Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Hoe slaag jij als leraar erin om het beste uit je leerlingen naar boven te halen? Welke troeven zet je in om je leerlingen in beweging te brengen? Wil je als leraar te weten komen wat jouw unieke kwaliteiten zijn? Hoe ga je om met een veranderend mensbeeld en maatschappelijke invloeden? Hoe blijf je als leraar en als mens overeind in de klas? Dit boek laat leraren reflecteren over deze en andere vragen. Met de concrete tips, suggesties en bruikbare tools kan elke leraar onmiddellijk aan de slag. De eigen kijk op onderwijs biedt vele, brede groeikansen aan leraren. Oplossingsgericht werken is meestal leuk: voor de leerling want hij voelt zich ernstig genomen, voor de leraar want de kans dat je leerlingen meewerken is groot. Deze positieve wisselwerking is motiverend en bovendien werkzaam. Recent onderzoek toont aan dat oplossingsgerichte interventies specifieke zenuwbanen activeren die nodig zijn voor een ‘goed gevoel’. Nieuwe denkwijzen maken nieuwe banen in de hersenen en hoe meer herhaling, hoe sterker het spoor. Oplossingsgericht werken lost dus niet alleen problemen op, het geeft bovendien een extra training en dynamiek om toekomstige problemen aan te pakken. Eenmalige interventies kunnen verandering brengen. Een nieuwe gewoonte vraagt meer.
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- klassenmanagement --- leraren --- zelfevaluatie --- Didactic strategies --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Oplossingsgericht onderwijs --- Relatie leraar-leerling --- omgangsvormen --- Reflecteren (Terugblikken) --- Leraren basisonderwijs --- Reflectie --- Teamwerk --- 454.23 --- didactische principes --- reflecteren --- Klassenmanagement --- 37.064 --- Oplossingsgericht werken --- Klasmanagement --- Leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Elementary school teachers --- Classroom management --- School management and organization --- Belgium --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Onderwijsstrategie --- Internationalisering --- Sociology of education --- Primary education --- Secondary education --- 184 Kinderrechten en Onderwijs
Choose an application
Reflectie is een veel gehanteerde vorm van leren in het beroepsonderwijs, maar tegelijk ook een competentie die studenten zich aan moeten leren. Reflecteren is met name voor beginnende studenten een vrij abstracte aangelegenheid. Dit boek poogt een antwoord te geven op de vraag hoe je jezelf ontwikkelt van een persoon die niet bekend is met reflectie, tot een persoon die begint met en vaardig wordt in reflecteren: op weg naar bewust en bekwaam handelen. Reflecteren: de basis traint de student in eerste instantie te reflecteren op alledaagse situaties. Dit vormt een fundament om te kunnen reflecteren op toekomstige beroepssituaties. Het boek sluit aan bij de generieke bachelor competenties. De auteur geeft in dit boek de theoretische achtergrondinformatie, maar vooral hele praktische handvatten. De theorie wordt toegelicht met voorbeelden van good en bad practice en verduidelijkt aan de hand van voorbeeldcasussen. Studenten krijgen bovendien een stappenplan voorgelegd. In combinatie met een foutenanalyse en opdrachten voor zelfstudie kunnen ze hiermee hun vaardigheden oefenen. Reflecteren: de basis is specifiek bedoeld voor beginnende studenten aan een beroepsopleiding én voor beroepsbeoefenaren in relatiegerichte beroepen die (nog) niet getraind zijn in reflectie op hun handelen.
Onderzoek en ontwikkeling. --- #KVHB:Agogiek --- #KVHB:Reflectie --- 321.3 --- 450.7 --- 454.23 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Leergroepen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Reflectie --- Studenten --- professionalisering --- reflectievaardigheid --- Sociale vaardigheden op het werk --- Sociale vaardigheden --- hoger onderwijs --- reflecteren --- reflectie (ler) --- reflectie --- sociale vaardigheden --- gezondheidszorg --- hulpverlening --- maatschappelijk werk --- methodiek --- onderwijs, sociale vaardigheden --- persoonlijke ontwikkeling --- 489.5 --- Hoger onderwijs; Vlaanderen --- Reflecteren --- welzijnswerk, methoden --- Methodiek --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 361.1 --- competenties --- Social psychology --- reflectie (psychologie) --- Hygiene. Public health. Protection --- Higher education --- persoonlijkheidsontwikkeling --- departement Algemeen 07 --- leerstrategieën --- bewustzijn --- Managementvaardigheden --- Denken --- Bewustzijn --- coaching --- communicatie --- didactisch proces --- leren --- stagebegeleiding --- zelfbeoordeling* --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
01712174
