Narrow your search

Library

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

Odisee (3)

VIVES (3)

Arteveldehogeschool (2)

Hogeschool Gent (2)

KU Leuven (2)

Thomas More Kempen (2)

UAntwerpen (2)

AP (1)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

1999 (5)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Allemaal praatjes!
Authors: ---
Year: 1999 Publisher: Wielsbeke Uitgeverij De Eenhoorn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Filosofie voor jonge denkers : een eerste kennismaking met de grote Westerse filosofen
Authors: --- ---
ISBN: 9026610181 Year: 1999 Publisher: Kampen Callenbach

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Spelen met denken : over filosoferen met kinderen.
Authors: ---
ISBN: 9056372564 Year: 1999 Publisher: Rotterdam Lemniscaat


Book
Nous : verhaal en handleiding : materiaal om te filosoferen met kinderen
Authors: --- --- ---
ISBN: 9033439964 Year: 1999 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In november 1997 verscheen Socrates op de speelplaats. Filosoferen met kinderen in de praktijk (Richard Anthone en Freddy Mortier). Na deze grondige inleiding is er nu ook nood aan praktisch bruikbaar materiaal in het Nederland. 
Nous is het meest recente verhaal van de Amerikaan Matthew Lipman. 
Hier staat het ethisch onderzoek centraal. Nous, een jonge giraffe, heeft leren praten. 
Daardoor raakt ze vervreemd van haar soortgenoten en keren ze haar de rug toe. Nous logeert nu bij de houders van Pixie. 
Ze gaat samen met Pixie naar school. In de klas wordt er veel gefilosofeerd en komt het verschil tussen moreel onderricht en ethisch onderzoek aan bod. 
Er worden criteria gezocht voor goed moreel handelen en voor het nemen van morele beslissingen. 
Nous vindt dit reuzefijn want nu weet ze hoe ze haar eigen groot probleem moet oplossen. 
De handleiding bij Nous is bedoeld om de gebruiker te begeleiden bij het voorbereiden van FMK-sessie. 
De belangrijkste ethisch-filosofische thema's van het verhaal worden hierin dieper uitgewerkt.



Book
Kinderen en... omgaan met normen en waarden : werkboek bovenbouw
Authors: ---
ISBN: 9057880377 9057880407 9057880393 9057880385 Year: 1999 Publisher: Hilversum Kwintessens

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onverschilligheid, vandalisme, lafheid, brutaliteit en allerlei vormen van zinloos geweld zijn problemen waarmee de huidige samenleving wordt geconfronteerd. Algemeen groeit de zorg om wat wel gezien wordt als een algehele normvervaging. Het gezin en de school komen in beeld. Sturen ouders wel voldoende en kunnen leraren vanuit hun deskundigheid een grotere bijdrage leveren aan waardeopvoeding? In de werkboeken van de serie wordt op deze en andere vragen concreet ingegaan. Het uitgangspunt is daarbij dat het kind goede gewoonten leer in een school die zich presenteert als een hechte gemeenschap. Waarden als zorg, respect en verantwoordelijkheid maat een kind zich niet eigen door er over te praten, ze worden geleerd door ze te ervaren.

Keywords

#PBIB:+108.31 --- Waarden en normen --- lager onderwijs --- morele opvoeding --- normen --- waarden --- 478.6 --- godsdienst --- schoolboeken --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 471.44 --- 471.48 --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Beleefdheid --- Belonen --- Deugden --- Eerlijkheid --- Egoïsme --- Filosoferen met kinderen --- Gehoorzaamheid --- Geweld --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Luisteren --- Morele opvoeding --- Ouderavonden --- Pesten --- Regels --- Relatie ouder - school --- Samenwerking --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- Schweitzer, Albert --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verdraagzaamheid --- Vriendschap --- Waardevorming --- Wilskracht --- Zelfbeeld --- Zorgen --- Normen --- Waarden --- 433.2 --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- basisonderwijs --- sociaal-emotionele vorming --- stappenplan --- Brochure --- bovenbouw --- derde graad --- eerste graad --- kinderen --- middenbouw --- morele ontwikkeling --- onderbouw --- tweede graad --- waarden en normen: kinderen --- waardenopvoeding --- Onderwijs: waarden --- Waarden: kinderen --- Waarden : opvoeding --- 478.8 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Sociale en emotionele opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- (zie ook: Anders zijn) --- Pedagogisch klimaat --- Pedagogisch project --- Kleuteronderwijs --- Relatie school - ouder --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs

Listing 1 - 5 of 5
Sort by