Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

UCLL (2)

VIVES (2)

AP (1)

Odisee (1)

PXL (1)

UGent (1)


Resource type

book (2)

film (1)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2004 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Combilist : een instrument voor taalontwikkeling via interactie : praktische vaardigheden voor leidsters en leerkrachten
Authors: --- ---
ISBN: 9077529063 Year: 2004 Publisher: Nijmegen Expertisecentrum Nederlands

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen ontwikkelen hun taalvaardigheid voor een groot deel in interactie: via gesprekken met volwassenen en kinderen in hun omgeving. Die taalontwikkeling begint thuis en zet zich voort in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school. Maar niet iedere interactie is vanzelf geschikt voor taalverwerking. Vaak bieden gesprekken op de basisschool en in peuterzalen minder kansen voor taalverwerving dan de spontane gesprekjes thuis. Daarom is het van belang dat leidsters en leerkrachten ervoor zorgen dat gesprekken in de kinderopvang, de peuterspeelzaal en op school zo goed mogelijk de taalontwikkeling stimuleren. CombiList is daarbij een hulpmiddel. (Bron: voorwoord)


Multi
Taal leren op eigen kracht : taalverwerving op school met behulp van de werkwijze van taalvorming
Author:
ISBN: 9023240200 Year: 2004 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen leren taal omdat ze taal nodig hebben. Ze hebben het nodig om dingen gedaan te krijgen, om greep te krijgen op de wereld, om hun gedachten met anderen te kunnen delen. Net zoals ze leren lopen en fietsen, ontwikkelt hun taal zich al doende. En hoe gemotiveerder ze zijn, hoe beter dat gaat. Bij taalvorming staan de eigen ervaringen van kinderen in het middelpunt. De werkwijze is gebaseerd op de behoefte en het vermogen van ieder mens om op ervaringen te reflecteren en ze te delen met anderen. De werkvormen helpen individuele kinderen hun ervaringen steeds preciezer te verwoorden. Ze leren taal terwijl ze elkaar vertellen over wat ze meemaken, daarover schrijven en dat weer van elkaar lezen. Dit boek volgt op Dingen in de kring (over de kwaliteit van kringgesprekken) en is gericht op inpassing van de werkwijze van taalvorming in het taalonderwijs op de basisschool. Het is geschreven voor leerkrachten en leerkrachten in opleiding, voor professionals die met vernieuwing van het taalonderwijs bezig zijn, maar evengoed voor alle volwassenen die kinderen om zich heen hebben en die geïnteresseerd zijn in hoe die taal leren. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by