Narrow your search

Library

KBR (2)

UCLL (2)

DocAtlas (1)

VIVES (1)

Vlaams Parlement (1)


Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2004 (2)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
De tafel van tien van de nieuwe school
Authors: ---
ISBN: 9044117076 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Apeldoorn Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zelfsturing, de leerling centraal, competentiegericht leren, probleemgestuurd projectonderwijs, de enen na de andere vraaggerichte term raakt ingeburgerd in het Nederlands onderwijs. Leerwerkplaatsen, open leercentra, digitale portfolio's, een keur aan middelen en methodieken is in ontwikkeling om het 'nieuwe leren' te ondersteunen. Maar wat zijn nu eigenlijk kernbegrippen van vraagggericht werken in het onderwijs? En wat betekent vraaggericht werken voor de professionaliteit van leraren? Zijn hun kwaliteiten niet minstens zo belangrijk als de systeemveranderingen? Tien experts op onderwijsgebied gaan elk in één van de kernbegrippen van vraaggericht werken: luisteren, vertrouwen, loslaten, volgen, faciliteren, eigen kracht, afstemmen, verbondenheid, herstel en samenwerken met ouders. Daarnaast komen professionals met jerenlange ervaring rond vraaggericht werken aan het woord. Samen maken zij de Tafel van Tien van vraaggericht werken in het basis- en voortgezet onderwijs. Om eensgezind tot de conclusie te komen dat zelfsturing van leerlingen vraagt om een faciliterende, open houding van leraren. Die op hun beurt ondersteund dient te worden door adequate scholing en een werkomgeving die ook naar hen luistert. (Bron: covertekst)

Keywords

090850.jpg --- Didactiek


Book
Durven loslaten: vraaggericht werken in het basisonderwijs : portretten over luisteren naar leerlingen.
Authors: ---
ISBN: 9044115928 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek komen zeven directieleden, intern begeleiders, een oudercontactpersoon en een groepsleerkracht aan het woord over de effecten van vraaggericht werken. Zij zijn afkomstig van vier grotestadsscholen die jaren geleden, elk met een eigen reden, begonnen aan een training 'Luisteren naar leerlingen'. Waar ze op uitkomen, vertellen ze in dit boek. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by