Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De sa place de psychanalyste, Anny Cordié a écouté les adultes qui s’occupent d’enfants et d’adolescents à un titre ou à un autre (enseignants, éducateurs, travailleurs sociaux, parents aussi). Chacun détient un savoir qu’il voudrait transmettre. Chacun rencontre des difficultés. Sur quels obstacles et sur quelles limites butent-ils ? Telles sont les questions auxquelles répond Anny Cordié.Elle analyse le sentiment d’impuissance qui en résulte : sans négliger les raisons socioculturelles, elle examine les implications personnelles de chacun dans l’exercice de ses fonctions et y réintroduit par là même la place de l’inconscient. Elle a soin d’éclairer ses avancées par le récit de cas cliniques tirés de sa pratique de psychanalyste ; elle y associe les témoignages de ceux qui cherchent à innover dans les registres pédagogique et éducatif.Anny Cordié démontre que la diversité des causes des difficultés que les pédagogues et les éducateurs rencontrent ne justifie pas le mélange des savoirs en ce qu’il engendre la confusion des fonctions. Elle soutient que chacun doit se tenir à sa place et assumer les exigences qu’elle comporte. En revanche, elle estime bénéfique les effets de la pluridisciplinarité quand la synergie s’effectue sur le mode d’une complémentarité, ce qu’elle illustre par d e nombreux exemples. (Bron: covertekst)
Teachers --- Enseignants --- Attitudes. --- Job satisfaction --- Attitudes --- Satisfaction au travail --- Psychoanalysis - Education --- onderwijspsychologie --- leerkrachten --- leerlinggedrag --- leerpsychologie --- dieptepsychologie --- leermoeilijkheden --- 371 --- 371.22 --- 371.21 --- 159.95 --- 159.9 --- 376
Choose an application
Deze werkmap is bedoeld om studenten te helpen in hun studeerproces. Ze kan gebruikt worden als zelfstudiepakket. Concreet houdt dit in dat voor iedere studeerfase - noteren, opzoeken, plannen, begrijpen, memoriseren, blokindeling, examen afleggen,... - toelichtingen, raadgevingen en oefeningen worden opgenomen, die elke student zelfstandig kan doornemen. Ze kan ook even goed in groep worden gebruikt, met een docent als studiebegeleider. Ook een vakdocent kan ermee aan de slag, want de methode biedt ruimte voor specifieke vakinhoudelijke invulling. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Study methods --- studiemethoden --- didactiek --- studeren --- Academic collection --- #PBIB:1999.2 --- #KVHB:Studiemethode --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- hoger onderwijs --- 450.8 --- 001385.jpg --- 051032.jpg --- Studiemethoden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- studiemethode --- methodiek van het studeren, huiswerk, maken van scripties, snellezen --- Methodiek van het studeren --- 378 --- 371.21 --- Studeren --- Werkboek --- Zelfwerkzaamheid --- Studiemethode
Choose an application
Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing. --- Studiehuis. --- Algemeen. --- Secondary education --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- studiehuizen --- didactische werkvormen --- School management --- didactiek --- Netherlands --- #PEDA *1.3 --- secundair onderwijs: didactiek --- secundair onderwijs --- leerkrachten-leerlingen --- studiekeuze --- studiehuis --- 371.3 --- 371.1 --- 371.22 --- 371.21 --- Secundair onderwijs --- Didactiek --- Nederland --- Studiehuis --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Literatuur
Choose an application
cd-rom hoort bij het gelijknamige boek
Didactic strategies --- leren leren --- didactiek --- zelfstudie --- onderwijsvernieuwing --- zelfstandig leren --- 450.8 --- Didactische naslagwerken --- Leerprocessen --- Leerstijlen --- Lerarenopleidingen --- Leren leren --- Zelfstandig leren --- 454.52 --- didactisch proces (leerproces) --- leerkracht --- leerkrachtenbegeleiding --- leermethoden --- Didactiek --- leerkrachtenopleiding --- probleemgestuurd onderwijs --- reflectie --- studiemethode --- 371.3 --- 371.21 --- Methodiek van het studeren --- Contains audio-visual material --- 484 --- didactische werkvormen --- didactisch proces --- modulair onderwijs --- Leerproces
Choose an application
allochtone kinderen, onderwijs --- vroegtijdig schoolverlaters --- schoolopbouwwerk --- schoolmaatschappelijk werk --- Schoolloopbaan ; allochtone leerlingen --- Voortijdige schoolverlaters ; preventie --- migranten: in onderwijs --- 377 --- 371.21 --- 371 --- Social problems --- Sociology of minorities --- Sociology of education --- Personality development --- schoolmoeheid --- allochtone jongeren --- schoolverlaters --- schoolverzuim --- sociale integratie --- etnische minderheden --- onderwijs --- kinderen --- jongeren --- allochtonen --- migranten --- Nederland --- 81.43 moving up, final exams. --- Allochtonen. --- Schoolverzuim. --- Voortijdig schoolverlaten. --- allochtone jongeren. --- voortijdige schoolverlaters. --- vroegtijdige interventies. --- Nederland.
