Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
We zijn tegenwoordig allemaal unieke wezens. De individualisering heeft ons bevrijd van opgelegde keuzes. De druk van moraal, familie, kerk en staat die voor iedereen bij geboorte een vaste levensroute uitstippelde is weg. Er zijn geen collectieve verbanden meer waar je verantwoording aan af moet leggen. Volgens sommigen is dit goed en volgens anderen is dit erg slecht. Het idee dat individualisering een sterke maatschappelijke kracht is kom je in elk politiek programma en in elk beleidsdocument tegen. Maar niemand vraagt of het ook waar is. Als je kijkt naar het gedrag van mensen, zoals dat in dit boek gebeurt, heeft het alle schijn van modern kuddegedrag. Hoewel schijnbaar bevrijd van dwang maken we toch massaal dezelfde keuzes, of het nu over het stichten van een gezin, het kopen van een auto of huis, het kiezen van een school of het kiezen van een jas gaat. Gevraagd naar opvattingen over het goede leven vinden we eigenlijk ook altijd ongeveer hetzelfde. We maken onszelf graag wijs dat we heel individualistisch optreden en denken, maar zoeken hardnekkig naar aansluiting bij groepen. Van individualisering blijkt in de praktijk weinig sprake. Herkennen van dit modern kuddegedrag voorkomt veel misverstanden en is noodzakelijk om over integratie van vreemdelingen na te denken
sociologie --- Political philosophy. Social philosophy --- maatschappij --- samenlevingsvormen --- Sociologie --- Individualisme --- Sociale ethiek --- #A0410A --- 651 Maatschappij. Algemeen --- #SBIB:17H20 --- #SBIB:324H60 --- cultuur --- gedrag --- maatschappelijk welzijn --- 316.3 --- 316.4 --- Individualisering --- Maatschappelijke gedragingen --- individualisering --- integratie --- sociaal gedrag --- sociale ethiek --- Sociale wijsbegeerte: algemeen --- Politieke socialisatie --- Sociale structuur --(sociologie) --- 301.17 --- 301.15 --- 172 --- Integratie --- Massapsychologie --- Sociale agogiek --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie --- 316.3 Sociale structuur --(sociologie) --- Massapsychologie. --- vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Vrijetijds-, toerisme- en cultuuragologie. --- Persoon met een verstandelijke handicap --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
Wat is geruststellender dan gewoon? Het gewone maakt het leven voorspelbaar en vertrouwd. Het voorkomt stress als de omstandigheden in je dagelijks leven niet te veel afwijken van de norm.00Maar er schuilt ook iets venijnigs achter dat verlangen naar het gewone: een keurslijf, een poging een verloren verleden te herstellen, een manier om anderen op kwaadaardige toon de les te lezen. Gewoon is dan een kleur, een kledingstijl, een cultuur.00In 'Gewoon' nemen sociologen Menno Hurenkamp en Jan Willem Duyvendak de eeuwige terugkeer van de gewone man in het politieke debat onder de loep. Maar nu eens zonder op het gewone neer te kijken of het op een voetstuk te plaatsen.
Sociologie --- Cultuursociologie. --- 200 Politiek --- 651 Maatschappij. Algemeen --- populisme --- extreemrechts --- extreemlinks --- conservatisme --- Nederland --- Sociology of culture --- Political sociology --- Netherlands
Choose an application
Uit dit onderzoek blijkt dat onvrede bij burgers vaak eerder veroorzaakt wordt door onbeholpenheid van burgers en politici dan door kwaadwilligheid. Het is nodig dat mensen de samenleving beter leren kennen, zodat ze zich niet teleurgesteld afwenden. Ze moeten ook gevraagd worden om mee te doen. De burger moppert, hij is kwaad en humeurig want de overheid bestaat uit zakkenvullers en de spoorwegen falen voortdurend en met de buren is geen land meer te bezeilen en 'Brussel' kan 'de klere krijgen' en... Vanwaar komt toch die onvrede en ongenoegen in de samenleving? Hoe komt het dat angst en wantrouwen heersen? Zijn de oorzaken te zoeken bij een voortschrijdende individualisering, een onafwendbare globalisering of een delegitimering van de politiek? Hurenkamp en Tonkens nemen in dit boek het moderne burgerschap onder de loep. Het boek maakt deel uit van een onderzoeksprogramma rond stedelijke innovatie. Ze analyseerden daartoe de geschreven media, ze bestudeerden een aantal kleinschalige burgerinitiatieven en organiseerden tien focusgroepen in Arnhem en Amsterdam onder actieve en niet-actieve, allochtone en autochtone burgers en beleidsmakers. Via 160 interviews in het stadhuis van Den Haag werd tenslotte onderzocht wie zich thuis voelde in Nederland en waarom. De uitkomst van al dat onderzoek is de vaststelling dat burgers best wel dienstbaar willen zijn en zich inzetten voor anderen. De onvrede wordt veeleer veroorzaakt door onbeholpenheid dan door kwaadwilligheid.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|