Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|
Choose an application
Een ongeluk, bedreiging, het overlijden van iemand ; confrontatie met een schokkende gebeurtenis laat niemand onberoerd. De emotionele en lichamelijke reacties kunnen hevig zijn, zowel tijdens als na het voorval, en kunnen iemands functioneren langdurig beïnvloeden. Een goede opvang en nazorg is dan van groot belang. Allereerst natuurlijk voor de persoon zelf. Daarnaast kunt u door adequate hulp wellicht voorkomen dat iemand langdurig ziek of overspannen thuis komt te zitten. Het is niet de bedoeling dat u de rol van professionele hulpverleners overneemt. Wel dat u een maximale bijdrage levert aan de hulp die iemand nodig heeft. In dit boekje leest u hoe u een eerste opvanggesprek voert, hoe u omgaat met spanningen en andere psychische gevolgen, welke steun u iemand kunt bieden en wanneer proefssionele hulp raadzaam is en hoe u na verloop van tijd weer terugkeert tot de normale gang van zaken. Dit boek helpt u bij het bieden van goede opvang en nazorg in al zijn facetten.
Communicatie. --- Hulpverlening. --- Trauma's. --- Psycholinguistics --- Sociolinguistics --- Mass communications --- Conflicthantering ; ondernemingen --- 658.3 --- 643 Taalzorg --- #KVHA:Communicatie; Nederlands --- #KVHA:Hulpverlening; Nederlands --- communicatie --- taalgebruik --- gesprekstechnieken --- trauma's --- posttraumatische stressstoornissen --- 36 sociale dienstverlening --- 007 communicatie --- posttraumatische stressstoornis --- psychologie --- 418.9 --- *843 --- Nazorg --- Opvang --- Traumatische gebeurtenissen --- 658.3 Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- speciale of differentiële psychologie - overige onderwerpen --- Crisiscommunicatie --- Psychologie --- Communicatieve vaardigheden --- Man --- Volwassene
Choose an application
Dit boek wil leraren, mentoren en leerlingbegeleiders een handreiking bieden om signalen van verborgen problematiek eerder te duiden dan voorheen. Juist op school kan gedrag gesignaleerd worden dat aan het oog van de ouders onttrokken blijft of wordt toegedekt.
Adolescentiepsychologie --- Enseignement secondaire --- Middelbaar onderwijs --- Psychologie de l'adolescent --- Psychotherapie --- Psychothérapie --- 742 Scholieren en studenten --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Orthopedagogie --- angst --- depressies --- eetstoornissen --- fobie --- trauma's --- 467 --- Angst --- Depressies --- Eetstoornissen --- Fobiën --- Hoogbegaafdheid --- Mishandeling --- Puberteit --- Trauma's --- Zelfdoding --- depressie (gez) --- eetstoornissen (gez) --- 37.06 --- Angststoornissen --- Leerlingen --- Psychische stoornissen --- Secundair onderwijs --- Spijbelen --- Zelfmoord --- 091401.jpg --- Leerlingbegeleiding ; secundair onderwijs --- Psychische stoornissen ; adolescenten --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- probleemkinderen --- Developmental psychology --- gedragsstoornissen --- leerlingenbegeleiding --- Orthopedagogics --- emotionele problemen --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Provincie West-Vlaanderen --- Depressie --- Psychotrauma --- Onderwijs --- Angststoornis --- Eetstoornis --- Kind --- ouder --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Over het aantal personen met een niet-aangeboren hersenletsel (NAH) in Vlaanderen is er weinig eensgezindheid, maar dat de groep blijft groeien, is duidelijk. Mogelijke oorzaken van NAH zijn (verkeers)ongevallen, beroertes, infecties, tumoren, enz. Uit de praktijk blijkt dat personen met NAH niet alleen motorische problemen hebben (zoals algemeen wordt aangenomen), maar vaak ook cognitieve, emotionele en gedragsmoeilijkheden. Personen met NAH en hun omgeving volgen in hun strijd voor het herstel of (re)integratie een eigen en hopelijk optimaal traject. Van in de acute fase stellen zich specifieke noden en vragen en is er hulp of zorg. Hoe is het vandaag gesteld met die hulpverlening en zorg? Wat zijn de actuele noden en behoeften? Welke keuzes maakt het beleid? Welke initiatieven zijn het waard om steun te krijgen? In dit boek vindt u een actuele stand van zaken over NAH in Vlaanderen in vele facetten. Het geeft een beeld over de huidige inzichten en over wat er leeft bij de betrokkenen en de verschillende actoren in het werkveld en het beleid. Het boek bevat ook een uitgebreid en up-to-date juridisch compendium over de bescherming van mensen met NAH. Het richt zich dan ook tot iedereen die met NAH begaan is. Het geheel kwam tot stand in een samenwerking tussen vzw Coma België, vzw Koepel NAH, vzw Horizon-NAH, de Arteveldehogeschool en vzw SIG, die het belangrijk vindt betrokken partij te zijn en de actuele informatie over NAH te verspreiden.
