Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Zand erover? Vereffenen, vergeven, verzoenen
Authors: --- ---
ISBN: 9058260682 Year: 2000 Volume: 12 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vergeven aan de dronken chauffeur die jouw kind doodreed? Vergeving vragen aan de partner die jij hebt bedrogen? Je verzoenen met een volk dat je grootouders vermoordde? Het lijkt haast onmogelijk. Geen wonder dat de roep om een harde aanpak, om vergelding en vereffening luid klinkt. Zand erover? Onderzoekt hoe vergeving mogelijk is voor daders en slachtoffers, zonder het aangedane kwaad te begatelliseren.


Book
Godsdienst op school in de branding : een tussentijdse balans
Authors: ---
ISBN: 903016865X Year: 2000 Volume: 7 Publisher: Deurne Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Volgens sommigen kan godsdienst hoogstens nog geduld worden als een keuzevak dat geen invloed zou hebben op de studieresultaten. Anderen verdedigen met klem dat het meer dan ooit noodzakelijk is dat jonge mensen worden geconfronteerd met de toedracht van godsdiensten in het algemeen en van de christelijke traditie in het bijzonder. Naast de vraag naar de relevantie en de legitimatie van het vak, stelt dit boek ook de vraag naar de invulling ervan in de hedendaagse situatie. Het gaat om meer dan de ontwikkeling van een godsdienst-didactische aanpak. Het ontstaan van een pluralistisch, vaak agnostisch en onwetend leerlingenpubliek heeft geleid tot een duidelijker bewustzijn dat het godsdienstonderricht zich bevindt op het kruispunt van vele invloeden. Er is nood aan een nieuw onderwijskundig paradigma dat aansluit bij deze systemische omwenteling. Het is de overtuiging van de auteurs dat de hedendaagse levensbeschouwelijke crisis zelf tot thema van levensbeschouwelijk onderwijs moet gemaakt worden. (Bron: www.woltersplantyn.be)


Book
Religieus opvoeden in een multiculturele samenleving
Author:
ISBN: 9058260259 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by