Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Professionele ontwikkeling en reflectie is een inleidend hoofdstuk. Hierin bakenen we het begrip reflectie af en verantwoorden we waarom reflectie belangrijk is in de lerarenopleiding. Daarnaast brengen we een fasering aan in de opbouw van het leren in de opleiding. In begeleidingsvaardigheden staat het begeleiden van reflectie centraal. Opleiders voeren met grote regelmaat begeleidingsgesprekken met hun studenten in het kader van de voortgang in de stage of in de opleiding. In dit hoofdstuk lichten we de belangrijkste begeleidingsvaardigheden toe. In collegiaal ondersteund leren gaan we nader in op de vraag : hoe leer je studenten om zelfstandig te reflecteren? We beschrijven in dit hoofdstuk onze praktijkervaringen met collegiaal ondersteund leren waarin studenten elkaar begeleiden bij het reflecteren. Dit traject is ontwikkeld op de eerstegraads lerarenopleiding en van daaruit vertaald naar tweedegraads opleidingen en PABO's. Een reflectie op reflectie ten slotte is een hoofdstuk waarin we stilstaan bij enkele theoretische achtergronden. Reflectieactiviteiten in grote groepen beschrijft een aantal concrete activiteiten en oefeningen die opleiders kunnen gebruiken om het leren reflecteren in grote groepen vorm te geven. Van begeleid worden naar begeleid worden beschrijft een drietal instituutsbijeenkomsten rond het trainen van begeleidingsvaardigheden van leraren in opleiding (LIO's).
didactiek --- hoger onderwijs --- lerarenopleiding --- 481.7 --- 489.4 --- lerarenbegeleiding --- onderwijs --- reflectievaardigheid --- stagebegeleiding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- Reflectief denken --- Leraren ; opleidingen --- Lerarenbegeleiding
Choose an application
Foreword to the first edition: "This book is an exceptional introduction to some difficult ideas. It is full of downright good advice for every academic who wants to do something practical to improve his or hers students’ learning." Paul Ramsden, Brisbane, Australia. Endorsements for the fourth edition: "Biggs and Tang present a unified view of university teaching that is both grounded in research and theory and replete with guidance for novice and expert instructors. The book will inspire, challenge, unsettle, and in places annoy and even infuriate its readers, but it will succeed in helping them think about how high quality teaching can contribute to high quality learning." John Kirby, Queens University, Ontario, Canada "For those teaching in schools and universities this book provides a framework that can be used to guide teaching from thinking about what a program, topic, lesson or lecture should be about, to the execution of the teaching and reflection on the outcomes. The guiding framework emerges from a sound conceptual analysis of the how the interaction between teacher and student can be organised to result in learning that enables students to approach the levels of understanding and problem solving that we hope will emerge from our teaching." Mike Lawson, School of Education, Flinders University, Adelaide, Australia. This best-selling book explains the concept of constructive alignment used in implementing outcomes-based education. Constructive alignment identifies the desired learning outcomes and helps teachers design the teaching and learning activities that will help students to achieve those outcomes, and to assess how well those outcomes have been achieved. Each chapter includes tasks that offer a 'how-to' manual to implement constructive alignment in your own teaching practices. This new edition draws on the authors' experience of consulting on the implementation of constructive alignment in Australia, Hong Kong, Ireland and Malaysia including a wider range of disciplines and teaching contexts. There is also a new section on the evaluation of constructive alignment, which is now used worldwide as a framework for good teaching and assessment, as it has been shown to: Assist university teachers who wish to improve the quality of their own teaching, their students' learning and their assessment of learning outcomes. Aid staff developers in providing support for departments in line with institutional policies. Provide a framework for administrators interested in quality assurance and enhancement of teaching across the whole universityThe authors have also included useful web links to further material. Teaching for Quality Learning at University will be of particular interest to teachers, staff developers and administrators.
Didactics of higher education --- Didactiek ; hoger onderwijs --- PXL-Education 2018 --- hoger onderwijs --- onderwijskunde --- onderwijsonderzoek --- leerprocessen --- 81.61 teaching methods. --- College teaching. --- Education. --- Learning. --- Pedagogisk metodik. --- Studieteknik --- Universitetsundervisning. --- Högskolan.
