Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Vrouwen en meisjes die als gevolg van gedwongen seksueel contact zwanger worden, hebben het er vaak moeilijk mee om hierover te praten met de naaste omgeving of met hulpverleners. Er rust een groot taboe op zwangerschap die op deze wijze is ontstaan, en in vele gevallen verkiezen de betrokkenen uit schaamte het stilzwijgen te bewaren. Aan de hand van een uitgebreid literatuuronderzoek en twintig interviews met sleutelfiguren in de hulpverlening rondom seksueel geweld en (ongewenste) zwangerschap, wordt deze problematiek in het boek in kaart gebracht. De algemene vraagstelling van het onderzoek luidt: met welke vragen en problemen komen vrouwen die zwanger werden tengevolge van gedwongen seksueel contact bij de hulpverlening terecht en hoe gaan hulpverleners met deze vragen en problemen om? Achten hulpverleners zichzelf voldoende competent of zouden zij op een aantal punten meer ondersteuning willen? En wat kan er verbeterd worden op het vlak van bijvoorbeeld doorverwijzing, overleg, bij- en nascholing om de kennis en de vaardigheden van de hulpverleners te vergroten. Het boek eindigt met een aantal beleidsaanbevelingen voor preventie, hulpverlening en onderzoek.
Criminology. Victimology --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- Gynaecology. Obstetrics --- Sociology of social care --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Netherlands --- Gezinsethiek. Seksuele ethiek --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Criminologie. Victimologie --- Gynaecologie. Obstetrica --- Nederland --- Assistance --- Unwanted pregnancy --- Sexually transgressive behavior --- Rape --- Pregnancy --- Book --- Abortion
Choose an application
Inhoudsopgave Hoofdstuk 1: Abortus als verlies 1 Factoren die rouw na abortus bemoeilijken 2 Wat verliest een vrouw door abortus? 3 Het eigene van begeleiding na abortus Hoofdstuk 2: De verwerking van abortus als ontwikkelingsopgave 1 Verschil in identiteitsontwikkeling tussen man en vrouw en het effect daarvan op zwangerschap en abortus 2 Abortus in het licht van de morele ontwikkeling 3 De invloed van de relatiefase en de leeftijdsfase op de verwerking van abortus Hoofdstuk 3: Een interactieve visie 1 Vooronderstellingen 2 Communicatie als beïnvloeding 3 De pragmatische paradox Hoofdstuk 4: Een contextele visie 1 Parentificatie en destructieve gerechtigheid 2 Abortus in de balans van geven en nemen 3 Dialoog als uitweg 4 Basishouding van de begeleider Hoofdstuk 5: Abortusverwerking in groep 1 Soort groepsbegeleiding 2 Themagecentreerde Interactie als denkkader 3 Psychodrama als werkvorm 4 De kracht van rituelen
Armoede --- Pauvreté --- Travailleurs indépendants --- Zelfstandigen --- Abortus --- Avortement --- abortus provocatus (vruchtafdrijving, zwangerschapsafbreking) --- rouw (verdriet) --- ouderschap --- 615.55 --- (zie ook: dood) --- hulpverlening --- hulpverlening. --- Hulpverlening. --- Ethics of family. Ethics of sexuality --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Gynaecology. Obstetrics --- Affective and dynamic functions --- Sociology of social care --- Psychische functies --- Gezinsethiek. Seksuele ethiek --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Gynaecologie. Obstetrica --- Assistance --- Relationships --- Mourning --- Book --- Abortion --- Emotions --- Experiences
Choose an application
Elk contact is transcultureel en iedereen heeft transculturele contacten. Dat is de rode draad in dit boek. Voor elke professional in dienstverlening, gezondheidszorg, bedrijfsleven of onderwijs, is het van belang de mensen met wie hij werkt te bekijken met 'nieuwe ogen'. Elk mens heeft naast zijn groepscultuur ook nog een persoonlijke cultuur en is dus een unieke persoonlijkheid. Dat klinkt als een open deur, maar mensen vergeten vaak dat er niet alleen cultuurverschillen bestaan tussen mensen uit westerse en bijvoorbeeld islamitische culturen, maar dat elk mens een andere socialisatie heeft doorgemaakt. Om goed te kunnen samenwerken en communiceren met mensen die ander waarden en opvattingen hebben, is kennis omtrent cultuurverschillen niet voldoende. Het gaat erom een transculturele attitude te verwerven.
