Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Verantwoord meten in het gezondheidszorg-onderwijs : handboek voor beoordeling van leerresultaten
Authors: ---
ISBN: 9031324272 Year: 1997 Publisher: Houten Bohn Stafleu Van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Verantwoord meten van leerresultaten is een belangrijk kwaliteitsinstrument voor schoolleiding, vakgroep of curriculumcommissie en docent. Op elk van deze niveaus in de onderwijsorganisatie is het van belang vast te stellen of het programma beantwoordt aan de eisen voor het beoogde resultaat: het afleveren van een vaardige beroepsbeoefenaar.Dit handboek voor beoordeling van leerresultaten biedt gerichte informatie voor de totale onderwijsorganisatie. Na een algemeen inleidend gedeelte over beoordeling van leerresultaten volgt een uitgebreid instrumentarium voor toetsconstructie door de docent, een gedeelte met aanbevelingen voor vakgroepen en curriculumcommissies die invulling geven aan de onderwijs- en examenregelingen en tot besluit een reeks aanbevelingen voor het management-niveau, waar de beleidskeuzes over procedures en faciliteiten gemaakt worden.


Book
Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen : indicaties, effecten, knelpunten
Author:
ISBN: 902651445X 9789026514456 Year: 1998 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die op de basisschool met een groot tekort aan sociale vaardigheden te kampen hebben, kunnen op latere leeftijd problemen krijgen. Het kan leiden tot depressiviteit, delinquentie, psychosomatische stoornissen, sociaal isolement en andere sociale aanpassingsproblemen. In de loop van de tijd zijn veel sociale vaardigheidstrainingen en lesprogramma's ontwikkeld om sociaal onaangepast gedrag te veranderen. De eerste hoofdstukken van dit boek zijn vooral gericht op theoretische informatie omtrent het begrip sociale vaardigheid bij (jonge) kinderen. In de daarop volgende hoofdstukken wordt nader ingegaan op de vorm en de inhoud van verschillende trainingsprogramma's en worden praktische voorbeelden gegeven van de opbouw en de uitvoering van een training.

Keywords

433.2 --- 433.4 --- morele opvoeding --- sociaal-emotionele opvoeding --- sociale opvoeding --- sociale vaardigheden --- 304 --- 305.8 --- 471.44 --- 478.9 --- Basisonderwijs --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- communicatie --- competenties --- kinderen --- kleuters --- pedagogiek --- trainingen --- Intercultureel onderwijs --- Kleuters --- Pesten op school --- Psychosociale jeugdhulpverlening --- Sociaal-emotionele ontwikkeling --- Sociaal-emotionele problemen --- Vaardigheidstrainingen: kinderen --- agogische vaardigheden --- morele en religieuze opvoeding --- sociale, relationele en seksuele opvoeding van het kind --- Sociale pedagogie - Agogie --- Communicatie algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- Overige vormingsgebieden --- (zie ook: Mondiale vorming) --- vaardigheidsonderwijs --- gedragsstoornissen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- 159.922.74 --- Attitudes van kinderen --- 159.922.74 Attitudes van kinderen --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Orthopedagogie --- 37.032 --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Ontwikkelingsstoornissen --- Preventie --- Training --- 607.42 --- kinderpsychiatrie (gez) --- pedagogiek (gez) --- sociale vaardigheden (gez) --- Communicatie ; algemeen --- Agogiek. --- Ontwikkelingspsychologie --- Sociale en morele ontwikkeling. --- Kinderen. --- Orthopedagogics. --- Sociale vaardigheden. --- Training. --- gedragsstoornissen. --- kinderen. --- orthopedagogiek. --- sociale vaardigheden. --- vaardigheidsonderwijs.


Book
Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.
Author:
ISBN: 9051898487 Year: 2001 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in de verpleegkunde, zoals aandacht voor research-based nursing en onderwijs, de ontwikkelingen van standaarden en classificaties en klinische besluitvorming dragen ertoe bij dat verpleegkundigen hun denken en handelen leren verwoorden, verklaren, verantwoorden en verbeteren in relatie tot een steeds veranderde praktijk van verplegen.Reflectie op de eigen praktijkvoering en die van anderen wordt beschouwd als een integraal onderdeel van verplegen. Door toepassing van reflectie kan de verpleegkundige zich ontwikkelen tot een kritisch, analytisch beroepsbeoefenaar die eigen beroepsmatig handelen kan onderbouwen vanuit kennis en nieuwe kennis kan ontwikkelen waardoor de kloof tussen theorie en praktijk kleiner wordt. Er zijn vele definities van reflectie. Volgens Vermunt (1992) is het reflecteren een metacognitieve vaardigheid, waarbij de persoon nieuwe kennis en inzichten opdoet op basis van een doorgemaakte situatie. Door de situatie te analyseren en de handelingswijze, de ontstane gevoelens en de gebruikte kennis te overdenken kan nieuwe kennis ontstaan die in een andere soortgelijke situatie gebruikt kan worden.Het reflecteren is een proces dat aangeleerd kan worden. Hiervoor bestaan verschillende methoden en modellen. Tevens kunnen de uitkomsten van reflectie vastgelegd worden in verschillende hulpmiddelen, zoals een logboek, port-folio of dagboek1. Inleiding.2. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.3. Opvattingen over leren en reflecteren.4. Het leerproces van het reflecteren.5. Modellen en methoden voor reflectie.6. Middelen coor reflectie7. Ethiek en reflectie.8. Reflectie en cultuurverschillen.9. Reflectiemodellen in de praktijk.