Choose an application
Onderwijsvernieuwing is minder eenvoudig dan het lijkt en vraagt om inspiratie, zorgvuldigheid, lef, onderwijskundige bekwaamheid en doorzettingsvermogen. Veel vernieuwing ontbeert deze kenmerken en loopt voortijdig vast. Docenten plus hun directie zijn veranderingsmoe terwijl er nauwelijks nog iets vernieuwd is. De BDF Adviesgroep heeft een brede ervaring opgebouwd met onderwijsvernieuwing. Op verschillende plekken in het onderwijs realiseerde zij interessante vernieuwingen op grond van haar opvattingen, inzichten en ervaringen. In dit boek leggen de partners uit wat hun ideeën inhouden en wat zij doen om opleidingen te helpen het morgen beter te doen. Dat levert een praktisch boek op voor onderwijsvernieuwers, dat wil zeggen docenten, directies, stafmedewerkers en adviseurs uit beroepsonderwijs (hbo, mbo, vmbo) en wetenschappelijk onderwijs.
Onderwijsvernieuwing --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- 450.46 --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 450.4 --- 451.3 --- 452.2 --- Beroepsprofielen --- Competenties --- Kwaliteitszorg --- Leraren --- Nederland --- Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Professionalisering --- Schoolleiders --- Schoolmanagement --- Vlaanderen --- Onderwijskunde --- Politiek, wetgeving en organisatie * --- casestudies --- 489.52 --- leerkracht --- onderwijsinnovatie --- 031908.jpg --- onderwijshervormingen --- 371 --- 371.1 --- casestudies. --- hoger onderwijs. --- onderwijs. --- onderwijsinnovatie. --- onderwijsvernieuwing. --- Theoretische onderwijsvernieuwing. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- 371. --- 371.1.
Choose an application
In Leren (en) doceren in het hoger onderwijs staat de dagelijkse praktijk van de docent centraal. De docent vervult een cruciale rol in de onderwijsleersituatie. Ongeacht de onderwijswerkvorm (college, werkgroep, practicum) van de docent wordt gevraagd om het onderwijs zodanig vorm te geven dat een maximaal leerresultaat bij de student wordt bereikt.In vier thema?s behandelen de auteurs een aantal didactische onderwerpen: het leren van studenten (bevorderen), onderwijs ontwerpen, onderwijs uitvoeren en onderwijs evalueren.Aan de hand van voorbeelden, schema?s, modellen en vaardighedenbladen aan het eind van elk hoofdstuk bieden zij een directe eerste hulp bij praktische vragen. De focus van dit boek is gericht op campus-based education. Daarnaast besteedt het ook aandacht aan digitale didactiek.In deze vierde druk zijn de didactische inzichten van de afgelopen jaren verwerkt.Het boek is zo ingericht dat het goed aansluit op cursussen en leergangen die erop zijn gericht om docenten, examinatoren en studieadviseurs in het hoger onderwijs te ondersteunen in hun professionele ontwikkeling. Het is bij uitstek geschikt om te gebruiken binnen de BKO (Basis Kwalificatie Onderwijs), de SKO (Senior Kwalificatie Onderwijs), de BKE (Basis Kwalificatie Examinering) en de BKS (Basis Kwalificatie Studieadviseurs). Het is bedoeld voor docenten in die trajecten, maar ook als naslagwerk voor de docenten die behoefte hebben aan praktische tips of juist aan een theoretische basis.https://www.boomhogeronderwijs.nl/product/100-9225_Leren-en-doceren-in-het-hoger-onderwijs-4e-druk
Hoger onderwijs --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Educational psychology --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- didactiek --- lesgeven --- 378 --- Didactiek : hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Didactische werkvorm --- Onderwijsmethode --- Leermethode --- Lesgeven --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
Praktijkboek innoverend hoger onderwijs ondersteunt zowel de docent die een concreet opleidingsonderdeel wil vormgeven of aanpassen, als degene die een innoverende bijdrage wil leveren op het niveau van een opleiding als geheel. Het boek is daarom ook bijzonder geschikt voor onderwijsondersteuners. Daarnaast kan het ook voor de student in de lerarenopleiding als een praktische inspiratiebron dienen.
