Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In de lente van 2018 krijgt Ine Van Wymersch Elvire voor het eerst aan de telefoon. Elvire wil graag inzage krijgen in haar jeugdrechtbankdossier, maar ze wordt al wekenlang van het kastje naar de muur gestuurd. Gevoelig voor de urgentie die doorklinkt in haar stem, besluit Ine haar dossier op te sporen.Elvires moeder liet haar sinds de geboorte aan haar lot over. Haar pad slingerde, met verschillende uitschuivers en struikelblokken. Zelf ziet ze haar eigen drie kinderen al lang niet meer. Elvire blijkt in aanmerking te komen voor euthanasie wegens ondraaglijk psychisch lijden. De psychiaters gaven groen licht voor de euthanasie, op voorwaarde dat ze in een brief uitlegt aan haar kinderen wat haar drijft om euthanasie aan te vragen.'Nu alleen nog iemand vinden die mijn verhaal kan opschrijven', zo zegt Elvire terloops. Ze is analfabeet. De zin achtervolgt Ine wekenlang.Ze bedenkt dat zij diegene kan zijn die haar een stem kan geven. Gedurende drie dagen, aan zee, gaat ze in gesprek met Elvire. Een gesprek dat schrijnend duidelijk maakt dat waar je wieg staat onwaarschijnlijk bepalend is voor de kansen die je krijgt, vanaf het prille begin tot op het bittere einde.(https://www.standaardboekhandel.be/p/als-je-wieg-op-drijfzand-staat-9789401472807)
euthanasie --- Psychische problemen --- Euthanasie --- 179.7 --- Elvire --- Dutch literature --- Psychosociaal probleem --- Getuigenis --- Levensverhaal --- Zelfbeschikkingsrecht --- Geestelijke gezondheidszorg
Choose an application
Het essay 'Versuch über die Krankheiten des Kopfes', dat Immanuel Kant (1724-1804) in het jaar 1764 in de Königsbergsche Gelehrte und Politische Zeitungen liet verschijnen, is een literair gezien ongewone, voor wat zijn intentie betreft merkwaardige en zeer korte tekst, die door filosofen en Kant-vertalers nog steeds op een opmerkelijke wijze wordt verwaarloosd. In dit boek wordt een Nederlandse vertaling van deze kantiaanse vingeroefening gepresenteerd met annotaties en een verhelderende commentaar. Het probeert een antwoord te geven op de vraag, of de hierin toegeleverde indeling van "geesteszwakten" ("Gebrechen des Kopfes") en "geestesstoornissen" ("Krankheiten des Kopfes") als prefiguratorisch kan worden opgevat ten aanzien van de in het begin van de 19de eeuw tot ontwikkeling gekomen psychiatrische ziekteleer en classificatie van geestesstoornissen, dan wel of dit geschrift, méér dan bij eerste aanblik lijkt, een verband heeft met Kants beroemd kritisch of transcendentaal idealisme, zoals dit in zijn drie grote Kritieken, de 'Kritik der reinen Vernunft' (1781), de 'Kritik der praktischen Vernunft' (1788) en de 'Kritik der Urteilskraft' (1790), wordt gearticuleerd. Tegelijk wordt de relatie onderzocht tussen dit werkje en een aantal andere kantiaanse teksten
Geestelijke gezondheidszorg --- Psychiatrie --- Psychosociale problemen --- Academic collection --- Psychiatry --- Kant, Immanuel --- Contributions in aesthetics --- Contributions in psychoanalysis --- Contributions in concept of the sublime --- Mental illness --- Aesthetics --- Sublime [The ] --- Psychosociaal probleem
Choose an application
kindertekeningen (9 bladen)
kindertekeningen --- Psycholinguistics --- Kindergarten --- Affective and dynamic functions --- psycholinguïstiek --- 477.3 --- handvaardigheid --- 416.3 --- Kindertaal --- Kindertekeningen --- Kleuren --- Neuropsychologie --- Onbewuste --- Ontwikkelingspsychologie --- Relatie ouder - kind --- Tekenontwikkeling --- Vormen --- Psychologie --- Kinderpsychologie: kindertekeningen --- didactiek basisonderwijs - handvaardigheid, handwerken --- Psychologie van de vrije kinderexpressie --- Kinderpsychologie --- Psychosociale problemen --- Kindertekening --- Jeugdpsychologie --- Psychosociaal probleem
Choose an application
Hoe kan je iemand helpen die gestresseerd, angstig of depressief overkomt? Hoe ga je om met iemand die misschien een verslaving ontwikkelt of iemand die aan zelfmoord denkt? Wat als iemand het moeilijk lijkt te hebben, maar je niet goed weet wat er aan de hand is? Wat kan je dan zeggen of doen? Luister! Eerste hulp bij psychische problemen biedt je handvaten om iemand te helpen die het psychisch moeilijk heeft.Je hoeft geen voorkennis te hebben over geestelijke gezondheid! Dit boek stelt een actieplan voor dat je kan helpen om signalen te herkennen dat iemand psychische problemen ondervindt, die persoon gericht te ondersteunen, eventueel te helpen professionele hulp te vinden én tijdens dit proces goed voor jezelf te zorgen. In het boek wordt het actieplan ook toegepast bij 12 verschillende thema's.(https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/volg-een-opleiding/ons-handboek-help-eerste-hulp-voor-iedereen/luister-eerste-hulp-bij-psychische-problemen)