Choose an application
De bedoeling van dit boek is de scholen helpen bij het uitbouwen van een spijbelpreventiebeleid. Naast belangrijke inzichten uit de literatuur en leerrijke ervaringen uit het spijbelpreventieproject van het CBJ-Antwerpen, bevat het boek vooral een aantal bruikbare instrumenten.
schoolverzuim --- Age group sociology --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Personality development --- Enseignement --- Jeugd --- Jeunesse --- Maatschappij --- Onderwijs --- Société --- onderwijs --- Spijbelen --- #PBIB:+107.23 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Spijbelen --- 454.9 --- motivatie --- spijbelen --- 450.9 --- bijzondere jeugdzorg --- leerlingenbegeleiding --- preventie --- spijbelen (ler) --- 371.52 --- Beleid --- Preventie --- Scholen --- 101158.jpg --- Onderwijs : Opvoeding : Gedragsproblemen : Spijbelen --- schoolmoeheid, spijbelen, pesten en overige onderwerpen --- Overige onderwerpen onderwijs --- 371.21 --- Contains audio-visual material --- Spijbelen. --- School management --- schoolbeleid --- studenten --- preventiebeleid
Choose an application
De gekantelde school is een inspiratiebron met actuele voorbeelden uit de beroepspraktijk voor iedereen die zich bezighoudt met de vraag: Hoe kan een docentencorps van autonome professionals zichzelf omsmeden tot een groep onderwijsvernieuwers, die gemotiveerd samenwerken in multidisciplinaire zelfsturende taakteams. Delhoofen beschrijft ervaringen van opleidingen met zelfgestuurd onderwijs en gaat tevens in op drastische veranderingen en de eisen die vanuit de omgeving gesteld worden met betrekking tot onder andere de 'nieuwe' werkvormen, de rolverandering van de docent en de organisatie van het onderwijsproces en de besturing daarvan. Op al deze fronten is door de implementatie van zelfgestuurd onderwijs sprake van een dusdanige wijziging dat met recht gesproken kan worden van een kanteling in plaats van een verschuiving.
zelfstudie --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- onderwijsstructuur --- Didactic strategies --- onderwijsorganisatie --- School management --- Teaching --- Hoger onderwijs ; didactiek --- #PBIB:1999.2 --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- onderwijsontwikkelingen --- zelfgestuurd onderwijs --- 451.2 --- 489 --- Doceren --- Onderwijsvernieuwing --- Projectonderwijs --- Zelfstandig leren --- doceren --- onderwijs --- zelfsturend leren --- schoolbeleid --- onderwijsstructuren --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- projectonderwijs --- zelfstandig leren --- Differentiatie --- Hoger onderwijs --- Zelfgestuurd onderwijs --- onderwijs, holt --- onderwijs, organisatie --- onderwijs, universitair en voortgezet --- onderwijsmethoden --- organisaties, verandering --- teamwork --- 371.31 --- Onderwijsvormen : zelfgestuurd onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Hoger onderwijs; algemeen --- 371.21 --- 371.2 --- Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing. --- hoger onderwijs. --- didactiek. --- onderwijsbeleid. --- Hoger onderwijs. --- Didactiek. --- Onderwijsbeleid. --- Higher education --- 370.02
Choose an application
Ouders, directies, leerkrachten, hulpopvoedende medewerkers, interne en externe begeleiders, vinden in dit boek inspiratie om preventie en hulpverlening, in een kader van relationele enseksuele opvoeding, te optimaliseren.
#KVHB:Familiale en seksuele psychologie --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Relaties --- #KVHB:Seksueel misbruik. Zie ook: Geweld --- hulpverlening --- leerlingenbegeleiding --- pedagogie --- relationele opvoeding --- seksualiteit --- seksueel misbruik --- seksuele opvoeding --- 323.4 --- 418.19 --- kindermishandeling --- kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- relaties --- seksuele mishandeling --- 613.88 --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kindermishandeling --- Preventie --- Relaties --- Relationele opvoeding ; basisonderwijs --- Relationele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Relationele opvoeding ; secundair onderwijs --- Scholen --- Seksualiteit --- Seksueel misbruik --- Seksuele opvoeding ; basisonderwijs --- Seksuele opvoeding ; kleuteronderwijs --- Seksuele opvoeding ; secundair onderwijs --- Seksuele opvoeding --- Sociale opvoeding ; basisonderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; secundair onderwijs --- Sociale opvoeding --- 614.23 --- MST (medisch schooltoezicht, schoolgezondheidszorg) --- incest --- jeugdpsychologie --- kindermishandeling (kinderverwaarlozing) --- seksuele voorlichting (voorlichting) --- 433.4 --- relatiebekwaamheid --- kindermishandeling, seksuele --- schoolmaatschappelijk werk --- Jeugdbescherming --- Overige onderwerpen --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg, PMS) --- 343.62 --- 37.03 --- 371.21 --- Lerarenopleiding --- Relationele opvoeding. --- Seksuele opvoeding. --- (vak)didactiek menswetenschappen. --- psychosociale hulpverlening --- Didactics of social education --- Sexology --- kinderen --- Sociology of social care --- jeugd --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- seksuele vorming --- Seksuele mishandeling --- Relatie
Choose an application
Deze publicatie laat op een indringende wijze zien wat er zich in de beleving van kinderen, ouders en leerkrachten afspeelt als er armoede in het spel is. Vanuit die beleving doen de auteurs concrete suggesties om pijnlijke situaties uit de praktijk van elke dag weg te nemen. Soms volstaan kleine ingrepen, welbevinden, betrokkenheid en verbondenheid om ook voor deze kinderen een aangename schoolsfeer te scheppen.