Book
Technologie voor en van het onderwijs : een inleiding in onderwijstechnologische inzichten en realisaties
Author:
ISBN: 9033445174 Year: 2000 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek behandelt zowel de technologie voor als de technologie van het onderwijs. Uitgaande van vier visies op leren en opleiden (behaviorisme, cognitivisme, constructivisme, sociaal-constructivisme) wordt nagegaan hoe technologie op een zinvolle wijze in onderwijs en opleiding kan worden ingezet. Hierbij gaat de aandacht zowel uit naar reeds langer bestaande toepassingen zoals geprogrammeerde instructie, als naar recente ontwikkelingen zoals het gebruik van internet voor collaboratief leren.

Keywords

Technologische opvoeding --- Didactiek. --- Computer assisted instruction --- informatietechnologie --- computers --- onderwijs --- onderwijstechnologie --- internet --- leermiddelen --- technologie --- computers in het onderwijs --- 800.515 --- #PBIB:2000.4 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:309H1713 --- #SBIB:316.334.1O443 --- Academic collection --- 096 Informatica --- 691 Informatiebeleid --- 740 Schoolinfrastructuur --- #KVHA:Computerondersteund taalonderwijs --- #KVHA:Onderwijstechnologie --- 371.31 --- 681.3 --- ICT --- 454.5 --- 454.52 --- Communicatietechnologie --- Informatietechnologie --- Leren --- Onderwijstechnologie --- Opleiding --- didactisch proces --- geprogrammeerde instructie --- media --- multimedia --- 37 --- 378 --- Computergestuurd onderwijs (teleleren) --- ICT-onderwijs --- Multimedia --- Onderwijs --- Onderwijshervormingen (onderwijsvernieuwing) --- 454.5 ) * ONDERWIJSTECHNOLOGIE --- 489.5 --- Technologie --- audiovisuele middelen (gez) --- behaviorisme --- communicatietechnologie --- computergestuurd onderwijs (gez) --- constructivisme --- electronic performance support systems (epss) --- geprogrammeerde instructie (gez) --- informatica --- informatieverwerking (gez) --- internet (gez) --- leermethoden (gez) --- leermiddelen (gez) --- onderwijs : technologie (ler) --- onderwijs en technologie --- onderwijsondersteuning --- pedagogiek (gez) --- sociaal-constructivisme --- verpleegkundige informatica (gez) --- ICT ; onderwijs --- Onderwijs en media --- 371.3 --- 450.4 --- Behaviorisme --- Constructivisme --- Multimediale onderwijsondersteuning --- Sociaal-constructivisme --- D30033.jpg --- Onderwijs en multimedia --- Onderwijs en technologie --- automatisering --- communicatie --- informatieverwerking --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- psychologie --- 800.515 Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- Computerondersteunend (taal)onderwijs. Computer Assisted Language Learning --- 67 --- 371 --- 371.6 --- Mediatechnologie: nieuwe toepassingen (abonnee-televisie, electronic mail, desk top publishing, virtuele realiteit...) --- Onderwijsgedrag: met behulp van leermachines --- Didactische werkvormen --- Computer. Informatica. Automatisering --- Onderwijs- en leermiddelen --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- ICT in het onderwijs --- Mediaopvoeding --- Communicatie --- Onderwijsmethoden --- Probleemgestuurd leren --- Automatisering --- 371.300 --- Onderwijsmethode


Book
De rechtspositieregeling van het personeel van de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap.
Authors: ---
ISBN: 9067169137 Year: 1995 Publisher: Diegem Kluwer

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het bijzonder decreet van 13.07.1994 houdende wijziging van het bijzonder decreet van 19.12.1988 betreffende de Autonome Raad van het Gemeenschapsonderwijs Decreet van 13.07.1994 betreffende de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap (BS, 31.08.1994)

