Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Gerichtheid op de zintuigen kan in de praktijk een aantal positieve effecten hebben. Behalve dat zintuiglijke activiteiten kinderen veel plezier geven, leiden ze ook tot intensivering van hun zintuiglijke ervaringen en een toename van hun exploratiedrang. Voor de leidsters is aandacht voor de zintuigen bovendien een goede kapstok om op een bewuste manier met activiteiten om te gaan en ze goed te programmeren. Daarnaast bevorderen ze een fantasierijke en creatieve houding. In dit boek vindt u veel verschillende ideeën voor leuke zintuiglijke activiteiten in de kinderopvang. Zintuiglijke prikkels worden hier altijd zoveel mogelijk selectief aangeboden, dat wil zeggen per zintuig. Naast activiteiten geeft het boek aanwijzingen om op een goede manier structurele aandacht aan de zintuigen te geven. Onder meer door deze op te nemen in de pedagogische beleidsplannen en de hieruit voortvloeiende programmering.
322.4 --- 441 --- Inrichting --- Kinderopvang --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Snoezelen --- Spelen --- Zintuiglijk spel --- kleuterschool: didactiek --- Kinderdagverblijven --- Zuigelingen, peuters en kleuters --- spelen --- kinderopvang --- Primary education --- snoezelen --- kleuters --- zintuiglijk spel --- Social policy and particular groups
Choose an application
Drama-activiteiten kunnen een belangrijk middel zijn in het agogisch werken met groepen en individuen binnen de hulpverlening. Het is één van de instrumenten die je als hulpverlener in je koffer moet hebben. De opzet van dit boek is het methodisch leren werken met drama-activiteiten. Drama wordt hierbij niet beperkt tot spelactiviteiten. Het omvat ook vertellen, schrijven en bewegen als expressievorm. Om te leren werken met drama is het nodig ervaring op te doen als deelnemer en als begeleider. Binnen de lessen drama ontwikkelen aankomende begeleiders zich aan de hand van dit boek als vertellers, schrijvers, bewegers en spelers. Het boek bevat oefeningen waarin aankomende begeleiders zelf een drama-opdracht kunnen ontwerpen en begeleiden. De theorie en de oefeningen zijn afgewisseld met praktijkvoorbeelden
477.2 --- Basisonderwijs --- Bewegingsspelen --- Dramatische expressie --- Fantasie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Schrijven --- Snoezelen --- Spelen --- Vertellen --- Zintuiglijk spel --- dramatische expressie --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- Didactics of the arts --- Didactics of primary education --- Theatrical science --- muzische vorming --- theater
Choose an application
Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.
WO (wereldoriëntatie) --- zintuigen --- Didactics of social education --- kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- Affective and dynamic functions --- #PBIB:+110.40 --- gezelschapsspellen --- hoekenwerk --- kleuters --- snoezelen --- 415.2 --- 471.43 --- Gehoor(Horen) --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Reuk(Geur, Ruiken) --- Schoolboeken --- Smaak (Proeven Zintuigen) --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Tastzin (Voelen) --- Zien(Gezicht) --- Zintuigen --- 471.43 ) Wereldoriëntatie --- wereldoriëntatie --- 373.24 --- Hoekenwerk ; kleuteronderwijs --- Wereldoriëntatie ; basisonderwijs --- Zintuigen ; kleuteronderwijs --- 471.8 --- Onderwijs : Didactiek : Kleuteronderwijs --- Zintuiglijke indrukken en waarnemingen --- Wereldoriëntatie --- taalverwerving --- waarneming --- sensomotorische ontwikkeling --- Zintuig
Choose an application
Of u nu reeds ingewijd bent in snoezelen of niet, u zult in dit naslagwerk uw gading vinden. Of het nu gaat over de wordingsgeschiedenis van het snoezelen, de definitie, het stappenplan voor een snoezelmoment, het creëren en organiseren van een snoezelruimte; de taak van de begeleiders, de sfeerschepping en de voorwerpen ..., noem maar op, u vindt dit allemaal terug in dit sterk doordachte boek.