Handicapés mentaux --- Neuropsychologie --- Verstandelijk gehandicapten --- 670 Gezondheid --- geestelijke gezondheid --- #KVHB:Hersenbeschadiging --- 616.831 --- Begeleiding --- Coma --- Hulpverlening --- Integratie --- Niet-aangeboren hersenletsels --- Revalidatie --- Trauma's --- 606.1 --- cerebrovasculair accident (CVA, hersenbloeding, hersenischemie, passagère cerebrale ischemie) --- cerebrovasculaire aandoeningen (beroerte) --- coma --- hersentrauma --- neurologie (zenuwziekten) --- (zie ook: neurochirurgie) --- Hersenbeschadigingen --- Patiënten met hersenbeschadigingen --- hulpverlening --- Hersenbeschadigingen. --- hulpverlening. --- Hulpverlening. --- NAH --- comapatiënten --- hersenbeschadiging --- revalidatie --- cerebrovasculair accident (CVA, hersenbloeding, hersenischemie, passagère cerebrale ischemie) --- Neurologie
Choose an application
Oorlogstrauma's ; kinderen --- Vluchtelingenkinderen ; onderwijs --- allochtone kinderen, onderwijs --- minderjarige vluchtelingen --- schoolmaatschappelijk werk --- vluchtelingenhulp --- #A0005A --- 668.8 Vluchtelingen --- onderwijs aan allochtone groepen --- vluchtelingen --- 450.9 --- kinderen --- onderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- 454.6 --- 469 --- VLOR --- allochtonen --- diversiteit --- emotionele problemen --- intercultureel onderwijs --- oorlogstrauma --- schoolbegeleiding --- Asielzoekers (politieke vluchtelingen, vluchtelingen) --- Trauma (posttraumatisch stress syndroom, psychotrauma) --- vluchtelingenkinderen (ler) --- 376.7 --- Onderwijs --- Trauma's --- Vluchtelingen --- Asielzoekers --- Kinderen --- 478.1 --- 377 --- 325 --- 371.21 --- 362.9 --- onderwijs aan allochtone groepen, kinderen van kermisexploitanten, schippers en woonwagenbewoners en overige onderwerpen --- Overige onderwerpen (linkshandigen, ADHD) --- vluchtelingen: in onderwijs --- Vluchtelingenkinderen --- Oorlogstrauma --- Sociaal-emotionele problemen --- Trauma --- Kinderopvang --- Kind --- Vluchtelingenkind --- Sociaal-emotioneel probleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Vluchteling --- Psychotrauma
Choose an application
Een burgeroorlog, een brutale repressie, apartheid: dat sterft nooit helemaal. De onbeantwoorde vragen en het verdriet die zij verwekken schuilen in het hoofd van wie het meemaakte. Ze zitten als fantoompijn in het lijf van wie nadien kwam, hun kinderen en hun kindskinderen. Luc Huyse beschrijft hoe mensen, van Afghanistan tot Zimbabwe, afrekenen met zeer dat niet voorbij wil gaan. Hij observeert in Ethiopië het proces tegen dictator Mengistu, luistert in ex-Joegoslavië naar overlevenden van een massamoord, ziet in Spanje hoe Franco opnieuw begraven wordt, praat in Zuid-Afrika met leden van de waarheidscommissie, zoekt uit waaraan de dwaze moeders en grootmoeders van de Plaza de Mayo hun succes te danken hebben. Het verleden temmen, daar gaat het steeds weer om. En, als het kan, rust brengen in het hart van wie vandaag en morgen leeft. Maar wat voorbij lijkt, wijkt niet. Dit boek leest ook als het relaas van een persoonlijke expeditie in onbekend gebied. In de loop van deze tocht krijgt de auteur compagnie van vele personages. Zij tonen hoe de confrontatie met de erfenis van een oorlog of een repressief regime kan ontsporen. En wekken de vragen waar het om gaat. Wanneer brengt het georganiseerde opslaan van de herinnering, het werk van waarheidscommissies, voor de slachtoffers meer heling dan pijn? Loopt vergeven en vergeten, amnestie dus, gegarandeerd verkeerd af? Waarom zit de inzet van tribunalen, de weg van de vergelding voor geleden leed, vol risico’s? Is er in die materie überhaupt een beste koop? (Bron: covertekst)