Hoger Onderwijs --- Hoger onderwijs. --- Vlaanderen. --- Didactics of sciences --- Higher education --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 378.1 --- 489.4 --- Hoger onderwijs --- Didactiek --- hoger onderwijs --- 451.3 --- onderwijsvernieuwing --- Didactiek : hoger onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 378 --- Lerarenopleiding : CVO --- organisatie van het hoger onderwijs --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Education [Higher ] --- Management --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Central Office 2016 --- innovatiemanagement --- onderwijsontwikkeling --- Onderwijs --- Beleid --- Onderwijskunde --- Professionalisering --- Innovatie --- Competentiegericht onderwijs --- Evaluatie --- Reflectie --- Observeren --- Participatie --- Toetsen --- competenties --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsorganisatie --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Observatie --- Toets --- Analyse --- Sociaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
'Zelfmanagement' is een methode om tot zelfinzicht te komen en heeft tot doel om de lezer meer bewust te maken van eigen kwaliteiten en mogelijkheden. 'Zelfmanagement' is een handig en inspirerend basisboek voor elke 'rugzakstudent', die in afstemming met zijn omgeving zelf de leerroute, het studietempo, zijn reisgezelschap en de bagage in de rugzak wil bepalen. Een leven lang leren is hierbij uitgangspunt. Zelfmanagement is inzetbaar bij de verwerving van uiteenlopende algemene (sociale en communicatieve) competenties en bij (studie)loopbaanplanning tijdens de studie en daarna. Elementaire theorie over communicatieve en sociale vaardigheden wordt op creatieve wijze gekoppeld aan bestaande psychologische modellen, praktische opdrachten en inzichtvragen, waarmee u zelfstandig aan de slag kunt. Modellen als het Johari-raam, kernkwadranten van Ofman, de leer- en managementstijlen van Kolb, het Enneagram en de Roos van Leary dienen als hulpmiddelen bij bewustwording van eigen functioneren. (bron: covertekst)
Cognitive psychology --- zelfsturing --- sociale vaardigheden --- leerstijlen --- Personnel management --- 172 --- 450.8 --- 489.4 --- Roos van Leary --- communicatie --- enneagrammen --- kernkwadranten --- levenslang leren --- time-management --- Managementvaardigheden --- Sociale vaardigheden op het werk --- S20090798.JPG --- loopbaanplanning --- studiebegeleiding --- zelfmanagement --- Levenskunst --- Methodiek van het studeren --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 331.1 --- 007 --- 371.21 --- Management --- Persoonlijkheid --- Communicatieve vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Emotionele intelligentie --- Communicatie --- Zelfhulp --- Zelfstudie --- Activiteiten Dagelijks Leven --- Psychologie --- Volwassene
Choose an application
Taken vormen een centraal element in probleemgestuurd onderwijs; zij brengen het leren van studenten op gang. Deze spilfunctie stelt hoge eisen aan de kwaliteit van taken. Constructie van taken geeft de docent praktische aanbevelingen voor het plannen en construeren van taken.
Hoger onderwijs ; didactiek --- Probleemgestuurd onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- didactische werkvormen --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- probleemgestuurd leren --- 489 --- onderwijs --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leermiddelen --- taken --- tutorinstructie --- 371.39 --- Hoger onderwijs: didactiek --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Hoger onderwijs; algemeen --- 378 --- 371.3 --- Probleemgestuurd leren --- Taken --- Hoger onderwijs --- 370.02 --- CURRICULUMOPBOUW -- 373.7 --- PROBLEEMGESTUURD ONDERWIJS -- 373.7 --- CURRICULA -- 373.7 --- Taak
Choose an application
Nu opleidingen op studentgecentreerd en probleemgestuurd onderwijs zijn overgestapt, moeten studenten in het hoger beroepsonderwijs actief participeren en initiatieven ontplooien. De auteur laat zien wat probleemgestuurd onderwijs is en welke gevolgen deze onderwijsvorm voor studenten heeft.
