Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de jeugdhulpverlening wordt sterk de nadruk gelegd op het betrekken van cliënten, bijvoorbeeld via hoorrecht, open verslaggeving, bewonersraden, ... Dit wordt gevat onder de noemer 'participatief werken'. De invulling van een participatieve benadering is enerzijds zeker niet éénduidig, anderzijds zeer moeilijk, zeker in situaties waar we dat niet gewoon zijn of situaties die ver van ons afstaan, bijvoorbeeld participatief werken met kleine kinderen, met allochtone mensen, met mensen met een handicap, met mensen met psychische problemen, ... De inspanningen om deze methodische moeilijkheden te overkomen, roepen echter ook de vraag op naar de achtergrond en invulling van het participatieconcept zelf. Vanwaar komt de idee dat - ook minderjarigen - cliënten als actieve participanten in de hulpverlening moeten aangesproken worden? Wat zijn motieven hiervoor? En als dit dan zo belangrijk zou zijn, welke invullingen kunnen dan gegeven worden aan dit concept: betreft het een individuele benadering, waarbij het gevaar bestaat dat maatschappelijke problemen worden afgewenteld op individuen, of gaat het om een structureel concept, waarbij de positie van kinderen in de samenleving algemeen wordt bekeken? Deze publicatie - die op een aantal van de bovenstaande vragen een antwoord probeert te formuleren - bundelt de teksten van de studiedag 'Participatief werken in de hulpverlening', georganiseerd door de vakgroep Sociale Agogiek van de UGent i.s.m. het Netwerk Integrale Jeugdhulpverlening Waasland
Jeugdhulpverlening --- Vlaanderen --- Historiek --- Participatie --- Overzicht --- Integrale jeugdhulp --- Kinderparticipatie --- Inclusief onderwijs --- Communicatie --- Luisteren
Choose an application
Choose an application
Lespakket voor het basisonderwijs om leerlingen kennis te laten maken met, en te laten praten over de betekenis van het hebben van een handicap of beperking
Persoon met een verstandelijke handicap --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Kind met een handicap --- Inclusief onderwijs --- Diversiteit --- Maatschappelijke vorming
Choose an application
Choose an application
Buitengewoon onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Kind met een handicap --- Integratie --- Inclusie --- Gelijke onderwijskansen --- Gelijke Rechten voor Iedere Persoon met een handicap --- Gelijke kansen --- Sociale ongelijkheid --- Persoon met een handicap
Choose an application
Orthopedagogiek --- Geestelijke gezondheidszorg. --- personen met een mentale beperking --- inclusief beleid --- hulpverlening --- begeleid wonen --- Social policy and particular groups --- #A0310A --- 667.2 Gehandicapten. Geestelijk --- 326 --- arduin --- empowerment --- inclusief onderwijs --- mentaal gehandicapten --- 376.3 --- Emancipatie --- Empowerment --- Inclusief onderwijs --- Instellingen --- Personen met een mentale handicap --- Sociale problemen van en zorg voor mentaal gehandicapten; algemeen --- Inclusie --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Ondersteuning --- Hulpverlening --- Gehandicapten --- Kind met een verstandelijke handicap --- Persoon met een handicap --- Digitale kloof --- ouder --- Samenleving
Choose an application
In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. In dit boek wordt ingegaan op de visie van de verschillende scholen op de opvang van kinderen met leerproblemen, de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen, het leerlingvolgsysteem, het signaleren en diagnosticeren van de leerproblemen, en het remediëren. Voorts wordt ook stilgestaan bij de vernieuwingsarrangementen binnen elke school, het soort overlegstructuren, de samenwerking met CLB, met externen en met ouders, en, ten slotte, de effecten van al deze initiatieven op het kind en de school. (Bron: covertekst)
Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Basisonderwijs. --- Orthopedagogics --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- orthopedagogiek --- zorgverbreding --- #PBIB:2003.4 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #A0406A --- 733 Onderwijsbegeleiding, onderwijsinspectie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- basisonderwijs --- inclusief onderwijs --- 464 --- België --- Vlaanderen --- 474.23 --- Inclusief onderwijs --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Basisonderwijs --- CLB (Centra voor leerlingbegeleiding) --- Differentiatie --- Integratie buitengewoon - gewoon onderwijs --- Kinderen --- Klasdoorbrekend werken --- Leerlingvolgsystemen --- Leerproblemen --- Onderwijs --- Ouderparticipatie --- differentiatie --- kinderen met leerproblemen --- leerproblemen (ler) --- leerstoornissen --- zorgverbreding (ler) --- 376.5 --- Zorg --- Kinderen met leerproblemen --- Zorgverbreding; ba.o. --- 032280.jpg --- Didactische principes --- Zorgverbreding; ba.o --- Lager onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Wetenschappelijk onderzoek --- Stichting Leerproblemen Vlaanderen --- Onderwijsbeleid --- Kind --- Netwerk Leerproblemen Vlaanderen --- Leerprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Natuurwetenschappen --- Nederland --- Kust --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Vakgerichte en schoolse benaderingen motiveren leerlingen uit het buitengewoon/speciaal onderwijs niet erg en zijn weinig functioneel. Geïntegreerde algemene en sociale vorming - GASV daarentegen biedt meer kan op slagen. GASV wordt opgebouwd rond thema's die terdege rekening houden met de mogelijkheden, de interesses en de leef- en belevingswereld van de jongeren. Een rijke, krachtige, uitnodigende, motiverende en werkelijkheidsnabije leeromgeving is daarbij essentieel. De thema's moeten de ontwikkelingsdoelen en de handelingsplanning voluit tot hun recht laten komen. (Bron: covertekst)
Orthopedagogics --- buitengewoon onderwijs --- Objectives of teaching --- ontwikkelingsgericht onderwijs --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- C6 --- leefwereld --- zingeving --- 460.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Handelingsplanning --- Multidisciplinair --- OV : opleidingsvorm --- Ontwikkelingsdoelen --- Schoolwerkplan --- Buitengewoon secundair onderwijs --- Didactiek --- Handelingsplannen --- 031932.jpg --- BUSO --- Buitengewoon beroeponderwijs --- OV3 --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- Geïntegreerde algemene en sociale vorming --- Buitengewoon onderwijs type 1 --- Opleidingsvorm 3 --- Thematisch werken --- inclusief onderwijs --- Ontwikkelingsdoel --- Handelingsplan --- Handelingsgericht werken
Choose an application
Encadrement des élèves --- Leerlingbegeleiding --- Périodiques --- Tijdschriften --- 720 Onderwijs --- onderwijs --- zorgverbreding --- LO --- 471 --- 474.23 --- Buitengewoon onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Secundair onderwijs --- Tijdschriften SAW --- Zorgverbreding --- 454.23 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Leerlingenzorg --- Didactische principes --- Periodicals --- leerlingenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Tijdschriften. --- inclusief onderwijs --- tijdschriften lerarenopleiding --- Leerlingenbegeleiding --- tijdschriften lerarenopleiding onderwijs --- Onderwijs & Pedagogie --- Onderwijs & Pedagogie
Choose an application
Physical education for people with disabilities --- 796.034 --- 796.034 Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Aangepast sporten. Adapted physical activity --- Adapted physical education --- Physical education for handicapped persons --- People with disabilities --- Education --- Sport --- Gehandicapten --- Gehandicaptensport --- Lichamelijke opvoeding --- Inclusief onderwijs --- Persoon met een handicap --- G-sport --- ouder --- Technologie --- Voeding --- Maatschappij --- Drank --- Gezondheid
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|