Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit openleerpakket biedt een overzicht van relevante leertheorieën en onderwijspsychologische theorieën. Het begin bij Aristoteles en eindigt met het sociaal-constructivisme. Methodiek: begeleid zelfstandig leren.
Leerpsychologie. --- Leren. --- Pedagogische psychologie. --- leren --- Educational psychology --- leertheorieën --- onderwijspsychologie --- Leerpsychologie --- Pedagogische psychologie --- 700 Pedagogie --- leren leren
Choose an application
Heb je dat ook weleens? Dat je denkt dat je leerlingen het lesdoel beheersen, maar dat op een later moment blijkt dat ze het geleerde geheel of gedeeltelijk zijn vergeten? Hoe kan het dat leerlingen deze informatie niet kunnen ophalen uit hun geheugen, terwijl ze dat eerst wel leken te kunnen?Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe leren en onthouden werkt. Uit de onderzoeken is gebleken welke technieken je het beste kunt inzetten om het leren te organiseren, met als doel om de kennis en informatie daadwerkelijk vast te houden in het langetermijngeheugen. Er zijn dus veel inzichten uit relevant onderzoek beschikbaar, maar helaas bereikten die de onderwijspraktijk tot nu toe onvoldoende.In dit boek hebben de auteurs de inzichten hierover vertaald naar vier concrete instructietechnieken, Voorkennis activeren, Gespreid oefenen, Informatie ophalen en Gevarieerd oefenen. Deze vormen de kern van het boek. Ook is er aandacht voor hoe leren en onthouden is verwerkt in verschillende methoden. Hiermee kun je als leerkracht betere beslissingen nemen over of je lesstof kunt overslaan, oefenmomenten kunt weglaten of juist extra oefenstof moet toevoegen. Tot slot geeft het boek handreikingen voor de transfer van leerkracht naar leerling. Want de 'onthoud-technieken? die jij als leraar inzet, dienen als voorbeeld voor leerlingen hoe ze hun eigen leren kunnen gaan managen.Bouwen aan onthouden is bedoeld voor alle (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs die het leerproces van hun leerlingen willen optimaliseren. Het is de eerste uitgave die theorie en praktijk van onthouden en leren combineert. De illustratieve voorbeelden en praktische handvatten zorgen ervoor dat je direct aan de slag kunt in de klas.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/bouwen-aan-onthouden-praktische-technieken-voor-leerkrachten-in-het-bao
School management --- anno 2000-2009 --- Flanders --- Leren --- Leren leren --- Memoriseren --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Leerpsychologie
Choose an application
Professioneel leren beschrijft een integraal denkmodel voor het professionaliseren van leren. De kenniscyclus - het achtereenvolgens ontwikkelen, overdragen en benutten van kennis - vormt het hart van dit model. Bij de verbetering van de kenniscyclus speelt de gerichte beïnvloeding van gedragsbepalende factoren een belangrijke rol. De auteur geeft een overzicht van alle mogelijke maatregelen die een onderneming hiertoe kan treffen. Aan de hand van gestileerde voorbeelden toont hij aan hoe men dit denkmodel in praktijk kan brengen.
#SBIB:316.334.2A553 --- #SBIB:309H1720 --- #SBIB:35H303 --- #SBIB:023.IO --- 097 Personeelsbeleid --- leerpsychologie --- ondernemingen --- leren --- 415.4 --- Personeelsbeleid en loonbeleid, functieclassificaties --- Informatiekunde, informatie management --- Organisatieleer: mensen --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Leren. --- Professionalisering.
Choose an application
Bevindingen uit de hersenwetenschap worden toegepast op het onderwijs waardoor het leren en lesgeven efficiënter kan verlopen.
