Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
-5574-010-1
art [fine art] --- mentally handicapped --- personen met een mentale beperking --- kunst --- creativiteit --- creativity --- Art --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kunsten --- Kunstzinnige vorming --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- #KVHB:Expressie --- #KVHB:Kunst --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kunst --- Cultuureducatie --- Verbeelding --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- art [discipline]
Choose an application
InhoudsopgaveDEEL EEN: Algemeenhoofdstuk I: Definities en terminologieHoofdstuk II: Etiologiehoofdstuk III: Prevalentiehoofdstuk IV: Gedragstypen binnen het autismespectrumhoofdstuk V: Half- en niet-specifieke gedragsproblemenhoofdstuk VI: PrognoseDEEL TWEE: Basaal onderzoek, classificatie en diagnostiekhoofdstuk VII: Het diagnostisch proceshoofdstuk VIII: Cognitie en sociale redzaamheidhoofdstuk IX: Persoons- en persoonlijkheidskenmerkenhoofdstuk X: Classificatie met de DSM-IV-TRhoofdstuk XI: Classificatie met op autismespectrumstoornissen gerichte instrumentenDEEL DRIE: Bejegening en opvanghoofdstuk XII: Opvoeding en behandeling; eerste oriëntatiehoofdstuk XIII: Opvoeding en behandeling; verdere uitwerkinghoofdstuk XIV: Zorg van kind tot volwassene
Autisme. --- Mentaal gehandicapten. --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- autisme --- ontwikkelingsstoornissen --- Social policy and particular groups --- #KVHB:Autisme --- #KVHB:Mentaal gehandicapten --- 376 --- Autisme --- Behandelingen --- Classificatie --- Diagnostiek --- Gedrag --- Gedragsstoornissen --- Personen met een mentale handicap --- Persoonlijkheid --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Kind met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Seksualiteit --- Seksueel geweld --- Mentaal gehandicapten. --- Sociology of minorities --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Sociologie van de minderheden --- Sociologie van het gezin. Sociologie van de seksualiteit --- Seksualiteit van personen met een verstandelijke handicap --- Seksueel misbruik --- 179.2 --- Signalen --- Preventie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Orthopedagogiek --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Disability --- Sexually transgressive behavior --- Book
Choose an application
38210896
Handicaps --- Theorieën --- Mensen met een verstandelijke beperking --- 364.26 --- 364.260 --- Gehandicapten (handicap) --- Personen met een handicap --- Ongelijkheid --- Toegankelijkheid --- Modellen --- Integratie --- 364.26 Maatschappeljke problemen met hygiene en gezondheid --- Maatschappeljke problemen met hygiene en gezondheid --- Handicap --- Theorie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Verpleegkunde --- Verplegingswetenschap
Choose an application
Centraal in 'Samen smeden' staan de verhalen rond vier zorgvragers (cliënten bij Ilmarinen). Zij zijn niet of nauwelijks in staat om het eigen verhaal aan de buitenwereld te vertellen. Hiervoor hebben ze anderen nodig die hun stem willen zijn. Er zijn twee groepen mensen die dicht bij hen staan en ervaring hebben met het lezen van (het gedrag van) de zorgvragers. Enerzijds de ouders, anderzijds de medewerkers van de zorgorganisatie. Zorgvragers, ouders en familie en de medewerkers van de organisatie werken dagelijks samen. Deze samenwerking wordt ook wel de gouden driehoek genoemd. De narratieve benadering maakt ook de impuls tot wederzijds ontwikkelen zichtbaar en het leren dat van een échte ontmoeting uitgaat. Delen van representatieve werkverhalen biedt aanknopingspunten voor het (h)erkennen van de behoeften van de zorgvrager en dus... voor het leveren van zorg op maat. Na de verhalen wordt de (antroposofische) praktijk die uit de verhalen op licht verbonden met de dynamische kwaliteitszorg zoals die wordt gehanteerd vanuit de kernwaarden: verbinden, ontmoeten, ontwikkelen en organiseren. Er wordt ook ingegaan op de verschillende ontwikkelingsfasen van lerend werken en hoe de kracht van een verhaal daarbij behulpzaam kan zijn
personen met een mentale beperking --- ouders-kind relatie --- cliënt-hulpverlener relatie --- kinderen met een beperking --- zorgbehoefte --- orthopedagogiek --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- hulpverlening --- belevingsgerichte zorg --- Personen met een verstandelijke handicap (mentaal gehandicapten) --- 364.6 --- Personen met een handicap --- Zorg --- Hulpverleners --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Verhalen --- Vertellen --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Verhaal --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Volwaardige maatschappelijke participatie van personen met een handicap impliceert dat zij optimaal gebruik moeten kunnen maken van alle beschikbare dienstverlening. Woonzorgcentra, diensten voor gezinszorg, thuisverpleegkundigen, lokale dienstencentra en andere welzijnsvoorzieningen worden dan ook steeds meer geconfronteerd met zorgvragen van personen met een handicap. Samen moeten zij een integrale en een sectoroverstijgende zorg en ondersteuning bieden. Om dit tot stand te brengen moeten de bestaande schotten worden doorbroken. Dit is een gezamenlijke opdracht voor de Vlaamse overheid, beleidsverantwoordelijken, directies van voorzieningen en gebruikersorganisaties. Deze publicatie inspireert door handvaten aan te reiken voor een kwaliteitsvolle en geïntegreerde zorg op maat van een persoon met een handicap en het ontwikkelen van duurzame samenwerkingsverbanden tussen woonzorg- en VAPH-voorzieningen. Woonzorg en sector personen met een handicap kunnen immers zoveel meer betekenen voor elkaar.
