Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers. Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je – naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten – een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.
720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie --- Mediawijsheid --- Fake news --- Burgerschapsvorming
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers.Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je ? naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten ? een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.https://politeia.be/nl/publicaties/339792-elke+school+socialiseert
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- burgerschap --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie
Choose an application
John Dewey (1859-1952) leverde als reformpedagoog een belangrijke bijdrage aan onderwijsvernieuwing, maar stond kritisch ten opzichte van het vernieuwen-om-het-vernieuwen. Hij schreef over uiteenlopende pedagogische vraagstukken, waarbij hij steeds de verbinding legde tussen opvoeding, onderwijs en democratisch burgerschap.In dit boek presenteert Joop Berding een keuze uit de rijkgevulde schatkamer van Deweys publicaties, die meer dan zeventig jaar omspannen. Aan de hand van de vier thema's 'opvoedend onderwijs', 'spelen en leren', 'leerinhouden en onderwijsmethode' en 'burgerschapsvorming' zijn deze teksten geordend en van een toelichting voorzien.
Orthopedagogiek --- handboeken en inleidingen. --- pedagogiek --- Educational systems. Teaching systems --- Dewey, John --- Burgerschap --- Leerinhouden --- Fröbel, Friedrich --- 450.41 --- Onderwijsfilosofie --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogie --- Burgerschapseducatie --- Opvoeden tot burgerzin --- Spelend leren --- Democratische opvoeding --- Opvoeding --- Leerinhoud --- Onderwijs --- Handboeken en inleidingen.
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|