Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Het gebruik van psychodiagnostische instrumenten bij migranten of vluchtelingen is een terugkerend onderwerp in opleidingen, werksituaties en collegiale consultaties. Welke tests kun je gebruiken en welke niet? Waar moet je op letten? Hoe interpreteer je testresultaten? Hoe gaan interculturele hulpverleners te werk? Zijn er handvatten voor een methodische aanpak te vinden in de psychologische theorievorming en de onderzoekspraktijk van professionele psychodiagnostici? Cultuur en psychodiagnostiek gaat in op deze vragen. Deel een biedt het kader, de stand van zaken. Daarbij wordt duidelijk dat hulpverleners niet beschikken over gevalideerde en genormeerde instrumenten voor cultureel andere groepen. Er worden methoden aangereikt, vanuit de psychologie en methodologie, hoe op een professionele manier deze problemen het hoofd te bieden. Deel twee bevat twaalf exemplarische casussen van ervaren professionals. Zij beschrijven hun overwegingen bij het al dan niet inzetten van reguliere psychologische instrumenten. Ze geven aan hoe ze de testcondities optimaliseerden en testresultaten duidden, gelet op het profiel en de achtergrond van de patiënt. Aan de hand van deze praktijkvoorbeelden wordt de lezer gemotiveerd om zelf tot oplossingen te komen. Deel drie brengt de lijnen bij elkaar, en beidt, uitgaande van de reguliere cyclus, een stramien voor methodisch werken in de interculturele psychodiagnostiek.
Psychology --- interculturaliteit --- migranten --- meetinstrumenten (psychologie) --- psychodiagnostiek --- interculturele hulpverlening --- GGZ (geestelijke gezondheidszorg) --- Migranten --- Psychodiagnostiek. --- #KVHB:Cross-culturele psychologie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek. --- 606.2 --- 616.079 --- Cultuurverschillen --- Diagnostiek --- Interculturele hulpverlening. --- Testen --- allochtonen. --- diversiteit. --- interculturaliteit. --- psychiatrie. --- psychodiagnostiek. --- vluchtelingen. --- Psychiatrie. --- #KVHB:Psychodiagnostiek --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- psychiatrie --- allochtonen --- vluchtelingen --- diversiteit --- Interculturele hulpverlening
Choose an application
Handleiding bij het opstarten van voorlichtingsactiviteiten aan migranten. Er wordt ingegaan op de doelstellingen, doelgroep, inhoud, methodieken, hulpmiddelen, financiering, werving,...
integratie --- Sociology of minorities --- Advertising. Public relations --- cultuurverschillen --- migrantenvoorlichting --- 325.14 <492> --- 659.2-054.6 <492> --- interculturele hulpverlening --- voorlichting --- 362.9 --- 659
Choose an application
Culturen in meervoud is een bondig en handig naslagwerk over het multicultureel samenleven en het intercultureel agogisch handelen dat hieruit voortkomt. De auteur werkt dit thema vooral uit voor volgende drie terreinen : het onderwijs, het vormingswerk en de hulpverlening.
Multiculturalism. --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Multiculturalism --- 313 --- 454.6 --- communicatie --- etnisch-culturele minderheden --- hulpverlening --- Intercultureel onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; materialen --- multiculturele samenleving --- Multiculturele samenleving --- onderwijs --- sociologie, cultuur --- teamwork --- vormingswerk --- 308 ) Allochtonen --- allochtone groepen --- discriminatie --- intercultureel onderwijs --- intercultureel vormingswerk --- interculturele communicatie --- interculturele hulpverlening --- minderheden --- agologie --- cultuursociologie --- levend leren --- migrantenbeleid --- mondiale vorming --- solidariteit --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- 37.013 --- 008 --- 007 --- 362.9 --- 371.3 --- 325 --- 374 --- 301.18 --- Government policy --- Interculturele communicatie --- Interculturele hulpverlening --- Intercultureel vormingswerk --- Interculturele pedagogiek --- Etnische groepen --- Onderwijs aan anderstaligen
Choose an application
Boek poogt inzicht te verschaffen in de Marokkaanse manieren van communiceren in het psychosociale gesprek. In het boek wordt getoond hoe communicatie samenhangt met waarden.
