Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Book
Basisboek ICT-didactiek.
Authors: ---
ISBN: 9055744697 Year: 2005 Publisher: Baarn HB

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de school is het gebruik van computers langzamerhand vanzelfsprekend. Niet langer heeft de techniek daarbij het voortouw, maar de didactiek. Hoe en wat leren kinderen eigenlijk met de nieuwe media? Dit boek biedt leerkrachten en studenten een kader waarin reflectie op het eigen onderwijsdenken rondom ICT tot stand kan komen. Bovendien bevat het een overzicht van ICT-toepassingen en mogelijkheden voor praktische inzet in de school. Deze tweede druk is ingrijpend gewijzigd in vrijwel alle onderdelen. Niet alleen zijn nieuwe technieken opgenomen, maar ook is er aandacht voor het ontstaan van andere werkvormen en leeractiviteiten, thuis en op school. Kennis van de steeds digitaler wordende wereld waarin leerlingen opgroeien, wordt voor onderwijsgevenden noodzakelijker. Er komt steeds meer onderzoek beschikbaar en vakdidactieken beginnen ICT op te nemen. Deze geheel herziene druk, waaraan een register is toegevoegd, geeft van die nieuwe ontwikkelingen een eerste samenhangend overzicht. Een boek is daarbij de vertragende factor: het zorgt voor begrippen, basiskennis en samenhang. Verdieping, snelle actualiteit en webadressen worden bijgehouden in de digitale leeromgeving die bij het boek hoort.


Book
Leernetwerken
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789031389209 9789031389216 Year: 2011 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 21ste eeuw vraagt om een nieuwe benadering om innovatie en lerenzodanig vorm te geven dat dit leidt tot een duurzame inbedding in bedrijven en organisaties. Het leren vindt steeds meer plaats in (geografisch verspreide) verbanden die met behulp van technologische ondersteuning kennis met elkaar delen en verder ontwikkelen. Met als resultaat meer snelheid en meer kwaliteit in de innovatie van producten, diensten en werkwijzen. Eén manier om hier concreet vorm aan te geven is het creëren van leernetwerken. Dit boek definieert leernetwerken en beschrijft de voorwaarden en mogelijkheden om leernetwerken op te starten en verder te ontwikkelen. De auteurs hebben daarbij rijkelijk geput uit hun ervaringen met opdrachtgevers en uit (eigen) onderzoek


Book
Internet voor leerlingen
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9061529506 Year: 1997 Publisher: Leuven Davidsfonds


Multi
Blended learning in de praktijk : modellen, strategieën, voorbeelden en andere handvatten
Author:
ISBN: 9789024448197 9789024448203 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Blended learning in de praktijk is de opvolger van het succesvolle Blended learning en onderwijsontwerp geschreven door blended learning expert Barend Last. Vol inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.Bij blended learning streef je naar een optimale leerervaring, zowel on- als offline. Daarbij is samenhang tussen leeruitkomsten, activiteiten en toetsing cruciaal. Het boek biedt veel inspirerende voorbeelden en concrete handvatten voor het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van blended learning in de praktijk.https://www.boomhogeronderwijs.nl/100-11200_Blended-learning-in-de-praktijk?utm_source=Webpower&utm_medium=email&utm_content=Bestellen%3E&utm_campaign=TM_955_DP_Blended%20learning%20in%20de%20praktijk


Book
Mag ik op de computer ? Computers en het internet in de opvoeding
Author:
ISBN: 9020941909 Year: 2001 Publisher: Tielt Lannoo


Book
Poverty is not a game : handleiding voor leerkrachten
Authors: ---
ISBN: 9789051306996 Year: 2010 Publisher: Brussel Koning Boudewijnstichting Network of European Foundations

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Richt zich tot leerlingen van 14 tot 18 jaar en is opgezet om leerkrachten te begeleiden bij het spelen van het PING-game over armoede.


