Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
1. Kunnen wij moderne papoea's worden?2. Niet alle culturen zijn gelijkwaardig3. Moet onze moraal worden gebaseerd op godsdienst?4. Hoofddoekjes in opspraak5. Afschaffing van de doodstraf als nationale folklore6. Tolerantie als voornaamste deugd in de multiculturele samenleving7. De vrije gedachte als zin van de geschiedenis8. De West Side story en het kosmopolitisch multiculturalisme
Sociology of minorities --- Human rights --- Sociology of culture --- #KVHA:Multiculturaliteit --- Minorities --- Multiculturalism --- #KVHA:Ethiek --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0212A --- migranten --- multiculturele samenleving --- burgerschap --- Multiculturele samenleving.
Choose an application
Islam and culture --- Arab States --- -297 --- #A0005A --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Culture and Islam --- Islamic civilization --- Sociology of minorities --- Sociology of culture --- Netherlands --- Islam --- Europe --- 297 --- 322 --- Arab states --- Culture
Choose an application
316.774.16 --- 325.14 <492> --- 351.756 <492> --- Nederland --- 668.6 Multiculturele samenleving --- 690 Media, Mediarecht --- Allochtonen --- Journalistiek --- Interculturele communicatie --- Interculturele verhoudingen --- Media --- Minderheidsgroepen --- Allochtoon --- Interculturaliteit --- Verpleegkunde --- Reizen --- Ziekte --- Autochtoon --- Vliegen (werkwoord) --- Minderheid --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
396 --- 394.912 --- 657 Vrouwenemancipatie --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij --- Internationale maatschappelijke betrekkingen --niet-politiek --- 394.912 Internationale maatschappelijke betrekkingen --niet-politiek --- 396 Feminisme. Vrouwenbeweging. Vrouw en maatschappij
Choose an application
De stad Brussel kent de laatste twee decennia een sterke verjonging en heeft een gemiddelde leeftijd onder die van de andere gewesten. Jongeren vormen er een belangrijk onderdeel van het sociaal weefsel. De diversiteit binnen die Brusselse jeugd biedt echter zowel uitdagingen als kansen.Het merendeel van de jongeren identificeren zich heel sterk met de stad en zien in Brussel het symbool van eenheid in diversiteit. De verschillende breuklijnen die doorheen de stad lopen vormen echter een risico voor de cohesie ervan. Daartegenover staat dat jongeren die opgroeien in een van de meest diverse steden ter wereld een hoge mate van openheid en vooral mededogen vertonen.Zinnekes zijn De Best vormt de eerste weergave van de werkzaamheden van het DEBEST-programma (Democratic Empowerment of Brussels Education, Students and Teachers), een samenwerkingsverband van de Universitaire Associatie Brussel. DEBEST verrichte onderzoek bij 1880 jongeren van 15 à 16 jaar oud om een inkijk te krijgen op hun attitudes en besteedde aandacht aan initiatieven om jongeren te verbinden. https://www.aspeditions.be/nl-be/book/zinnekes-zijn-debest/18597.htm
668.6 Multiculturele samenleving --- Diversiteit --- Sociology of minorities --- Age group sociology --- klassfeer --- onderwijsbeleid --- discriminatie --- jongerencultuur --- multiculturele samenleving --- stedelijk beleid --- culturele diversiteit --- Brussels --- Brussel --- Jeugdwerk --- Jeugdwerkbeleid --- Discriminatie --- Mededogen --- Burgerschap --- Onderwijs --- Meningsvorming --- Jeugdcultuur --- Grootstad --- Demografie
Choose an application
Van de jaren 1920 tot de jaren 1970 wierven de zeven mijnen in Belgisch Limburg vele buitenlandse werknemers. Poolse mijnwerkers, die in het interbellum naar België kwamen, en Italiaanse mijnwerkers, die immigreerden vanaf 1946, kampten in Limburg met achterstelling en stigmatisering vanwege hun afkomst. Voor hun kleinkinderen is dat nu verleden tijd. Dit boek verklaart die verandering aan de hand van een detailstudie van het samenleven van gevestigden en nieuwkomers in de Limburgse mijnwijk Zwartberg. In de mijn was iedereen zwart, zo gaat het gezegde. De noodzaak tot samenwerking onder de grond zou de mijnwerkersbevolking ook boven de grond hebben verenigd. Deze studie nuanceert dat mooie verhaal. De mijnen en mijncités brachten oude en nieuwe Limburgers niet onmiddellijk tot een sterk gemeenschapsgevoel. De toenadering groeide wel geleidelijk vanaf de tweede generatie. Dat had te maken met de mijnindustrie, maar ook met de komst van nieuwe buitenstaanders. Migratiestudies belichten veelal slechts de eerste twee decennia na de immigratie, wanneer de samenlevingsproblemen het grootst zijn. 'Iedereen zwart' biedt onderzoekers en beleidswerkers integendeel een blik op de lange termijn. Dat levert nieuwe inzichten op over samenleven en integratie.