Marokkanen --- Social psychology --- communicatie --- Sociology of minorities --- interculturele communicatie --- cultuurverschillen --- migrantenproblematiek --- interculturele hulpverlening --- lichaamstaal --- cliënten-welzijnswerkers --- Communication --- -#GROL:SEMI-159.922.4 --- 364.65-054.6 <492> --- 325.14 <492> --- Communication, Primitive --- Mass communication --- Sociology --- 362.9 --- 007 --- 406.6 --- 361.05 --- #GROL:SEMI-159.922.4
Choose an application
migranten --- Sociology of minorities --- Sociology of social welfare --- interculturele hulpverlening --- cliënten-welzijnswerkers --- Social work with minorities --- -Social work with immigrants --- -364.65-054.6 <492> --- 325.14 <492> --- communicatie --- etnisch-culturele minderheden --- hulpverlening --- leefsituatie --- welzijnswerk --- Immigrants --- Minorities --- 362.9 --- 361.05 --- Social work with immigrants --- Sociaal werk --- Multiculturele samenleving --- Migratie --- 364.65-054.6 <492>
Choose an application
De geestelijke gezondheidszorg in Nederland is nog steeds (te) weinig ingesteld op allochtonen. Omdat een theoretisch kader en empirisch onderzoek grotendeels ontbreken, berust kennis van de transculturele psychiatrie nagenoeg geheel op klinische ervaring. In 'Transculturele psychiatrie' ontwikkelt de auteur op basis van zijn praktijkervaringen - en die van anderen - een theoretisch model op basis waarvan algemene omgangsproblemen en specifieke professionele problemen in kaart gebracht en geanalyseerd kunnen worden. Vanuit dat model worden vervolgens voorstellen gedaan voor de beargumenteerde benadering van de betreffende problematiek. In het boek staat veel casuïstiek, ook uit derdewereldlanden.
sociale psychiatrie --- interculturele hulpverlening --- Psychiatry --- psychiatrie --- interculturele geneeskunde --- interculturele verpleegkunde --- psychotherapie --- interculturele communicatie --- migrantenproblematiek --- #KVHB:Psychiatrie --- #KVHB:Cross-culturele psychiatrie --- 606.86 --- transculturele verpleegkunde --- allochtonen --- psychiatrische patiënten --- de psychiatrische patiënt --- 616.89 --- Cultuur --- Cultuurverschillen --- Diagnostiek --- Migranten --- Psychiatrie --- Relaties --- Therapie --- Transculturele geneeskunde --- Transculturele verpleegkunde --- de psychiatrische patiënt : ervaringen en rechten
Choose an application
gespreksmethodiek --- Interculturele gespreksvoering --- 316.772.45 --- #KVHB:Communicatie --- #KVHB:Cross-culturele psychologie --- #KVHB:Migranten --- communicatie --- gesprekstechnieken --- migrantenproblematiek --- 305.8 --- allochtonen --- autochtonen --- migranten --- interculturele communicatie --- interculturele hulpverlening --- mondelinge communicatie --- 316.772.45 Interculturele, internationale communicatie--(communicatiesociologie) --- Interculturele, internationale communicatie--(communicatiesociologie) --- Communicatie --- 007 --- 362.9 --- 007.1
Choose an application
Maandag tolk je voor Tsjetsjenen die de oorlog zijn ontvlucht en hun gehandicapte zoontje willen inschrijven in het Bijzonder Onderwijs. Dinsdag wordt er je gevraagd om de asielprocedure uit te leggen aan Oeigoeren, afkomstig uit Kazakstan. Woensdag moet je aanwezig zijn tijdens een consultatie in een centrum voor moeder- en kindzorg waar een Litouws baby'tje wordt opgevolgd voor een hardnekkige vorm van eczema. Donderdag ben je voor een paar uur zoet in een ziekenhuis waar je van de ene dienst naar de andere rent om dokters en verplegend personeel bij te staan tijdens consultaties die kunnen gaan over slechtziendheid, verlamming na een val, gynaecologische problemen, oorontstekingen enzovoort voor Oekraïense, Armeense en Georgische patiënten. Vrijdag ben je thuis en tolk je telefonisch voor cliënten van overal en nergens waarbij je administratieve problemen 'bespreekbaar' maakt, voor huisartsen en therapeuten tolkt of vrouwen in vluchthuizen een stem geeft (...). Dankzij haar buitenlandse ervaring, haar oog voor detail en door zich steeds opnieuw in vraag te stellen, weet Raïssa De Keyser in 'Horen, zien en tolken' haar ervaringen als sociaal tolk te systematiseren. Aan de hand van intrigerende casussen toetst ze de theorie aan de praktijk. De lezer stapt in de leefwereld van cliënten afkomstig uit verre oorden en proeft van de dagdagelijkse praktijk van de sociaal-medische zorgwereld. Via soms ontroerende en waar gebeurde verhalen getuigt Raïssa De Keyser van hoe de tolk groeit in zijn of haar beroep en toch gevoelig blijft voor de mens achter de cliënt.https://www.standaardboekhandel.be/p/horen-zien-en-tolken-9789038209401
