Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Snoezelen in de kinderopvang en veel meer zintuigelijke activiteiten met kinderen
Authors: ---
ISBN: 9055741205 Year: 1999 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gerichtheid op de zintuigen kan in de praktijk een aantal positieve effecten hebben. Behalve dat zintuiglijke activiteiten kinderen veel plezier geven, leiden ze ook tot intensivering van hun zintuiglijke ervaringen en een toename van hun exploratiedrang. Voor de leidsters is aandacht voor de zintuigen bovendien een goede kapstok om op een bewuste manier met activiteiten om te gaan en ze goed te programmeren. Daarnaast bevorderen ze een fantasierijke en creatieve houding. In dit boek vindt u veel verschillende ideeën voor leuke zintuiglijke activiteiten in de kinderopvang. Zintuiglijke prikkels worden hier altijd zoveel mogelijk selectief aangeboden, dat wil zeggen per zintuig. Naast activiteiten geeft het boek aanwijzingen om op een goede manier structurele aandacht aan de zintuigen te geven. Onder meer door deze op te nemen in de pedagogische beleidsplannen en de hieruit voortvloeiende programmering.&#13;&#13;


Book
Drama-activiteiten
Author:
ISBN: 9024425476 Year: 2003 Publisher: Soest Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Drama-activiteiten kunnen een belangrijk middel zijn in het agogisch werken met groepen en individuen binnen de hulpverlening. Het is één van de instrumenten die je als hulpverlener in je koffer moet hebben. De opzet van dit boek is het methodisch leren werken met drama-activiteiten. Drama wordt hierbij niet beperkt tot spelactiviteiten. Het omvat ook vertellen, schrijven en bewegen als expressievorm. Om te leren werken met drama is het nodig ervaring op te doen als deelnemer en als begeleider. Binnen de lessen drama ontwikkelen aankomende begeleiders zich aan de hand van dit boek als vertellers, schrijvers, bewegers en spelers. Het boek bevat oefeningen waarin aankomende begeleiders zelf een drama-opdracht kunnen ontwerpen en begeleiden. De theorie en de oefeningen zijn afgewisseld met praktijkvoorbeelden


Book
Ontdek je zintuigen : ideeënmap voor het kleuteronderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789059324282 Year: 2008 Publisher: Sint-Niklaas Zuidhorn Abimo Schoolsupport

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze map is een praktisch hulpmiddel voor de leerkracht. Wanneer je het thema zintuigen wilt uitwerken in de klas, kun je aan de hand van deze map onmiddellijk aan de slag. De activiteiten zijn kant-en-klaar uitgewerkt en in de bijlagen vind je al het nodige materiaal. Er worden zowel activiteiten voor de jongste als voor de oudste kleuters gegeven. Naast een algemeen deel vind je de vijf zintuigen: voelen, zien, horen, ruiken en proeven. In het algemeen deel bekijkt men het thema 'zintuigen' in zijn totaliteit. Je vindt hier o.a. een zintuigenlied en gezelschapspelletjes rond het thema zintuigen. Ook 'snoezelen' en het aanmaken van zintuigenwanden wordt bekeken. Daarnaast bekijkt men elk zintuig apart. De indeling is voor elk zintuig dezelfde. Per thema lees je in welke verschillende hoeken je kunt werken, er zijn een taal-,denk- en knutselactiviteiten en zintuigspelletjes gegeven. In de bijlagen vind je al het nodige materiaal zodat je onmiddellijk kunt starten met de activiteit.


Book
Het grote snoezelboek : een wondere wereld van zintuigen
Authors: ---
ISBN: 9789059322950 Year: 2008 Publisher: Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of u nu reeds ingewijd bent in snoezelen of niet, u zult in dit naslagwerk uw gading vinden. Of het nu gaat over de wordingsgeschiedenis van het snoezelen, de definitie, het stappenplan voor een snoezelmoment, het creëren en organiseren van een snoezelruimte; de taak van de begeleiders, de sfeerschepping en de voorwerpen ..., noem maar op, u vindt dit allemaal terug in dit sterk doordachte boek.


Book
Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen : basisboek voor kwaliteitsvolle hulpverlening
Author:
ISBN: 9789033495656 Year: 2014 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen met een beperking willen net hetzelfde als alle andere kinderen: leren, spelen, sporten, plezier hebben met vrienden, onafhankelijk zijn en deel uitmaken van de samenleving. Ontwikkelingsproblemen worden al snel gelinkt aan de kindertijd, maar de gevolgen lopen vaak verder in de adolescentie en de volwassenheid. De aard van de activiteiten verandert dan wel, de nood aan ondersteuning om volwaardig te participeren blijft bestaan. Dit boek vertrekt vanuit een visie op ergotherapie op basis van het Person Environment Occupation model. Het accent ligt op de mogelijkheden van personen met ontwikkelingsproblemen en het creëren van kansen om deze mogelijkheden te benutten. Ondersteuning op maat, cliënt- en contextgerichtheid zijn ingrediënten voor een maximale fit tussen de persoon, zijn omgeving en de activiteiten, met maximale participatie als ultieme doel. Het boek vertrekt vanuit handelingsproblemen binnen verschillende levensdomeinen en legt in korte casusvoorbeelden de link met problematieken en diagnoses. Zo geeft het een basis aan de ergotherapeut om de dagelijkse praktijk te onderbouwen en kennis te delen met collega's. Ergotherapie en ontwikkelingsproblemen is het resultaat van een constructieve samenwerking tussen de hogescholen, het werkveld en de beroepsvereniging. Ergotherapie ; kinderen