Migration. Refugees --- Sociology of minorities --- Mining industry --- anno 1900-1999 --- Genk --- Coal miners --- Foreign workers --- Social integration --- History --- #SBIB:949.3H2 --- Academic collection --- #SBIB:316.8H16 --- #SBIB:39A6 --- 668.6 Multiculturele samenleving --- 922 Sociale geschiedenis --- steenkoolmijnen --- Limburg --- Economische en sociale geschiedenis van België --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties --- Etniciteit / Migratiebeleid en -problemen --- SBIB:9493H2 --- Academic collection. --- SBIB:3168H16 --- SBIB:39A6 --- 6686 Multiculturele samenleving. --- 922 Sociale geschiedenis. --- steenkoolmijnen. --- Limburg. --- Economische en sociale geschiedenis van België. --- Welzijns- en sociale problemen: migranten, rassenrelaties. --- Coal mines and mining --- Belgium --- Kempen --- 20th century --- Sociologie van de minderheden --- Migratie. Vluchtelingen --- Mijnbouwindustrie --- 668.6 Multiculturele samenleving. --- Coal miners - Belgium - Limburg - History --- Foreign workers - Belgium - Limburg --- Social integration - Belgium - Limburg
Choose an application
Baukje Prins plaatst vraagtekens bij de groeiende eensgezindheid over de waarde van het realisme en het daaruit voortvloeiende monoculturalisme. Verhalen over de werkelijkheid zijn immers niet zo 'onschuldig', ze beïnvloeden die werkelijkheid op hun beurt. Na een heldere analyse van de diverse stemmen tegen het realisme bespreekt de auteur een nieuwe, heterogene benadering die zich in het multiculturele debat aftekent. Hierin bestaat ruimte voor verhalen die met elkaar botsen, elkaar tegenspreken, elkaar onderuithalen, voor het niet-onschuldige karakter van elke discussie over multiculturaliteit.
Sociology of minorities --- Politics --- Philosophy --- Netherlands --- Multiculturalism --- -#SBIB:316.7C140 --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 304 <492> --- 351.756 <492> --- 342.71 <492> --- #A0010A --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Cultural diversity policy --- Cultural pluralism --- Cultural pluralism policy --- Ethnic diversity policy --- Social policy --- Anti-racism --- Ethnicity --- Cultural fusion --- Cultuursociologie: cultuur en globale samenlevingen --- Government policy --- migratie --- Nederland --- Multiculturalism. --- #SBIB:316.7C140 --- Nederland.
Choose an application
Migration. Refugees --- Sociology of minorities --- Social problems --- Ethnology. Cultural anthropology --- Ethnicity --- Identity (Psychology) --- 316.243 --- 316.7 --- 325.14 --- 242 Nationaliteitenproblemen, Nationalisme --- 668.6 Multiculturele samenleving --- Personal identity --- Personality --- Self --- Ego (Psychology) --- Individuality --- Ethnic identity --- Group identity --- Cultural fusion --- Multiculturalism --- Cultural pluralism
Choose an application
In Groetjes uit Vlaanderen stelt Mohamed Ouaamari zich de vraag wie en wat de Vlamingen zijn. Kan en mag hij zichzelf zonder meer een Vlaming noemen? Hij beschrijft hoe zijn leven begon in 1991, drie maanden voor de eerste Zwarte Zondag - de verkiezingsoverwinning van extreemrechts. Met vlotte pen maakt hij de balans op, eindigend op de laatste Zwarte Zondag in 2019. Ouaamari houdt heel Vlaanderen - en zichzelf - een spiegel voor en gaat op zoek naar ongemakkelijke waarheden. 'Groetjes uit Vlaanderen' is een goudeerlijk verhaal over opgroeien tussen twee werelden, door Ouaamari doorspekt met persoonlijke anekdotes, ironische humor en vlijmscherpe analyses. Soms grappig, soms ontroerend - maar altijd toegankelijk, direct en nuchter.