Zorgverbreding. --- Orthopedagogics --- didactiek --- Primary education --- kansarmen, onderwijs --- onderwijs en sociaal milieu --- kansarmoede --- basisonderwijs --- leerlingbegeleiding --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #A9906A --- zorgverbreding --- 465 --- onderwijs --- opvoeding --- orthopedagogiek --- socio-educatieve problemen --- 450.9 --- 474.23 --- Armoede --- Kansarmen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Zorgverbreding --- armoede --- 450.42 --- Basisonderwijs --- Betrokkenheid --- Democratisering --- Kansarme kinderen --- Kansarmoede --- Kind --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- Relatie ouder - school --- Welbevinden --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 450.42 ) Onderwijssociologie --- armoede en onderwijs --- Kansarme kinderen ; opvoeding en onderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- Kansarmoede : onderwijs --- 042463.jpg --- Zorgverbreding: lagere school --- 377 --- 371 --- 339.1 --- 371.1 --- 371.21 --- kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- Overige onderwerpen --- Didactische principes --- Onderwijssociologie --- Kinderen met socio-educatieve belemmeringen --- (zie ook: teleonderwijs) --- Vlaanderen --- Kansarmoede, Kind --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Emigratie
Choose an application
De auteurs laten zich reeds vele jaren in met praktijkbegeleiding van (beginnende) docenten. Wat zij uit hun gevarieerde ervaring, uit actieonderzoek, uit studie en uit veelvuldige gesprekken als globale visie terzake hebben ontwikkeld, leggen zij nu aan belangstellenden in Vlaanderen en Nederland voor. Zij richten zich in eerste instantie tot docenten, leidinggevenden en onderwijsbegeleiders van het hoger onderwijs. Dat betekent geenszins dat praktijkbegeleiding in haar onderscheiden vormen enkel van nut zou zijn voor dat onderwijsniveau en niet voor het basis- en secundair onderwijs. Zij hopen trouwens dat het boek ook daar zijn weg mag vinden. Praktijkbegeleiding is voor de schrijvers een overkoepelende term. Hij dekt werkoverleg, mentorschap, collegiale consultatie, coaching, supervisie en intervisie. Die werkvormen willen zij zorgvuldig onderscheiden zien. Dat is, zo menen zij, van kapitaal belang voor een in alle opzichten zo verantwoord mogelijk operationaliseren en praktiseren van praktijkbegeleiding.
Coaching. --- Lerarenopleiding --- Onderwijsvernieuwing. --- Algemeen. --- lerarenbegeleiding --- Teacher education. Teacher's profession --- professionaliteit --- onderwijspraktijk --- onderwijskwaliteit --- praktijkbegeleiding --- leerkrachten --- competentieontwikkeling --- #GGSB: Onderwijs --- #GGSB: Pedagogie --- #PBIB:2004.3 --- #PBIB:gift 2004 --- #PEDA *1.112.4 --- #PEDA *1.133 --- Coaching Coaching --- Enseignement Onderwijs --- Enseignement supérieur Hoger onderwijs --- Formateurs Opleiders --- Formation des formateurs Vorming van de opleiders --- Mentorat Mentorschap --- Qualité Kwaliteitszorg --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Doceren --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:Onderwijsbegeleiding --- docentenbegeleiding --- hoger onderwijs --- kwaliteitszorg --- professionalisering --- 450.7 --- leraren --- onderwijs --- 458.1 --- 481.7 --- Coaching --- Docentenbegeleiding --- Ethiek --- Hoger onderwijs --- Intervisie --- Kwaliteitszorg --- Mentoren --- Onderwijsbegeleiding --- Onderwijsmanagement --- Supervisie --- Werkoverleg --- coaching --- intervisie --- lerarenopleiding --- mentoraat --- onderwijsbegeleiding --- supervisie --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- docenten --- docentenbegeleiding (ler) --- 371.213 --- Begeleiding --- Onderwijs --- Samenwerking --- 371.12 --- 482 --- 489.59 --- Leraren hoger onderwijs --- Lerarenbegeleiding --- kwaliteitsbewaking (audit) --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- D120262.jpg --- Larenbegeleiding --- beroepsvervolmaking --- functioneringsgesprek --- kwaliteitsbewaking --- pedagogiek --- #gsdbP --- 371.35 --- 371.22 --- 658.37 --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Organisatie - Management --- Leraren --- Stages --- Kwaliteit --- Professionalisering --- Doceren --- 371.21 --- Leraar --- Stage --- Mentor --- Directie --- Taalonderwijs --- Kwaliteit (proceskenmerk) --- Pedagogie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|