S200732.JPG --- taalkunde --- communicatie --- interculturele communicatie --- #KVHA:Tolken --- #KVHA:Sociaal tolken --- Communicatie in de hulpverlening --- Taalontwikkeling (taalstoornis) --- 8 --- 007 --- 82.033 --- 660 Welzijn --- Tolken --- 321 --- beroepsethiek --- tolken --- welzijnszorg --- Literatuur. Algemene literatuurwetenschap. Tolken --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Vreemdelingen --- Hulpverlening --- Dienstverlening --- Interculturele hulpverlening --- Interculturele bemiddeling --- Gespreksvoering --- Taalstoornissen --- Vreemdeling --- Taalstoornis --- Tolk --- Sociale welzijnszorg --- Interculturele communicatie --- Relatie cliënt --- Beroepen
Choose an application
Onderzoek toont aan dat cultureel diverse klassen óf erg slecht óf buitengewoon goed presteren. De prestaties zijn laag als de culturele verschillen worden genegeerd of ontkend, of als de verschillen als een probleem gezien worden. Cultureel diverse groepen blinken daarentegen uit wanneer verschillen worden herkend en benoemd als waardevolle bronnen van innovatie en groei. Interculturele communicatie maakt studenten in het hoger beroepsonderwijs nieuwsgierig om kennis te maken met andere culturen. De stof zorgt ervoor dat zij zich bewust worden van de eigenheid van hun cultuur, die ze meestal zo vanzelfsprekend vinden. Bovendien leren studenten cultuur te herkennen als een waardevolle bron. Dit boek reikt de competenties aan die benoemd worden in culturele modellen van Hoffman, Hall, Kluckhohn, Hofstede, Trompenaars, Bennett, House, Banaji en Greenwald.Wat is nieuw in deze 5e druk? Hoofdstuk 8 over diversiteit in teams en 'global leadership' is uitgebreid met een actueel onderwerp: onbewuste culturele vooringenomenheid, oftewel 'bias', en wat het ons oplevert als we dit leren benoemen. De 5e druk bevat nieuwe casussen vanuit een internationaal perspectief. Dit compacte boek staat vol met praktische opdrachten, casussen en rollenspelen uit concrete interculturele werk- en leersituaties. De casussen komen uit het onderwijs, de zorg, marketing en management: kortom, overal waar je met interculturele communicatie te maken kunt krijgen. https://www.vangorcum.nl/product/100-405_Interculturele-communicatie
Sociology of culture --- Sociology of minorities --- Mass communications --- interculturaliteit --- internationale uitwisseling --- minderheden --- allochtonen --- communicatie --- integratie --- multiculturele samenleving --- interculturele communicatie --- interculturele hulpverlening --- Interculturele communicatie --- Culturele diversiteit --- Culturele vorming --- Wereldburgerschap --- Internationale uitwisseling --- Internationalisering --- Inclusief onderwijs --- Bachelor in het communicatiemanagement --- Multiculturele samenleving --- 316.77 --- Cultuurverschillen --- Communicatie --- diversiteit --- Diversiteit --- Hoger onderwijs --- cultuurverschillen
Choose an application
Inhoudsopgave (verkort): 1 Kind & Gezin, kinderen en gezinnen ... een preventieve aanpak 2 Centra voor Leerlingenbegeleiding3 De bijzondere jeugdbijstand: organisatie en actuele knelpunten 4 Jeugdhulpverlening in de gezondheidszorg 5 Zorg en ondersteuning op maat voor kinderen en jongeren met een handicap 6 Het buitengewoon onderwijs op nieuwe wegen 7 De school voor allen 8 Interculturele perspectieven op de jeugdhulpverlening 9 Integrale jeugdhulpverlening: scharniermoment in de jeugdzorg?
Jeugdzorg. --- Orthopedagogiek --- Handboeken en inleidingen. --- Orthopedagogics --- jeugdbescherming --- orthopedagogiek --- jeugdzorg --- jeugdgezondheidszorg --- Social policy and particular groups --- S2006461.JPG --- CLB --- 186.2 Kinderopvang --- bijzondere jeugdbijstand --- gehandicapte jongeren --- gehandicapte kinderen --- buitengewoon onderwijs --- interculturele hulpverlening --- kinderzorg --- Academic collection --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Orthopedagogie --- 460 --- hulpverlening --- 323 --- autismespectrumstoornissen --- gedragsproblemen --- jeugdhulpverlening --- leerstoornissen --- mentaal gehandicapten --- vluchtelingen --- 37.013 --- Buitengewoon onderwijs --- Cultuurverschillen --- Jeugdhulpverlening --- Jeugdzorg --- Kind&Gezin --- Kinderen met een handicap --- Opvoedingsondersteuning --- Preventie --- bijzondere jeugdzorg --- etnisch-culturele minderheden --- gehandicaptenzorg --- leerlingenbegeleiding --- onderwijs, buitengewoon --- 376 --- Orthopedagogie --- 371.21 --- 362.74 --- 362.3 --- 362.9 --- 362.7 --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Sociaal beleid inzake bijzondere groepen --- Probleemjongeren --- Handboeken --- Probleemjongere
Listing 1 - 10 of 23 | << page >> |
Sort by
|