Discriminatie --- Diversiteit --- Vlaanderen --- Dutch literature --- multiculturele samenleving --- 668.6 Multiculturele samenleving --- 325 --- Marokko --- Allochtonen --- Racisme --- Andere culturen --- Interculturaliteit --- Integratie --- Etniciteit --- Terrorisme --- interculturaliteit --- identiteit --- interculturele communicatie --- diversiteit --- Allochtoon --- Culturele diversiteit --- Identiteit --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Verpleegkunde --- Oudere --- Inclusie --- Maatwerk --- Gemeenschap --- Autochtoon --- School --- Buurt --- Emigratie --- Persoon met een migratieachtergrond
Choose an application
Tarik Fraihi is bekend geworden met enkele scherpe opiniestukken over de "integratie-industrie". Ook in dit boek sabelt hij het integratiebeleid neer, het is een "klungelbeleid", en het heersend concept van integratie komt neer op een "zuiveringsproces", "een opgelegd ontwikkelingstraject dat de allochtoon moet doorlopen om in de gratie te vallen van de autochtone meerderheid". Fraihi wil een alternatief, een diversiteitsbeleid. Daartoe verkent hij eerst en ruim (drie hoofdstukken) wat 'het verschil' is, of liever, hoe er in de huidige maatschappij met verschillen wordt omgegaan: stereotypen, vooroordelen, islamofobie, cultureel racisme, etnocentrisme, onverschilligheid. Ook het cultuurrelativisme, dat aan de meeste ideeën over [lees meer] multiculturalisme ten grondslag ligt, wordt bekritiseerd omdat het mensonwaardige praktijken verdoezelt omwille van de cultuur van de ander. Fraihi pleit voor een cultuurrealisme. Cultuurverschillen zijn er, maar mogen niet als absoluut of onveranderlijk worden beschouwd, en cultuur speelt een even belangrijke rol als economie of politiek. Culturen kunnen en moeten dus veranderen -- en Fraihi spreekt zich heel duidelijk uit tegen extremistische, vrouwonvriendelijke en conservatief-isolerende tendensen in de moslimgemeenschap -- maar mogen niet het onderwerp zijn van een vernietigend assimilatiebeleid. In zijn voorstellen voor een beter beleid benadrukt Fraihi het, aan de kant van de overheid, wegwerken van discriminaties in de arbeids- en onderwijssectoren, en, aan de kant van de minderheden, het stimuleren van de emancipatie via sterke zelforganisaties. Deze vrij voor de hand liggende voorstellen komen minder goed uit de verf dan zijn kritiek op de huidige toestand, en hij wordt soms behoorlijk moralistisch (dit moet en dat moet...) en naïef-hoopvol (een cultuurpluralistische samenleving als een pointillistisch schilderij...). Fraihi is eerder een filosoof dan een politicus, dat merk je aan zijn scherp vermogen tot cultuurkritiek, maar ook bv. aan een interessante redenering, schatplichting aan Richard Rorty, waarin hij minderheden presenteert als hefbomen voor meer stabiliteit in de samenleving. [Chris Bulcaen] Copyright (c) Vlabin-VBC2004Bron: http://www.deleeswolf.be
Sociology of minorities --- multiculturele samenleving --- Sociology of culture --- Equality --- Minorities --- Multiculturalism --- 316.7 --- beeldvorming --- etnisch-culturele minderheden --- sociologie, cultuur --- 313 --- Intercultureel --- Moslim --- Multiculturele samenleving --- Ongelijkheid --- Vooroordelen --- sociale ongelijkheid --- minderheden --- allochtonen --- culturele identiteit --- interculturaliteit --- vooroordelen --- 186.6 Jeugd(sanctie)recht --- 668.6 Multiculturele samenleving --- #A0408A --- 316.7 Cultuursociologie --(algemeen) --- Cultuursociologie --(algemeen) --- Egalitarianism --- Inequality --- Social equality --- Social inequality --- Political science --- Sociology --- Democracy --- Liberty --- Rassen- en minderhedenvraagstuk - Vluchtelingenvraagstuk --- 325 --- 301.17 --- rassen-, minderheden- en vluchtingenvraagstukken --- Minderheden --- Cultuurverschillen --- Uitsluiting --- Ongelijkheden --- Multiculturele samenleving. --- Minderheid --- Cultuurverschil --- multiculturalisme
Listing 1 - 10 of 40 | << page >> |
Sort by
|