Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
373.511.2 --- 373.511.2 Leraren middelbare school. Onderwijzend personeel. Leraren voortgezet onderwijs. --- Leraren middelbare school. Onderwijzend personeel. Leraren voortgezet onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- Didactics of religion --- Leraren middelbare school. Onderwijzend personeel. Leraren voortgezet onderwijs
Choose an application
In dit boek wordt een methodiek voor het bespreken van zorgleerlingen geintroduceerd. Deze methodiek helpt bij het vinden van oplossingen waar de docent in zijn praktijk van alle dag mee uit de voeten kan. Een van de belangrijkste taken van de zorgcoördinator is de begeleidingstaak. In deze uitgave staat deze taak centraal. In de begeleiding is het voeren van gesprekken een belangrijk onderdeel. In deel 1 van dit boek worden de voorwaarden van effectief begeleiden besproken en de uitgangspunten van effectieve leerlingbesprekingen toegelicht. In deel II wordt aan de hand van zeven vuistregels en zestien praktische aanwijzingen, dieper ingegaan op de methodiek van leerlingbesprekingen
700 Pedagogie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Handboeken TP --- Gesprekstechnieken --- Schoolmanagement --- leraren --- Schoolmanagement. --- leraren. --- Leraren. --- Pupil counseling. Pupil guidance
Choose an application
Choose an application
Het coachen van docenten is een vak apart met in de praktijk wisselend succes. Coachen op Contact is een praktische steun voor coaches die docenten begeleiden in de eerste vijf maanden van hun loopbaan. Dit boek geeft zowel de coach als de docent houvast door onderscheid te maken tussen zes rollen: die van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. Per rol wordt beeldend beschreven wat effectief gedrag is en wat niet. De gedragsindicatoren ondersteunen de diagnose. De docent beseft beter wat hij goed doet en wat nog niet, de coach leert per rol coachen op gedragsverandering, compdetentieontwikkeling en overtuigingen. (Bron: covertekst)
Schoolmanagement --- Teamwerk --- Beginnende leraren --- Begeleiding --- Coaching --- Lerarenbegeleiding --- Didactiek --- 062125.jpg --- Coaching in het onderwijs --- Beginnende leraar --- Leraar --- Professionalisering --- Beroepsprofiel
Choose an application
Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Schoolmanagement --- Leerinhouden --- Leraren --- Kwaliteitszorg. --- Leerstof. --- Onderwijs. --- kwaliteitsmanagement. --- onderwijs. --- Leerinhoud --- Leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
De auteur leidt (aankomende) docenten langs mogelijkheden en instrumenten voor de permanente ontwikkeling van beroepscompetenties in het onderwijs. Lezers krijgen als het ware een praktische routekaart uitgereikt voor blijvend leren. Hoe het onderwijzen het best kan worden aangeleerd staat centraal in het hoofdstuk ëopleidingsconcepten´. Overige hoofdstukken zijn: van onderwijzen naar begeleiden; werken in het onderwijs; reflectie, de motor van het leerproces; begeleidingsinstrumenten, begeleidingsmethodiek; begeleiding van leraren in functie; loopbaanontwikkeling & begeleiding en een kijkje in de toekomst.
Lerarenopleiding. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijs --- beroepsvervolmaking --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding --- 373 --- John Tressel --- begeleiding --- didactiek --- lerarenopleiding --- nascholing --- pedagogie --- 481.7 --- assessment --- coaching --- competenties --- doceren --- functioneringsgesprekken --- lerarenbegeleiding --- onderwijskunde --- onderwijsvernieuwing --- pedagogiek --- personeelsbeleid --- portfolio's --- professionalisering --- supervisie --- taakbelasting --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- leraren --- onderwijsleerprocessen --- 371.3 --- Onderwijsleerprocessen --- onderwijspsychologie --- 450.4 --- Lerarenopleiding --- 377.8 --- Begeleiding --- Competenties --- Leraren --- Methodiek --- competentieontwikkeling --- leerkrachten --- leerkrachten, bijscholing --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Onderwijskunde --- 658.37 --- 371.22 --- Opleidingen --- Leerlingbegeleiding --- Leraar --- Opleiding --- Directie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
97
Lerarenopleiding. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- lerarenberoep --- Didactics of higher education --- 373 --- Ton Langelaan en Willem Plomp --- didactiek --- onderwijs --- pedagogie --- 450.7 --- contact --- gespreksvormen --- leraar-leerlinginteractie --- leraren --- ordehandhaving --- pedagogiek --- Competenties --- Leraren --- Reflectie --- Opleiding en bijscholing --- Lerarenopleiding --- Didactiek --- #PBIB:+SLO 220.93 --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- Leraar --- Directie
Choose an application
Dit praktijkboek voor de begeleiding van de beginnende leerkracht in het primair onderwijs bestaat uit drie delen. Het eerste deel, het coachen van de beginnende leerkracht, bevat de volgende hoofdstukken: Een nieuwe collega: wat nu?; coaching van de beginnende leerkracht; het voorgesprek; klassenobservatie; het nagesprek; de coach. Deel 2, de beginnende leerkracht, bevat de volgende hoofdstukken: onderwijzen: een vak apart; nieuwe baan, nieuwe school; "kijk, we hebben een nieuwe voor de klas!"; did you have your 'schok' today?; dagboek van een beginnende leerkracht. Deel 3 is getiteld 'Wat is klassemanagement' en bevat de volgende hoofdstukken: de leerkracht als manager; klassenmanagement in de praktijk; wat als 'voorkomen' niet genoeg is? De bijlagen bevatten o.a. checklists voor de begeleiding, een voorbeeld van een begeleidingscontract en een checklist voor klassenmanagement.
