Narrow your search

Library

UGent (3)

National Bank of Belgium (2)

Odisee (2)

UCLouvain (2)

UCLL (2)

ACV - CSC (1)

EHC (1)

Hogeschool West-Vlaanderen (1)

KADOC (1)

KBR (1)

More...

Resource type

book (6)


Language

Dutch (3)

English (2)

French (1)


Year
From To Submit

2003 (6)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Onderwijstermen : Nederlands-Duits, Nederlands-Engels, Nederlands-Frans.
Authors: ---
ISBN: 9074220363 9789074220361 Year: 2003 Publisher: Alkmaar : Europees Platform voor het Nederlandse Onderwijs,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Kennis over onderwijs : inleiding in praktijk en theorie van het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9001605443 Year: 2003 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Kennis over onderwijs behandelen de auteurs thema's die direct ontleend zijn aan de praktijk van het werk in het basisonderwijs. Dat doen zij aan de hand van een fictieve basisschool, die in hoofdstuk 1 beschreven wordt. Deze casus geeft de docent in spe stof tot nadenken: wat zou een leraar in deze school moeten weten over algemene pedagogisch-onderwijskundige thema's om zijn werk op deze school adequaat te kunnen doen? De thema's worden telkens op drie niveaus uitgewerkt: de groep, de school en de omgeving. De thema's worden steeds uitgewerkt in de context van de fictieve school, maar ook gerelateerd aan 'echte' praktijksituaties. Aan het eind van het boek komen nog een aantal aansprekende nieuwe praktijktheorieën aan bod: meervoudige en emotionele intelligentie en 'brain-based teaching'. Kennis over onderwijs vormt samen met Ontwerpen van onderwijs en Opvoeden in het onderwijs een drieluik. De delen zijn samen of los te gebruiken.

Regards sur l'éducation 2003
Author:
ISBN: 9789264075672 9264025332 926401568X 9264102345 9264298908 9264286683 9264271996 9264261273 9264256229 9264253564 9264244050 9264038949 926403692X 926403692X 9789264102347 9264102361 Year: 2003

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Implementing European Union education and training policy : a comparative study of issues in four member states
Authors: ---
ISBN: 1402012926 0306480778 Year: 2003 Publisher: Dordrecht Kluwer Academic Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The papers which make up this volume have for the most part emerged from the work of a team of young researchers based for varying periods at the Department of Educational Studies of the University of Oxford as part of an international network funded by the European Union. The network, known as PRESTiGE (Problems of Educational Standardisation and Transition in a Global Environment), involves teams at six European universities, each of which can only employ young researchers from Member States other than that in which it is situated. The Oxford part of PRESTiGE has been concerned with the interpretation, transmission and implementation of European Union education and training policy in four Member States: France, Germany, Sweden and the United Kingdom. As the leader of the Oxford team I had the good fortune to work with young researchers from Denmark, Germany, Greece, Sweden and Portugal. Their work is included here. So too are contributions from Jake Murdoch (a member of the Dijon team, based at the Université de Bourgogne) and Professor António Nóvoa, the leader of the Lisbon team. Together the papers (which we have allowed to overlap to some extent, so that each one can be read independently) represent a genuinely international collaborative effort to understand the intentions and the effects of EU education and training policy, and we hope that they will contribute to further discussion of the important issues that those with an interest in European co-operation and development will wish to pursue.


Book
Strijd voor waardering : het COV van 1893 tot 1983
Author:
ISBN: 9044114697 9789044114690 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In 1893 werd tijdens het congres van de Belgische Volksbond voor het eerst een afzonderlijke afdeling voor onderwijzers opgericht. Initiatiefnemer was de Vlaamsgezinde, christen-democratische dorpsonderwijzer Kamiel Van Caeneghem. Deze eerste bijeenkomst van christelijke onderwijzers was de aanzet tot de stichting van het Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond - COV. Naast het verbeteren van de beroepsbekwaamheid van zijn leden wilde het COV de materiële belangen van de leerkrachten behartigen. Gedurende al die jaren is deze doelstelling nauwelijks veranderd. Tot op vandaag blijven de syndicale en pedagogische werking de twee belangrijkste pijlers van deze vakbond. Hoewel het COV zich van bij zijn ontstaan als een christelijke vakbond wilde profiteren, duurde het tot na de Tweede Wereldoorlog voor het officieel deel ging uitmaken van het ACV. Het is intrigerend hoe de onderwijzersbond al die tijd, en ook de daaropvolgende decennia, zijn eigen weg wenste te volgen. Onderwijzerssyndicalisme kon volgens de vele leden niet vergeleken worden met arbeiderssyndicalisme. Treffend is dan ook de moeite die de leerkrachten hadden om zich met syndicale actiemiddelen zoals betoging en staking te verzoenen. (Bron: covertekst) Voorwoord: De geschiedenis van het COV en de relatie van het COV met de geschiedenis - Inleiding - 1. De groei naar een zelfbewust onderwijzerssyndicalisme 1893-1940. - 2. De naoorlogse jaren 1944-1950. - 3. De schoolstrijd 1950-1958 - 4. Van schoolpact tot herziening 1958-1973. - 5. Crisis en federalisering 1973-1983. Algemeen besluit

Keywords

History of education and educational sciences --- Christen Onderwijzersverbond van België --- Belgium --- Geschiedenis van het onderwijs --- Histoire de l'enseignement --- Syndicalisme --- Vakbeweging --- Teachers' unions --- History --- Christelijk Onderwijzers Verbond --- 37 <09> <493> --- 371.16 --- 331.105.44 --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- #gsdb8 --- overzicht --- geschiedenis --- Christelijk Onderwijzersverbond (1893-) --- syndicalisme --- onderwijzend personeel --- vakbonden --- lager onderwijs (x) --- KADOC (x) --- C5 --- arbeidersbeweging --- #A0405A --- 453.1 Vakbonden --- 750 Onderwijspersoneel --- vakbond --- onderwijs --- 331.881 ACV-COV --- 37.014.3 --- 37.014.5 --- 37 (091) --- 371 --- 090867.jpg --- Christelijk Onderwijzersverbond --- Vakbewegingen en onderwijs ; Vlaanderen --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Onderwijzenden:organisaties --- Vakbeweging. Vakvereniging. Vakbond --- Maatschappelijke organisaties en maatschappelijk leven --- ACV, Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond van België - COV --- onderwijshervormingen --- onderwijspolitiek - schoolpact --- onderwijs en opvoeding, geschiedenis --- onderwijs - school --- 94 --- 331.881 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- handboeken en inleidingen --- handboeken en inleidingen. --- 331.105.44 Vakbeweging. Vakvereniging. Vakbond --- 371.16 Onderwijzenden:organisaties --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Handboeken en inleidingen. --- Teacher associations --- Teacher organizations --- Teachers --- Labor unions --- COV --- C.O.V. --- History. --- ACV, Algemeen Christelijk Onderwijzersverbond van België - COV --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- Teachers' unions - Belgium - History - 20th century

Listing 1 - 6 of 6
Sort by