Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Dutch literature --- filosofie (themawoord fictie) --- AVI 7 (doelgroep) --- AVI E4 (doelgroep) --- fabels (genre) --- filosoferen met kinderen --- dierenverhalen (genre)
Choose an application
filosofie --- filosofen --- filosoferen met kinderen --- 110 --- Descartes, René --- Filosofie --- Nietzsche, Friedrich Wilhelm --- Plato --- Socrates --- filosofie - inleidingen --- Wijsbegeerte ; inleidingen --- Philosophy --- Filosofie met kinderen --- filosofie: kinderen
Choose an application
1 --- #PBIB:+111.92 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- Geloven-Denken --- 1 Filosofie. Psychologie --- Filosofie. Psychologie --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Achtergrondinformatie --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- 1 Philosophy. Psychology --- Philosophy. Psychology
Choose an application
In november 1997 verscheen Socrates op de speelplaats. Filosoferen met kinderen in de praktijk (Richard Anthone en Freddy Mortier). Na deze grondige inleiding is er nu ook nood aan praktisch bruikbaar materiaal in het Nederland. Nous is het meest recente verhaal van de Amerikaan Matthew Lipman. Hier staat het ethisch onderzoek centraal. Nous, een jonge giraffe, heeft leren praten. Daardoor raakt ze vervreemd van haar soortgenoten en keren ze haar de rug toe. Nous logeert nu bij de houders van Pixie. Ze gaat samen met Pixie naar school. In de klas wordt er veel gefilosofeerd en komt het verschil tussen moreel onderricht en ethisch onderzoek aan bod. Er worden criteria gezocht voor goed moreel handelen en voor het nemen van morele beslissingen. Nous vindt dit reuzefijn want nu weet ze hoe ze haar eigen groot probleem moet oplossen. De handleiding bij Nous is bedoeld om de gebruiker te begeleiden bij het voorbereiden van FMK-sessie. De belangrijkste ethisch-filosofische thema's van het verhaal worden hierin dieper uitgewerkt.
#PBIB:+111.94 --- Filosofie --- filosoferen met kinderen --- 476.8 --- didactiek --- 170 --- 478.9 --- Filosoferen met kinderen --- Lager onderwijs --- ethiek --- filosofie --- kinderen --- morele vorming --- pedagogiek --- 110 --- Ethiek --- Verhalen --- Beslissen --- Denken --- Deugd --- Eerlijkheid --- Emoties --- Geluk --- Goed en kwaad --- Groei --- Kwaad --- Liegen --- Ontrouw --- Oordelen --- Rechtvaardigheid --- Redeneren --- Solidariteit --- Stelen --- Verbeelding --- Verwondering --- Vriendschap --- Filosofie met kinderen --- 101 --- Kinderen --- Normalisatie --- Opvoeding --- filosoferen: kinderen --- Vakdidactiek : Godsdienst / Zedenleer / Filofosie : Lager onderwijs --- didactiek basisonderwijs - geestelijke stromingen --- Overige vormingsgebieden --- Wijsbegeerte ; inleidingen --- (zie ook: sociale rechtvaardigheid) --- Didactics of primary education --- Didactics of philosophy --- toegepaste filosofie --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- #BSCH: vak: filosofie
Choose an application
Onverschilligheid, vandalisme, lafheid, brutaliteit en allerlei vormen van zinloos geweld zijn problemen waarmee de huidige samenleving wordt geconfronteerd. Algemeen groeit de zorg om wat wel gezien wordt als een algehele normvervaging. Het gezin en de school komen in beeld. Sturen ouders wel voldoende en kunnen leraren vanuit hun deskundigheid een grotere bijdrage leveren aan waardeopvoeding? In de werkboeken van de serie wordt op deze en andere vragen concreet ingegaan. Het uitgangspunt is daarbij dat het kind goede gewoonten leer in een school die zich presenteert als een hechte gemeenschap. Waarden als zorg, respect en verantwoordelijkheid maat een kind zich niet eigen door er over te praten, ze worden geleerd door ze te ervaren.
#PBIB:+108.31 --- Waarden en normen --- lager onderwijs --- morele opvoeding --- normen --- waarden --- 478.6 --- godsdienst --- schoolboeken --- 1e leerjaar lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs --- 471.44 --- 471.48 --- 4e leerjaar lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Beleefdheid --- Belonen --- Deugden --- Eerlijkheid --- Egoïsme --- Filosoferen met kinderen --- Gehoorzaamheid --- Geweld --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Luisteren --- Morele opvoeding --- Ouderavonden --- Pesten --- Regels --- Relatie ouder - school --- Samenwerking --- Schoolklimaat --- Schoolreglementen --- Schweitzer, Albert --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Verdraagzaamheid --- Vriendschap --- Waardevorming --- Wilskracht --- Zelfbeeld --- Zorgen --- Normen --- Waarden --- 433.2 --- 433.4 ) * SOCIALE OPVOEDING EN LEVENSVORMING --- basisonderwijs --- sociaal-emotionele vorming --- stappenplan --- Brochure --- bovenbouw --- derde graad --- eerste graad --- kinderen --- middenbouw --- morele ontwikkeling --- onderbouw --- tweede graad --- waarden en normen: kinderen --- waardenopvoeding --- Onderwijs: waarden --- Waarden: kinderen --- Waarden : opvoeding --- 478.8 --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Lager onderwijs : Algemeen --- didactiek basisonderwijs - godsdienstonderwijs, levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- Sociale en emotionele opvoeding --- Morele en religieuze opvoeding --- Godsdienstonderwijs - Levensbeschouwelijk vormingsonderwijs --- (zie ook: Anders zijn) --- Pedagogisch klimaat --- Pedagogisch project --- Kleuteronderwijs --- Relatie school - ouder --- 456.8 --- didactiek algemeen - vormingsgebieden, gezondheidseducatie, godsdienstonderwijs, mondiale vorming, verkeersonderwijs
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|