Teaching --- didactiek --- Lesgeven --- Hersenen --- Leren --- Coöperatief leren --- Didactic strategies --- onderwijsvernieuwing --- PXL-Education 2017 --- leerpsychologie --- leerprocessen --- neurowetenschappen --- leerstrategieën --- onderwijspraktijk --- 720 Onderwijs --- books
Choose an application
Inhoud: de gestoorde geest, illusie en werkelijkheid, gevoel en verstand, individuele verschillen, persoonlijkheid en samenleving, rationaliteit en probleemoplossing, cognitie, ontwikkeling, leerprocessen, de hersenen.
psychologie --- Psychology --- S20090871.JPG --- 159.9 --- Psychologie --- Waarneming --- Bewustzijn --- Psychosociale problemen --- Emoties --- Verstand --- Intelligentie --- Leerpsychologie --- Ontwikkelingspsychologie --- Hersenen --- Persoonlijkheid --- Gedragspsychologie --- Denkpsychologie --- Leerprocessen --- Psychologische theorieën --- Psychosociaal probleem --- Emotie --- Leerproces --- Man --- Volwassene --- Psychologische theorie
Choose an application
Passend onderwijs, Engels in groep 1, iPad-scholen, massive open online courses (MOOCS) - de vernieuwingen in het onderwijs buitelen over elkaar heen. Maar hoe leert de mens eigenlijk? En passen de vernieuwingen daar wel bij? Over deze onderwerpen gaat De lerende mens . Neurowetenschappers Van der Helden en Bekkering schetsen op toegankelijke en vaak vermakelijke wijze belangrijke inzichten ten aanzien van de lerende mens, beginnend bij Aristoteles en Nietzsche en eindigend bij de meest recente neurowetenschappelijke onderzoeken. De auteurs laten zien hoe het brein leert en hoe belangrijk menselijke autonomie en sociale verbondenheid zijn voor optimaal leren. Zij bieden handreikingen voor de educatieve praktijk op het gebied van taal en rekenen, maar ook voor de grote rol van sociale interactie daarin. Daarnaast zal een goed begrip van de gevolgen van belonen en straffen docenten en ouders helpen bij hun uitdagende taak. De sleutel tot beter onderwijs ligt volgens de auteurs in het optimaal aansluiten bij de individuele verschillen en het creren van een sociale omgeving waarin ieder kind tot zijn recht komt.
Cognitive psychology --- Educational psychology --- Leren leren. --- leerpsychologie --- studievaardigheden --- 415.4 --- 159.9:37 --- 159.9:37 Psychologie in verband met opvoedkunde --- Psychologie in verband met opvoedkunde --- PXL-Central Office 2016 --- leren --- leermethoden --- studiemethode --- 700 Pedagogie
Choose an application
Hoe werkt het menselijk brein? Hoe leren kinderen en wat kunnen leraren doen om hun lessen daar beter op aan te laten sluiten? Wat is er nodig om leerlingen de lesstof beter te laten onthouden? En waardoor raken leerlingen echt gemotiveerd?De psychologie biedt leraren veel bruikbare antwoorden op deze vragen. In dit boek beschrijven de auteurs de belangrijksteinzichten op het gebied van denken en leren, en van motivatie en gedrag. Zij laten zien hoe leraren hun lessen daarmee kunnen verbeteren.(https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120399-psychologie-in-de-klas.html)
Informatie opvoeding ; onderwijs --- Pedagogische psychologie --- Onderwijspsychologie --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- psychologie --- leraren-leerling relatie --- Onderwijs --- Psychologie --- Leren --- Denken --- Motivatie --- Gedrag --- Man --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Volwassene --- Leerpsychologie --- 700 Pedagogie --- onderwijspedagogie
Choose an application
Onderwijs is als het weer: iedereen praat erover, iedereen denkt er veel over te weten. We hebben er allemaal een mening over omdat we allemaal betrokken zijn. dit werk gaat de hardnekkige clichés over leren, technologie in de klas, neurologie en onderwijsbeleid te lijf. Zo sneuvelen in dit boek onder andere leerstijlen, blijken jongens niet beter in wiskunde en blijken baby's niet slimmer te worden van klassieke muziek.Op ludieke wijze roeien de auteurs de grootste mythes op het gebied van onderwijs en leren uit en alle indianenverhalen over onderwijs en leren worden weerlegd op basis van recent onderzoek