Lerarenbegeleiding. --- Secundair onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- coaching --- Primary education --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- Didactic strategies --- 450.7 --- Coaching --- Klasbeheer --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- beginnende leraren --- coach --- klassenmanagement --- klassenobservatie --- nagesprek --- onderwijzen --- voorgesprek --- 071324.jpg --- Coaching: basisonderwijs
Choose an application
De auteurs pleiten voor een aanvangsbegeleiding waarbij men 'samen voor de spiegel zit'. De mentor geeft feedback op wat hij gezien heeft bij zijn beginnende collega. In commentaren, suggesties, vragen houdt hij de collega een spiegel voor én helpt hem in die spiegel te kijken. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar zichzelf in de spiegel. Samen onderzoeken en bevragen ze het spiegelbeeld. Ze kijken niet alleen naar het zichtbare gedrag, maar richten de blik ook op de opvattingen en de kennis die aan de basis ervan liggen. Impliciete opvattingen worden zo ter sprake gebracht, waardoor ze kritisch bevraagd en (eventueel) aangepast kunnen worden. Op die manier kan aanvangsbegeleiding een belangrijke bijdrage leveren tot de professionel groei van de beginnende leerkracht, maar ook van de begeleidende mentor.
371.3 --- 371.13 --- 373 --- #SBIB:37H0 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Lerarenopleiding --- Ann Deketelaere, Geert Kelchtermans, Danny Robben, Raf Sondervorst --- begeleiding --- didactiek --- lerarenopleiding --- mentoren --- onderwijs --- pedagogie --- stages --- 450.7 --- Begeleiding --- Begeleiding(Coaching) --- Beginnende leraren --- Beginners --- Beleid --- Leergroepen --- Leraren --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Reflecteren (Terugblikken) --- 481.7 --- Begeleiding (Coaching) --- Beginnende onderwijsgevenden --- Coachen --- Lerarenbegeleiding --- didactiek (ler) --- mentors (ler) --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Lerarenopleiding --- leerkrachten --- leerkrachten, opleiding --- 373 Algemeen vormend onderwijs --- Algemeen vormend onderwijs --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Pedagogie --- Opleiding en bijscholing --- De leraar en zijn opleiding --- 371.22 --- 371 --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- Secundair onderwijs --- Onderwijspraktijk --- Leraar --- Beginnende leraar --- Directie
Choose an application
Het omvormen van een op kennisoverdracht georiënteerde lerarenopleiding naar een competentiegerichte lerarenopleiding is een complexe vernieuwingsoperatie. Op vele niveaus moeten er vernieuwingen worden gerealiseerd: er moet een nieuw curriculum worden geïntroduceerd en docenten moeten thuis raken in de uitgangspunten en de uitwerking van een dergelijk curriculum. Ook studenten moeten wennen aan het feit dat deelnemen aan een competentiegerichte opleiding vraagt om andere activiteiten en attitudes. Kenmerkend bij dit laatste is het `leren op de werkplek'. De scholen worden daarmee nauw betrokken bij de opleiding van aanstaande leraren. Kennis, vaardigheden en houdingen worden - zo blijkt immers uit de jongste leerpsychologische inzichten - door de lerende actief geconstrueerd. Het nut van het nastreven van gedetailleerde eindtermen komt daarmee op losse schroeven staan. Het uitgangspunt komt steeds meer te liggen bij de competenties waarover de studenten al beschikken. Op basis daarvan kunnen variabele leerwegen worden vastgesteld. De persoonlijke bekwaamheid van de 'nieuwe leraar' krijgt daarmee maximale ruimte.
onderwijsvernieuwing --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- onderwijsvormen --- Didactics --- Formation des enseignants --- Lerarenopleidingen --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Competentiemanagement --- 120580.jpg --- Leraren ; opleidingen ; Nederland --- competentieontwikkeling --- hoger onderwijs --- onderwijs --- 658.37 --- 378 --- 371 --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- Didactiek
Listing 1 - 10 of 16 | << page >> |
Sort by
|