Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Kinderen en televisie: tegengestelde belangen : over hoe kinderen televisie beleven en hoe oudes en opvoeders daarmee kunnen omgaan
Author:
ISBN: 9053506934 Year: 1997 Publisher: Leuven : Garant,


Book
De invloed van televisiegeweld
Author:
ISBN: 9026510764 Year: 1990 Publisher: Amsterdam Swets

Children and media : multidisciplinary approaches
Authors: ---
ISBN: 9044110691 9789044110692 Year: 2000 Volume: *4

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit Engelstalige boek, met een inleidend hoofdstuk van Keith Roe en bijdragen van belangrijke andere Europese en Canadese auteurs als o.a. David Buckingham en Stephen Kline, wordt de relatie tussen kinderen en media vanuit verschillende disciplines en met een verscheidenheid aan methoden benaderd. Naast bijdragen uit communicatiewetenschap, ontwikkelingspsychologie en sociologie komen ook cultuurhistorische en pedagogische benaderingen aan bod. Aan de hand van kwalitatief en kwantitatief empirisch onderzoek en theoretische analyses worden zeer diverse topics behandeld, zoals: kindercultuur; kinderen als mediagebruikers en consumenten; media en actieve socialisatie van kinderen; hoe ouders van kleuters omgaan met agressie op TV; zelfbeeld, conflict en communicatie in het gezin in relatie tot de ervaring van kinderen over de wijze waarop hun ouders hen begeleiden bij het gebruik van diverse media; diversiteit en intensiteit van mediagebruik en communicatiepatronen in het gezin; en de mogelijkheden en moeilijkheden van informatieen communicatietechnologie in lagere scholen. Doorheen het boek wordt de nadruk gelegd op de perceptie en ervaringen van kinderen. Kinderen zijn geen passieve ontvangers van boodschappen, maar evenmin creëren zij ervaringen en betekenissen die volledig los zouden staan van de hen omringende omgeving. Kinderen beïnvloeden hun omgeving en de omgeving beïnvloedt hen; precies door deze actieve en wederzijdse uitwisseling ontstaat het proces van betekenisverlening of 'actieve socialisatie'. Door zijn multien interdisciplinair opzet brengt dit boek de rijkdom aan schakeringen van een dergelijk perspectief bij de studie van kinderen in relatie tot media, bijzonder fraai tot uiting. De auteurs hopen dat dit boek mede een aanzet zal zijn om ook op andere gebieden een dergelijk perspectief van kinderen ruimer aan bod te laten komen.


Book
Beeldschermkinderen : theorieën over kind en media
Author:
ISBN: 9053527036 Year: 2002 Publisher: Amsterdam : Boom,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek wordt het nationale en internationale onderzoek naar kinderen en de media besproken. Op een heldere manier geeft de auteur inzicht in de belangrijkste theorieën over de volgende onderwerpen : de ontwikkeling van kind tot mediaconsument, de invloed van reclame, de aantrekkingskracht en effecten van mediageweld, angstreacties van kinderen op nieuws en entertainment, en het gebruik en de effecten van internet en computergames.


Book
Communicatieleer : een inleiding
Author:
ISBN: 9053525378 9789053525371 Year: 2000 Publisher: Meppel/Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Communicatie 2. De taal van het lichaam 3. De dragers van non-verbale informatie 4. De taal van de ruimte en de taal van de tijd 5. Communicatiepatronen 6. Interculturele communicatie 7. Communicatie in groepen 8. Communicatie met een publiek: lezingen en toespraken 9. Communicatiekanalen 10. Communicatienetwerken en verspreiding van informatie 11. Theorieën over het effect van massacommunicatie 12. Massacommunicatie: effect op kinderen en de maatschappij

