Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Onze seksuele identiteit is geweldig complex. Tussen de stereotiepe man en vrouw bevindt zich een heel spectrum van seksuele identiteiten.De meeste mensen hebben een penis of vagina, maar je genderidentiteit kan daar los van staan. Als je je identificeert als man, kun je toch de drang voelen om je vrouwelijk te kleden. En dat zegt nog niets over je libido. Om te verduidelijken hoe gender werkt, hanteert prof. urologie Piet Hoebeke (UZ Gent) een pientere metafoor: de Genderblender. Stel je voor dat alle elementen van de seksuele identiteit biologisch geslacht,genderidentiteit, genderexpressie, seksuele voorkeuren seksuele drift zich als schuifknoppen op een mengpaneel bevinden. Die kunnen aan de uiteinden staan (100% mannelijk of vrouwelijk), maar meestal staan ze ergens tussen de twee polen. Iedereen heeft een unieke seksuele identiteit en vanaf nu kun je ook de jouwe beter plaatsen. Dit boek is een glasheldere analyse van gender, maar ook een warm pleidooi voor meer aanvaarding, want ons klassieke beeld van mannen en vrouwen is dringend aan een update toe.(https://www.standaardboekhandel.be/p/gender-in-de-blender-9789463931274)
Sekseverschillen --- Genderidentiteit --- Seksuele identiteit --- Rollenpatronen --- gender --- 159.91 --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- identiteit --- seksualiteit --- transseksualiteit --- genderidentiteit --- genderdysforie --- seksuele identiteit --- LGBTQ --- Sekseverschil --- Genderidentiteit. --- Sekseverschillen. --- Gender --- Sex --- Identity --- Sexuality --- Romantic and sexual orientation --- Book
Choose an application
Waarom zijn hormonen altijd een beetje uit balans? Wat heeft testosteron met cholesterol te maken? Is die te traag werkende schildklier een verklaring voor overgewicht? Wat zegt de wetenschap over luie bijnieren? En waarom is osteoporose meestal een hormonale aandoening? Dat lees je in Hormonen onder controle, een boek dat over veel meer gaat dan over bronstige pubers of overbelichte man-vrouwverschillen. Dit boek gidst je door een wirwar aan hormonen en wat ze betekenen. Want hormonen doen veel meer dan je denkt. Ze beïnvloeden je hele lichaam en geest. Topdokter Guy T'Sjoen vertelt over hoe we in elkaar zitten, maar ook over de ziekten van deze tijd, zoals diabetes of obesitas, en hoe we ertegen kunnen vechten. Je komt te weten waarom endocrinologen willen dat je je af en toe eens niet insmeert tegen de zon, waarom onnodig hormonale supplementen nemen gevaarlijk is en waarom dieetboeken bijna altijd een meerwaarde bieden. (https://www.standaardboekhandel.be/p/hormonen-onder-controle-9789461319814)
Endocrinologie --- Hormonen --- Sekseverschillen --- Diabetes mellitus --- Cholesterol --- Obesitas --- Glandular physiology --- Urology. Andrology --- genetica --- urologie --- hormonen --- Hormoon --- Sekseverschil --- Endocrinology --- Pathological endocrinology
Choose an application
Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen van het Gemeenschapsonderwijs in Vlaanderen, onderzoekt Sarah Bossaert de situatie in het eerste leerjaar. Daaruit blijkt dat de spreekruimte vrij gelijk verdeeld is over meisjes en jongens, op enkele individuele verschillen na. In de meeste klassen zijn er echter wel verschillen in de manier waarop meisjes en jongens aan de leergesprekken deelnemen. Terwijl een aantal jongens geregeld antwoorden en opmerkingen roept en jongens gemiddeld veel meer berispingen krijgen dan meisjes, gedragen meisjes zich eerder als modelleerlingen, die zich beter aan de afspraken houden en ook hogere rapportcijfers halen. Door het begin en het einde van het schooljaar te vergelijken, wordt de rol van de leerkracht toegelicht. Daarnaast bevat dit boek een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Mogelijke negatieve gevolgen van de verschillen voor zowel meisjes als jongens komen daarbij aan bod. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over vrouwen en mannen van zowel leerkrachten als leerlingen. *Wie voert het hoogste woord?* is aanbevolen lectuur voor iedereen die met het basisonderwijs te maken heeft. Het boek biedt heel wat informatie over de concrete interactie in de klas. Daarmee kan het leerkrachten op elk onderwijsniveau en lesgevers aan pedagogische hogescholen aanzetten tot reflectie over de rol van gender in de dagelijkse lespraktijk. Het bredere kader en de theoretische uiteenzettingen op basis van de wetenschappelijke literatuur zijn interessant voor taalkundigen en pedagogen die zich voor gender interesseren, en zelfs voor een breder publiek met belangstelling voor genderaspecten in de opvoeding van kinderen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen. Gedragen meisjes en jongens zich verschillend in de klas? Welke rol spelen leerkrachten in het al dan niet versterken van die verschillen? Deze vragen staan centraal in het doctoraatsonderzoek van Sarah Bossaert. Zij gaat na hoe meisjes en jongens in het eerste leerjaar basisonderwijs deelnemen aan de gesprekken met de leerkracht tijdens de lessen Nederlands en wereldoriëntatie. Aan de hand van observaties en video-opnames in twaalf klassen werd de interactie tussen leerkracht en leerlingen onderzocht. Daarnaast bevat dit boek ook een uitgebreid literatuuroverzicht van het onderzoek naar taal en gender en een bespreking van eerdere studies naar de deelname van meisjes en jongens in de klas. Sarah Bossaert belicht ook stereotiepe, rolbevestigende uitspraken over mannen en vrouwen van zowel leerkrachten als leerlingen.
