Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.
onderwijsvernieuwing --- 450.46 --- 489.4 --- casestudies --- hoger onderwijs --- onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- innovatie --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management
Choose an application
Dit boek vormt de neerslag van een ingrijpend proces van onderwijsontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs. Kenmerkend voor dit proces is dat alle onderdelen van deze ontwikkeling, uitvoerig in dit boek beschreven, daadwerkelijk in de praktijk zijn omgezet. Als uitgangspunten hebben de landelijke opleidingsprofielen, de HBO-standaard en de concepten competentiegerichtheid´ en leren-leren´ gediend. Centraal in de onderwijsontwikkeling staat het toenemende vermogen van de student om zelfbepalend en zelfsturend te leren. Daartoe is de persoonlijke professionele ontwikkelingslijn ontwikkeld, die in het persoonlijke ontwikkelingsplan uitmondt. Van taak tot competentie beschrijft hoe parallel aan de toename van het zelfbepalende en zelfsturende vermogen van de student ook de rol van de docent verandert. De docent wordt ontwikkelaar en leerprocesbegeleider. De didactiek heeft vorm gekregen in zogeheten ëdidactische concepten´, zoals taakgestuurd, probleemgeoriënteerd, praktijkgestuurd en projectgestuurd leren. Uniek is dat in het curriculum verschillende didactische concepten elkaar opvolgen. Dit boek onderscheidt zich door zijn mengeling van didactische uitgangspunten. Het behandelt het proces en de condities die nodig zijn om het geschetste omvangrijke curriculum te ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, evalueren en bij te stellen. Van taak tot competentie is bestemd voor projectleiders, onderwijsontwikkelaars en uitvoerende docenten in het hoger beroepsonderwijs.
POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) --- Didactics of higher education --- hoger beroepsonderwijs --- competenties --- lesgeven --- didactiek --- #KVHB:Competentiegericht onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 489.4 --- competentiegericht onderwijs --- curriculum --- hoger onderwijs --- intervisie --- leerprocessen --- leren --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- opleidingsprofiel --- probleemgestuurd onderwijs --- projectgestuurd leren --- supervisie --- taakgestuurd leren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Nederland --- Leren leren --- Hoger beroepsonderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
Bespreking door docent Philip Lievens: Vooral de ondertitel is belangrijk: dit boek gaat over het Persoonlijk Ontwikkelplan als leervorm/werkvorm voor studenten Hoger Onderwijs. Er wordt getoond aan de hand van welke oefeningen en tests de student tot een zelfdiagnose komt en een leeragenda opstelt in het kader van zijn studies, maar ook (en vooral) in voorbereiding van een job. Bij dit boekje wordt een cd-rom geleverd om dit Persoonlijk Ontwikkelplan in een digitale vorm op te maken. Dit format kan opgevolgd worden door een leerbegeleider. Het werk getuigt niet van een grote diepgang; maar de werkwijze kan studenten motiveren om hun leerloopbaan in handen te nemen.
Competentiemanagement. --- Competenties. --- Human resource management. --- POP (Persoonlijk Ontwikkelingsplan) --- competentiemanagement --- Personnel management --- Higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Human resource management --- Personeelsmanagement --- Competentiemanagement --- Développement Ontwikkeling --- Gestion des compétences Competentiemanagement --- Orientation du personnel Personeelsorientatie --- #KVHB:Competentiemanagement --- 367.2 --- human resources management --- 331 --- 378:331 --- 489.4 --- Didactiek --- HBO --- Hoger beroepsonderwijs --- Hoger onderwijs --- arbeidsmarkt --- beroepsonderwijs --- competentie-management --- competentiegericht onderwijs --- competenties --- hoger onderwijs --- management --- persoonlijk ontwikkelingsplan --- portfolio's --- sociologie --- teamwerk --- persoonlijke ontwikkeling --- psychologie, sociaal --- 489.5 --- Persoonlijk ontwikkelplan --- personeelsbeleid, HRM --- HRM --- Arbeidseconomie --- hogescholen en de bedrijfswereld --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Contains audio-visual material --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Competenties --- competiegericht onderwijs --- teamwerking --- (zie ook: Basiscompetenties) --- Nederland --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur --- Competentie
Choose an application
Inhoudsopgave. Deel I. 1 Het portfolio. 2 Soorten portfolio. 3 Ontwikkelingsportfolio. 4 Portfolio en reflectie. 5 Het digitale portfolio. 6 Het begeleiden en beoordelen van het portfolio. 7 Implementatie. Deel II Praktijkvoorbeelden. 1 Portfolio post-HBO-opleiding diabetesverpleegkundige. 2 Portfolio HBO verpleegkunde duaal. 3 Portfolio van een studieloopbaanbegeleider. 4 Portfolio MBRT (Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken)
Nursing. --- portfolio's --- verpleegkunde --- verpleegkundige opleiding --- 613.2 --- 450.46 --- 489.4 --- 613.3 --- ICT --- competentiegericht onderwijs --- gezondheidszorg --- hoger onderwijs --- levenslang leren --- onderwijs --- 616.083.9 --- Verpleegcompetenties --- Verpleegkundige opleiding --- 616.083 ) Rapporteren --- competenties --- evaluatie --- evalutie-instrumenten --- competenties (beroepsbekwaamheid) --- diabetesverpleegkunde --- medische beeldvorming --- reflectie --- stagebegeleiding --- verpleegkundige interventies --- portfolio --- Nursings --- verpleegkunde - inleidingen --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Beroep en opleiding --- Portfolio --- Verpleegkunde --- Opleiding. --- Nursing --- Portfolio ; verpleegkunde --- Onderwijs --- Didactisch proces --- Integrale kwaliteitszorg --- Onderwijsmethoden --- 484 --- 613.3 Beroep en opleiding --- didactisch proces --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- 616.083.37 --- Stagebegeleiding --- automatisering (gez) --- Verpleegkundig beroep --- evaluatie (gez) --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- verpleegkundige opleiding (gez) --- Onderwijsmethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
57 p. : ill.
Afstandsonderwijs. --- Didactiek. --- E-learning. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijstechnologie. --- Computer assisted instruction --- HO (hoger onderwijs) --- e-learning --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Higher education --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- E-learning --- departement Algemeen 07 --- Didactique Didactiek --- Formation par télécommunication Onderwijs via telecommunicatie --- e-learning e-learning --- 454.52 --- 489.4 --- assessment --- coaching --- didactiek --- elektronische leeromgeving --- hoger onderwijs --- management --- Assessment --- Coachen --- Digitale handboeken --- Evaluatie --- Handboeken --- Hoger onderwijs --- Leerobjecten --- Levenslang leren --- Performance assessment --- Prestatiebeoordeling --- Samenwerkend leren --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- 458.12 --- computerondersteund onderwijs --- Leeromgeving --- 371.39 --- Digitaal leren --- Digitale cursussen --- Digitale leermiddelen --- Elektronische leeromgevingen --- Virtueel bedrijf --- e-leren --- Computer ondersteund onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- (zie ook: e-learning) --- 371.300 --- inclusief onderwijs
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|