Narrow your search

Library

Odisee (5)

VIVES (5)

VUB (5)

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Kempen (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

Hogeschool Gent (3)

PXL (3)

KBR (2)

More...

Resource type

book (5)


Language

Dutch (5)


Year
From To Submit

2017 (1)

2007 (1)

2005 (1)

2004 (1)

2001 (1)

Listing 1 - 5 of 5
Sort by

Book
Groeiboek : zorg- en volgsysteem voor kleuters : basisboek
Authors: --- --- ---
ISBN: 9044116266 9789044116267 Year: 2004 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school. Het is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleuterleidster en voor de kleuters die extra zorg nodig hebben. Via het stappenplan extra zorg, kunnen het kleuterteam, de zorgbegeleiders en de directie planmatig werken. Het omvat drie belangrijke stappen : signaleren, analyseren en handelen. Het gebruik van een kinddossier maakt de continuïteit van de aanpak mogelijk door de hele kleuterschool heen. Groeiboek bestaat uit vier delen : basisboek, signaleren, analyse en handelen en continuïteit van de leerzorg. Analyse en handelen is het omvangrijkste deel van Groeiboek. Het bestaat uit een aantal aparte boeken.


Book
Zicht op leerwinst : scenario's voor gestandaardiseerd toetsen
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789463440349 9463440348 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Zijn gestandaardiseerde toetsen voor het opvolgen van leerresultaten van leerlingen en scholen wel zinvol? Er woedt daarover in ons onderwijssysteem een aanhoudende discussie. Er waren en zijn goede redenen voor terughoudendheid. Maar ondertussen onderneemt een groeiend aantal landen wél stappen in die richting. In sommige landen is het gestandaardiseerd in kaart brengen van leerresultaten en leerwinst van leerlingen al gemeengoed.De aanhoudende discussie kan begrepen worden vanuit twee ogenschijnlijk tegengestelde visies op onderwijs(kwaliteit). Aan de ene kant staat een visie die pleit voor competitie en beloning van verdiensten en prestaties. Aan de andere kant staat een visie die competitie ontmoedigt, die inzet en goede processen beloont en die aan collectieve verantwoordelijkheid de voorkeur geeft boven individuele verantwoordelijkheid. Enerzijds wordt gepleit voor een transparante meting van de prestatie van openbare diensten zoals onderwijs, terwijl anderzijds een lans gebroken wordt voor vertrouwen in onderwijsprofessionals.Dit boek wil de genoemde tegenstellingen overstijgen, voorbij de karikaturen in het denken over gestandaardiseerd toetsen. Het boek maakt duidelijk dat het loont om een (meer) systematisch zicht te krijgen op leerresultaten, leerwinst en toegevoegde waarde in het leerplichtonderwijs. Daartegenover staat dat we sommige monitoringssystemen inderdaad kritisch moeten bekijken en dat ongewenste effecten zich kunnen voordoen. De auteurs beschrijven bestaande ? buitenlandse ? monitoringssystemen met hun positieve en negatieve effecten. Zo komen ze tot concrete scenario?s om leerwinst in kaart te brengen. De wenselijkheid ervan toetsten zij bij betrokkenen in scholen, bij beleidsverantwoordelijken en bij specialisten. Daaruit blijkt dat het draagvlak voor monitoring groter is dan vermoed.


Book
Groeiboek : zorg- en volgsysteem voor kleuters : signaleren
Authors: --- --- ---
ISBN: 904411798X 9789044117981 9789044119909 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school. Het is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleuterleidster en voor de kleuters die extra zorg nodig hebben. Via het stappenplan extra zorg, kunnen het kleuterteam, de zorgbegeleiders en de directie planmatig werken. Het omvat drie belangrijke stappen : signaleren, analyseren en handelen. Het gebruik van een kinddossier maakt de continuïteit van de aanpak mogelijk door de hele kleuterschool heen. Groeiboek bestaat uit vier delen : basisboek, signaleren, analyse en handelen en continuïteit van de leerzorg. Analyse en handelen is het omvangrijkste deel van Groeiboek. Het bestaat uit een aantal aparte boeken.


Book
Sociale competentie : een vak apart: scholen begeleiden naar een nieuwe basisvaardigheid.
Authors: --- ---
ISBN: 9033449102 9789033449109 Year: 2001 Publisher: Leuven Acco


Book
Groeiboek : zorg- en volgsysteem voor kleuters : analyse en handelen : boek 2 : domeinboek ontwikkeling van de zelfsturing
Author:
ISBN: 9789044120950 9044120956 Year: 2007 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Groeiboek is een hulpmiddel bij de uitbouw van een zorgbeleid in de school. Het is in de eerste plaats ontwikkeld voor de kleuterleidster en voor de kleuters die extra zorg nodig hebben. Via het stappenplan extra zorg, kunnen het kleuterteam, de zorgbegeleiders en de directie planmatig werken. Het omvat drie belangrijke stappen : signaleren, analyseren en handelen. Het gebruik van een kinddossier maakt de continuïteit van de aanpak mogelijk door de hele kleuterschool heen. Groeiboek bestaat uit vier delen : basisboek, signaleren, analyse en handelen en continuïteit van de leerzorg. Analyse en handelen is het omvangrijkste deel van Groeiboek. Het bestaat uit een aantal aparte boeken. Situering en werkwijze beschrijft de manier waarop de analyse van de specifieke zorgvraag van een kleuter gebeurt, het handelen van de kleuterleidster en het handelingsplan. De volgende (nog te verschijnen) domeinboeken beschrijven de inhouden van de analyse en het handelen voor resp. de positieve ingesteldheid, de ontwikkelingsdomeinen (motoriek, zintuigen, sociaal-emotioneel-morele ontwikkeling, zelfsturing, denken, taal), de lichamelijke factoren en de omgevingsfactoren school en thuis.

Listing 1 - 5 of 5
Sort by