Book
Kleuters & Ik-doeboek 2 : van ganser harte!
Author:
ISBN: 9074798357 Year: 2003 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Van ganser harte! Ook hier verraadt de titel veel! Van ganser harte voor en door kinderen. Deze bloemlezing staat bol van de aanzetten tot spelen, bewegen, talig bezig zijn, feest vieren, goochelen, muziek en cadeautjes maken? Aanzetten die de kinderen uitnodigen om gevoelens te verkennen en vorm te geven, om te samen te werken. Om zich van ganser harte beter te leren uiten, beter te leren communiceren en om sociaal vaardiger te worden. Van ganser harte voor en door volwassenen. Want heel wat activiteiten dagen ook volwassenen uit om dichter bij kinderen te komen en om iets meer van zichzelf te laten zien. En dát doe je toch van ganser harte? (flaptekst)

Keywords

mondelinge expressie --- beeldende expressie --- bewegingsopvoeding --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- beeldopvoeding --- kleuters --- thema-activiteiten --- 471.45 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 471.43 --- 477.3 --- Bewegingsexpressie --- Bewegingsopvoeding --- Circus --- Dansexpressie --- Emoties(Gevoelens) --- Feesten --- Geluid --- Goochelen --- Kastelen(Burchten) --- Kleuteronderwijs --- Knutselen --- Moederdag --- Muziekinstrumenten --- Ontdekhoeken (Speelleerhoeken) --- Poppen --- Poppenkasten --- Ridders --- Sinterklaas --- Snoezelen --- Spelen(Kinderspelen) --- Vaderdag --- Werken met boeken(Activiteiten met het jeugdboek, Jeugdboekactiviteiten) --- Werken met poëzie (Werken met gedichten) --- Wonen --- Yoga --- 471.4 --- Bouwen --- Didactiek --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Hoekenwerk --- Kastelen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Poppenkast --- 471.4 ) Kleuteronderwijs - methodiek en didactiek --- bewegen --- bouwen --- circus --- dansspelen --- emoties --- expressief bewegen --- gevoelens --- goochelen --- huizen --- hutten --- kastelen --- moederdag --- muziek --- muziekinstrumenten maken --- poppenkasten --- poppenkastpoppen --- poëzie --- sinterklaas --- snoezelen --- sociale vaardigheden --- tenten --- vaderdag --- yoga --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- 031620.jpg --- Kleuterschool: didactiek --- didactiek kleuteronderwijs - beeldende opvoeding --- Wereldoriëntatie --- Beeldende opvoeding --- Handvaardigheid --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Kalenderfeesten) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Thematisch werken --- Didactics of the arts --- muzische vorming --- socio-emotionele opvoeding --- Speelleerkansen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Speelleerkans --- Lager onderwijs --- 477.6 --- didactiek basisonderwijs - tekenen --- 476.6 --- technisch-technologische opvoeding


Book
Validation : respectvol omgaan met dementerende ouderen
Authors: ---
ISBN: 9057400944 9789057400940 Year: 2004 Publisher: Dwingeloo Kavanah

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Validation is een manier van omgaan met gedesoriënteerde (demente) bejaarden, die in Nederland snel aan populariteit heeft gewonnen. Validation stelt de persoonlijke levenswereld van de gedesoriënteerde bejaarden centraal en heeft als doel hen te helpen met het vervullen van hun laatste levenstaak: het verwerken van onafgemaakte kwesties uit het verleden. Het boek beschrijft de 4 stadia van desoriëntatie, geeft aan hoe je deze stadia kunt herkennen en beschrijft op een eenvoudige, praktische manier hoe gedesoriënteerde bejaarden te helpen en met hen om te gaan. Toepassing van validation heeft opvallende resultaten. Bejaarden gedragen zich socialer en hulpverleners krijgen meer bevrediging van hun werk. Inhoud van deze volledig herziene uitgave: Wat is validation - De vier fasen van verwerking - De toepassing van individuele validation - Validation-groepen - Validation binnen de zorgstelling - Hulpmiddelen


Book
Wie, wat, waar? in PDL
Author:
ISBN: 9023833058 Year: 1995 Publisher: Leiden Spruyt


Book
Alzheimer en andere vormen van dementie
Authors: --- ---
ISBN: 903133068X 9789031330683 Year: 2001 Publisher: Houten ; Diegem Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek geeft actuele informatie over de biologische achtergronden, diagnostiek en het beleid bij de ziekte van Alzheimer. Behalve Alzheimer krijgen ook andere vormen van dementie ruime aandacht.Het accent ligt niet primair op een theoretische uiteenzetting of discussie, maar op evidence based informatie die voor de clinicus practicus nuttig is. Naast meetinstrumenten om gedragsveranderingen en psychiatrische verschijnselen in kaart te brengen, wordt ook ingegaan op palliatieve zorg in het verpleeghuis en op de juridisch aspecten van de vertegenwoordiging van wilsonbekwamen. Belangrijk zijn ook de hoofdstukken over het management van dementie.Alzheimer is bedoeld voor ieder die in zijn dagelijkse werk met dementie in aanraking komt, zoals huisartsen en verpleeghuisartsen, medisch specialisten, neuropsychologen, psychogerontologen en klinisch psychologen werkzaam in de ouderenzorg of het verpleeghuis. Ook voor (verpleegkundig) afdelingshoofden in het verpleeghuis en op gerontopsychiatrische afdelingen bevat het boek bruikbare informatie. Bovendien kan het gebruikt worden door arts-assistenten in opleiding tot klinisch geriater, sociaal geriater, ouderenpsychiater of verpleeghuisarts.

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by