Study methods --- studiemethode-begeleiding --- probleemgestuurd leren --- 454.21 --- 489.4 --- didactisch proces --- hoger onderwijs --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- zelfstandig leren --- hoder onderwijs --- leermethoden --- leerproces --- studiemethoden --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 450.8 --- studentenbegeleiding (gez) --- zelfstandig werken --- Zelfstandig leren --- Probleemgestuurd leren --- Hoger onderwijs --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studiemethoden --- Studenten --- Zelfstudie --- Studiemethode --- Student
Choose an application
Cases geven aan de studenten de uitdaging de theorie van het betreffende vakgebied in de praktijk te brengen door de opgedane kennis en inzichten te leren toepassen op de concrete probleemsituaties
Educatief ontwerpen --- Praktijklessen --- Hoger onderwijs. --- Didactic strategies --- praktijklessen --- Higher education --- Didactics of higher education --- HO (hoger onderwijs) --- Educational sciences --- Didactics --- techniques [processes] --- presentations [communicative events] --- Teaching --- Audiovisual methods --- Architecture --- higher education --- School management --- Computer. Automation --- Educatief ontwerpen ; hoger onderwijs --- Praktijklessen ; hoger onderwijs --- Praktijkgevallen --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsvormen --- Case studies --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Hoger onderwijs --- cases --- didactiek --- hoger onderwijs --- probleemgestuurd onderwijs --- 489 --- 489.4 --- 489.59 --- Cases --- Hoger onderwijs --- casestudies --- leerdoelstellingen --- leermiddelen --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- rapporteren --- studiebegeleiding --- 371 --- Casuïstiek (casus, gevalsbeschrijving, gevalsstudie) --- Didactiek --- Gevallenstudie --- Praktijk --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 371.39 --- Cases : ontwerp --- Onderwijs: cases --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Overige onderwerpen (hoger onderwijs) --- 371.3 --- Leerstrategieën --- Didactische werkvormen --- Casework --- Onderwijs --- Leerstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
De dagelijks praktijk van de docent staat centraal in dit boek. In 5 thema's worden een aantal didactische grondbeginselen behandeld : het leren van de student en het bedenken, vormgeven, uitvoeren en evalueren van onderwijs.
Hoger onderwijs --- Studievaardigheden --- Didactiek. --- Hoger onderwijs. --- Teacher education. Teacher's profession --- HO (hoger onderwijs) --- Didactics of higher education --- Educational psychology --- lesgeven --- didactiek --- Hoger onderwijs ; didactiek --- Leraren ; hoger onderwijs ; opleidingen --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #SBIB:316.334.1O400 --- #SBIB:37H0 --- hoger onderwijs --- leerprocessen --- 489.4 --- didactisch materiaal --- doceren --- evaluatie --- instructie --- leerdoelen --- leerinhouden --- leren --- toetsen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Pedagogie --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Nederland --- 454 --- Didactische werkvormen --- Doceren --- Evaluatie --- Instructies --- Leerdoelen --- Leerinhouden --- Leren --- Toetsen --- didactisch proces --- onderwijs --- 378.6 --- Didactisch proces (leerproces) --- hoger onderwijs : doceren (ler) --- 37.02 --- Didactiek : hoger onderwijs --- leerkracht --- leermethoden --- leermiddelen --- leerplanontwikkeling --- student --- zelfstudie --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactiek; algemeen --- Didactiek --- 371.3 --- 378 --- 371.21 --- studievaardigheden --- hoorcolleges --- evaluatietechnieken --- Onderwijsmethoden --- Onderwijs --- Leermethoden --- Lessen --- Lerarenopleiding --- Studeren --- Evaluatie (Beoordeling) --- Instructie --- Leermiddelen --- Leerprocessen --- Leerstijlen --- Leraren --- Lesgeven --- Onderwijsmedia --- Didactiek (didactische werkvormen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- Onderwijsmethode --- Leermethode --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 30 | << page >> |
Sort by
|