Snoezelen. --- ergotherapie --- kinderen --- kleuters --- snoezelen --- zintuigen --- 415.2 --- basisonderwijs --- kleuteronderwijs --- 613.6 --- Gehandicapte kinderen --- Snoezelen --- Zintuiglijke ontwikkeling --- 471.44 --- Kinderen en jongeren met een meervoudige handicap --- Kinderopvang (kinderdagverblijf) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Kleuters --- Knutselen --- Schoolinrichting --- Spel --- Zintuiglijk spel --- Zintuiglijke indrukken --- 471.44 ) Sociale en emotionele opvoeding --- 159.93 --- Materialen --- Methodiek --- Ruimte --- Zintuigen --- 326 --- 092195.jpg --- gezicht, gehoor, smaak, reuk, gevoel en lichaamstaal --- Verpleging van afzonderlijke groepen en ziekten --- Sociale en emotionele opvoeding --- kinderopvang --- Orthopedagogics --- Didactics of Kindergarten --- orthopedagogiek --- lager onderwijs --- zintuiglijk spel --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- 462 --- 471.49 --- 478.9 --- Emotionele opvoeding; ba.o. --- Kinderen met afwijkende verstandelijke vermogens --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw. --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuteronderwijs --- Emotionele opvoeding; ba.o --- Overige onderwerpen didactiek kleuteronderw --- Didactics of social education --- Didactics of the arts --- Zintuig --- Kleuter
Choose an application
Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen
ontwikkelingsstoornissen --- ontwikkelingsproblemen --- kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblemen - Ontwikkelingsstoornissen --- Kinderen met een beperking --- Ontwikkelingsproblematiek --- Ergotherapie --- 615.8 --- 605.32 --- ergotherapie --- kinderen --- hulpverlening --- Ontwikkelingsproblemen --- Internationale Classificatie voor het menselijk Functioneren --- ontwikkeling --- ontwikkeling. --- Ontwikkeling. --- orthopedagogiek --- snoezelen --- Orthopedagogics --- bewegingsstoornissen --- basale stimulatie --- Ergotherapy --- Handbooks, manuals, etc. --- PXL-Healthcare 2014 --- ICF; International Classification of Functioning --- ergotherapeutische modellen --- Ontwikkelingsprobleem --- International Classification of Functioning, Disability and Health
Choose an application
Van ganser harte! Ook hier verraadt de titel veel! Van ganser harte voor en door kinderen. Deze bloemlezing staat bol van de aanzetten tot spelen, bewegen, talig bezig zijn, feest vieren, goochelen, muziek en cadeautjes maken? Aanzetten die de kinderen uitnodigen om gevoelens te verkennen en vorm te geven, om te samen te werken. Om zich van ganser harte beter te leren uiten, beter te leren communiceren en om sociaal vaardiger te worden. Van ganser harte voor en door volwassenen. Want heel wat activiteiten dagen ook volwassenen uit om dichter bij kinderen te komen en om iets meer van zichzelf te laten zien. En dát doe je toch van ganser harte? (flaptekst)
mondelinge expressie --- beeldende expressie --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- beeldopvoeding --- kleuters --- thema-activiteiten --- 471.45 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 471.43 --- 477.3 --- Bewegingsexpressie --- Bewegingsopvoeding --- Circus --- Dansexpressie --- Emoties(Gevoelens) --- Feesten --- Geluid --- Goochelen --- Kastelen(Burchten) --- Kleuteronderwijs --- Knutselen --- Moederdag --- Muziekinstrumenten --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Poppen --- Poppenkasten --- Ridders --- Sinterklaas --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Vaderdag --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Wonen --- Yoga --- 471.4 --- Bouwen --- Didactiek --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Hoekenwerk --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Poppenkast --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- bewegen --- bouwen --- circus --- dansspelen --- emoties --- expressief bewegen --- gevoelens --- goochelen --- huizen --- hutten --- kastelen --- moederdag --- muziek --- muziekinstrumenten maken --- poppenkasten --- poppenkastpoppen --- poëzie --- sinterklaas --- snoezelen --- sociale vaardigheden --- tenten --- vaderdag --- yoga --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 031620.jpg --- Kleuterschool: didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- Wereldoriëntatie --- Beeldende opvoeding --- Handvaardigheid --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Thematisch werken --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Speelleerkansen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Speelleerkans --- Lager onderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding
Choose an application
Validation is een manier van omgaan met gedesoriënteerde (demente) bejaarden, die in Nederland snel aan populariteit heeft gewonnen. Validation stelt de persoonlijke levenswereld van de gedesoriënteerde bejaarden centraal en heeft als doel hen te helpen met het vervullen van hun laatste levenstaak: het verwerken van onafgemaakte kwesties uit het verleden. Het boek beschrijft de 4 stadia van desoriëntatie, geeft aan hoe je deze stadia kunt herkennen en beschrijft op een eenvoudige, praktische manier hoe gedesoriënteerde bejaarden te helpen en met hen om te gaan. Toepassing van validation heeft opvallende resultaten. Bejaarden gedragen zich socialer en hulpverleners krijgen meer bevrediging van hun werk. Inhoud van deze volledig herziene uitgave: Wat is validation - De vier fasen van verwerking - De toepassing van individuele validation - Validation-groepen - Validation binnen de zorgstelling - Hulpmiddelen
Social medicine --- Geriatric nursing --- verwardheid --- ROT (realiteitsoriëntatietraining) --- dementie --- Geriatrics --- reminiscentie --- validation --- Alzheimer-ziekte --- Psychiatric nursing --- geriatrie --- psychiatrie --- validatie --- 324 --- 416.8 --- 606.5 --- Alzheimerziekte --- bejaardenpsychologie --- communicatie --- desoriëntatie* --- psychogeriatrie --- snoezelen --- 616.053.95 --- Validation --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Sociale problemen van en zorg voor ouderen; algemeen --- Psychologie van ouderen --- Geriatrische psychiatrie - Psychogeriatrie --- Contains audio-visual material --- Dementie --- Psychogeriatrie --- Bejaarden --- Ouderen --- Validation therapie --- Oudere --- Gemeenschap --- School --- Buurt
Choose an application
1. Inleiding2. Preventie van contracturen3. Liggen en zitten4. Kleden5. Voeden6. Wassen7. Snoezelen8. ROT, Validation, Primaire activering en PDL9. Rugklachten10. Verplaatsingsproblemen11. Sanitaire problematiek
manutentie --- Nursing --- haptonomie --- kinesitherapie --- eten --- persoonlijke hygiëne --- ROT (realiteitsoriëntatietraining) --- PDL (Passiviteiten Dagelijks Leven) --- rugklachten --- rolstoelen --- Social policy and particular groups --- PDL --- contracturen --- decubitus --- decubituspreventie --- verpleegkunde --- 361 )* GEZONDHEIDSZORG --- ADL --- bed --- snoezelen --- 612.5 --- 613.62 --- Arbeidstherapie --- Geriatrische verpleegkunde --- 613.8 --- ADL (Activteiten Dagelijks Leven, Katz-schaal, zelfredzaamheid) --- PDL (passiviteiten dagelijks leven) --- bedlegerig --- decubitus (doorligwond, drukletsels) --- immobiliseren --- thuisverpleegkunde --- (zie ook: dwangmiddelen) --- (zie ook: wijkverpleegkunde) --- 613.21 Basisverpleegkunde, procedures en interventies --- 613.64 --- Activiteiten Dagelijks Leven (ADL) --- baden (hygiëne) --- basisverpleegkunde --- ergotherapie --- geriatrie --- geriatrische verpleegkunde --- tiltechnieken --- verbedden --- verpleegkundige interventies --- voedingsleer