professionaliteit --- Personnel management --- competenties --- Social psychology --- reflectie (psychologie) --- hulpverlening --- Higher education --- 321.3 --- leerstijlen --- Methodiek --- departement Gezondheidszorg 10 --- communicatie --- sociale vaardigheden --- reflecteren --- Reflectie --- Zelfevaluatie --- Professionele ontwikkeling --- Denken --- Professionalisering --- Management --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Door zelfkennis zal de leraar zicht krijgen op de a-specifieke factoren van lesgeven en zal hij beter met zichzelf omgaan. Dit is van groot belang in een tijd, waarin het onderwijs maatschappelijk onder druk staat en de manier van lesgeven meer en meer verandert van docentgericht naar leerlinggericht. Een groot deel van het boek bestaat uit uitleg over de opbouw van onze persoonlijkheid. De auteur belicht uitvoerig de biografische en de systemische kant van deze ontwikkeling. De eerste gaat over de aanpassing aan de omgeving. De systemische kant heeft te maken met het feit dat we als mens leven in grotere gehelen (systemen) en dat de dynamieken in een systeem veel invloed hebben op hoe we in het leven staan. Overal worden deze inzichten onderbouwd met voorbeelden uit de praktijk en via onderzoeksvragen wordt de lezer tot reflectie gestimuleerd. (Bron: covertekst)
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- Lerarenopleiding --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Onderwijsstijlen --- 450.7 --- bijscholing --- klassenmanagement --- leraren --- onderwijs --- opleidingen --- professionalisering --- zelfontwikkeling --- Professionalisering --- Reflecteren --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- klasmanagement --- Opleiding en bijscholing --- Leraren --- Bijscholing. --- Professionalisering. --- (vak)didactiek talen. --- #PBIB:+SLO 220.93 --- lesgeven --- reflectie --- Enneagram --- Lesgeven --- Persoonlijkheidsleer --- Reflecteren (Terugblikken) --- Beginnende leraren --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflectie --- Studentgericht onderwijs --- opleiding van onderwijsgevenden --- 081568.jpg --- Leraren ; professionalisering --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : Management --- E-books --- Onderwijsstijl
Choose an application
Didactics --- Educational psychology --- supervisie --- Personnel management --- reflectie (psychologie) --- Supervisie --- Supervision --- Supervisoren (leeromgeving) --- Management --- Maatschappelijk werk --- Reflectie --- Reflecteren --- Begeleiden --- Begeleidingskunde --- #KVHB:Begeleiding --- #KVHB:Coaching --- #KVHB:Supervisie --- 321.3 --- begeleiding --- cliëntgericht werken --- organisaties --- reflectievaardigheid --- 371.39 --- Begeleiding --- Communicatie --- 371.35 --- Methodiek --- Festschrift - Libri Amicorum --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
De core business van de orthopedagogiek is en moet zijn communicatie. Daarbij gaat het om de uitwisseling tussen personen, tussen hulpverleners en hulpvragers. Door het overdragen van informatie kan de orthopedagoog dingen duidelijk maken en waar nodig uitleggen en verhelderen. In de wetenschap is er steeds meer oog voor de betekenis van gespreksvoering tussen hulpverleners en hun cliënten en daarmee volgt de orthopedagogiek de lijn van de medische en justitiële discipline. Om de communicatie te verbeteren is het in de eerste plaats nodig dat hulpverleners zich meer en meer bewust worden van en reflecteren op communicatieprocessen en (leren) nadenken en praten over communicatie. In dit boek komt de relevantie van communicatie op een drietal cruciale vlakken van de orthopedagogiek, de psychologie en de hulpverlening in het algemeen aan de orde: de jeugdhulpverlening, het speciaal onderwijs en de hulp aan mensen met verstandelijke beperkingen en hun opvoeders en/of begeleiders Inhoudsopgave : DEEL I - Theorie1 Communicatie: wie maakt de dienst uit?2 Goed communiceren in lastige omstandigheden, het hart van de orthopedagogiek3 Onder vier ogen4 Communicatie is ook woord- en methodekeuze: Attitude manifest gemaakt5 De dialoog in de orthopedagogische praktijk6 De moeizame communicatie tussen praktijk en wetenschap7 Geen communicatie zonder context8 Communicatie en autisme: contradictio in terminis?DEEL II - Praktijk9 De taallast ligt bij de omgeving10 De behoefte aan contact11 'Daar had je geen moeite mee?'12 Orthopedagogiek internationaal13 De taal van de kunst14 Communicatie in een groeiende organisatie15 Zij zegt: 'Je bent een goeie moeder'DEEL III - Slotbeschouwing16 Slotbeschouwing
#KVHB:Communicatie --- #KVHB:Orthopedagogie --- communicatie --- orthopedagogiek --- 460 --- 305.8 --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Hulpverlening --- Jeugdzorg --- Mentaal gehandicapten --- Orthopedagogie --- Reflecteren (Terugblikken) --- Gesprekken met kinderen --- Kinderen --- Mediatie --- Orthopedagogiek --- Communicatie ; algemeen --- Kind --- Counseling --- Gesprekstechniek --- Buitengewoon onderwijs. --- Communicatie. --- Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek. --- Kinderen. --- Hulpverlening. --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- Mass communications --- gesprekstraining --- communicatievaardigheden
Choose an application