Gezondheidsbeleid ; Vlaanderen --- Gezondheidszorg ; Vlaanderen --- Gehandicaptenbeleid ; Vlaanderen --- Ouderenbeleid ; Vlaanderen --- Welzijnswerk 36 --- Zorgbeleid --- Ouderen --- Personen met een handicap --- 667 Gehandicapten --- 650 Sociale wetenschappen --- 665 Ouderen --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Begeleiding --- Vlaanderen --- Cocreatie --- Ouderenzorg --- Thuiszorg --- België : Vlaanderen --- Medische toestand (personen) : Gehandicapten --- Belgique : Flandre --- Situation médicale (personnes) : Handicapés --- Oudere --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Leiderschap --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Emigratie
Choose an application
Het nosologisch categoriale fenomenologisch descriptief gerichte DSM-kader volstond niet bij diagnostiek bij mensen met een verstandelijke beperking. Als antwoord daarop verscheen de DM-ID Diagnostic Manual-Intellectual Disability (2007), daarna de DM-ID2 (2016). Eerder al had prof. dr. Anton Dosen specifieke aandacht gevraagd voor de psychische problemen van deze mensen. Zijn boek Psychische stoornissen, probleemgedrag en verstandelijke beperking (2005) geldt nog steeds als een standaardwerk.De neuroverwetenschappelijking met het in kaart brengen van de neurobiologische correlaten van gedragsproblemen en psychische symptomen bij de doelgroep zet zich voort. Dit boek wil de ruime klinische ervaring van artsen, psychologen, ortho-agogen en andere medewerkers in de betrokken sector koppelen aan een neurowetenschappelijke interesse. Daardoor kunnen de differentiaaldiagnostiek en het antwoord op de hulpvragen er nog verder op vooruit gaan, zowel op psychiatrisch, psychofarmacologisch, agogisch, psychologisch als psychotherapeutisch vlak.(https://gompel-svacina.eu/product/verstandelijke-beperking-en-psychiatrie-een-neurowetenschappelijk-perspectief)
Mensen met een verstandelijke beperking --- Psychiatrie --- Angststoornissen --- Agressie --- Autisme --- Hechtingsproblemen --- Schizofrenie --- Bipolaire stoornissen --- Depressie --- Dementie --- Hersenbeschadigingen --- Eetstoornissen --- Epilepsie --- Persoonlijkheidsstoornissen --- Psychiatry --- personen met een mentale beperking (themawoord fictie) --- neurologie --- hechtingsstoornissen --- epilepsie --- autismespectrumstoornis (ASS) --- schizofrenie --- psychopathologie --- psychosomatische stoornissen --- neuropsychiatrie --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Angststoornis --- Hechtingsprobleem --- Bipolaire stoornis --- Hersenletsel --- Eetstoornis --- Persoonlijkheidsstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
People living with severe or profound multiple disabilities (PMLD) can often struggle to connect with the world around them. This book shows how, through enjoying dramatic interaction, they can develop their communication skills, learn to deal with emotions more effectively and gain a greater understanding of their physical and social environment. This guide presents a variety of ways in which drama can be used as a medium for assisting the social and emotional development of people with PMLD, including sensory impairment. It fully explains techniques that are proven to build confidence and promote participation, and illustrates how to include support staff effectively within the process. Charting the author's own journey as a dramatherapist, it clarifies in detail some effective approaches and how to address key issues that arise in dramatherapy practice.
Dramatherapie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Drama --- People with disabilities --- Social interaction. --- Human interaction --- Interaction, Social --- Symbolic interaction --- Exchange theory (Sociology) --- Psychology --- Social psychology --- Acting --- Drama therapy --- Dramatherapy --- Psychodrama --- Psychotherapy --- Therapeutic use. --- Psychology. --- Rehabilitation. --- Therapeutic use --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Accessible and inspirational, the unique approaches in this book provide everything you need to know to empower people with learning difficulties to experience and enjoy music. Written from an Occupational Therapy perspective, it offers a host of tips, resources and examples, including downloadable tracks performed and composed by The LA Buskers.
Music therapy. --- Learning disabled --- Music --- Music and society --- LD adults --- Learning disabled adults --- Slow-learning adults --- People with mental disabilities --- Musical therapy --- Musicotherapy --- Therapeutics --- Psychotherapy and music --- Education. --- Social aspects. --- Therapeutic use --- Muziektherapie --- Ergotherapie --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
-6009-903-6
People with mental disabilities --- Orthopedagogiek --- Care --- Rehabilitation --- orthodidactiek. --- Sociology of social care --- personen met een mentale beperking --- Psychiatry --- Sociology of health --- Netherlands --- 364.4-056.36 --- #GBIB:CBMER --- Intellectually disabled persons --- Mental disabilities, People with --- Mentally deficient persons --- Mentally disabled persons --- Mentally disordered persons --- Mentally handicapped --- Mentally retarded persons --- People with intellectual disabilities --- Retarded persons --- People with disabilities --- Intellectual disability --- Mentally ill --- Mensen met een verstandelijke beperking --- Zorg --- Levenskwaliteit --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Listing 1 - 10 of 39 | << page >> |
Sort by
|