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Resource type

book (6)


Language

English (3)

French (3)


Year
From To Submit

2007 (1)

2000 (2)

1996 (1)

1987 (1)

1982 (1)

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Book
Nathalie Sarraute : a bibliography
Authors: ---
ISBN: 0729301273 8449959071 9780729301275 Year: 1982 Volume: 38 Publisher: London: Grant and Cutler,

Nathalie Sarraute, fiction and theory : questions of difference
Author:
ISBN: 0521772117 0521027268 1107119545 0511010680 0511118392 0511151098 0511310455 0511485824 1280154675 0511049676 9780511010682 0511034431 9780511034435 9780511118395 9780521772112 9780511485824 9780511049675 9780511151095 9781280154676 9780521027267 Year: 2000 Volume: 64 Publisher: Cambridge: Cambridge university press,

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Abstract

Nathalie Sarraute (1900-99) is regarded as one of the major French novelists of the twentieth century. Initially hailed as a leading theorist and exemplar of the nouveau roman, she has come to be regarded as an important author in her own right with her own distinctive concerns. In this major 2000 study of Sarraute, the first in English since her death, Ann Jefferson offers a fresh perspective on Sarraute's entire oeuvre - her novels, her outstanding autobiography Enfance and her influential critical writings - by focusing on the crucial issue of difference which emerges as one of her central preoccupations. Drawing on a variety of critical approaches, Jefferson explores Sarraute's fundamental ambivalence to differences of various kinds including questions of gender and genre. She argues that difference is simultaneously asserted and denied in Sarraute's work, and that the notion of difference, so often celebrated by other writers and thinkers, is shown in Sarraute's work to the inseparable from ambiguity and anxiety.

Telling anxiety : anxious narration in the work of Marguerite Duras, Annie Ernaux, Nathalie Sarraute, and Anne Hébert
Authors: ---
ISBN: 1442684852 9781442684850 9780802092762 0802092764 1487523688 Year: 2007 Publisher: Toronto ; Buffalo ; London University of Toronto Press

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Abstract

"From two world wars to rapid industrialization and population shifts, events of the twentieth century engendered cultural anxieties to an extent hitherto unseen, particularly in Europe. In Telling Anxiety, Jennifer Willging examines manifestations of such anxieties in the selected narratives of four women writing in French - Marguerite Duras, Nathalie Sarraute, Annie Ernaux, and Anne Hebert. Willging demonstrates that the anxieties inherent in these women's works (whether attributed to characters, narrators, or implied authors) are multiple in nature and relate to a general post-Second World War scepticism about the power of language to express non-linguistic phenomena such as the destruction and loss of life that a large portion of Europe endured during that period."--Jacket

Les mots des autres: lieu commun et création romanesque dans les oeuvres de Gustave Flaubert, Nathalie Sarraute et Robert Pinget: : essai
Author:
ISBN: 2859394923 2757426362 9782859394929 Year: 1996 Volume: *66 Publisher: Paris: Presses universitaires du Septentrion,

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Abstract

Toute parole collective, quelle qu’elle soit, est une fiction, en ce sens qu’il n’existe pas de Sujet collectif susceptible d’en soutenir réellement l’énonciation. Les romans de Gustave Flaubert, de Nathalie Sarraute et de Robert Pinget, sur lesquels porte cet essai, prennent chacun à sa manière ce discours impossible pour matériau ; ils en éclairent les linéaments, en scrutent les failles, en interrogent les rêves, les fantasmes et la violence. Ce que parler veut dire à l’échelle collective, telle est la réalité que l’art romanesque s’emploie ici à interroger, suppléant ainsi à un métadiscours introuvable sur la nature de ce qui lie les hommes ensemble. Les trois romanciers examinés cherchent moins à s’exprimer personnellement à travers leur œuvre qu’à interroger la présence et les effets d’un discours collectif a la fois omniprésent et inconsistant. Le langage n’est plus simplement l’instrument de leur art, mais l’objet principal et même exclusif de leur questionnement esthétique. Ce déplacement est d’une grande importance et marque l’émergence d’une crise de confiance, laquelle peut d’ailleurs éclairer en grande partie le passage de l’âge romantique à l’âge moderne : la promotion de la parole à l’avant-scène du roman s’accompagne à l’évidence d’une défiance, à tout le moins d’une inquiétude ; le soupçon qu’elle échoue à exprimer le sujet qui la profère, la découverte, au fond, d’une espèce d’aphasie au cœur de la parole, hante en effet les romans de Flaubert, Sarraute et Pinget. Tel que ces œuvres l’articulent, ce soupçon n’a rien d’abstrait ni de métaphysique ; il concerne à chaque fois l’incidence du discours collectif dans l’usage de la parole et donne lieu à ce que l’on pourrait appeler une problématique romanesque de l’aliénation verbale. Flaubert, incontestablement, marque l’apparition d’une telle problématique dans les Lettres, inaugurant ainsi l’une des grandes voies du roman moderne et contemporain. La méthode adoptée dans cet essai procède par lectures…

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