #SBIB:316.334.2A554 --- .001.7 innovatie --- 331 arbeid --- 351 beleid --- arbeidsmarkt --- innovatie --- overheidsbestuur --- research & development --- werkgelegenheid --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Partijen en strategieën in de onderneming: technologische verandering en zijn effecten op structuur en inhoud van de arbeidsposten
Choose an application
Sociology of work --- Informatiemaatschappij --- Société de l'information --- Statistieken --- Statistiques --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A320 --- #SBIB:316.334.2A15 --- #SBIB:303H11 --- #SBIB:303H12 --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- AA / International- internationaal --- 301 --- 338.043 --- Tewerkstellingspolitiek (werkgelegenheidsbeleid, werkloosheid, bestrijding) --- Arbeidssociologie: morfologie van de arbeidsmarkt --- Arbeidssociologische onderzoeksmethoden en technieken --- Methoden en technieken: economische wetenschappen --- Methoden en technieken: sociale wetenschappen --- Techniek van statistische inlichtingen. Organisatie van de statistische enquêtes. Statistische kritiek. --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica. --- Techniek van statistische inlichtingen. Organisatie van de statistische enquêtes. Statistische kritiek --- Technologische vooruitgang. Automatisering. Computers. Werkgelegenheid en informatica
Choose an application
Onderzoeksopzet en methodologie - doelgroepbereik - nettotewerkstellingseffecten - meting van welzijnseffecten - bouwstenen van welzijnsmodel - kortetermijneffecten van (sociale) tewerkstelling op welzijn - middellange- en langetermijneffecten van sociale tewerkstelling op welzijn - sociale kosten-batenanalyse - algemeen besluit en implicaties voor praktijk en beleid
Labour market --- Flanders --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 667 Gehandicapten --- 378.4 HIVA --- 331.626.1 --- P493VL --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A340 --- #SBIB:316.334.2A345 --- AA / International- internationaal --- 332.633 --- 330.55 --- 338.317.0 --- 361 --- 332.630 --- arbeidsmarkt --- sociale economie --- werkgelegenheid --- S2007162.JPG --- Vlaanderen --- sociale werkplaatsen --- tewerkstelling van kansarmen --- Hoger Instituut voor de Arbeid - HIVA --- tewerkstellingspolitiek - werkgelegenheidsbeleid --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: algemeen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- Beroepsomscholing. --- Coöperatief stelsel. --- Coöperatief stelsel: algemeenheden. Coöperatieve vennootschappen. --- Openbare onderstand en weldadigheid. Menslievendheid. Sociaal hulpbetoon. --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid. --- 493.8 --- 338.95 --- 331.63 --- Werkgelegenheid --- Sociale problematiek --- Kansarmen --- Sociale economie --- Sociale werkgelegenheid --- Sociale economie. --- Sociale werkgelegenheid. --- arbeidsmarkt. --- Arbeidsmarkt. --- Beroepsomscholing --- Coöperatief stelsel --- Coöperatief stelsel: algemeenheden. Coöperatieve vennootschappen --- Openbare onderstand en weldadigheid. Menslievendheid. Sociaal hulpbetoon --- Strijd tegen de werkloosheid: algemeen. Theorie en beleid van de werkgelegenheid. Volledige werkgelegenheid
Choose an application
uitzendarbeid --- ploegenarbeid --- arbeidsorganisatie --- Sociology of work --- flexibiliteit --- Management strategie beleid wendbaarheid veerkracht --- 658.3 --- 331.5 --- BE / Belgium - België - Belgique --- VL / Flanders - Vlaams Gewest - Région Flamande --- 332.811 --- 658.330 --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Academic collection --- BPB0512 --- 331.811.6 --- 331.87 --- 331.633.3 --- 331.811.31 --- #SBIB:316.334.2A84 --- Travail Arbeid --- Flexibilité Flexibiliteit --- S2007856.JPG --- arbeidssociologie --- organisatiesociologie --- 658.3 Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- 331.5 Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen) --- Arbeidsmarkt. Werkgelegenheid --(algemeen) --- Wekelijkse en dagelijkse arbeidsduur. Deeltijdse arbeid. Flexibiliteit van de arbeid --- Bijzondere vraagstukken in verband met personeel: algemeenheden --- glijdende arbeidstijd - variable arbeidstijd - flexibiliteit --- organisatie van de arbeid - arbeidsorganisatie --- uitzendbureau - uitzendarbeid - uitzendkrachten --- Bijzondere arbeidsproblemen: arbeidsduur, ploegenarbeid, flexibiliteit --- 331 --- 331.1 --- 65 --- Organisatieleer --- Organisatieveranderingen --- Arbeidssociologie --- Flexibiliteit --- Flexibele arbeid --- Provincie West-Vlaanderen --- Organisatieverandering --- Onderwijs --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Na een halve eeuw uitzendarbeid in België verschijnt nu voor het eerst een overzichtswerk dat inzoomt op de diverse aspecten van uitzendarbeid. In dit boek wordt uitzendarbeid bekeken door een vijftiental deskundigen uit heel diverse hoeken (arbeidssociologen, -psychologen, -juristen, ambtenaren, kabinetsmedewerkers, vakbondsafgevaardigden, medewerkers uit de beroepsorganisatie en uit de sector zelf). Centraal staan daarbij de relaties met de verschillende stakeholders: de bedrijven, de uitzendkrachten zelf, de vakbonden en de overheid (enerzijds als regulator, regisseur anderzijds als aanbieder van publieke arbeidsbemiddeling). Daarnaast wordt ook een historisch overzicht van de uitzendarbeid in België gegeven en wordt het hele uitzendproces nader ontleed. Ten slotte wordt in een drietal bijdragen de uitzendarbeid nog vanuit een meer macro perspectief benaderd. Het boek is bedoeld voor al wie bij de arbeidsmarktproblematiek betrokken is: overheden, vakbonden, beroepsorganisaties, arbeidsbemiddelaars, bedrijfsleiders, studenten, ...
Labour market --- Sociology of work --- Belgium --- Uitzendarbeid --- geschiedenis --- S2006512.JPG --- uitzendarbeid --- België --- economische geschiedenis --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- #KVHB:Arbeids- en organisatiepsychologie --- #KVHB:Uitzendarbeid --- BPB0601 --- #SBIB:316.334.2A370 --- #SBIB:949.3H2 --- Arbeidsduur 331.31 --- 351.83 <493> --- 331.53 --- 351.83*2 <493> --- 658.3-052.422 --- BE / Belgium - België - Belgique --- 332.600 --- 331.6 --- 493 --- 33 --- Arbeidssociologie: uitzendbureau, onderaanneming, uitbesteding --- Economische en sociale geschiedenis van België --- Arbeidsrecht. Arbeidswetgeving--België --- Arbeidsbemiddeling. Arbeidsbureaus --- Deeltijdse arbeid. Deeltijdsleren. Sociale promotie. Uitzendarbeid. Loopbaanonderbreking. Kredieturen. Vrijwilligerswerk. Arbeidsflexibiliteit--België --- Uitzendkrachten. Uitzendbureaus --- Mobiliteit van de werknemers (algemeenheden). Tijdelijke arbeid. --- 351.83*2 <493> Deeltijdse arbeid. Deeltijdsleren. Sociale promotie. Uitzendarbeid. Loopbaanonderbreking. Kredieturen. Vrijwilligerswerk. Arbeidsflexibiliteit--België --- 331.53 Arbeidsbemiddeling. Arbeidsbureaus --- 351.83 <493> Arbeidsrecht. Arbeidswetgeving--België --- Uitzendarbeid. --- geschiedenis. --- Geschiedenis. --- Academic collection --- Mobiliteit van de werknemers (algemeenheden). Tijdelijke arbeid --- Sociologie van de arbeid --- Arbeidsmarkt --- 331.811.41 --- P493 --- tijdelijke arbeid - interimarbeid
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In een eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. In voorliggend tweede rapport wordt een klassieke kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. De vergelijking werd gemaakt met de situatie dat beschutte werkplaatsen niet zouden bestaan. De conclusie kon dan ook maar zijn: moesten zij niet bestaan, men zou hen moeten uitvinden. Kosten en baten worden geschetst voor de overheid, de doelgroepwerknemers zelf, de valide werknemers, de onderneming zelf en de rest van de samenleving. Onder bepaalde, redelijke, hypothesen komt de studie tot de conclusie dat de doelgroepwerknemers hun inkomenssituatie tot 40% konden verbeteren, terwijl de overheid dit met een subsidie die slechts de helft van deze verhoging bedraagt, kon realiseren, samen met de sector. Dit kan de vergelijking Weerstaan met tal van andere gelijkaardige vormen van overheidssubsidie. De verklaring is duidelijk: de personen met een handicap werken zelf voor deze realisaties. Deze naakte cijfers kunnen alleen maar de intrinsieke waarde van arbeid voor de personen met een handicap bevestigen en versterken. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