gender --- onderwijs --- onderwijssociologie --- Taalvaardigheid ; basisonderwijs --- Sekseverschillen ; onderwijs --- Rolpatronen ; kinderen --- taalkunde --- 472 --- genderperspectief --- lager onderwijs --- taalgebruik --- 472.1 --- Gedrag --- Gender --- Onderwijssociologie --- Sekseverschillen ; jongens en meisjes --- Pedagogiek en onderwijskunde --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken --- didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep) --- Primary education --- Belgium --- Lager onderwijs --- België --- Provincie West-Vlaanderen --- Basisonderwijs. --- Primary education. --- Sekseverschillen. --- gender. --- lager onderwijs 1ste jaar (doelgroep). --- taalgebruik. --- Feminism --- Boys --- Teachers --- Girls --- Thesis --- Language use --- Theory --- Book --- Communication
Choose an application
English language --- -English language --- -Sexism in language --- Women --- -Human females --- Wimmin --- Woman --- Womon --- Womyn --- Females --- Human beings --- Femininity --- Sexist language --- Language and sex --- Language and languages --- Nonsexist language --- Germanic languages --- Gender --- Reform --- Sex differences --- Language --- Sexism in language. --- Engelse taal --- Taal en sekse --- Vrouwen --- Gender. --- Reform. --- Sex differences. --- Language. --- sekseverschillen --- zelfstandige naamwoorden --- genus --- sociolinguïstische studies --- taalgebruik --- -Gender --- Taal en sekse. --- sekseverschillen. --- genus. --- sociolinguïstische studies. --- taalgebruik. --- Sekseverschillen. --- Zelfstandige naamwoorden --- Genus. --- Sociolinguïstische studies. --- Taalgebruik. --- Sexism in language --- Social aspects
Choose an application
psychology --- psychologie --- Psychology --- Psychologie --- Hoger beroepsonderwijs (Nederland) --- Waarneming --- Motivatie --- Intelligentie --- Persoonlijkheid --- 411 --- Cognitieve ontwikkeling --- Communicatie --- Leerpsychologie --- Leren --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Persoonlijkheidsleer --- Sekseverschillen --- psychologie - inleidingen --- Psychologie - Inleidingen - Hand- en leerboeken
Choose an application
Vrouwen versus mannenEvenveel vrouwen als mannen lijden aan psychische stoornissen, maar de aard van hun stoornissen kan aanzienlijk verschillen. Toch berust onze (geestelijke) gezondheidszorg op wetenschappelijk onderzoek dat vooral is uitgevoerd bij mannen.Man-vrouwaspecten van psychopathologieIn het huidige politieke klimaat is er steeds meer aandacht voor sekse en gender, en vandaar juist nu een handboek over man-vrouwaspecten van psychopathologie. Mannen en vrouwen verschillen in het ontstaan, het hulpzoekgedrag, de klinische presentatie en het beloop van de ziektebeelden die ze in de spreekkamer laten zien. Door meer kennis te verwerven kunnen preventie, diagnostiek en behandelingen beter op de behoeften van vrouwen én mannen worden afgestemd.Meer dan 40 deskundigenIn Handboek psychopathologie bij vrouwen en mannen stellen meer dan veertig deskundigen de verschillen tussen mannen en vrouwen centraal. Niet alleen in lichamelijk, maar ook in maatschappelijk en psychisch opzicht. Zij hanteren, in overeenstemming met de DSM-5, een levensloopbenadering en maken inzichtelijk hoe sociale en culturele omstandigheden, en individuele ervaringen kunnen fluctueren gedurende het leven.(bron: https://www.bua.nl/product/100-8140_Handboek-psychopathologie-bij-vrouwen-en-mannen)
Psychopathologie --- Mannen --- Vrouwen --- Sekseverschillen --- Ziekten - Kwalen ; Psychische stoornissen. --- psychische syndromen --- nr --- psychopathologie --- psychische stoornissen --- genderspecifieke gezondheidszorg --- 616.2 --- Psychiatry --- psychodiagnostiek --- gender --- Man --- Vrouw --- Sekseverschil --- Kunst --- Ondernemerschap --- Poëzie
Choose an application
In 'Anders' buigt de wereldberoemde primatoloog Frans de Waal zich over verschillen in sekse en gender bij de mens en andere dieren. Hij maakt hierbij gebruik van zijn grote kennis van onze naaste verwanten: chimpansees en bonobo's. Wat is het geheim van de door vrouwen geleide vreedzame samenleving van bonobo's. En wat kunnen wij mensen leren van mannelijke dominantie en territorialiteit bij chimpansees? Tegenwoordig wordt vaak beweerd dat genderverschillen het resultaat zijn van sociale vorming, maar De Waal toont aan dat het een biologische basis heeft. Hij behandelt onderwerpen als genderidentiteit, seksualiteit, gendergerelateerd geweld, vriendschap en zorgzaamheid, en laat overtuigend zien dat de evolutionaire biologie bijdraagt aan een genuanceerder cultureel begrip van gender.https://www.atlascontact.nl/boek/anders/
