Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Gerichtheid op de zintuigen kan in de praktijk een aantal positieve effecten hebben. Behalve dat zintuiglijke activiteiten kinderen veel plezier geven, leiden ze ook tot intensivering van hun zintuiglijke ervaringen en een toename van hun exploratiedrang. Voor de leidsters is aandacht voor de zintuigen bovendien een goede kapstok om op een bewuste manier met activiteiten om te gaan en ze goed te programmeren. Daarnaast bevorderen ze een fantasierijke en creatieve houding. In dit boek vindt u veel verschillende ideeën voor leuke zintuiglijke activiteiten in de kinderopvang. Zintuiglijke prikkels worden hier altijd zoveel mogelijk selectief aangeboden, dat wil zeggen per zintuig. Naast activiteiten geeft het boek aanwijzingen om op een goede manier structurele aandacht aan de zintuigen te geven. Onder meer door deze op te nemen in de pedagogische beleidsplannen en de hieruit voortvloeiende programmering.
322.4 --- 441 --- Inrichting --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Snoezelen --- Spelen --- Zintuiglijk spel --- kleuterschool: didactiek --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- spelen --- kinderopvang --- Primary education --- snoezelen --- kleuters --- zintuiglijk spel --- Social policy and particular groups
Choose an application
Snoezelen is een techniek en een omgangsvorm die heel wat diepgang heeft. Uiteraard is het een stimulerende therapie die overal kan aangewend worden waar mensen in hun geestelijke en lichamelijk ontwikkeling gestoord zijn. Wat betekent dat zowel baby's als hoogbejaarden ervoor in aanmerking komen. Het is ook een verwennende therapie die de kwaliteit van het leven kan verbeteren. Het kan dan ook een aangename bijdrage leveren voor je persoonlijke leven en dat van je familie.Dit boek is vooral gericht op werken, leven en snoezelen met dementen. Zelf kunnen ze het meestal niet meer vragen; dus ben ik 20 jaar geleden hun spreekbuis geworden en heb me verdiept in deze techniek gebaseerd op lichaamsgevoel en lichaamstaal.Snoezelen kan enkel met behulp van collega's, vrijwilligers, familieleden en de oudere en dementerende zelf. Ergens in het boek trachtte ik de term snoezelaar te gebruiken maar ik slaagde er niet in duidelijk te maken of er de besnoezelde of de uitvoerder van de snoezeltechniek mee bedoeld werd. Misschien maakte het ook weinig uit want deze zintuig stimulerende techniek bezorgt een gedeelde verrijkende ervaring.
dementie --- Geriatric nursing --- snoezelen --- Geriatrics --- Social welfare methods --- psychogeriatrie --- bejaarden --- Dementie --- Démence --- Soins aux handicapés mentaux --- Zwakzinnigenzorg --- Snoezelen --- Dementie ; activiteitenbegeleiding --- Communicatie ; dementerenden --- geriatrie --- 324 --- 605.93 --- bejaardenzorg --- geneeskunde --- geriatrische patiënt --- gerontologie --- psychotherapie --- therapie --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- 606.5 --- dementie (gez) --- gerontologie (gez) --- psychogeriatrie (gez) --- psychotherapie (gez) --- snoezelen (gez) --- 613.98 --- Geheugen --- Oefeningen --- Omgevingsfactoren --- Psychogeriatrie --- Zintuigen --- dementie (dementia, dementia senilis) --- bejaardenpsychologie --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- Ouderenzorg --- Activiteitenbegeleiding --- hulpverlening --- communicatie --- Ergotherapie --- Dementie. --- Snoezelen. --- hulpverlening. --- communicatie. --- dementie. --- snoezelen. --- Hulpverlening. --- Communicatie.