EHBP --- Psychische stoornissen --- psychische stoornissen --- geestelijke gezondheidszorg --- Depressies --- Zelfmoord --- eerstehulpverlening --- 614.8 --- Geestelijke gezondheidszorg --- 616.89 --- Psychische stoornis --- 614.8. --- Depressies. --- EHBP. --- Zelfmoord. --- eerstehulpverlening. --- geestelijke gezondheidszorg. --- psychische stoornissen. --- Hygiene. Public health. Protection --- Orthopaedics. Traumatology. Plastic surgery --- psychische kwetsbaarheid --- verslaving --- stress --- burn-out --- agressie --- zelfdoding --- angst --- persoonlijkheidsstoornissen --- eetstoornissen --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Hulpverlening --- Psychosociaal probleem --- Doorverwijzing --- Eerstelijnshulpverlening
Choose an application
Psychosociale problemen is een helder en beknopt overzicht van de meest voorkomende psychosociale problemen bij kinderen en jeugdigen - problemen die niet alleen voor de betrokken jeugdigen heel vervelend kunnen zijn maar ook voor hun directe omgeving.Ieder hoofdstuk van Psychosociale problemen is volgens een vast stramien opgezet. De auteurs, allen autoriteit op hun vakgebied, typeren het psychosociale probleem aan de hand van een praktijkvoorbeeld, beschrijven de theoretische achtergronden en mogelijke oorzaken ervan, de diagnostiek, de mogelijkheden voor behandeling, de prognose en preventie. Elk hoofdstuk wordt afgesloten met een samenvatting en een literatuuroverzicht. In dit deel komen - in volgorde van ernst - de volgende psychosociale problemen aan de orde: blozen, verlegenheid, eenzaamheid, faalangst, (pathologisch) liegen, jaloezie en afgunst. De kernvraag bij ieder hoofdstuk is waar de grens ligt tussen normaal en abnormaal. Daarom wordt er in Psychosociale problemen veel aandacht besteed aan de diagnostiek.Psychosociale problemen is het tweede deel in de reeks Kinderen en Adolescenten. Deze reeks geeft een vrijwel volledig overzicht van de problemen en risicosituaties die zich bij de deze leeftijdsgroep kunnen voordoen. Per deel wordt een bondige en toegankelijke beschrijving gegeven van het onderwerp, gevolgd door de meest actuele kijk op de diagnostische en behandelingsmogelijkheden. Abonnees ontvangen 15% korting op alle delen die in de reeks verschenen.
Social psychology --- Orthopedagogics --- Psychiatry --- emotionele problemen --- socio-emotionele stoornissen --- moeilijk opvoedbare kinderen --- orthopedagogiek --- psychosociale wetenschappen --- eenzaamheid --- faalangst --- liegen --- verlegenheid --- jaloersheid --- Psychosociale problemen --- Kinderen --- Blozen --- Verlegenheid --- Eenzaamheid --- Faalangst --- Liegen --- Jaloezie --- Adolescenten --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Jeugd --- Gedragsstoornissen ; jongeren. --- 416.1 --- kinderpsychologie --- sociale psychologie --- psychosociale problemen --- adolescentiepsychologie --- psychologie --- jaloezie --- Psychosociale en emotionele problemen --- Jaloersheid --- 467 --- 376 --- Psychosociale hulpverlening --- Gedragsstoornissen ; jeugd --- algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 159.987 --- Psychosociaal probleem --- Kind --- Leugen --- Adolescent --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere
Choose an application
Kinderen met angst om te gaan slapen vinden in het eerste deel van dit boek, het therapieboek, heel wat troost en steun voor hun probleem. Aan de hand van een verhaal krijgen ze voorlichting over hoe een therapie bij een psycholoog kan verlopen. Zij krijgen vooral tips mee van hoe ze, samen met hun ouders, aan hun angst kunnen werken. Veel van de technieken en tips uit dit boek gelden ook voor andere angsten. Wat dit therapieboek voor kinderen ook erg leuk maakt, is dat het om een spannend verhaal gaat. Ouders krijgen tal van adviezen over hoe zij zelf, zonder de hulp van een psycholoog, hun kinderen met angst voor slapen kunnen helpen. Het tweede deel, het leerboek, is geschreven voor ouders, begeleiders en hulpverleners. In dit leerboek worden de principes en de technieken beschreven die in het therapieboek werden toegepast. Het gaat over de geleidelijke benadering van de angstsituatie, de beloning van durfgedrag, de blokkering van angstgedachten en het probleemoplossende denken.