Genderidentiteit --- Sekseverschillen --- Biologie --- Homoseksualiteit --- 658.2 LGBTQI+ --- Gender --- books --- Biologie. --- Genderindentiteit. --- Sekseverschillen. --- Seksualiteit. --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Biological anthropology. Palaeoanthropology --- Sekseverschil --- Evolution. Phylogeny --- gender --- identiteit --- Didactics of biology --- Animal ethology and ecology. Sociobiology --- Mammals --- chimpansees --- dierengemeenschappen --- seksualiteit --- primaten --- dierenethologie --- Mens --- Dier --- Cultuur --- Geweld --- Vriendschap --- Zorgzaamheid --- Evolutieleer --- Psychologie
Choose an application
Psycholinguistics --- Sociolinguistics --- Pragmatics --- Seksisme in de taal --- Sexism in language --- Sexisme dans le langage --- Dutch language --- Communication --- Semantics. --- Sex differences. --- Nederlandse taal ; taalgebruik --- 803.93-086 --- #SBIB:309H518 --- #A9206A --- #KVHA:Taalgebruik; vrouwen --- #KVHA:Sociolinguistiek; Nederlands --- -Dutch language --- -Communication --- -Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- Flemish language --- Netherlandic language --- Germanic languages --- Nederlands: slang; jeugdtaal; vaktaal --- Verbale communicatie: sociologie, antropologie, sociolinguistiek --- Semantics --- Sex differences --- Taal en sekse --- Taalgebruik --- Vrouwen --- sekseverschillen --- taalgebruik --- -Nederlands: slang; jeugdtaal; vaktaal --- 803.93-086 Nederlands: slang; jeugdtaal; vaktaal --- Taal en sekse. --- sekseverschillen. --- taalgebruik. --- -803.93-086 Nederlands: slang; jeugdtaal; vaktaal --- Communication, Primitive --- Sekseverschillen. --- Taalgebruik. --- Language and languages --- Women --- Language --- Dutch language - Semantics. --- Dutch language - Sex differences. --- Communication - Sex differences.
Choose an application
Het boek biedt een grondige, 'op maat' geschreven introductie in de ontwikkelingspsychologie en geeft de student inzicht in de belangrijkste facetten van het vak. Ruime aandacht wordt besteed aan Nederlands onderzoek en de Nederlandse situatie.
ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- 416.1 --- Agressie --- Bronfenbrenner --- Erfelijkheid --- Kind en gezin --- Moraal --- Ontwikkelingspychologie --- Persoonlijkheid --- Piaget --- Sekseverschillen --- Taalontwikkeling --- Waarneming --- Zelfkennis --- Gehechtheid --- Kinderen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Temperament --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- (zie ook: onderwijspsychologie) --- Ontwikkelingspsychologie.
Choose an application
Across all media - print, broadcast as well as online - sports journalism has come to occupy an increasingly visible space. Sports Journalism: Media, Sports and Society looks at the institutional, cultural, and economic environment and provides an invaluable overview of contemporary sports journalism across all media forms. Key Feautres: Situates sports journalism within the broader historical, economic, technological, and cultural contexts Examines the commercialisation of sport and the impact this is having on sports journalism Looks at the relationship between PR and journalism Considers the gendered nature of the industry and the impact of digital technology on professional practice This book offers a unique and up-to-date in-depth analysis of Sports Journalism as organized, produced and consumed.
Culturele aspecten. --- Digitale technieken. --- Economische aspecten. --- Public relations. --- Sekseverschillen. --- Sportjournalistiek. --- Sports journalism. --- Journalistiek --- Sportjournalistiek --- Sportsector --- Sports journalism --- Journalism --- Sporting journalism --- Sports --- Mass media and sports --- Reporters and reporting --- Reizen --- Ziekte --- Vliegen (werkwoord)
Listing 1 - 10 of 38 | << page >> |
Sort by
|