Choose an application
ademhaling --- ontspanningsoefeningen --- spelletjes --- snoezelen --- yoga --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- kinderen --- 158.27 --- Spelen(Kinderspelen) --- Yoga --- 471.47 --- 616.6 --- Ademhaling --- Afscheid nemen --- Ballonnen --- Basisonderwijs --- Dieren --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Handboek/cursus --- Herfst --- Kerstfeest --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lente --- Lichaam --- Mandalatekenen --- Meditatie --- Ontspanning --- Regen --- Sneeuw --- Spel --- Spelen --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vogels --- Winter --- Zomer --- 613.7 ) Yoga --- ademhalingsgymnastiek --- ademhalingsoefeningen --- meditatie --- ontspanning --- samenwerkingsspelen --- vertrouwensspelen --- 796.04 --- Oefeningen --- Ontspanningsoefeningen --- 477.83 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Soorten gymnastiek - Gymnastiekoefeningen --- (zie ook: Fauna) --- kleuters --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Bewegingsspelen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsspel
Choose an application
Dit boek geeft actuele informatie over de biologische achtergronden, diagnostiek en het beleid bij de ziekte van Alzheimer. Behalve Alzheimer krijgen ook andere vormen van dementie ruime aandacht.Het accent ligt niet primair op een theoretische uiteenzetting of discussie, maar op evidence based informatie die voor de clinicus practicus nuttig is. Naast meetinstrumenten om gedragsveranderingen en psychiatrische verschijnselen in kaart te brengen, wordt ook ingegaan op palliatieve zorg in het verpleeghuis en op de juridisch aspecten van de vertegenwoordiging van wilsonbekwamen. Belangrijk zijn ook de hoofdstukken over het management van dementie.Alzheimer is bedoeld voor ieder die in zijn dagelijkse werk met dementie in aanraking komt, zoals huisartsen en verpleeghuisartsen, medisch specialisten, neuropsychologen, psychogerontologen en klinisch psychologen werkzaam in de ouderenzorg of het verpleeghuis. Ook voor (verpleegkundig) afdelingshoofden in het verpleeghuis en op gerontopsychiatrische afdelingen bevat het boek bruikbare informatie. Bovendien kan het gebruikt worden door arts-assistenten in opleiding tot klinisch geriater, sociaal geriater, ouderenpsychiater of verpleeghuisarts.
Dementie --- Ziekte van Alzheimer --- #KVHB:Dementie --- #KVHB:Ziekte van Alzheimer --- Psychogeriatrie --- 605.93 --- Alzheimerziekte --- Creutzfeldt-Jakobziekte --- RVT --- beoordelingsschaal --- computertomografie --- dementie --- diagnose --- elektro-encefalografie --- epidemiologie --- ethiek --- farmacologie --- frontaalkwabdementie* --- gedragsstoornissen --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- neuropsychologie --- observeren --- palliatieve zorgen --- pathogenese --- psychopathologie --- psychotherapie --- snoezelen --- therapie --- wilsonbekwaamheid --- Alzheimer --- 606.5 --- Creutzfeldt-Jakobziekte (BSE, dollekoeienziekte) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Psychogériatrie --- Maladie d'Alzheimer --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- ziekte van Alzheimer --- dementia senilis --- Alzheimer (ziekte van) --- Cerebrovasculaire aandoeningen --- Chorea van Huntington (ziekte van Huntington) --- Creutzfeldt-Jakob (ziekte van) (gekkekoeienziekte) --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- Elektroencefalografie --- Juridische aspecten --- Neuropsychologie --- Palliatieve zorgen (hospice, terminale zorgen) --- Parkinson (ziekte van Parkinson) --- Therapie --- Psychogériatrie
Choose an application
Om mensen met een autismespectrumstoornis die kennis en vaardigheden aan te leren waarmee ze kunnen overleven in een wereld die niet op hun leest geschoeid is, volstaat theoretische kennis over autisme niet. Theorieën helpen wel bij het begrijpen van deze uitzonderlijke stoornis, maar op de werkvloer is vooral praktische kennis nodig. De auteur weet als geen ander de theoretische kennis over autisme te vertalen in bruikbare, concrete en praktische adviezen. Met dit boek biedt hij een handige leidraad bij het opzetten van leeractiviteiten. Naast de vele concrete voorbeelden bevat dit werk een erg heldere beschrijving van hoe men leeractiviteiten op maat kan ontwikkelen voor zowel mensen met autisme als mensen met een verstandelijke handicap. Erg vernieuwend is het extra deel over aangepaste activiteiten om een gesprek tot stand te brengen met begaafde mensen met autisme.
Autisme. --- Communicatie --- Mentaal gehandicapten. --- Autisme --- Communicatie ; mentaal gehandicapten --- Autisme : leerprocessen --- 376.4 --- 616.89 --- Autistic Disorder. --- autisme --- leerprocessen --- ontwikkelingsstoornissen --- Onderwijs --- 462.4 --- Gedragsstoornissen --- Leerprocessen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Opvoeding --- Vaardigheden --- ontwikkelingsproblemen --- Personen met autisme (autisme) --- 376.44 --- Leren --- Werkhouding --- Zelfredzaamheid --- Autism --- Autism, Early Infantile --- Autism, Infantile --- Kanner's Syndrome --- Disorder, Autistic --- Disorders, Autistic --- Early Infantile Autism --- Infantile Autism --- Infantile Autism, Early --- Kanner Syndrome --- Kanners Syndrome --- Enseignement --- Autistische kinderen --- (zie ook: groeistoornissen) --- Toerisme en vrije tijd --- Motorische vaardigheden --- Sport --- Vrije tijd --- snoezelen --- vrijetijdsbesteding --- Spel/sport bij personen met een handicap (vrijetijdsbesteding bij personen met een handicap) --- Vrijetijdsbesteding (vakantie) --- Tourisme et loisirs --- 030053.jpg --- Autistic Disorder
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|