Book
Digitale geletterdheid : dataverwerking in de geesteswetenschappen
Authors: --- ---
ISBN: 9789462701502 9462701504 Year: 2018 Publisher: Leuven Leuven University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als onderzoeker of student in de geesteswetenschappen werk je vandaag in een omgeving waarin je slechts enkele muisklikken bent verwijderd van miljoenen teksten, beelden en geluidsopnames uit bibliotheken, archieven en databanken overal ter wereld. Je vindt daarnaast ook vlot je weg naar talloze blogs, tweets, onderzoekspapers en andere digitale publicaties. Deze overvloed aan data, ook wel "big data' genoemd, biedt ongekende mogelijkheden, maar brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Hoe bepaal je bijvoorbeeld welk materiaal relevant is voor jouw specifieke project? En welke onderzoeksvragen moet je stellen als je met een algoritme duizenden teksten kan doorzoeken? Om het maximum te kunnen halen uit de heterogene en vaak grote gegevensverzamelingen die vandaag voorhanden zijn, heb je gespecialiseerde kennis en vaardigheden nodig. Dit boek wil daarbij helpen. Het legt uit hoe je best informatie en data beheert, onderzoeksdatabanken aanmaakt en bevraagt, data visualiseert en analyseert, en hoe je deze data ook kan delen en publiceren.Het handboek 'Digitale geletterdheid' is geschreven voor onderzoekers en studenten en biedt een brede kijk op het omgaan met digitale data in het onderzoek binnen de geesteswetenschappen. De verschillende technieken en methodologische ontwikkelingen worden gecontextualiseerd en aan de hand van heldere voorbeelden uit verschillende disciplines uitgelegd. Bron : http://www.bol.com


Book
Jongeren met extra zorg : stimuleren en compenseren met hulp van ICT
Author:
ISBN: 9789030190295 Year: 2007 Publisher: Mechelen Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In vrijwel elke klas van het basis- of secundair onderwijs zijn er jongeren die een bijzondere zorg vragen van hun leerkrachten en begeleiders: leerlingen met (ernstige) leerstoornissen, slechtziende of slechthorende leerlingen, leerlingen met een motorische beperking, hoogbegaafde leerlingen, langdurig zieke leerlingen... Voor deze jongeren zoeken de leerkrachten en begeleiders naar de beste didactische aanpak en de meest adequate ondersteuning. Meer en meer kunnen zij daarvoor een beroep doen op technologische hulpmiddelen. Er bestaan tal van ICT-toepassingen die de beperkingen van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen compenseren. Leerlingen met ernstige leerstoornissen kunnen geholpen worden door tekstverwerking, spellingcontrole, overhoorsoftware, voorleessoftware, mindmapsoftware,... Slechtziende leerlingen kunnen lezen wat op het bord staat met behulp van een laptop en bordcamera. Leerlingen met een verstandelijke beperking kunnen communiceren met prenten,...

Keywords

Gehandicapte kinderen --- ICT --- Leerstoornissen --- Onderwijs. --- Hulpverlening. --- Orthopedagogics --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- motiverend onderwijs --- #PBIB:+110.81 --- leerproblemen --- 454.52 --- computerondersteund onderwijs --- zorgverbreding --- 462 --- 489.4 --- Buitengewoon onderwijs --- Computerondersteund onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- ICT leermateriaal --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- buitengewoon onderwijs --- didactiek --- dyslexie --- hoogbegaafdheid --- internet --- leerstoornissen --- onderwijs --- open leren --- software --- Computers in het onderwijs (automatisering in het onderwijs) --- Didactiek --- Elektronische leeromgeving --- Gehandicapten --- Kinderen en jongeren met een handicap --- Kinderen --- Leermiddelen --- Leermoeilijkheden (leerproblemen, leerstoornissen) --- Onderwijs --- Software --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Geïntegreerd onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen ; onderwijs --- Kinderen met leerstoornissen --- Langdurig zieke kinderen ; onderwijs --- Zorgleerlingen --- ICT ; didactiek --- ICT : onderwijs --- Leerproblemen --- Zorgverbreding --- Kinderen met een beperking --- 376 --- Onderwijs : Didactiek : Bijzonder onderwijs : Algemeen --- Computer ondersteund onderwijs --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Geïntegreerd onderwijs) --- (zie ook: ICT) --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Motorisch gehandicapte kinderen --- Visueel gehandicapten --- Auditief gehandicapten --- Dyslexie --- Zieke kinderen --- Lichamelijk gehandicapte kinderen --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Persoon met een visuele handicap --- Persoon met een auditieve handicap --- Leerprobleem --- Zieke --- Kind --- ouder


