Listing 1 - 6 of 6
Sort by

Book
Alle onderwijs bijzonder : levensbeschouwelijke waarden in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9021138840 Year: 2002 Publisher: Zoetermeer Meinema

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs is nooit alleen kennisoverdracht. Altijd zijn waarden in het geding, en op de achtergrond staat een visie op het leven. Als kinderen worden voorbereid op 'de maatschappij' gaat het altijd om een manier van leven, een manier van in de samenleving staan. Alle scholen zijn dus levensbeschouwelijk geladen, en in die scholen worden leerlingen uitgedaagd hun eigen levenbeschouwing te ontwikkelen. Alleen, levensbeschouwingen en religies zijn er in meervoud. In deze bundel wordt duidelijk gemaakt hoe vertegenwoordigers van verschillende levensbeschouwelijke en religieuze tradities de waarden die hun traditie belangrijk vindt, een plek geven in hun scholen. (Bron: covertekst)


Book
Maakt religie een verschil? : islamitische pedagogie beter begrijpen
Author:
ISBN: 9789463442213 Year: 2017 Publisher: Leuven Uitgeverij Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De islam is niet meer weg te denken uit onze samenleving. België en Nederland sloten in de jaren 60 een overeenkomst met Turkije en Marokko, waardoor gastarbeiders met een islamitische achtergrond naar onze contreien migreerden. Sindsdien is onze leefwereld alleen maar meer divers geworden. Deze diversiteit weerspiegelt zich uiteraard ook in het onderwijs. Dit boek is een ondersteunend instrument voor iedereen die in deze superdiverse context werkt met kinderen en jongeren. De lezer krijgt een inzicht in de pedagogie van het kind en de jongere, in het algemeen en specifiek vanuit een levensbeschouwelijke benadering.Wat is een islamitische opvoeding precies? En in hoeverre verschilt ze van de westerse opvoeding? Maakt religie een verschil? geeft een antwoord op deze vragen. Het eerste deel van het boek schetst pedagogische en psychologische kaders voor levensbeschouwelijke identiteitsontwikkeling en -beleving. Het tweede deel reikt voorbeelden, casussen en methodieken aan die elke professional ondersteuning kunnen bieden bij zijn of haar werk. Daarbij gaat bijzondere aandacht naar (inter)levensbeschouwelijke competenties en levensbeschouwelijk-sensitieve begeleiding.Dit boek is bedoeld voor iedereen die de islamitische opvoeding beter wil begrijpen. Niet alleen onderwijsprofessionals, pedagogen, psychologen, hulpverleners en sociaal werkers, maar ook studenten lerarenopleiding, sociaal werk, pedagogie, psychologie en sociologie zullen in dit boek een houvast vinden om te werken in een multireligieuze en -levensbeschouwelijke omgeving.(www.acco.be)

Keywords

217 --- Islam --- religieuze opvoeding --- opvoeding --- Islam ; onderwijs --- Islam ; opvoeding --- godsdienstonderwijs --- 217.6 --- islam --- godsdienst --- religies --- pedagogie --- diversiteit --- islam in het westen --- migratie (mensen) --- pedagogiek --- Sociology of religion --- Educational sciences --- Sociology of the family. Sociology of sexuality --- Diversiteit --- #PBIB:+107.31 --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Islamitisch onderwijs --- Islamitische opvoeding --- Intercultureel onderwijs --- 720 Onderwijs --- 297 --- 268 --- 371.058 <493> --- 371.058 <493> Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- Bijzonder onderwijs. Confessioneel onderwijs. Particulier onderwijs. Vrij onderwijs. Autonome scholen. Neutraal onderwijs. Particuliere scholen --(bestuur en beheer)--België --- 268 Catechese. Enseignement de religion --- 268 Catechese. Godsdienstonderwijs --- Catechese. Enseignement de religion --- Catechese. Godsdienstonderwijs --- 297 Islamisme. Mahométisme --- 297 Islam. Mohammedanisme --- Islamisme. Mahométisme --- Islam. Mohammedanisme --- Islamitisch onderwijs ; België --- Islamitisch onderwijs ; Nederland --- Godsdienstige opvoeding --- Pedagogie --- Multicultural education --- Islamic education --- Religion and sociology --- 297 Islam --- Interculturele competenties --- Islam ; godsdienst --- Islam (jeugd) --- Methodiek --- Migratie --- Islamitisch onderwijs ; Belgi&#235 --- Islam. --- Pedagogiek. --- godsdienstige opvoeding. --- islam. --- islamitische pedagogiek. --- pedagogiek.