Choose an application
ademhaling --- ontspanningsoefeningen --- spelletjes --- snoezelen --- yoga --- 477.8 --- bewegingsopvoeding --- kinderen --- 158.27 --- Spelen(Kinderspelen) --- Yoga --- 471.47 --- 616.6 --- Ademhaling --- Afscheid nemen --- Ballonnen --- Basisonderwijs --- Dieren --- Groene spelen (Coöperatieve spelen) --- Handboek/cursus --- Herfst --- Kerstfeest --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lente --- Lichaam --- Mandalatekenen --- Meditatie --- Ontspanning --- Regen --- Sneeuw --- Spel --- Spelen --- Verjaardagen (Jarig zijn) --- Vogels --- Winter --- Zomer --- 613.7 ) Yoga --- ademhalingsgymnastiek --- ademhalingsoefeningen --- meditatie --- ontspanning --- samenwerkingsspelen --- vertrouwensspelen --- 796.04 --- Oefeningen --- Ontspanningsoefeningen --- 477.83 --- didactiek basisonderwijs - bewegingsopvoeding --- Bewegingsopvoeding --- Soorten gymnastiek - Gymnastiekoefeningen --- (zie ook: Fauna) --- kleuters --- Didactics of sports and games --- Didactics of Kindergarten --- Didactics of primary education --- Bewegingsspelen --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijke opvoeding --- Bewegingsspel
Choose an application
Dit boek geeft actuele informatie over de biologische achtergronden, diagnostiek en het beleid bij de ziekte van Alzheimer. Behalve Alzheimer krijgen ook andere vormen van dementie ruime aandacht.Het accent ligt niet primair op een theoretische uiteenzetting of discussie, maar op evidence based informatie die voor de clinicus practicus nuttig is. Naast meetinstrumenten om gedragsveranderingen en psychiatrische verschijnselen in kaart te brengen, wordt ook ingegaan op palliatieve zorg in het verpleeghuis en op de juridisch aspecten van de vertegenwoordiging van wilsonbekwamen. Belangrijk zijn ook de hoofdstukken over het management van dementie.Alzheimer is bedoeld voor ieder die in zijn dagelijkse werk met dementie in aanraking komt, zoals huisartsen en verpleeghuisartsen, medisch specialisten, neuropsychologen, psychogerontologen en klinisch psychologen werkzaam in de ouderenzorg of het verpleeghuis. Ook voor (verpleegkundig) afdelingshoofden in het verpleeghuis en op gerontopsychiatrische afdelingen bevat het boek bruikbare informatie. Bovendien kan het gebruikt worden door arts-assistenten in opleiding tot klinisch geriater, sociaal geriater, ouderenpsychiater of verpleeghuisarts.
Dementie --- Ziekte van Alzheimer --- #KVHB:Dementie --- #KVHB:Ziekte van Alzheimer --- Psychogeriatrie --- 605.93 --- Alzheimerziekte --- Creutzfeldt-Jakobziekte --- RVT --- beoordelingsschaal --- computertomografie --- dementie --- diagnose --- elektro-encefalografie --- epidemiologie --- ethiek --- farmacologie --- frontaalkwabdementie* --- gedragsstoornissen --- geneeskunde --- gezondheidszorg --- neuropsychologie --- observeren --- palliatieve zorgen --- pathogenese --- psychopathologie --- psychotherapie --- snoezelen --- therapie --- wilsonbekwaamheid --- Alzheimer --- 606.5 --- Creutzfeldt-Jakobziekte (BSE, dollekoeienziekte) --- dementie (dementia, dementia senilis) --- Psychogériatrie --- Maladie d'Alzheimer --- Ouderdomsziekten - Geriatrie --- ziekte van Alzheimer --- dementia senilis --- Alzheimer (ziekte van) --- Cerebrovasculaire aandoeningen --- Chorea van Huntington (ziekte van Huntington) --- Creutzfeldt-Jakob (ziekte van) (gekkekoeienziekte) --- Dementie (Alzheimer, demente bejaarden, jong-dementerenden) --- Elektroencefalografie --- Juridische aspecten --- Neuropsychologie --- Palliatieve zorgen (hospice, terminale zorgen) --- Parkinson (ziekte van Parkinson) --- Therapie --- Psychogériatrie
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|