Book
Open bron, open inhoud, open leren
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9030184310 9030188480 9030186089 9030184477 Year: 2005 Publisher: Wolters Plantyn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek typeert scholen en vergelijkt hen met elkaar op basis van hun integraal personeelsbeleid. Daar gaat een grondig onderzoek naar het personeelsbeleid in Vlaamse scholen aan vooraf. Slagen scholen erin om een rode draad te weven doorheen de verschillende domeinen van hun personeelsbeleid? Bouwen zij een evenwichtig beleid uit, waarin niet alleen aandacht is voor bepaalde procedures en systemen, maar waarin ook aandacht is voor persoonlijk contact, informale communicatie en de behoefte van personeelsleden? Ondersteunen scholen hun personeelsleden om met vernieuwingen om te gaan? Dit zijn een aantal kernvragen waarop deze publicatie een antwoord wil geven. Dit gebeurt aan de hand van een kwalitatieve, diepgaande studie in 10 basisscholen en 13 secundair scholen. In dit boek wordt het personeelsbeleid in 3 van deze scholen uitgebreid beschreven als voorbeelden van goede praktijk.

Keywords

Personeelsbeleid --- Onderwijs. --- ICT --- Open source software. --- Hoger onderwijs. --- onderwijsmanagement --- Personnel management --- schoolbeleid --- onderwijs --- HRM (human resource management) --- School management --- personeelsmanagement --- e-learning --- Open Source --- Computer assisted instruction --- 371.018.43 --- 371.694 --- 096 Informatica --- 691 Informatiemaatschappij --- 720 Onderwijs --- #KVHA:Computerondersteund onderwijs --- #KVHA:Onderwijstechnologie --- onderwijsvernieuwing --- 454.52 --- België --- Vlaanderen --- computerondersteund onderwijs --- 371.64/.69 --- 454.51 --- 489.4 --- 527.9 --- Computerondersteund onderwijs --- Educatieve software (Software) --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Informatie --- Internet --- Kennis --- Lager onderwijs --- Onderwijs --- Open source software --- Secundair onderwijs --- Software --- Zelfstandig leren --- afstandsonderwijs --- computergestuurd onderwijs --- didactiek --- didactisch proces --- digitale bibliotheek --- elektronische leeromgeving --- leermiddelen --- open leren --- portfolio's --- software --- stagebegeleiding --- wiki's --- E-learning --- Elektronische leeromgeving --- Informatiemaatschappij --- Informatieverwerking --- Kennismanagement --- Open bron software --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- 454.5 --- 458.1 ) * INTERNE EN EXTERNE ORGANISATIE VAN DE SCHOOLSAMENLEVING --- Losbladig werk --- c.o.o --- computersoftware --- informatie --- informatieverwerking (gez) --- kennis --- leermethoden (gez) --- open bron software --- open bron --- open inhoud --- schoolleiding --- 371.6 --- Computerondersteund onderwijs; s.o --- Computerondersteunend onderwijs --- Elektronisch leerplatform --- ICT; onderwijs --- Informatica; onderwijs --- Vrije software --- automatisering (computer) --- informatieverwerking --- internet --- ICT en onderwijs --- 371.018.43 Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching --- Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching --- 371.694 Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs. --- Audiovisuele leermiddelen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Overige specifieke toepassingen van informatica --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- #PBIB:2005.2 --- #PBIB:gift 2005 --- #SBIB:316.334.1O260 --- #SBIB:316.334.2A553 --- Academic collection --- 316.77 --- 37.08 --- 371.3 --- 450.7 --- 451.2 --- 458.1 --- 808 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs --- Schoolmanagement --- communicatie --- personeelsbeleid --- 450.2 --- onderwijs: personeelsbeleid --- personeelsbeleid (gez) --- Onderwijs; Vlaanderen --- Scholen --- leerkrachtenbegeleiding --- personeel --- Onderwijs: personeelsbeleid --- Arbeidsmarkt voor onderwijzend personeel --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- communicatieleer --- personeelsaangelegenheden. Personeel --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Opleiding en bijscholing --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Organisatie - Management --- 658.3 --- Geprogrammeerde instructie. CAI. Leermachines. Computerbegeleid onderwijs --- Informatica --- 370.02 --- Opensourcesoftware --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Verpleegkunde