Philosophical anthropology --- Social ethics --- Polemology --- oorlogstrauma's --- internationaal recht --- amnestie --- Political violence --- Psychological aspects. --- Slachtoffers --- Oorlogstrauma --- Waarheidscommissies --- Oorlog --- BPB0706 --- C8 --- internationale politiek --- oorlog --- S20080745.JPG --- trauma's --- Academic collection --- dictatuur --- geschiedenisfilosofie - historiografie --- 323.28 --- 931 Internationale geschiedenis --- waarheidscommissie --- Violence --- Political crimes and offenses --- Terrorism --- 323.28 Politieke terreur. Geweld in de politiek. Politiek geweld. Terrorisme --- Politieke terreur. Geweld in de politiek. Politiek geweld. Terrorisme --- Psychological aspects --- Politiek en ideologie --- 355 --- 616.2 --- Provincie West-Vlaanderen --- War --- History --- Slachtoffer --- Waarheidscommissie --- Propaganda --- Recht --- Scheepvaart --- 350 --- genocide --- rechten van de mens --- rechtsgeschiedenis --- recht en criminologie --- droit et criminologie --- Political violence - History --- War - History
Choose an application
In het eerste deel beschrijven de auteurs hoe kinderen schokkende gebeurtenissen op hun eigen manier verwerken en geven ze duidelijke tips en adviezen, die bruikbaar zijn voor ouders, leerkrachten, politiemensen, leden van interventieteams en andere hulpverleners. In het tweede deel komen allerlei creatieve werkvormen aan bod. Ouders, leerkrachten, familieleden, onthaalmoeders, leiding van jeugdbewegingen, hulpverleners ... kunnen hiermee heel concreet aan de slag.
Rouwproces --- Slachtofferhulp --- Kinderen. --- Sociology of social care --- rouwverwerking --- slachtofferhulp --- Age group sociology --- Criminology. Victimology --- Slachtofferhulp ; kinderen --- Rouwproces ; kinderen --- Sociologie van de leeftijdsgroepen --- Sociologie van sociale dienstverlening --- Criminologie. Victimologie --- 364.4 --- #gsdbP --- dood --- kinderen --- rouwbegeleiding --- rouwen --- verwerking --- 418.7 --- misdrijven --- posttraumatische stressstoornis --- rouw --- 323 --- kinderrechten --- ongevallen --- psychologie --- sociale wetenschappen --- verliesverwerking --- 418.9 ) * SLACHTOFFERHULP --- inbraken --- schokkende gebeurtenissen --- verwerkingsprocessen --- 364.2 --- Emoties --- Hulpverlening --- Kinderen --- Vlaanderen --- Werkvormen --- 606.3 --- criminaliteit --- kinderpsychologie --- rouw (verdriet) --- trauma's --- verlies --- jongeren --- trauma --- overlijden --- 364.4 Hulpverlening. Bijstand --- Hulpverlening. Bijstand --- stervensbegeleiding, dood, rouw, begeleiding van nabestaanden, zelfmoord --- Sociale problemen van en zorg voor jeugdigen --- Psychologie van leven en dood --- (zie ook: rouw) --- (zie ook: dood) --- 159.987 --- 612.67 --- 343.9 --- 616.2 --- 159.94 --- 186 Kinderrechten en Welzijn --- #PBIB:+105.99 --- Criminaliteit --- Dood --- Geweld --- Zelfmoord --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Omgaan met verdriet --- Traumatologie --- Jeugdbescherming --- Misdriijven --- Rouwen --- Overlijden --- Verwerking --- Crisishulpverlening --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Misdrijf --- Kunst --- Autisme --- Cultuur --- Samenleving --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Geschiedenis --- Voorlichting --- Verwerking (trauma)
Listing 1 - 6 of 6 |
Sort by
|