Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
Ce rapport passe en revue l'expérience de onze pays européens (y compris la Russie) et des États-Unis dans l'élaboration et la mise en oeuvre de politiques de transports urbains durables. Des rapports nationaux et une analyse synthétique permettent de tirer des leçons des politiques qui marchent, des cadres institutionnels et financiers appropriés et des partenariats innovants qui favorisent une concertation efficace et une mise en oeuvre responsable.
Transportation --- Sustainable development --- Transport --- Développement durable --- Planning --- Planification --- 711.553 --- 338.47 --- 338.47 Economie van het verkeer. Economische aspecten van communicatiemedia. Transportbeleid --- Economie van het verkeer. Economische aspecten van communicatiemedia. Transportbeleid --- 711.553 Stadsplanning: verkeerswegen; verkeerinfrastructuur; stadsverkeer --- Stadsplanning: verkeerswegen; verkeerinfrastructuur; stadsverkeer
Choose an application
Transportation geography --- Geografie --- Sociale geografie --- Politieke Geografie. --- 338.47 --- 656 --- Economie van het verkeer. Economische aspecten van communicatiemedia. Transportbeleid --- Transport and postal services. Traffic organization and control --- 656 Transport and postal services. Traffic organization and control --- 338.47 Economie van het verkeer. Economische aspecten van communicatiemedia. Transportbeleid --- Economic geography --- Transport. Traffic --- United States --- Case studies --- Transport geography --- Geography --- 656 Transport en postdiensten. Verkeersorganisatie en controle --- Transport en postdiensten. Verkeersorganisatie en controle --- United States of America
Choose an application
De laatste decennia zijn steeds meer taken die aanvankelijk werden uitgevoerd door de overheid op afstand gezet en uitgevoerd in samenwerking met of door private profit of non-profit actoren. Dit in tegenstelling met het begin van de tweede helft van de twintigste eeuw waar de overheid steeds meer taken kreeg toegewezen. Echter, de beslissingen om taken te verschuiven tussen de verschillende maatschappelijke actoren zijn in vele gevallen niet gebaseerd op een gestructureerde en solide aftoetsing van politieke en technische criteria en de implementering en aansturing bij de verschillende vormen gebeurt soms eerder op een ad hoc wijze. Dit boek poogt een dergelijke beslissing over welke maatschappelijke actor een taak het best kan uitvoeren te systematiseren door relevante beslissingscriteria te ordenen en beslissingsbomen aan te reiken. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan de volgende taakallocatievormen: verzelfstandiging, uitbesteding, publiek-private samenwerking, inschakeling van de derde sector en privatisering. Daartoe wordt op basis van een theoretische analyse en een internationaal vergelijkende studie m.b.t. Nederland en het Verenigd Koninkrijk een taakallocatie-instrument ontwikkeld. Daarnaast geeft het boek enkele richtlijnen voor de succesvolle implementatie en aansturing van dergelijke dienstverleningsvormen. Het ontwikkelde instrument wordt vervolgens getoetst op zijn bruikbaarheid in de Belgische federale context. Het insturment kan echter dienen om het maatschappelijke kerntakendebat op alle overheidsniveaus in België beter te structureren en te onderbouwen.
Public economics --- Firms and enterprises --- Economie de marché --- Markteconomie --- Organisation de l'administration publique --- Overheidsorganisatie --- 35 <493> --- Academic collection --- België --- 338.47 --- #SBIB:35H201 --- #SBIB:35H200 --- #SBIB:032.IO --- #A0309A --- 400 Overheid --- Privatisation Privatisering --- Organismes administratifs Overheidsorganisaties --- Relations administration-citoyen Betrekkingen tussen overheid en burgers --- overheidsbeleid --- openbare sector --- non profit sector --- privatisering --- federale overheid --- Politicologie --- Openbare dienstverlening --- Economie --- Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--België --- Publieke economie --- Overheidsmanagement: technieken --- Overheidsmanagement: algemene werken --- politique gouvernementale --- secteur public --- secteur non marchand --- privatisation --- pouvoir federal --- Sciences politiques --- Service public --- 35 <493> Administratief recht. Bestuursrecht. Openbaar bestuur --(algemeen)--België
Choose an application
De overheid is geen homogene organisatie: ze is in feite samengesteld uit veel verschillende organisaties met eigen statuten, opdrachten en bevoegdheden. De gebruikers en de omgeving van de publieke sector kunnen echter deze heterogeniteit niet doorzien. Uit deze tegenstelling groeit een behoefte tot coördinatie: overheidsorganisaties moeten hun acties met elkaar afstemmen om een bevredigend en coherente antwoord te geven aan de wensen en vragen van de burgers. Aan de hand van theoretisch onderzoek en empirische analyses op basis van cases in vijf landen somt dit boek mogelijke instrumenten op die de coördinatie tussen overheidsorgansiaties kunnen optimaliseren. Hierbij is er aandacht voor hiërarchische, markt- en netwerkinstrumenten, alsook voor instrumenten die ingrijpen op het management van de overheid en op de structuur van de overheid. Het boek geeft verder een antwoord op de vragen in welke gevallen en hoe deze instrumenten ingevoerd moeten worden. Bovendien krijgt de coördinatie binnen de Belgische federale sector bijzondere aandacht via een anaylse van de evolutie van de federale coördinatieproblematiek voor de periode 1980-2003 (tot en met Copernicus). Dit gebeurt via een vergelijking met het Franse administratieve stelsel. Verder worden er parallellen getrokken met de bevindingen voor andere landen die in een vroeger boek uitgebreid uitgewerkt werden (Nederland, Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Zweden).
Public administration --- Organization theory --- Administration publique --- Overheidsbeleid --- 35.073 <493> --- Academic collection --- #SBIB:35H42 --- #SBIB:032.IO --- #A0308A --- 410 Overheidsdiensten en overheidsbedrijven --- Action administrative Administratieve actie --- Compétences des organismes administratifs Bevoegdheid van de overheidsorganisaties --- France Frankrijk --- Hiérarchie Hiërarchie --- Management public Overheidsmanagement --- Centralisation Centralisatie --- federale overheid --- openbare sector --- 338.47 --- management --- Politicologie --- Openbare dienstverlening --- Management --- Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--België --- Beleidsinstrumenten --- pouvoir federal --- secteur public --- Publieke economie --- Sciences politiques --- Service public --- 35.073 <493> Economische en juridische positie van overheidsdiensten. Betoelaging, beheer van overheidsorganen. Management van overheidsorganen--België --- Overheid 354 --- Management 658.012.4
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|