Reflecteren op het eigen gedrag als opvoeder en docent helpt bij kwaliteitsverbetering van de beroepsgroep. De auteur wil studenten en docenten een praktisch hulpmiddel bieden om met reflectie aan de slag te gaan. Voor een begripsbepaling van reflectie kiest de auteur niet voor een definitie, maar beschrijft hij de aspecten en invalshoeken van reflectie. Zo krijg je een breed beeld van reflectie. Het tweede en grootste deel van het boek bevat hij oefeningen en opdrachten om meer zicht te krijgen op het functioneren, dit aan de hand van 5 thema's: ontwikkeling en leren, biografisch leren, leren van de praktijk, beroep in beeld en leren van en met elkaar. In de bijlage vind je ondersteuning van de behandelde leerstof
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenberoep --- lerarenopleiding --- leraren --- onderwijsopleidingen --- reflectie (psychologie) --- Leraren ; opleidingen --- PHL-Central Office 12 --- onderwijskunde --- reflectie --- beroepen --- 450.7 --- Didactische werkvormen --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Professionalisering --- Reflecteren (Terugblikken) --- Leraren kleuteronderwijs --- Leraren lager onderwijs --- Leraren --- Onderwijs --- Reflectie --- opleiding van onderwijsgevenden --- opleiding --- 091865.jpg --- Didactiek --- Opleiding en bijscholing --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Leraar --- Directie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Zoals een timmerman zijn gereedschap geregeld moet inspecteren en onderhouden, is het voor sociale professionals van groot belang dat zij reflecteren op hun professionele handelen. Zij zijn immers zelf hun belangrijkste gereedschap. In de opleidingen voor sociale professionals is reflectie dan ook een belangrijke competentie. Dit boek leert studenten wat reflectie is, op welke manier zij kunnen reflecteren en wat het doel en de zin van reflectie zijn. Daarbij worden verbanden gelegd met theoretische achtergronden uit de filosofie en de psychologie. Reflecteren ' Leren van je ervaringen als sociale professional bestaat uit drie delen. Eerst wordt de basiskennis aangereikt. Deze theorie wordt steeds afgewisseld met praktijkvoorbeelden en persoonlijke ervaringen van studenten. Zo wordt voortdurend de link gelegd naar de praktijk van studie en het toekomstige beroep. In deel twee bespreekt de auteur de basisvaardigheden van het reflecteren. Het boek sluit af met een praktisch deel, waarin de auteur tal van oefeningen aanbiedt om de student te helpen het reflecteren in de vingers te krijgen. Reflecteren biedt theorie en opdrachten zowel op instapniveau, als op verdiepend niveau, zodat het boek tijdens de hele studie gebruikt kan worden.
zelfevaluatie --- maatschappelijke hulpverlening --- Social welfare methods --- Social psychology --- zelfontplooiing --- reflectie (psychologie) --- sociale psychologie --- Agogie ; methodiek --- Hulpverlening ; methodiek --- maatschappelijk werk --- sociaal-cultureel werk --- methodiek --- PXL-Social Work 2014 --- welzijnszorg --- reflecteren --- psychologische aspecten --- filosofische aspecten --- supervisie --- Sociale vaardigheden --- Managementvaardigheden --- Agogiek --- Methodiek --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Reflectie --- #KVHB:Reflectie --- #KVHB:Welzijnswerk --- #KVHB:Hulpverlening --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs
Choose an application
Het werkboek biedt een drietal inleidende hoofdstukken waarin dieper wordt ingegaan op de pedagogische taak van docenten. In een drietal luiken (Wie ben ik als docent? Wie is die leerling? Wat betekent dit voor mijn handelen?) wordten vervolgens een dertigtal werkwijzen aangereikt waarmee (aanstaande) docenten, alleen of samen met medestudenten of collega's, aan de slag kunnen. Er kan gependeld worden tussen ervaring en reflectie daarop met behulp van de opdrachten binnen de drie luiken. (Bron: covertekst)
Lerarenopleiding. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- pedagogiek --- lerarenberoep --- Leraren --- Opleidingen --- Pedagogiek --- lesgeven --- leerkrachten --- 481.7 --- Intervisie --- Leerlingbegeleiding --- Lerarenopleiding --- 472.7 ) De onderwijzer en zijn opleiding --- docenten --- leerlingbegeleiding --- leerlingen --- onderwijs --- opvoeden --- pedagogische taken --- reflecteren --- 484 --- s.o.: didactiek (ler) --- Lesgeven --- 454.2 --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Leerkrachten, opleiding --- 032077.jpg --- Didactiek: secundair onderwijs --- didactiek --- leerkrachten, opleiding --- pedagogie --- Onderwijsstrategieën --- De leraar en zijn opleiding --- 371.3 --- 371.22 --- 371.21 --- 37 --- Leraar --- Opleiding --- Directie --- Arbeidsmarkt
Choose an application
Lerarenopleiding --- Lerarenbegeleiding. --- Lerarenopleiding. --- Algemeen. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Sociology of education --- Higher education --- lerarenopleiding --- 450.7 --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Competenties --- Reflecteren (Terugblikken) --- Handboek/cursus --- lerarenopleiding (ler) --- beginassessment --- 050376.jpg --- Opleiding en bijscholing --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Coachend lesgeven --- Didactische werkvormen --- Provincie West-Vlaanderen --- Didactische werkvorm --- Lerarenopleidingen
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|