Onderwijs --- Psychologie --- Neurologie --- Pedagogiek --- Leren --- Technologie --- Onderwijskunde --- Leerstijl --- Leerproces --- Beleid --- Educational psychology --- Teaching --- onderwijsrendement --- gender --- onderwijsonderzoek --- Educational sciences --- 371 --- #SBIB:316.334.1O400 --- #PBIB:+110.10 --- 720 Onderwijs --- leerstijlen --- onderwijsbeleid --- onderwijskunde --- AA / International- internationaal --- 170 --- 45 --- 415.4 --- Jongens --- Leerpsychologie --- Meisjes --- 450.4 --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsleerprocessen --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijstechnologie --- 371 Onderwijs. Schoolwezen --- Onderwijs. Schoolwezen --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Moraal en ethiek (algemeenheden) --- Opvoeding, opvoedkunde --- Hogere geestelijke functies --- 720 Onderwijs. --- Jongens. --- Leerpsychologie. --- Meisjes. --- Onderwijsbeleid. --- Onderwijsleerprocessen. --- Onderwijsonderzoek. --- Onderwijstechnologie. --- leerstijlen. --- onderwijsbeleid. --- onderwijskunde. --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen. --- Leer- en onderwijsgedrag: algemeen. --- Onderwijs. Schoolwezen. --- Hogere geestelijke functies. --- Onderwijskunde. --- onderwijsleerprocessen --- onderwijstechnologie --- onderwijskunde, onderwijsonderzoek
Choose an application
What do we know about how people learn? How do young people’s motivations and emotions influence their learning? What does research show to be the benefits of group work, formative assessments, technology applications, or project-based learning and when are they most effective? How is learning affected by family background? These are among the questions addressed for the OECD by leading researchers from North America and Europe. This book brings together the lessons of research on both the nature of learning and different educational applications, and it summarises these as seven key concluding principles. Among the contributors are Brigid Barron, Monique Boekaerts, Erik de Corte, Linda Darling-Hammond, Kurt Fischer, Andrew Furco, Richard Mayer, Lauren Resnick, Barbara Schneider, Robert Slavin, James Spillane, Elsbeth Stern and Dylan Wiliam. The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice is essential reading for all those interested in knowing what research has to say about how to optimise learning in classrooms, schools and other settings. It aims, first and foremost, to inform practice and educational reform. It will be of particular interest to teachers, education leaders, teacher educators, advisors and decision makers, as well as the research community
Pedagogische psychologie --- Persoonlijkheidsontwikkeling --- Didactische werkvormen --- lerarenopleiding --- onderwijskunde --- leerprocessen --- 371 --- 37 --- didactiek --- groepswerk --- leeromgevingen --- onderwijs --- pedagogie --- Actieonderzoek --- Onderwijsonderzoek --- Onderwijsvernieuwing ; basisonderwijs --- Onderzoeksvaardigheden ; onderwijs --- Lerarenopleiding : CVO --- Leerpsychologie --- Onderwijsinnovatie --- Didactiek --- 159.95 --- Onderwijskunde --- 120043.jpg --- PXL-Education 2018 --- onderzoek --- Lerarenopleiding --- Algemeen. --- Wetenschappelijk onderzoek --- Internationalisering --- Onderwijspraktijk --- Leerprocessen --- Innovatie --- Education --- Learning --- Research. --- Research --- Methodology. --- Evaluation. --- Educational research --- Leerproces --- Natuurwetenschappen --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen. Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464144116/Ontwikkelen-van-cognitief-talent
Developmental psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Secondary education --- basisonderwijs --- hoogbegaafdheid --- Cognitieve opvoeding --- Cognitieve vaardigheden --- Onderwijs --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Motivatie --- Leerlingbegeleiding --- Leerproces --- Hoogbegaafdheid --- 415.4 --- didactiek --- leermethodes --- pedagogiek --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- cognitieve functies --- intelligentie --- 700 Pedagogie --- Educational psychology
Listing 1 - 10 of 21 | << page >> |
Sort by
|