Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|
Choose an application
This book attempts to interrogate the literary, artistic and cultural output of early modern England. Following Constance Classen's view that understandings of the senses, and sensory experience itself, are culturally and historically contingent; it explores the culturally specific role of the senses in textual and aesthetic encounters in England. The book follows Joachim-Ernst Berendt's call for 'a democracy of the senses' in preference to the various sensory hierarchies that have often shaped theory and criticism. It argues that the playhouse itself challenged its audiences' reliance on the evidence of their own eyes, teaching early modern playgoers how to see and how to interpret the validity of the visual. The book offers an essay on each of the five senses, beginning and ending with two senses, taste and smell, that are often overlooked in studies of early modern culture. It investigates Robert Herrick's accounts in Hesperides of how the senses function during sexual pleasure and contact. The book also explores sensory experiences, interrogating textual accounts of the senses at night in writings from the English Renaissance. It offers a picture of early modern thought in which sensory encounters are unstable, suggesting ways in which the senses are influenced by the contexts in which they are experienced: at night, in states of sexual excitement, or even when melancholic. The book looks at the works of art themselves and considers the significance of the senses for early modern subjects attending a play, regarding a painting, and reading a printed volume.
English literature --- Senses and sensation in literature. --- History and criticism. --- 1500 - 1700 --- Classical Period --- Early Modern Period --- Technology & Engineering --- Agriculture --- General
Choose an application
This collection of essays breaks new ground in the field of sensory studies. Organized around the five traditional senses, followed by a section on multisensoriality, the collection facilitates a dialogue between scholars working on literature written from the Middle Ages to the present day.
Choose an application
Un livre peut-il faire mal ? Plongé dans un texte littéraire, le lecteur fait parfois l’expérience de sensations tactiles, douloureuses, musculaires, viscérales. C’est la « lecture empathique ». Mais comment expliquer ce passage du sens au sensori-moteur ? Neuropsychologie, phénoménologie, études culturelles, théories de la fiction et de la littérature sont ici convoquées pour répondre à cette question intrigante, au fil d’un parcours révélant les œuvres de quatre auteurs qui ont marqué la littérature américaine des années 1990 et 2000 (Dennis Cooper, James Frey, Chuck Palahniuk et Mark Z. Danielewski). En mettant l’accent sur l’expérience de la littérature plutôt que sur son interprétation, le modèle développé dans cet ouvrage permet de repenser la question de la valeur artistique en termes de puissance sensorielle et d’immersion, dessinant le projet d’une lecture plus corporelle, d’une lecture empathique. Illustration de couverture : autoportrait de David Nebreda © David Nebreda - 2004 - Éditions Léo Scheer Can we feel the pain of a character in a novel? Immersed in a fiction, a reader may experience various somatosensory feelings. Such an experience of “empathic reading” is hardly conceivable through theories of interpretation that ignore the role of the biological body. On the contrary, an approach embracing embodied cognition, that weaves together neurology and literature, phenomenology and theories of fiction to discuss the era-defining, turn-of-the-millenium works of American writers Dennis Cooper, James Frey, Chuck Palahniuk and Mark Z. Danielewski, reveals the role of empathy in literary reading. This approach not only elucidates an intriguing phenomenon, it also redefines artistic value in terms of sensory impact and fictional immersion, thus promoting a richly embodied mode of reading, an empathic reading.
American literature --- Empathy in literature. --- Senses and sensation in literature. --- History and criticism. --- Psychological aspects. --- English literature --- Agrarians (Group of writers) --- empathy --- embodied cognition --- reading --- neurology and literature --- american literature
Choose an application
« Si l'homme ne retient pas les sons dans sa mémoire, ils périssent, car ils ne peuvent être écrits », déplore Isidore de Séville. Par définition, les bruits et les sons s'envolent, et de fait, à première écoute, les sociétés anciennes – le monde d'avant Edison – apparaissent désespérément silencieuses. Comment étudier les bruits, les rumeurs, les clameurs qui animent le monde médiéval ? Peut-on même se représenter ces centaines de cloches qui, dans une ville comme Paris, sonnent à la volée les heures de la journée ? Peut-on imaginer les embarras de rues étroites où se côtoient hommes et bêtes, où hurlent du matin au soir crieurs et colporteurs ? C'est cet ensemble qui constitue un paysage sonore. Depuis les travaux pionniers de R. Murray Schafer et d'Alain Corbin, l'histoire du sensible a suscité un intérêt qui ne s'est jamais démenti, et qui a donné lieu à un grand nombre de travaux pour les xixe et xxe siècles. Or, le Moyen Âge est moins silencieux qu'on pourrait le croire, et une partie au moins des sons quotidiens et familiers se retrouve transcrite dans des chroniques, des chansonniers, des romans, voire dans des actes judiciaires. Il s'agit de les retrouver, de les analyser et de les donner à entendre de nouveau, dans une sorte d'extraordinaire essai d'archéologie sonore. Partageant le même intérêt pour la perception sensible de l'univers médiéval, Laurent Vissière et Laurent Hablot se sont attachés à réunir autour du thème des paysages sonores des historiens, des musicologues et des littéraires dans une perspective résolument interdisciplinaire. Rassemblant leurs savoirs, ces spécialistes du Moyen Âge et de la Renaissance nous font entendre ici le bruissement oublié du quotidien des femmes et des hommes de jadis.
Son --- --Moyen âge, --- Renaissance --- --Civilization, Medieval. --- Sound --- Music --- Sound in literature. --- Senses and sensation in literature. --- Noise in literature. --- Music in literature. --- Civilization, Medieval. --- Manners and customs. --- Music. --- Sound. --- History --- History and criticism. --- To 1500. --- Europe --- Europe. --- Social life and customs. --- --Son --- Son dans la littérature --- Sens et sensations dans la littérature --- Bruit dans la littérature --- Musique dans la littérature --- Sons --- Son dans la littérature --- Sens et sensations dans la littérature --- Bruit dans la littérature --- Civilisation médiévale --- Musique --- Musique dans la littérature --- Histoire --- Histoire et critique --- Moeurs et coutumes --- --940.20 --- 930.85 --- 801.4 --- 940.1 --- 940.1 Geschiedenis van Europa: Middeleeuwen:--(ca.375-1492) --- Geschiedenis van Europa: Middeleeuwen:--(ca.375-1492) --- 801.4 Fonetiek. Fonologie --- Fonetiek. Fonologie --- 930.85 Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- Cultuurgeschiedenis. Kultuurgeschiedenis --- 940.20 Geschiedenis van Europa: Nieuwe Tijd--(16de-18de eeuw) --- Geschiedenis van Europa: Nieuwe Tijd--(16de-18de eeuw) --- 940.20 --- Moyen âge, 476-1492 --- voix --- littérature médiévale --- paysage sonore --- quotidien --- Geschiedenis --- Klankobservatie --- Middeleeuwen
Listing 1 - 4 of 4 |
Sort by
|