angst --- gedragsverandering --- gedragsobservatie --- slaap --- gedragspsychologie --- kinderpsychologie --- Psychiatry --- Educational psychology --- Affective and dynamic functions --- #PBIB:+101.20 --- #KVHB:Angst --- #KVHB:Gedragstherapie --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Slaapstoornissen --- 607.25 --- 615.9 --- slaapproblemen --- therapie --- gedragstherapie --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Jeugdpsychotherapie --- Overige onderwerpen --- 159.94 --- 615.84 --- 159.987 --- Kinderen --- Bang zijn --- Psychosociale problemen --- Emotionele problemen --- Angsten --- Slapengaan --- Provincie West-Vlaanderen --- Angst --- Kind --- Psychosociaal probleem --- Emotioneel probleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- kinderangst --- slaapstoornissen --- jeugdpsychotherapie --- Slaapstoornissen
Choose an application
probleemkinderen --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- Personality development --- jeugdzorg --- Social policy and particular groups --- Methodescholen --- Neurolinguïstisch programmeren --- Leerproblemen --- Psychosociale problemen --- Gedragsproblemen --- Behandeling --- Onderwijs --- Orthopedagogiek --- S2006301.JPG --- onderwijs --- orthopedagogiek --- welzijnswerk, methoden --- Beelddenken --- Bijzondere jeugdbijstand --- Gedragsstoornissen (gedragsproblemen) --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Neuro-Linguïstische Programmering (NLP) (NLP) --- Onderwijssystemen --- Personen met ADHD (ADHD, hyperkinetische kinderen, MBD, minimal brain dysfunction) --- 362.7 --- 371 --- 376 --- 361.1 --- Methodeschool --- Leerprobleem --- Psychosociaal probleem --- Gedragsprobleem --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Oorzaak --- Sport
Choose an application
Medische psychologie --- gezondheidspsychologie. --- #KVHB:Hulpverlening --- #KVHB:Orthopedagogie --- #KVHB:Preventie --- alcoholisme --- drugs --- geestelijke gezondheidszorg --- gezinssociologie --- jeugdgezondheidszorg --- pedagogiek --- preventie --- psychologie --- sociale problemen --- sociale psychiatrie --- 467 --- kinderen --- psychosociale hulpverlening --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- kinderen van verslaafden --- kind en echtscheiding --- faalangst --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- 376 --- 362.7 --- 615 --- 613.8 --- 392.3 --- 159.94 --- 361.01 --- 364.044 --- Drugs --- Echtscheiding --- Faalangst --- Gedragsstoornissen --- Methodiek --- Ontwikkelingsstoornissen --- Pedagogische preventie --- Psychiatrie --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Psychosociale problemen --- Preventie --- Hulpverlening --- Jeugd --- Kind --- Psychosociaal probleem --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Psychotherapie
Choose an application
Dit boek geeft professionele opvoeders inzicht in het fenomeen van depressie bij kinderen. Het stelt ze in staat de depressie vroegtijdig te ontdekken en biedt heel concrete handvatten voor het handelen in het gezin, de klas en de leefgroep. De auteur vertrekt vanuit een orthopedagogisch model, dat praktische aanwijzingen aanreikt voor het doorbreken of doen verdwijnen van de stagnerende opvoedingssituatie. Vaak zullen de opvoeders daarbij de ondersteuning nodig hebben van deskundigen uit de schoolbegeleidingsdiensten of Centra voor Leerlingbegeleiding. Daarom besteedt de auteur ook veel aandacht aan de classificerende en orthopedagogische diagnostiek en aan orthopedagogische behandeling. Twee uitgewerkte casussen laten zien hoe diagnostiek en handelen concreet gestalte krijgen in de opvoedingssituatie.
