Narrow your search
Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Waren we maar eerder begonnen : over de aanpak van onderwijsvernieuwing
Authors: ---
ISBN: 9031342408 Year: 2004 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over de aanpak van onderwijsvernieuwing die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing.

Wanneer vernieuwingsprocessen vastlopen, zoeken vernieuwers de oorzaken daarvan doorgaans in de structuur of in de cultuur van de organisatie, in de machtsverhoudingen of in individueel psychologische factoren. 'Slechte bedrijfsorganisatie met machteloos management', zo luidt een bekende diagnose. 

De auteurs vinden het opmerkelijk dat vernieuwers de oorzaak van het falen zelden zoeken in de aanpak van de vernieuwing, dat wil zeggen in aspecten als de activiteiten die directie en docenten in het vernieuwingsproces uitvoeren: het leidinggeven, de werkverdeling, de manier waarop de vernieuwing start, de kwaliteit van het projectplan en de controle. Het is juist de aanpak die van cruciaal belang is voor het slagen of falen van de voorgenomen vernieuwing. Over die aanpak gaat het in dit boek.



Book
Van taak tot competentie : leren leren voor het hoger beroepsonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9031341576 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek vormt de neerslag van een ingrijpend proces van onderwijsontwikkeling in het hoger beroepsonderwijs. Kenmerkend voor dit proces is dat alle onderdelen van deze ontwikkeling, uitvoerig in dit boek beschreven, daadwerkelijk in de praktijk zijn omgezet. Als uitgangspunten hebben de landelijke opleidingsprofielen, de HBO-standaard en de concepten competentiegerichtheid´ en leren-leren´ gediend. Centraal in de onderwijsontwikkeling staat het toenemende vermogen van de student om zelfbepalend en zelfsturend te leren. Daartoe is de persoonlijke professionele ontwikkelingslijn ontwikkeld, die in het persoonlijke ontwikkelingsplan uitmondt. Van taak tot competentie beschrijft hoe parallel aan de toename van het zelfbepalende en zelfsturende vermogen van de student ook de rol van de docent verandert. De docent wordt ontwikkelaar en leerprocesbegeleider. De didactiek heeft vorm gekregen in zogeheten ëdidactische concepten´, zoals taakgestuurd, probleemgeoriënteerd, praktijkgestuurd en projectgestuurd leren. Uniek is dat in het curriculum verschillende didactische concepten elkaar opvolgen. Dit boek onderscheidt zich door zijn mengeling van didactische uitgangspunten. Het behandelt het proces en de condities die nodig zijn om het geschetste omvangrijke curriculum te ontwerpen, ontwikkelen, implementeren, evalueren en bij te stellen. Van taak tot competentie is bestemd voor projectleiders, onderwijsontwikkelaars en uitvoerende docenten in het hoger beroepsonderwijs.


Book
Competentiemanagement : persoonlijk ontwikkelplan
Authors: --- ---
ISBN: 9001347878 9789001347871 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bespreking door docent Philip Lievens: Vooral de ondertitel is belangrijk: dit boek gaat over het Persoonlijk Ontwikkelplan als leervorm/werkvorm voor studenten Hoger Onderwijs. Er wordt getoond aan de hand van welke oefeningen en tests de student tot een zelfdiagnose komt en een leeragenda opstelt in het kader van zijn studies, maar ook (en vooral) in voorbereiding van een job. Bij dit boekje wordt een cd-rom geleverd om dit Persoonlijk Ontwikkelplan in een digitale vorm op te maken. Dit format kan opgevolgd worden door een leerbegeleider. Het werk getuigt niet van een grote diepgang; maar de werkwijze kan studenten motiveren om hun leerloopbaan in handen te nemen.


Book
Portfolio in de verpleegkunde
Authors: ---
ISBN: 9059312554 9789059312555 Year: 2004 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Inhoudsopgave. Deel I. 1 Het portfolio. 2 Soorten portfolio. 3 Ontwikkelingsportfolio. 4 Portfolio en reflectie. 5 Het digitale portfolio. 6 Het begeleiden en beoordelen van het portfolio. 7 Implementatie. Deel II Praktijkvoorbeelden. 1 Portfolio post-HBO-opleiding diabetesverpleegkundige. 2 Portfolio HBO verpleegkunde duaal. 3 Portfolio van een studieloopbaanbegeleider. 4 Portfolio MBRT (Medische Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken)


Book
Een geïntegreerde benadering van e-learning : red. Wim Jochems, Jeroen van Merriënboer, Rob Koper ... [et al.]
Authors: --- ---
ISBN: 9789001598044 9001598048 Year: 2004 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Listing 1 - 5 of 5
Sort by