Book
Aufbruch in die Öffentlichkeit? : Reflexionen zum ›public turn‹ in der Religionspädagogik
Authors: ---
ISBN: 9783837642278 3837642275 3839442273 Year: 2018 Publisher: Bielefeld transcript Verlag

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Die Religionspädagogik wird in zunehmendem Maße öffentlich. Damit reiht sie sich in den ›public turn‹ der Wissenschaften ein, wie er derzeit in der Soziologie, der Theologie oder den Erziehungswissenschaften zu beobachten ist. Bernhard Grümme zeigt: Was in den verheißungsvollen Aufbrüchen der öffentlichen Religionspädagogik unterbleibt, ist das Bedenken des Öffentlichkeitsbegriffs selbst. Es fehlt vor allem eine Kritik seiner Konstruktionsmechanismen, was dazu führt, dass die Religionspädagogik weder ihr kritisch-konstruktives Potenzial ausloten noch ihre eigenen Verwicklungen in hegemoniale Strukturen von Macht und Exklusion selbstkritisch reflektieren kann.


Book
Religieus opvoeden in een multiculturele samenleving
Author:
ISBN: 9058260259 Year: 2000 Publisher: Leuven Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is bedoeld voor onderwijsgevenden in het vak godsdienst/levensbeschouwing, voor docenten maatschappelijke en levensbeschouwelijke vakken in (pedagogische) hogescholen, voor adviseurs en hulpverleners in de wereld van de interculturele vorming en voor ieder die belangstelling heeft voor de interreligieuze problematiek. De bundel bevat twee delen: 'Verkenning' en 'Perspectief'. Het eerste deel bestaat uit verkenningen en uit het beschrijven van de vragen die verbonden zijn aan het leren in, over en van tradities. Het tweede deel geeft concrete aanzetten voor interreligieus leren en gaat na welke implicaties het heeft voor de theologie als 'leergevoelig' bedrijf.


Book
Geloof in het gezin? : ethiek, opvoeding en gezinnen vandaag
Author:
ISBN: 9020965417 9789020965414 Year: 2006 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is er met 'het gezin' vandaag aan de hand? Wanneer je mensen vraagt naar het belangrijkste in hun leven, staat het gezinsleven steevast bovenaan. Tegelijkertijd spreken sociologen en cultuurhistorici over een crisis van het gezin. In dit boek komt de grote verscheidenheid aan gezinsvormen en gezinsopvattingen ter sprake. De vraag rijst of mensen nog in 'het gezin' kunnen en willen geloven. Is het niet zinvoller om gewoon te spreken over 'gezinnen' in meervoud? Voor de auteur staat de vraag naar de noodzaak van een ethische reflectie over het gezinsleven centraal. Zij neemt de verschillende christelijke concepten rond gezinnen onder de loep, schetst de maatschappelijke evoluties en geeft een christelijk-theologische en ethische reflectie op gezinnen en gezinsopvoeding. Tenslotte gaat zij in op de geloofsopvoeding in gezinnen vandaag. 'Geloof in het gezin' krijgt een nieuwe betekenis. Belangrijk aandachtspunt hierbij is de vraag of en hoe ouders met hun kinderen aan geloofscommunicatie kunnen doen in de hedendaagse gezinscontext. Een interessante analyse voor eenieder die zich wil verdiepen in de vraag wat er met gezinnen vandaag aan de hand is en hoe visies op 'een goed gezinsleven' al dan niet verworteld zijn in het christelijke geloof. Ethici, theologen en pastoraal werk(st)ers, maar ook sociologen, pedagogen en psychologen vinden hierin ongetwijfeld voldoende stof voor verdere reflectie en discussie. (Bron: covertekst)


