Narrow your search
Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Participatief werken in de jeugdhulpverlening
Author:
ISBN: 9789038205700 Year: 2003 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de jeugdhulpverlening wordt sterk de nadruk gelegd op het betrekken van cliënten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet éénduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - cliënten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland


Book
Even anders: gewoon leren over anders zijn: lessenreeks
Author:
Year: 2003 Publisher: Antwerpen KVG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Object
Wie ben jij? : met kinderen praten over handicap en mogelijkheden : een lespakket : koffertje
Author:
Year: 2003 Publisher: Utrecht NIZW (Nederlands Instituut voor Zorg en Welzijn)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lespakket voor het basisonderwijs om leerlingen kennis te laten maken met, en te laten praten over de betekenis van het hebben van een handicap of beperking

Strategies to promote inclusive practice
Authors: ---
ISBN: 020316718X 1134576285 128019538X 0415254841 9780203167182 9786610195381 6610195382 9780415254847 9780415254854 041525485X 041525485X 9781134576289 9781280195389 9781134576234 9781134576272 1134576277 Year: 2003 Publisher: Abingdon Routledge


Book
Samen of apart, anders of minder? : onderwijs aan leerlingen met speciale onderwijsbehoeften
Authors: --- ---
ISBN: 9132921223 Year: 2003 Publisher: Enschede Stichting Leerplanontwikkeling (SLO)


Book
Scholen met zorg : goede praktijkvoorbeelden in de zorg voor leerlingen met leerproblemen
Authors: --- ---
ISBN: 9033453533 Year: 2003 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen, en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders, en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. (Bron: covertekst)


Book
Geïntegreerde algemene en sociale vorming en ontwikkelingsdoelen ASV-BuSO-OV3
Author:
ISBN: 9044114581 Year: 2003 Volume: 1 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)

Adapted Physical Activity
Authors: --- ---
ISBN: 0888643756 1459304101 0888647794 Year: 2003 Publisher: Edmonton The University of Alberta Press

Listing 1 - 10 of 14 << page
of 2
>>
Sort by