Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (4)

Odisee (4)

VIVES (4)

Vlaams Parlement (4)

AP (3)

KBR (3)

KU Leuven (3)

Thomas More Kempen (3)

UCLL (3)

DB (2)

More...

Resource type

book (4)


Language

Dutch (4)


Year
From To Submit

2021 (1)

2020 (2)

2003 (1)

Listing 1 - 4 of 4
Sort by

Book
Erken de ongelijkheid : de kracht van diversiteit in onderwijsteams
Authors: --- ---
ISBN: 9789493209213 Year: 2021 Publisher: [Huizen] Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Bundel met 8 essays over het thema van diversiteit van schoolteams in het basisonderwijs en een pleidooi voor het (beter) benutten van de uiteenlopende vaardigheden van leerkrachten.Dit boek is een pleidooi voor het benutten van uiteenlopende leraarvaardigheden in het onderwijs. Meer variatie in functies biedt mogelijkheden om de school een stabiele basis van kwaliteit te geven. Dit komt het leren van leraren én het leren van leerlingen ten goede en versterkt dus de onderwijskwaliteit op een school. Toonaangevende onderwijsexperts geven hun visie op dit onderwerp. Zij benadrukken vanuit hun expertise, ervaringen en kennis de kracht van diversiteit in onderwijsteams.Zij gaan in op de vragen rondom het erkennen van ongelijkheid en de inzet van anders opgeleide leraren in de school. Ze zijn kritisch, schrijven harde statements over het huidige onderwijs en prikkelen de lezers na te denken over hun eigen schoolorganisatie.In het boek zijn aanbevelingen te vinden om de ontwikkeling van leraren te stimuleren en de verschillen tussen leraren te erkennen.Met bijdragen van: Eva Naaijkens (voorwoord), Marc Vermeulen en Marjan Vermeulen, Marco Snoek, Paul Baan en Ruut Veenhoven, Brigit van Rossum en Anje Ros, Myriam Lieskamp, Joseph Kessels.Jos DerksenBundel artikelen over het thema diversiteit van schoolteams op de basisschool. Met het oog op versterking van de kwaliteit van het onderwijs is het gewenst beschikbare expertise van leraren te erkennen én te benutten voor de schoolontwikkeling. Ingrediënten voor die schoolontwikkeling zijn de beschikbare expertise van de collega?s, betrouwbare schoolleiders en een sterk team. Leraren die het onderwijs verlieten geven aan dat zij te weinig ruimte kregen voor ontwikkeling en last hadden van een gebrekkige organisatie. Het is tijd voor een kanteling omdat anders te veel expertise verloren gaat. De auteurs dagen het onderwijs uit gebruik te maken van de aanwezige kwaliteit en vaardigheden van leraren. Deze bundel schetst wat daarvoor nodig is en welke factoren daarbij een rol spelen. In de bijdragen aandacht voor: meer variatie, de positieve bijdrage aan motivatie en werkgeluk, de ontwikkeling van een strategisch personeelsbeleid en gespreid leiderschap. Tot slot zijn er aanbevelingen over de leraar zelf, schoolleiders, besturen en de opleidingen. De bijdragen zijn van toonaangevende onderwijsexperts, die kritisch zijn op het huidige onderwijsbeleid en prikkelen om kritisch te kijken naar de huidige schoolorganisaties. Gericht op leraren, schoolleiders, bestuurders en beleidsmakers.© NBD Biblion


Book
De genietbare school : op weg naar een aangenaam leer- en leefklimaat op scholen
Authors: ---
ISBN: 904411431X 9789044114317 Year: 2003 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)


Book
Verschillen in onderwijs : streven naar excellentie en gelijke onderwijskansen
Authors: ---
ISBN: 9782509038692 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia nv

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze publicatie is een bundeling van de studies die zijn uitgevoerd door het Steunpunt voor Onderwijsonderzoek (SONO), in opdracht van de Vlaamse overheid. Het steunpunt liep van juli 2016 tot december 2020. Deze content is dus een afsluiting van het steunpunt. Alle verschillende onderzoekslijnen leverden in de loop van die vier jaar diverse studies op. Deze publicatie is geen totale synthese van al het onderzoek, maar biedt een inkijk in de laatste fase van het steunpunt. De studies zijn gekaderd binnen het brede thema Verschillen in onderwijs, waarbij steeds de vraag speelt hoe we met deze verschillen moeten omgaan. Aan de ene kant willen we dat ons onderwijs zeer kwaliteitsvol is en willen we iedereen stimuleren om zo optimaal mogelijk te presteren. Aan de andere kant moeten we ook rekening houden met die verschillen en mogen we niet iedereen over dezelfde kam scheren, maar moeten we inspelen op ieders noden. Daardoor zorgen deze verschillen voor de uitdaging om excellentie te verzoenen met gelijke onderwijskansen. Het is precies die uitdaging die soms onderhuids of soms heel expliciet speelt in de studies die in deze publicatie zijn opgenomen. De studies zijn gegroepeerd in vier delen: schoolloopbanen van leerlingen, schoolbeleid ten aanzien van leerlingen, schoolbeleid tegenover leerkrachten en de organisatie van het onderwijs. In de vier delen komen uiteenlopende verschillen naar voren: verschillen tussen leerlingen, verschillen tussen leerkrachten en verschillen tussen scholen.https://politeia.be/nl/publicaties/256391-verschillen+in+onderwijs


Book
De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren
Authors: --- ---
ISBN: 9782509038517 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze huidige maatschappij zit vol uitdagingen. Uitdagingen die vanzelfsprekend ook ons onderwijs raken: veranderende verwachtingen vanuit de samenleving, veranderende noden rond vaardigheden, attitudes en competenties, een gewijzigde kijk op kennis en kennisverwerving, een toenemende diversiteit en de evolutie van de onderwijstechnologie.Naast inhoudelijke en didactische expertise wordt van schoolteams in die veranderende context ook steeds meer verwacht. Dat je het als individuele leraar niet meer alleen kan bemeesteren, wordt steeds duidelijker. Samen een school vormgeven, elke dag opnieuw, vergt samenwerking en goed teamwerk. De leraar blijft daarbij zijn cruciale rol opnemen in de leerprocessen van lerenden. Er is niets mis met zelfstandigheid, maar samenwerken blijkt steeds meer een hefboom voor het leren. Zowel voor de leraren als voor de lerenden.In deze publicatie bekijken we hoe je als schoolleider samenwerking kan inzetten in het streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst en hoe je teamwerk werkbaar en duurzaam kan maken.

Listing 1 - 4 of 4
Sort by