460 Economie --- 667 Gehandicapten --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Kosten-baten analyse 658.012.125 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- 362.527 --- 331.626-056.24 --- P493 --- P493VL --- 657.47 --- 36 --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- beschermde werkplaatsen --- tewerkstelling van gehandicapten (zie ook 331-056.24, 362.4) --- België --- Vlaanderen --- kostenberekening - kostprijsberekening - kosten-batenanalyse --- Maatschappelijk werk --- 36 Maatschappelijk werk --- Labour market --- Social costs. Social benefits --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Choose an application
De sector van de beschutte werkplaatsen wordt geconfronteerd met toenemende concurrentiedruk in zijn activiteiten. Ook de overheid wijzigt ingrijpend zijn beleid tegenover de integratie van personen met een handicap in de arbeidsmarkt. De personen met een handicap zijn en blijven echter de eerste betrokkenen. Het is voor deze doelgroepwerknemers dat de Vlaamse Federatie van Beschutte Werkplaatsen het initiatief heeft genomen om met onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek een aantal belangrijke uitdagingen voor de sector onder de loep te nemen. Vanuit het Hoger instituut voor de arbeid van de Katholieke Universiteit Leuven werd hierop graag ingegaan. 'Betrokken maar onpartijdig' geven de auteurs het advies aan de sector om nog sterker te geloven in de uitzonderlijke prestatie van de sector van beschutte werkplaatsen om personen te integreren in de economie en de samenleving, om bewust te zijn van de waarde die de personen met een handicap zelf hebben gecreerd en de legitimiteit en de Redelijkheid van de verwachtingen naar de overheid toe. Twee studies werden opgeleverd die samen dienen gelezen te worden. In de voorliggende eerste studie wordt nagegaan waarom en onder welke vorm de overheid dient tussen te komen in de integratie van de personen met een handicap. Op basis van theoretische inzichten omtrent rechtvaardigheid en sociale bescherming is ondersteuning van de arbeidsmarktparticipatie van personen met een handicap een vooruitstrevende vorm van overheidsoptreden. In internationaal perspectief blijkt dat het beleid omtrent beschutte werkplaatsen in Vlaanderen ook een effectieve en efficinte vorm van overheidsoptreden is. Met relatief beperkte middelen werd een relatief grote groep personen gentegreerd in de economie, en de beschutte werkplaatsen konden daar vaak zwakke werknemers -steeds moeilijker in de moderne arbeidsmarkt!- introduceren in activiteiten die soms met internationale concurrentie worden geconfronteerd. In een tweede rapport wordt een klassieke Kosten-baten analyse gemaakt van dit overheidsoptreden. Wanneer de studies aantonen dat de sector van beschutte werkplaatsen in Vlaanderen 'goed werk', in al zijn betekenissen, heeft geleverd, zijn zij hopelijk een ruggesteun voor de sector voor de uitzonderlijke veranderingen die op hen afkomen.
Labour market --- Social policy and particular groups --- Flanders --- Sociale tewerkstelling --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- 667 Gehandicapten --- 460 Economie --- Maatschappelijke werk 36 --- Gehandicaptenproblematiek 362.4 --- Gehandicapte werknemers 658.3-056.26 --- Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap 353.11 --- Academic collection --- #SBIB:316.334.2A345 --- 362.527 --- P493 --- P493VL --- 36 --- beschermde werkplaatsen --- Arbeidssociologie: ongelijkheden op de arbeidsmarkt: gehandicapten en beschutte werkplaatsen --- België --- Vlaanderen --- Maatschappelijk werk --- 331.63 --- Beschutte werkplaatsen --- Beschutte werkplaatsen. --- 36 Maatschappelijk werk --- 36 Safeguarding the mental and material necessities of life --- Safeguarding the mental and material necessities of life --- 36 Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk --- Waarborgen van de mentale en materiële behoeften van het leven; maatschappelijk werk
Listing 1 - 10 of 13 | << page >> |
Sort by
|