Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Van vragen tot verslagen : handleiding voor interviewers
Author:
ISBN: 9062837905 Year: 1999 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Niet alleen journalisten stellen vragen. In zeer veel functies moet informatie verzameld worden die vervolgens op de een of andere manier gebruikt wordt, hetzij in de vorm van een artikel, hetzij in de vorm van een beleidsnota of als hulpmiddel bij het opstellen van een voorlichtingscampagne. Een gek kan echter meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden, en het is daarom van groot belang dat de juiste vragen gesteld worden. Dit boek helpt de juiste informatie te verzamelen, geeft tips, leert de interviewer technieken zodat hij de juiste vragen stelt. Uitgangspunt daarbij is dat de interviewer een neutrale, maar geïnteresseerde bemiddelaar is die vanuit een groot invoelingsvermogen, maar ook met de juiste vraagtechnieken betrouwbare en bruikbare informatie vergaat en doorgeeft. Elk hoofdstuk sluit af met concrete opdrachten, waarmee de aangeboden richtlijnen in de praktijk gebracht kunnen worden.Bevat: Het interview - Communicatie in het interview - De voorbereiding van een interview - Luisteren en registreren - Tijdens het interview - Na het interview (I): het schrijven van een verslag - Na het interview (II): van aantekeningen naar artikel - Schrijftips

Conducting research surveys via e-mail and the web
Authors: --- ---
ISBN: 0833031104 0833032267 9780833032263 9780833031105 Year: 2002 Publisher: Santa Monica, Calif. : Rand,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Internet-based surveys, although still in their infancy, are becoming increasingly popular because they are believed to be faster, better, cheaper and easier to conduct than surveys using traditional methods. This text examines the pros and cons of Internet-based surveys.


Book
Het is maar een peiling : opiniepeilingen in de media : van wetenschap tot wichelarij?
Author:
ISBN: 9789028951044 Year: 2011 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Peilen naar politieke opvattingen, electorale voorkeuren en motieven van kiezers blijkt ook in Vlaanderen een favoriete sport, zelfs al bogen de opiniepeilers inmiddels op een reputatie die nauwelijks voor de gokindustrie moet onderdoen. Wie peilt wat en welke obstakels lonken daarbij om de hoek? Hoe (on)nauwkeurig brengen marktonderzoekers en wetenschappers de electorale voorkeuren van de kiezer in kaart en hoe punctueel berichten media daar vervolgens over? Hoe (on)betrouwbaar zijn de resultaten, hoe vakbekwaam zijn de opiniepeilers en hoe onafhankelijk de media die over peilingen berichten? Is onze opiniepeilingenindustrie in handen van weinig kritische wetenschappers, ondeskundige marktonderzoekers en onbetrouwbare politieke journalisten? In Het is maar een peiling bundelt Frank Thevissen voor het eerst de antwoorden op al deze netelige vragen. Hij doorprikt populaire en diepgewortelde clichs die over peilingen de ronde doen en demystifieert de wetenschappelijke pretentie waarmee Sommige academici commercile peilingen in opdracht van media en politieke partijen doorgaans hooghartig naar de prullenmand verwijzen. Aan de hand van tientallen actuele voorbeelden wordt op een voor de statistische leek toegankelijke manier, de gebrekkige methodologische en deontologische hygine blootgelegd in de keukens waar 'representatieve peilingen', stemtesten en politieke populariteitspolls worden bereid en via de media op ons bord belanden. Het is maar een peiling gaat ook op zoek naar de oorzaken van de gestage inflatie van de berichtgeving over peilingen. Het onthult hoe een conservatieve wetenschappelijke lobby, journalistieke sensatiedrift, tendentieuze berichtgeving en frauduleuze onderzoekspraktijken in het opiniepeilingenonderzoek konden binnendringen en ontkracht taaie 'wetenschappelijke' legendes die politicologen en sociologen over zichzelf ('ernstige wetenschappers'), hun eigen onderzoek en dat van collega's en commercile marktonderzoeksbureaus ('fantasten') verspreiden. Het is maar een peiling legt talloze peilingen en opinieonderzoeken op de ontleedtafel die de afgelopen tien jaar in Vlaanderen de politieke berichtgeving beheersten. Het gaat na hoe deze de publieke opinie regelmatig op het verkeerde been zetten, zonder dat daar veel wetenschappelijk vakmanschap of journalistiek vernuft aan te pas kwam. Kortom, Thevissen leidt ons rond in de achterkamers van onze opiniepeilingenindustrie: een plek die doorgaans hermetisch afgesloten blijft voor kiezers.

Keywords

Media --- Opiniepeilingen --- Stemgedrag --- Verkiezingen --- Vlaanderen. --- Vlaanderen --- Politiek. --- België. --- Qualitative methods in social research --- mediaonderzoek --- journalistieke deontologie --- Journalism --- beïnvloeding --- opinieonderzoek --- Belgium --- Publieke opinie --- Methodologie --- Politicologie --- BPB1202 --- 654 Publieke opinie --- #SBIB:303H32 --- Sondage d'opinion --- průzkum veřejného mínění --- opiniepeiling --- javnomnenjska raziskava --- arvamusküsitlus --- sondazh i opinionit --- opinionsundersökning --- opinion poll --- sabiedriskās domas aptauja --- közvélemény-kutatás --- ispitivanje javnoga mnijenja --- sondagem de opinião --- испитување на јавното мислење --- stħarriġ tal-opinjoni pubblika --- badanie opinii publicznej --- opinionsundersøgelse --- mielipidetutkimus --- испитивање јавног мњења --- проучване на общественото мнение --- výskum verejnej mienky --- Meinungsumfrage --- δημοσκόπηση --- sondeo de opinión --- nuomonės apklausa --- sondaj de opinie --- sondaggio di opinione --- onderzoek van het kijk- en luistergedrag --- gallupundersökning --- průzkum sledovanosti --- průzkum poslechovosti --- nivel de audiență --- sondazh i opinionit publik --- prieskum verejnej mienky --- väljarundersökning --- Gelapa aptauja --- sondare a opiniei publice --- sondagem por escuta --- audience rating --- public opinion poll --- mielipidekysely --- průzkum politického mínění --- encuesta de la opinión pública --- Gallup-Verfahren --- arvamusuuring --- агенција за испитување на јавното мислење --- encuesta por teléfono --- Gallup-onderzoek --- јавна анкета --- istraživanje javnoga mnijenja --- Untersuchung der Hör- oder Sehbeteiligung --- Gallupo nuomonių apklausa --- viešosios nuomonės apklausa --- Gallup poll --- lytterundersøgelse --- indagine sull'opinione pubblica --- gallupkysely --- sabiedrības vērtējums --- avaliku arvamuse uuring --- sondage d'écoute --- σφυγμομέτρηση --- publikos vertinimas --- yleinen mielipidemittaus --- inchiesta per campione --- meningsmåling --- vlerësim i publikut --- Gallup --- Gallupovo istraživanje --- indagine telefonica --- γκάλλοπ --- Sondaj Gallup --- onderzoek naar de politieke opinie --- lyssnarundersökning --- sondage d'opinion politique --- Meinungsforschung --- sondazh i Gallupit --- anketa javnoga mišljenja --- gallup --- σφυγμομέτρηση ακροαματικότητας --- prieskum sledovanosti --- Gallupov výskum (výskum politických názorov) --- Waarneming en participerende waarneming, gecontroleerde observatie, groepsdiscussie (vragenlijsten, interviews, experimenten) --- Opiniepeiling --- pobalbhreith --- sondage d'opinion

Listing 1 - 3 of 3
Sort by