Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Hans Vandekerckhove : stalking Hieronymus.
Authors: ---
Year: 2003 Publisher: Otegem Deweer Art Gallery

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L' esprit de solitude et les peintres
Authors: ---
ISBN: 2804607984 Year: 2003 Volume: *57 Publisher: Tournai La renaissance du livre

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Voir en peinture
Authors: ---
ISBN: 2873172177 9782873172176 Year: 2003 Publisher: Bruxelles : Paris : Lettre volée ; Le Plateau : Frac Îls-de-France,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Adach, Adam ; Arthuis, Isabelle ; Bart, Cécile ; Desgrandchamps, Marc ; Janssens, Ann Veronica ; Méléder, Alix le ; Millet, Guillaume ; Mont, Miquel ; Noiret-Thomé, Xavier ; Tursic, Ida ; Mille, Wilfried ; Swennen, Walter


Book
Francis Mampuya : peintre
Authors: ---
ISBN: 2912415519 9782912415516 Year: 2003 Publisher: Montreuil : Éditions de l'oeil,


Book
Kazadi Sikasso : peintre
Authors: ---
ISBN: 2912415586 9782912415585 Year: 2003 Publisher: Montreuil : Éditions de l'oeil,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Masterpieces from Dresden : [exhibition, London, Royal Academy of Arts, 15 March-8 June 2003]
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 1903973260 Year: 2003

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Orientalist aesthetics : art, colonialism, and French North Africa, 1880-1930
Author:
ISBN: 0520924401 1597347868 9780520924406 0585467773 9780585467771 0520222172 9781597347860 Year: 2003 Publisher: Berkeley : University of California Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lavishly illustrated with exotic images ranging from Renoir's forgotten Algerian oeuvre to the abstract vision of Matisse's Morocco and beyond, this book is the first history of Orientalist art during the period of high modernism. Roger Benjamin, drawing on a decade of research in untapped archives, introduces many unfamiliar paintings, posters, miniatures, and panoramas and discovers an art movement closely bound to French colonial expansion. Orientalist Aesthetics approaches the visual culture of exoticism by ranging across the decorative arts, colonial museums, traveling scholarships, and art criticism in the Salons of Paris and Algiers. Benjamin's rediscovery of the important Society of French Orientalist Painters provides a critical context for understanding a lush body of work, including that of indigenous Algerian artists never before discussed in English. The painter-critic Eugène Fromentin tackled the unfamiliar atmospheric conditions of the desert, Etienne Dinet sought a more truthful mode of ethnographic painting by converting to Islam, and Mohammed Racim melded the Persian miniature with Western perspective. Benjamin considers armchair Orientalists concocting dreams from studio bric-à-brac, naturalists who spent years living in the oases of the Sahara, and Fauve and Cubist travelers who transposed the discoveries of the Parisian Salons to create decors of indigenous figures and tropical plants. The network that linked these artists with writers and museum curators was influenced by a complex web of tourism, rapid travel across the Mediterranean, and the march of modernity into a colonized culture. Orientalist Aesthetics shows how colonial policy affected aesthetics, how Europeans visualized cultural difference, and how indigenous artists in turn manipulated Western visual languages.


Book
Auguste Renoir
ISBN: 128395480X 1780425465 9781780425467 9781904310952 1904310958 9781904310952 Year: 2003 Publisher: [New York] : Parkstone International,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Pierre-Auguste Renoir nació en Limoges, el 25 de febrero de 1841. En 1854, sus padres lo sacaron de la escuela y le consiguieron un sitio en el taller de los hermanos Lévy, donde aprendió a pintar porcelana. El hermano menor de Renoir, Edmond, opinó al respecto: "A partir de lo que pintaba al carbón en las paredes concluyeron que tenía habilidad para las artes. Así fue como nuestros padres lo pusieron a aprender el oficio de pintor de porcelana". Uno de los trabajadores de los Lévy, Emile Laporte, pintaba al óleo en su tiempo libre. Él le sugirió a Renoir que usara sus lienzos y pinturas. Este


Book
La tache aveugle : essai sur les relations de la peinture et de la sculpture à l'âge moderne
Author:
ISBN: 2070763307 9782070763306 Year: 2003 Publisher: [Paris] : Gallimard,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

D'où vient que, jusqu'à très tard dans le XXe siècle, la peinture ait été jugée communément supérieure à la sculpture ? De la Renaissance italienne, qui posa la supériorité de la vue sur le toucher, du travail du peintre, imitant la superficie par les lignes et les couleurs, sur celui du sculpteur, qui ne rend l'épaisseur que par des masses et des volumes ? Non pas, démontre Jacqueline Lichtenstein. Suite aux bouleversements de la physique nouvelle, une autre hiérarchie des arts se met en place dans la France des XVIIe et XVIIIe siècles. Préoccupée désormais par les effets sur le spectateur, l'esthétique nouvelle, sous l'impulsion de De Piles, oppose en une polarité inédite la sculpture, le toucher, le dessin et les Anciens d'une part, la peinture, la vue, le coloris et les Modernes de l'autre. Cette véritable topique structurera durablement le discours critique, de Diderot à Zola, de Baudelaire et Huysmans à nombre de contemporains. Aujourd'hui, le rapport entre la sculpture et la peinture s'est émancipé de toute hiérarchie. Pour mesurer ce bouleversement, il faut revenir à la généalogie et à l'histoire critique d'une vision des arts étonnamment durable.

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by