Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
This book is a collection of papers delivered at an international conference in September 1996 at the Scottish National Gallery of Modern Art during a major Giacometti retrospective. The contributors are leading curators, art historians and literature specialists. While the relationship between nineteenth- and twentieth-century painters and writers has been the subject of intense interest in recent years, the parallel relationship between sculptors and writers has been largely neglected. These essays seek to redress the balance by looking at a variety of ways in which the conventional barriers between writing and sculpting were broken down by such pioneering figures as Rodin, Degas, Bourdelle, Valéry, Apollinaire, Reverdy, Breton, Bataille, Arp, Picasso and Giacometti. Among the topics discussed are: the many personal and professional contacts, dual artistic talent, 'Ecrits d'artistes', ekphrasis, sculpture as object, the sculptorly representation of the poet, the poetic representation of the sculptor, sculpture as metaphor, proprioception and mental images. Fully illustrated throughout, this book offers new perspectives on familiar masterpieces like Rodin's Gates of Hell, but also opens up less well known subjects like Valéry's sculpture and Breton's Object-Poems. Above all it makes a provocative and original contribution to Word and Image studies.
Choose an application
Art and literature --- Chinese poetry --- Painting, Chinese --- History and criticism.
Choose an application
Art and literature --- Balzac, Honoré de, --- Kantorowicz, Serge,
Choose an application
Rossetti, Dante Gabriel --- Aesthetics, British. --- Aesthetics, Modern --- Art and literature --- History
Choose an application
Art and literature --- German literature --- Imagery (Psychology) in literature --- Style, Literary --- Visual literature --- History and criticism
Choose an application
Art and literature --- Postmodernism (Literature) --- Russian literature --- Sots art. --- History and criticism.
Choose an application
Alechinsky, Pierre --- Art and literature --- Art et littérature --- Exhibitions --- Expositions --- Alechinsky, Pierre, --- Exhibitions. --- 759.9493 --- 759.06 --- Arts Painting Belgium --- Arts Painting 1900 --- -759.9493 --- -Alechinsky, Pierre --- -Art and literature --- Art et littérature
Choose an application
Modernism (Art) --- Modernisme (Art) --- Modernisme (Kunst) --- English literature --- 20th century --- History and criticism --- Modernism (Literature) --- Great Britain --- Art and literature --- History --- United States --- American literature --- Art [Modern ] --- Art and literature - Great Britain - History - 20th century.
Choose an application
Les ambitions et apories de la représentation esthétique du monde sont choses fort courues, multiples, variées et ancestrales. L'homme imite, fabrique, sculpte, peint, écrit, danse, joue, chante le réel sans que jamais l'opération soit totalement satisfaisante : les critiques aussitôt fusent, les rectificatifs successifs des artistes et penseurs de l'art se superposent bientôt en un feuilleté théorique et pratique dénonçant l'écart irréductible (lui-même objet de pensée) qui sépare l'homme du réel. Les enjeux de la représentation traversent absolument toute la culture occidentale : il fallait oser se confronter au gigantisme et avec modestie. C'est pourquoi sans doute le spectre notionnel couvert par l'anthologie des textes réunis par Pierre Glaudes, professeur à l'Université de Toulouse-Le Mirail sous le titre La Représentation dans la littérature et les arts atteste d'une démarche qui se veut plus encyclopédique que philosophique, et sans doute plus didactique qu'essentiellement théorique. L'ouvrage est à la fois conçu comme une somme de textes fondamentaux et d'une utilité pédagogique évidente dans des domaines aussi divers que, pour la littérature, la " rhétorique " (Jean-François Louette), le " théâtre " (Annick Brillant-Annequin et Pierre Pasquier), le " récit " ( Daniel Sangsue et Michel Vanoosthuyse), la " poésie " (Chistian Doumet et Hervé Nicolet), " littérature et société " (Henri Leroux, Alain Pessin et Lise Quéffélec) et, pour les arts, la " représentation picturale " (Jean-Charles Gateau), la " photographie " ( Daniel Bougnoux, Fabian Da Costa, Pierre Glaudes), le " cinéma " (Jean-Pierre Bertin-Maghit), " Musique et opéra " ( Bertrand Vibert, Christian Doumet). Bien sûr, le découpage générique s'avère quelque peu arbitraire, comme l'attestent de nombreux recoupements d'un chapitre à l'autre. Reste qu'on circule agréablement entre les textes anthologiques, reliés entre eux par un fil conducteur dont a essayé ci-dessous de rendre compte.
Art et littérature --- Kunst en literatuur --- Peinture et littérature --- Schilderkunst en literatuur --- Art and literature. --- Aesthetics --- History --- Aesthetics - History
Choose an application
Art and literature --- Art in education --- Art --- English literature --- Lerarenopleiding --- Study and teaching --- Study and teaching --- (vak)didactiek menswetenschappen.
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|