#KVHB:Cross-culturele psychologie --- 301.173 --- 130 --- 372.83 --- 301.52 --- 301.183 --- 373.3.147 --- interculturaliteit --- muziek --- 305.81 --- 392 --- Culturele antropologie --- 328.7 --- casestudies (gez) --- communicatie (gez) --- culturele antropologie (gez) --- transculturele verpleegkunde (gez) --- multiculturele samenleving --- sociologie, cultuur --- diversiteit --- 316.7 --- Communicatie --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Ideologieën --- Migranten --- Racisme --- Transcultureel --- 905.2 --- Transculturele communicatie --- communicatie --- cultuur --- interculturele communicatie --- mondiale vorming --- S20073.JPG --- Sociologie van de cultuur --- Cultuurfilosofie. Cultuurpsychologie --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociologie van de minderheden --- Didactiek van het lager onderwijs --- interculturele communicatie, intercultureel zakendoen, cultuurverschillen en interculturaliteit --- 007 --- 008 --- 374
Choose an application
Onder de noemer van vraaggestuurde ondersteuning streeft men ernaar mensen met een handicap en hun familie zelf te laten bepalen hoe ze hun leven willen leiden en welke ondersteuning ze daarbij nodig hebben. Trajectbegeleiding wil hen hierbij ondersteunen. In een eerste deel worden de doelstellingen en het verloop van trajectbegeleiding beschreven. In een volwaardig partnerschap met de betrokkenen worden trajecten uitgestippeld die optimaal tegemoetkomen aan hun wensen en noden. In een tweede deel wordt de theorie geïllustreerd aan de hand van enkele concrete trajecten en brengen de auteurs verslag van een onderzoek waarin het proces en de resultaten van de trajectbegeleiding in drie projecten kritisch worden geëvalueerd.
Gehandicapten --- Hulpverlening. --- Trajectbegeleiding. --- vraaggestuurde zorg --- trajectbegeleiding --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- personen met een beperking --- voorzieningen voor personen met een beperking --- Flanders --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Vlaanderen --- 376 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #A0404A --- 667 Gehandicapten --- #KVHB:Gehandicaptenzorg --- #KVHB:Trajectbegeleiding --- gehandicapten --- 325 --- arbeid --- hulpverlening --- onderzoeksopzet --- 364.26 --- Empowerment --- Hulpverlening --- Personen met een handicap --- Projecten --- Trajectbegeleiding --- gezinsbegeleiding --- orthopedagogiek --- verstandelijk gehandicapten --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Sociale problemen van en zorg voor zintuiglijk en lichamelijk gehandicapten; algemeen --- 362.3 --- 392.5 --- 361.2 --- 362.31 --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Methodiek --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Trajectbegeleiding (zorg)
Choose an application
Social medicine --- Social change --- Health care reform --- Medical care --- Women --- Médecine sociale --- Changement social --- Services de santé --- Soins médicaux --- Femmes --- Congresses. --- Political aspects --- Health and hygiene --- Sociological aspects --- Social conditions --- Congrès --- Réforme --- Aspect politique --- Santé et hygiène --- Aspect sociologique --- Conditions sociales --- Médecine sociale --- Services de santé --- Soins médicaux --- Congrès --- Réforme --- Santé et hygiène --- Sociology of the developing countries --- Sociology of social care --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- France --- Canada --- Developing countries --- Sociologie van de ontwikkelingslanden --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Hygiëne. Gezondheidszorg. Bescherming --- Ontwikkelingslanden --- Frankrijk --- Social medicine - Congresses --- Social change - Congresses --- Health care reform - Congresses --- Medical care - Political aspects - Congresses --- Women - Health and hygiene - Sociological aspects - Congresses --- Women - Social conditions - 20th century --- Gender --- Health --- Healthcare --- International --- Care --- Book
Choose an application
In het eerste deel beschrijven de auteurs hoe kinderen schokkende gebeurtenissen op hun eigen manier verwerken en geven ze duidelijke tips en adviezen, die bruikbaar zijn voor ouders, leerkrachten, politiemensen, leden van interventieteams en andere hulpverleners. In het tweede deel komen allerlei creatieve werkvormen aan bod. Ouders, leerkrachten, familieleden, onthaalmoeders, leiding van jeugdbewegingen, hulpverleners ... kunnen hiermee heel concreet aan de slag.
Rouwproces --- Slachtofferhulp --- Kinderen. --- Sociology of social care --- rouwverwerking --- slachtofferhulp --- Age group sociology --- Criminology. Victimology --- Slachtofferhulp ; kinderen --- Rouwproces ; kinderen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Criminologie. Victimologie --- 364.4 --- #gsdbP --- dood --- kinderen --- rouwbegeleiding --- rouwen --- verwerking --- 418.7 --- misdrijven --- posttraumatische stressstoornis --- rouw --- 323 --- kinderrechten --- ongevallen --- psychologie --- sociale wetenschappen --- verliesverwerking --- 418.9 ) * SLACHTOFFERHULP --- inbraken --- schokkende gebeurtenissen --- verwerkingsprocessen --- 364.2 --- Emoties --- Hulpverlening --- Kinderen --- Vlaanderen --- Werkvormen --- 606.3 --- criminaliteit --- kinderpsychologie --- rouw (verdriet) --- trauma's --- verlies --- jongeren --- trauma --- overlijden --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- 159.987 --- 612.67 --- 343.9 --- 616.2 --- 159.94 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- #PBIB:+105.99 --- Criminaliteit --- Dood --- Geweld --- Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- Traumatologie --- Jeugdbescherming --- Misdriijven --- Rouwen --- Overlijden --- Verwerking --- Crisishulpverlening --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Misdrijf --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Verwerking (trauma)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|