Keywords

hogeschooldecreet --- beroepsuitoefening --- Teacher education. Teacher's profession --- lesgeven --- education --- HO (hoger onderwijs) --- personeelsstatuut --- onderwijs --- higher education --- School management --- arbeidsrecht --- Administrative law --- personeelsmanagement --- Higher education --- Social law. Labour law --- Flanders --- 378 --- 378.12 --- 349.2 --- 351.83/.84 --- #A9511A --- 35.07 --- 351.83 --- 371.13 --- 371.2 --- Vlaanderen --- 35.08 --- Recht ; personeel van de hogescholen in de Vlaamse Gemeenschap --- 37.08 --- 489.32 --- decreten --- hogescholen --- onderwijswetgeving --- personeel --- personeelsbeleid --- recht --- recht (wetgeving) --- 451.2 --- Personeelsbeleid (personeelsmanagement, personeelswerk) --- Recht (wetten) --- Sociaal recht (Sociale wetgeving, Arbeidsrecht) --- 451 --- 481.3 ) * ORGANISATIE - S.O. - BELGIë --- hogescholen : personeel (ler) --- pedagogiek (gez) --- Leraren en recht: hogescholen: Vlaanderen --- PHO --- Pedagogisch Hoger Onderwijs: statuut --- hogescholen: decreet --- HOBU --- schoolpersoneel --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoogleraren. Onderwijzend personeel hoger onderwijs. Wetenschappelijk corps; personeel; staf van universiteit --- Arbeidsrecht --- Sociaal recht --- Administratief recht --- Sociaal recht. Arbeidsrecht --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- Openbaar bestuur ; overheidspersoneel ; ambtenaren --- personeelsaangelegenheden. Personeel --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs) --- Politiek, wetgeving en organisatie --- 371.22 --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Lerarenopleiding --- Personeelsstatuut --- Hoger onderwijs --- naslagwerken --- statuut --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- naslagwerken. --- Vlaanderen. --- decreten. --- statuut. --- 351.83/.84 Sociaal recht --- 378.12 Hoogleraren. Onderwijzend personeel hoger onderwijs. Wetenschappelijk corps; personeel; staf van universiteit --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Naslagwerken. --- Onderwijs --- Decreten. --- Personeel --- Statuut. --- 481.3 ) * ORGANISATIE - S.O. - BELGIë --- België (Politiek, wetgeving en organisatie, hoger onderwijs)


Book
De schoolkwestie en de Guimardstraat : een historisch overzicht 1944 - 1988.
Author:
ISBN: 9020917765 9789020917765 Year: 1990 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

schoolstrijd --- History of education and educational sciences --- politiek --- onderwijs --- schoolpact --- anno 1900-1999 --- Belgium --- Belgique --- Belgique ; politique --- België --- België ; politiek --- Enseignement --- Onderwijs --- Education --- History --- Catholic Church --- Histoire --- Histoire politique --- Politique intérieure --- 37 <09> <493> --- -Education --- -#GGSB: Geschiedenis (Belgie) --- #GGSB: Onderwijs --- #gsdb8 --- Academic collection --- katholiek onderwijs --- onderwijspolitiek (x) --- onderwijssysteem --- overzicht --- schoolkwestie (x) --- vernieuwd secundair onderwijs (VSO) (x) --- 37.014 <493> --- #A91M1 --- 451.1 --- onderwijsgeschiedenis --- onderwijspolitiek --- schoolkwestie --- 683 --- Geschiedenis --- Onderwijsrecht --- Schoolstrijd --- 37.014 --- 371 --- 451.2 --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs --- Katholiek Onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Onderwijspolitiek (onderwijsbeleid) --- Schoolkwestie --- 451 --- 451.1 )* ONDERWIJSGESCHIEDENIS - BELGIË --- onderwijsbeleid --- onderwijshervormingen --- onderwijswetgeving --- pedagogiek (gez) --- Katholiek onderwijs --- recht, onderwijs --- school- en onderwijsproblematiek --- Onderwijs: geschiedenis: België --- geschiedenis --- Children --- Education, Primitive --- Education of children --- Human resource development --- Instruction --- Pedagogy --- Schooling --- Students --- Youth --- Civilization --- Learning and scholarship --- Mental discipline --- Schools --- Teaching --- Training --- Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- -History --- -onderwijsgeschiedenis - België --- Algemene sociologie --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Historische en vergelijkende pedagogiek --- Onderwijspolitiek: schoolpact --- Politieke geschiedenis --- handboeken en inleidingen --- Historische en vergelijkende pedagogiek. --- Onderwijspolitiek: schoolpact. --- Politieke geschiedenis. --- handboeken en inleidingen. --- 37 <09> <493> Geschiedenis van opvoeding en onderwijs--België --- 612 --- Muziekpedagogie: handboeken --- Handboeken en inleidingen. --- #GGSB: Geschiedenis (Belgie) --- onderwijsgeschiedenis - België --- Education and state --- 20th century --- Catholic schools --- Geschiedenis (Belgie) --- Church of Rome --- Roman Catholic Church --- Katholische Kirche --- Katolyt︠s︡ʹka t︠s︡erkva --- Römisch-Katholische Kirche --- Römische Kirche --- Ecclesia Catholica --- Eglise catholique --- Eglise catholique-romaine --- Katolicheskai︠a︡ t︠s︡erkovʹ --- Chiesa cattolica --- Iglesia Católica --- Kościół Katolicki --- Katolicki Kościół --- Kościół Rzymskokatolicki --- Nihon Katorikku Kyōkai --- Katholikē Ekklēsia --- Gereja Katolik --- Kenesiyah ha-Ḳatolit --- Kanisa Katoliki --- כנסיה הקתולית --- כנסייה הקתולית --- 가톨릭교 --- 천주교 --- Education - Belgium - History - 20th century. --- BELGIQUE --- ENSEIGNEMENT --- HISTOIRE --- 1951-1993 (BAUDOUIN I) --- POLITIQUE SCOLAIRE --- 20E SIECLE

Listing 1 - 7 of 7
Sort by