Keywords

Communicatie. --- Interculturele communicatie. --- Lezingen. --- Lichaamstaal. --- Massacommunicatie. --- lichaamstaal --- massacommunicatie --- cultuur --- groepsdynamica --- communicatie --- interculturele communicatie --- non-verbale communicatie --- Mass communications --- #KVHA:Taalkunde --- #KVHA:Meertalige communicatie --- 007 <036> --- 316.77 --- #SBIB:309H02 --- #SBIB:033.AANKOOP --- #SBIB:REFCOLL2003 --- #KVHA:Communicatie --- Mondelinge communicatie --- Schriftelijke communicatie --- groepswerk --- massamedia --- 316.77 Communicatiesociologie --- Communicatiesociologie --- 007 <036> Informatietheorie. Communicatietheorie. Regeltheorie. Cybernetica. Techniek van de menselijke arbeid--Gidsen. Inleidingen --- Informatietheorie. Communicatietheorie. Regeltheorie. Cybernetica. Techniek van de menselijke arbeid--Gidsen. Inleidingen --- Communicatiewetenschap: algemeen --- 007 --- 361.13 --- 384 --- 304 --- 305.8 --- 499.4 --- Interculturele gespreksvoering --- Media (Communicatiemedia) --- communicatievaardigheden --- gesprekstechnieken --- mondelinge communicatie --- presentaties --- sociale vaardigheden --- sociologie --- toespraken --- Communicatie --- Communicatieve vaardigheden --- Groepsgedrag --- Groepspsychologie --- Interculturele communicatie --- Kinderen en televisie --- Kinderen --- Lichaamstaal --- Media --- Multimedia --- Non-verbale communicatie --- Televisiegeweld --- 659.2 --- communicatie, extern --- communicatie, intern --- communicatie, mondeling --- communicatie, schriftelijk --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie ; algemeen --- Massacommunicatie --- Spreken in het openbaar --- Theorieën --- Communicatietheorieën --- Theorie --- Communicatietheorie --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap --- Community organization --- Sociology


Book
De schoolleeftijd.
Author:
ISBN: 903133779X 9031312061 Year: 1997 Publisher: Houten : Bohn Stafleu Van Loghum,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren op de basisschool : lezen - schrijven - rekenen - kennis en inzicht ; Als individu de wereld in : variaties en persoonlijkheid - zelfstandig worden - moraal - kinderzorgen ; Kinderen en media : kinderboeken - televisiewereld - computerkinderen ; Tussen de anderen : klasgenoten - thuis

Keywords

Psychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Kinderen en jeugd --- Kinderpsychologie --- ontwikkelingspsychologie --- schoolleeftijd --- Groei --- Jongeren --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- 416.1 --- 416.2 --- 416.23 --- 433.75 --- Aanvankelijk lezen --- Aanvankelijk rekenen --- Aanvankelijk schrijven --- Basisschool --- Computers --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Inzicht --- Jeugdliteratuur --- Kennis --- Kinderboeken --- Kinderen en computers --- Kinderen en televisie --- Lezen --- Moraal --- Ontluikend schrijven (Voorbereidend schrijven) --- Ontluikende geletterdheid --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Relationele opvoeding --- TV --- Thuis --- Waardevorming --- Wiskundige initiatie --- Zelfstandigheid --- computerkinderen --- ethiek --- gezin --- gezinssituatie --- kinderen --- klasproblemen --- persoonlijkheid --- psychologie --- rekenen --- schrijven --- 416 --- Basisonderwijs --- Cognitieve ontwikkeling (Denkontwikkeling) --- Gezinsopvoeding --- Ik en de anderen --- Kinderen --- Media --- Ontwikkeling van kinderen --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Rekenen --- School --- Schrijven --- Televisie --- Waardeontwikkeling --- 159.922 --- Leren --- Persoonlijkheid --- Samenleving --- gedrag --- persoonlijke ontwikkeling --- Lerarenopleiding : CVO --- Ontwikkelingspsychologie : kinderen --- 159.922.76 --- Croissance --- Jeunes --- Pédopsychiatrie --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Psychologie van afzonderlijke leeftijdsgroepen der jeugd --- Tot c. 13 jaar --- Activiteiten met het jeugdboek - kinderboeken --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- (zie ook: Anders zijn) --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- #gsdbP --- #KVHB:Kinderpsychologie --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- 159.92 --- ontwikkelingspychologie --- Schoolleeftijd --- kinderpsychologie --- 159.9 ) Genetische psychologie --- pediatrie --- ontwikkelingspsychologie, genetische psychologie --- 159.987 --- 040256.jpg --- Cognitive psychology --- Developmental psychology --- Educational psychology --- Kinderen. --- Ontwikkelingspsychologie (levenslooppsychologie) --- Persoonlijkheidspsychologie (persoonlijkheidsleer) --- ontwikkelingspsychologie (genetische psychologie)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by