Book
De verruwing voorbij : over de kwetsbaarheid van alle leven
Authors: --- --- ---
ISBN: 905826288X Year: 2004 Volume: *19 20 Publisher: Z.p. Leuven Pax Christi Vlaanderen Davidsfonds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschouwingen over de 'verruwing' in de huidige maatschappij, uitmondend in een pleidooi voor een ethiek van actieve geweldloosheid. Steeds meer vormen van 'klein geweld' - botheid, nonchalance, intimidatie - nestelen zich in ons dagelijks leven. Allen dreigen wij slachtoffer en dader te worden van de toenememende ruwheid van onze samenleving. Vanuit verschillende invalshoeken zoeken de auteurs naar verklaringen en remedies. Hoe zit het met de sociaal-economische ongelijkheid, de kloof tussen arm en rijk? De auteurs - theologen, ethici en andere menswetenschappers - pleiten voor actieve geweldloosheid als alternatief voor onverschilligheid en agressie.

Keywords

24163 --- GGSB: Moraaltheologie (algemeen). --- gsdb5. --- Academic collection. --- C3 --- A0410A. --- 658 Maatschappij Overige aspecten. --- 311 --- agressie. --- maatschappijkritiek. --- sociale vraagstukken. --- 3074 --- 39924 --- Agressie. --- Ethiek. --- Geweld. --- Maatschappijkritiek. --- Vredesopvoeding. --- agressiviteit. --- ethiek. --- gender. --- geweldloos opvoeden. --- gezinsopvoeding. --- globalisering. --- kwetsbaarheid. --- vredesopvoeding. --- 2431 --- ethiek --- moraal --- verruwing --- Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon. --- Kunst en cultuur. --- Sociale vraagstukken en sociale ethiek. --- Sociaal conflict. --- Sociale vraagstukken ; algemeen - Sociale ethiek. --- Pacifisme. --- sociale ethiek --- Christian moral theology --- christelijke ethiek --- 241.63 --- #GGSB: Moraaltheologie (algemeen) --- #gsdb5 --- Academic collection --- #A0410A --- 658 Maatschappij. Overige aspecten --- agressie --- maatschappijkritiek --- sociale vraagstukken --- 307.4 --- 399.24 --- Agressie --- Ethiek --- Geweld --- Maatschappijkritiek --- Vredesopvoeding --- agressiviteit --- gender --- geweldloos opvoeden --- gezinsopvoeding --- globalisering --- kwetsbaarheid --- vredesopvoeding --- 243.1 --- Geweldloosheid --- Vredesopvoeding : ethiek --- agressiviteit (agressie) --- geweld --- gezinssociologie --- sociale ongelijkheid --- sociale psychologie --- 241.63 Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon --- Theologische ethiek: eerbied voor het leven en de waardigheid van de menselijke persoon --- Kunst en cultuur --- sociale vraagstukken en sociale ethiek --- Sociaal conflict --- Sociale vraagstukken ; algemeen - Sociale ethiek --- Pacifisme --- (zie ook: criminaliteit) --- (zie ook: sociologie) --- Verruwing --- Maatschappij --- Godsdienstige opvoeding --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Samenleving --- Sociale ethiek --- Geloofsopvoeding --- Godsdienst --- Sport --- Duurzaamheid --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Technologie --- Voeding --- Verpleegkunde --- Drank --- Gezondheid --- Volwassene --- Moraaltheologie (algemeen)

Listing 1 - 6 of 6
Sort by