Book
Digitaal leren : ICT-toepassingen in het hoger onderwijs
Authors: ---
ISBN: 9020958801 9789020958805 Year: 2005 Publisher: Tielt LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De informatie- en communicatietechnologieën plaatsen alle actoren in het hoger onderwijs voor grote uitdagingen. Vrijwel alle aspecten van het onderwijs op het microniveau worden erdoor beïnvloed. De hoofdstukken in dit boek behandelen onderwerpen die herkenbaar zijn voor elke lesgever in het hoger onderwijs of daarbuiten: leerdoelen, leermaterialen, werkvormen, toetsbenaderingen, studiebegeleiding, toegang tot ebibliotheken en bronnenmateriaal, enz. De auteurs geven telkens een toepassingsgerichte inleiding op het besproken thema. Daarbij putten ze uit de eigen onderwijspraktijk, maar schetsen ook duidelijke trends voor de nabije toekomst. Toepassingen staan centraal. Een aantal hoofdstukken verschuift de aandacht naar thema's op opleidings- en instellingsniveau. Wat betekent bijv. het kiezen van een elektronische leeromgeving op instellingsniveau? Hoe de deskundigheidsbevordering van de staf aanpakken? 1. Naar een digitale didactiek.2. Ontwerpen van multimedia leermaterialen.3. Flexibel hergebruik van onderwijsmateriaal.4. Samenwerkend leren via informatie- en communicatietechnologie.5. Digitale bibliotheken: kwaliteitsvolle informatie in het leerproces.6. Stagebegeleiding m.b.v. een elektronische leeromgeving.7. E-leren met E-portfolio.8. Evaluatie in een ICT-omgeving.9. Studiebegeleiding en ICT: mogelijkheden en toepassingen.10. Internationalisering on line.11. De elektronische leeromgeving.12. Invoeringsstrategie van een digitale toets- en leeromgeving.13. Deskundigheidsbevordering van docenten via het web.

Keywords

E-learning. --- ICT --- Elektronische leeromgevingen. --- Hoger onderwijs. --- Onderwijsvernieuwing. --- Didactiek en ICT --- Digitaal leerplatform. --- Elektronische leeromgeving. --- Onderwijs en ICT. --- Computer assisted instruction --- e-learning --- ICT (informatie- en communicatietechnieken) --- Higher education --- E-learning --- ICT ; hoger onderwijs --- 371.018.43 <71> --- #PBIB:2005.2 --- 371 onderwijs --- 374 vorming en opleiding --- 654 ICT --- 681.3 computers --- 780 Hoger onderwijs --- Cours Cursus --- Matériel didactique Leermiddelen --- e-learning e-learning --- #KVHA:Blended learning --- #KVHA:Digitale didactiek --- #KVHA:E-learning --- #KVHA:Hoger onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- #KVHB:ICT --- E-learning(#KVHB) --- 004 --- 378 --- ICTO --- elektronische leeromgevingen --- hoger onderwijs --- ict --- onderwijsvernieuwing --- 371.3 --- 484.52 --- 454.51 --- 489.4 --- Communicatietechnologie --- Digitale bibliotheken --- Digitale didactiek --- Elektronische leeromgevingen --- Evaluatie --- Hoger onderwijs --- ICT informatie- en communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Internationalisering --- Leermiddelen --- Leeromgevingen --- Multimedia leermiddelen --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- Studiebegeleiding --- bibliotheken --- competenties --- didactiek --- didactisch proces --- digitale bibliotheek --- digitale leeromgeving --- docenten --- elektronische leeromgeving --- evaluatie --- internationalisering --- multimedia --- onderwijs --- portfolio's --- stagebegeleiding --- studiebegeleiding --- 454.52 --- Didactiek --- Digitale bibliotheek --- E-leren --- Elektronische leeromgeving --- Evaluatie (Beoordeling) --- ICT in het onderwijs --- Informatievaardigheden --- Portfolio --- Professionalisering --- 454.5 ) ICT-toepassingen in onderwijs --- digitalisering (ler) --- e-learning (ler) --- hoger onderwijs (ler) --- hoger onderwijs : didactiek (ler) --- mediatheek --- 371.333 --- Informatica --- Materialen --- E110612.jpg --- ICT ; hoger onderwijs ; didactiek --- 371.018.43 <71> Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Afstandsonderwijs. Fernstudium. E-learning. E-teaching--Canada --- Digitale leeromgeving --- DLO --- Universitair onderwijs --- Onderwijsmethoden en onderwijsprocedures. Onderwijs- en opleidingssystemen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Audiovisuele leermiddelen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- (zie ook: Elektronische leeromgevingen) --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 67 --- Education [Higher ] --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- digitale didactiek --- leermiddelen --- elektronische portfolio --- onderwijsmaterialen --- digitale leeromgevingen --- Computerondersteund onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Automatisering --- Computergestuurd onderwijs --- Onderwijs --- Afstandsonderwijs --- Digitaal leren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport

Listing 1 - 10 of 10
Sort by