Narrow your search
Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De persoon van de leerkracht: tussen christelijke schoolidentiteit en leerlingendiversiteit
Authors: ---
ISBN: 9021139847 Year: 2004 Publisher: Zoetermeer Meinema


Book
Effectieve gesprekken voeren over zorgleerlingen in het voortgezet onderwijs : werkboek met vuistregels,handreikingen en oefeningen voor zorgcoördinatoren.
Authors: ---
ISBN: 9065085254 Year: 2004 Publisher: Amersfoort : CPS,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt een methodiek voor het bespreken van zorgleerlingen geintroduceerd. Deze methodiek helpt bij het vinden van oplossingen waar de docent in zijn praktijk van alle dag mee uit de voeten kan. Een van de belangrijkste taken van de zorgcoördinator is de begeleidingstaak. In deze uitgave staat deze taak centraal. In de begeleiding is het voeren van gesprekken een belangrijk onderdeel. In deel 1 van dit boek worden de voorwaarden van effectief begeleiden besproken en de uitgangspunten van effectieve leerlingbesprekingen toegelicht. In deel II wordt aan de hand van zeven vuistregels en zestien praktische aanwijzingen, dieper ingegaan op de methodiek van leerlingbesprekingen


Book
Door de bril van ouders
Authors: ---
Year: 2004 Publisher: Gent : Provincie Oost-Vlaanderen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Coachen op contact : de basis in het primaire proces
Author:
ISBN: 9065085289 Year: 2004 Publisher: Amersfoort CPS onderwijsontwikkeling en advies

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het coachen van docenten is een vak apart met in de praktijk wisselend succes. Coachen op Contact is een praktische steun voor coaches die docenten begeleiden in de eerste vijf maanden van hun loopbaan. Dit boek geeft zowel de coach als de docent houvast door onderscheid te maken tussen zes rollen: die van gastheer, presentator, didacticus, pedagoog, afsluiter en coach. Per rol wordt beeldend beschreven wat effectief gedrag is en wat niet. De gedragsindicatoren ondersteunen de diagnose. De docent beseft beter wat hij goed doet en wat nog niet, de coach leert per rol coachen op gedragsverandering, compdetentieontwikkeling en overtuigingen. (Bron: covertekst)


Book
Kwaliteit van het onderwijsaanbod : een boek voor denkende practici en praktijkgerichte denkers
Author:
ISBN: 9055735485 9789055735488 Year: 2004 Publisher: Budel : Damon,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Handboek voor de lerende docent : methodiek voor veranderingsbekwame leraren
Author:
ISBN: 9024416760 Year: 2004 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur leidt (aankomende) docenten langs mogelijkheden en instrumenten voor de permanente ontwikkeling van beroepscompetenties in het onderwijs. Lezers krijgen als het ware een praktische routekaart uitgereikt voor blijvend leren. Hoe het onderwijzen het best kan worden aangeleerd staat centraal in het hoofdstuk ëopleidingsconcepten´. Overige hoofdstukken zijn: van onderwijzen naar begeleiden; werken in het onderwijs; reflectie, de motor van het leerproces; begeleidingsinstrumenten, begeleidingsmethodiek; begeleiding van leraren in functie; loopbaanontwikkeling & begeleiding en een kijkje in de toekomst.


Book
De excellente leerkracht : de fundamenten van zijn succes
Authors: ---
ISBN: 9789024416608 9024416604 Year: 2004 Publisher: Soest Nelissen


Book
Coaching 'n hulp apart : een praktijkboek voor de begeleider van de beginnende leerkracht in het primair onderwijs.
Author:
ISBN: 906508374X 9789065083746 Year: 2004 Publisher: Amersfoort : CPS,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit praktijkboek voor de begeleiding van de beginnende leerkracht in het primair onderwijs bestaat uit drie delen. Het eerste deel, het coachen van de beginnende leerkracht, bevat de volgende hoofdstukken: Een nieuwe collega: wat nu?; coaching van de beginnende leerkracht; het voorgesprek; klassenobservatie; het nagesprek; de coach. Deel 2, de beginnende leerkracht, bevat de volgende hoofdstukken: onderwijzen: een vak apart; nieuwe baan, nieuwe school; "kijk, we hebben een nieuwe voor de klas!"; did you have your 'schok' today?; dagboek van een beginnende leerkracht. Deel 3 is getiteld 'Wat is klassemanagement' en bevat de volgende hoofdstukken: de leerkracht als manager; klassenmanagement in de praktijk; wat als 'voorkomen' niet genoeg is? De bijlagen bevatten o.a. checklists voor de begeleiding, een voorbeeld van een begeleidingscontract en een checklist voor klassenmanagement.


Book
Samen voor de spiegel : een werkboek over de begeleiding van beginnende leraren
Authors: --- --- ---
ISBN: 9030175303 Year: 2004 Volume: 17 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs pleiten voor een aanvangsbegeleiding waarbij men 'samen voor de spiegel zit'. De mentor geeft feedback op wat hij gezien heeft bij zijn beginnende collega. In commentaren, suggesties, vragen houdt hij de collega een spiegel voor én helpt hem in die spiegel te kijken. Tegelijkertijd kijkt hij ook naar zichzelf in de spiegel. Samen onderzoeken en bevragen ze het spiegelbeeld. Ze kijken niet alleen naar het zichtbare gedrag, maar richten de blik ook op de opvattingen en de kennis die aan de basis ervan liggen. Impliciete opvattingen worden zo ter sprake gebracht, waardoor ze kritisch bevraagd en (eventueel) aangepast kunnen worden. Op die manier kan aanvangsbegeleiding een belangrijke bijdrage leveren tot de professionel groei van de beginnende leerkracht, maar ook van de begeleidende mentor.


Book
Op weg naar competentiegericht opleiden : een onderzoek naar innovatiediffusie bij de Fontys Lerarenopleiding Tilburg
Authors: ---
ISBN: 9044117106 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het omvormen van een op kennisoverdracht georiënteerde lerarenopleiding naar een competentiegerichte lerarenopleiding is een complexe vernieuwingsoperatie. Op vele niveaus moeten er vernieuwingen worden gerealiseerd: er moet een nieuw curriculum worden geïntroduceerd en docenten moeten thuis raken in de uitgangspunten en de uitwerking van een dergelijk curriculum. Ook studenten moeten wennen aan het feit dat deelnemen aan een competentiegerichte opleiding vraagt om andere activiteiten en attitudes. Kenmerkend bij dit laatste is het `leren op de werkplek'. De scholen worden daarmee nauw betrokken bij de opleiding van aanstaande leraren. Kennis, vaardigheden en houdingen worden - zo blijkt immers uit de jongste leerpsychologische inzichten - door de lerende actief geconstrueerd. Het nut van het nastreven van gedetailleerde eindtermen komt daarmee op losse schroeven staan. Het uitgangspunt komt steeds meer te liggen bij de competenties waarover de studenten al beschikken. Op basis daarvan kunnen variabele leerwegen worden vastgesteld. De persoonlijke bekwaamheid van de 'nieuwe leraar' krijgt daarmee maximale ruimte.

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by