Ontwikkelingspsychologie --- Speciale problemen. --- Orthopedagogics --- depressieve kinderen --- depressies --- Psychiatry --- Kindergarten --- #KVHB:Depressie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 467 --- depressie --- orthopedagogiek --- psychosociale problemen --- kinderen --- specifiek opvoeden --- Basisonderwijs --- Depressies --- Depressieve kinderen --- Kinderen --- Kleuters --- Opvoeding --- Orthopedagogiek --- Peuters --- Psychosociale en emotionele problemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- 376.43 --- Behandelingen --- Diagnostiek --- Preventie --- Signalen --- 606.3 --- kinderpsychiatrie --- kinderpsychologie --- Depressie: kinderen --- jeugdzorg --- kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- (zie ook: orthopedagogiek) --- (zie ook: kinderpsychiatrie) --- 616.2 --- 362.7 --- gevallenstudie --- Depressie --- Sociale vaardigheidstrainingen --- CLB --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kinderpsychologie --- Behandeling --- Psychosociale problemen --- Onderwijs --- Diagnose --- graduaat orthopedagogie --- Kind --- Sociale vaardigheidstraining --- Jeugdpsychologie --- Psychosociaal probleem --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oorzaak --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- #gsdbP --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding --- Depressiviteit
Choose an application
Mentale stoornissen zijn morele stoornissen. Deze op Freud gebaseerde stelling zal vandaag niet onmiddellijk veel bijval vinden - genetica en neurobiologie domineren immers de menswetenschappen, met dank aan de farmacie. Dat er daarvan ongeveer niks hard gemaakt kan worden hindert nauwelijks. Een beredeneerd bewijs voor deze stelling is niet zo moeilijk. Moraal en ethiek hangen grotendeels, misschien zelfs volledig, af van de omgeving. Een andere cultuur impliceert andere normen en waarden en bijgevolg een andere (ab)normaliteit. Tot nader order is het enige overtuigende gemeenschappelijke kenmerk van psychiatrisch-psychologische afwijkingen de vaststelling dat de drager ervan niet past in de heersende sociale orde. Dit heeft vergaande implicaties. In deze redenering is elke maatschappij zowel gezond- als ziekmakend en is het de taak van ethici en politici om daartussen een positieve balans te installeren. Vandaag is onze omgeving door en door neoliberaal en dit al voldoende lange tijd om vormgevende effecten te hebben op onze identiteit, onze normen en waarden. Afgaand op de statistieken is de balans overduidelijk negatief: nooit waren er zo veel stoornissen als vandaag. Die stoornissen zijn bovendien anders dan pakweg dertig jaar geleden en ze worden ook anders behandeld. In vergelijking met de klassieke psychotherapie is de huidige aanpak niet veel meer dan een disciplinering (zit stil en let op!) die perfect aansluit bij de huidige angst voor de ander. Dat ook deze angst een gevolg is van het neoliberalisme heeft als effect dat collectief protest zeer moeilijk van de grond komt. Dat zo'n protest nodig is lijdt volgens Paul Verhaeghe geen twijfel.
Maatschappijkritiek. --- Neoliberalisme. --- Sociale filosofie. --- ethiek --- psychiatrische diagnostiek --- neuropsychologie --- neoliberalisme --- ethics [philosophy] --- Social psychology --- psychodiagnostiek --- prosperity --- Community organization --- morele ontwikkeling --- welvaart --- 17 --- 301.151.58 --- 615.851 --- BPB1208 --- 651 Maatschappij. Algemeen --- 614 --- maatschappelijke gezondheidszorg --- maatschappij --- psychiatrie --- psychologie --- psychopathologie --- sociologie --- 300.5 --- maatschappijkritiek --- psychotherapie --- psychoanalyse --- Neoliberalisme --- #gsdb5 --- Maatschappijkritiek --- 304.9 --- sociale normen - anomie - vervreemding - afwijkend gedrag --- Sociale filosofie --- Conferences - Meetings --- Psychische stoornissen --- Psychosociale problemen --- Maatschappelijke veranderingen --- Geestelijke gezondheidszorg --- Libéralisme économique --- Philosophie sociale --- Neoliberalism --- Social sciences --- Philosophy --- Psychische stoornis --- Psychosociaal probleem --- Sociale verandering --- Libéralisme économique. --- Libéralisme économique.
Listing 1 - 10 of 14 | << page >> |
Sort by
|