Narrow your search

Library

KU Leuven (2)

Odisee (2)

UCLouvain (2)

Vlaams Parlement (2)

AP (1)

Arteveldehogeschool (1)

CaGeWeB (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

EHC (1)

More...

Resource type

book (2)


Language

Dutch (2)


Year
From To Submit

2012 (1)

1999 (1)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Taaltrots : purisme in een veertigtal talen
Author:
ISBN: 9025496245 9789025496241 Year: 1999 Publisher: Amsterdam Contact


Book
Is die taal van ver of van hier? : wegwijs in talensensibilisering, van kleuters tot adolescenten
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789033488061 903348806X Year: 2012 Volume: *5 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

?Elke dag horen, spreken en lezen we verschillende talen en taalvariëteiten. Die meertalige realiteit weerspiegelt zich in onze scholen. Hoe leren we onze leerlingen met die taaldiversiteit omgaan en hoe kunnen we deze positief aanwenden op de klasvloer? Talensensibilisering biedt kansen. Via een internationale praktijkgerichte literatuurstudie en een bevraging van internationale en Vlaamse experts werd onderzocht wat het concept talensensibilisering inhoudt en wat de effecten zijn op leerlingen en leerkrachten. Dit onderzoek leverde een wetenschappelijk rapport op en een wegwijzer voor de Vlaamse onderwijspraktijk. Dit boekje, de wegwijzer, is bedoeld voor leerkrachten, coördinatoren en directies die op hun school talensensibiliserend willen werken of meer inzicht willen krijgen in de sterke en minder sterke kanten van hun aanpak. Een vraag-antwoordmodel biedt een conceptueel kader voor een krachtige toepassing van talensensibilisering in de klas en voor de inpassing in een talenbeleid op school. Handzame tips, inspirerende praktijkvoorbeelden en referenties naar lesmaterialen geven inzicht in de kansen van talensensibilisering. KOEN VAN GORP is coördinator voorschools, basis- en secundair onderwijs bij het Centrum voor Taal en Onderwijs (KU Leuven).MIEKE DEVLIEGER en CAROLIEN FRIJNS zijn er wetenschappelijk medewerker en SVEN SIERENS is wetenschappelijk medewerker bij het Steunpunt Diversiteit & Leren (UGent).Bron: https://www.standaardboekhandel.be/p/is-die-taal-van-ver-of-van-hier-9789033488061

Keywords

Nederlands --- intercultureel onderwijs --- Sociolinguistics --- taalgemeenschappen --- meertaligheid --- taalbewustzijn --- Didactics of Dutch --- taalbeschouwing --- taalvaardigheid --- Didactic strategies --- taalstudie --- taalverwerving --- didactiek --- Intercultureel onderwijs --- Taalverwerving ; kinderen --- Meertaligheid --- Talensensibilisering --- 640 Taal --- 803.93 -06 --- 803.93-07 --- 800.7 --- 800.6 --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Taalontwikkeling --- #KVHB:Meertaligheid --- #KVHB:Taalonderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- talen --- talenonderwijs --- talensensibilisering --- 456 --- taalonderwijs --- 474.6 --- Diversiteit --- Taal --- 454 --- Taalbeleid --- 454.6 --- Taalonderwijs --- 456.2 --- student-tutoring --- intercultureel onderwijs (ler) --- 800.6 Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- Taalzuiverheid. Taalbeheersing --- 800.7 Taalonderwijs. Taalverwerving --- Taalonderwijs. Taalverwerving --- 803.93-07 Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- Nederlands: taalonderwijs; taalverwerving --- 803.93 -06 Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- Nederlands: taalzuiverheid; taalbeheersing --- didactiek algemeen - overige vakken --- Didactiek; algemeen --- PXL-Education 2015 --- taaldidactiek --- taaldiversiteit --- taalvarianten --- Kleuters --- Kinderen --- Adolescenten --- Taaldiversiteit --- Taalopvoeding --- Didactics --- Didactics of languages --- Primary education --- Secondary education --- Kleuter --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie

Listing 1 - 2 of 2
Sort by