Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Drawing on interviews with hundreds of university professors co-curricular educators, administrators, and students from public and private colleges and universities across the United States, Douglas and Rhonda Hustedt Jacobsen demonstrate that religion is essential for the work of higher education in the 21st century.
Church and college --- Universities and colleges --- Religion. --- United States --- 268.226 --- 268.226 Catechese in hogere onderwijsvormen --- Catechese in hogere onderwijsvormen --- Religion
Choose an application
Handboek dat aangeeft waarom het noodzakelijk is dat het Nederlandse onderwijs zich omvormt tot samenlevingsgerichte scholen van de 21e eeuw.
Onderwijs en maatschappij --- Samenleving --- Basisonderwijs --- Burgerzin --- Onderwijsvernieuwing. --- Onderwijssociologie. --- onderwijsbeleid --- School management --- Didactic strategies --- onderwijsvormen --- samenleving --- burgerzin --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijssociologie
Choose an application
Het denken en werken vanuit onderwijsmodellen is voor iedereen die in het onderwijs werkt dagelijkse kost. Onderwijsontwikkelaars, docenten/trainers, onderwijsmanagers; een ieder zoekt naar het juiste model dat past bij zijn of haar situatie. Ook studenten van lerarenopleidingen, PABO's en onderwijskunde krijgen er tijdens hun studie mee te maken. Door het grote aanbod van modellen is het vooral voor deze studenten vaak lastig om het juiste model te kiezen, passend bij opdrachten en scripties. 75 Onderwijsmodellen is daarbij een handig hulpmiddel. De 75 modellen in het boek zijn schematisch weergegeven. Elk model wordt besproken aan de hand van vier punten: de essentie van het model, de toepassing van het model in de praktijk, het beoogde resultaat en de aandachtspunten. Afsluitend zijn een aantal verwijzingen naar websites en/of literatuur over het model opgenomen. De gekozen modellen zijn reeds beproefd of veelbelovend. 75 Onderwijsmodellen is niet alleen voor studenten een handig hulpmiddel, het biedt ook in de praktijk een compact naslagwerk voor de toepassing van onderwijsmodellen. Handige zoekindexen zijn in het boek opgenomen, waaronder een speciaal gerelateerd aan de zeven competenties zoals de lerarenopleidingen die hanteren. Deze uitgave wordt ondersteund door een website. Hierop staan handige tools voor het invullen van modellen. Bovendien kunnen de bewerkbare figuren van de modellen als PowerPointpresentaties worden gedownload. Docenten vinden ondersteunend materiaal op de website.
Onderwijsleermodellen. --- onderwijsvernieuwing --- School management --- onderwijsvormen --- onderwijsmethoden --- didactiek --- didactische modellen --- leerprocessen --- 450.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Onderwijskunde --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Onderwijsleermodellen --- (zie ook: Pedagogiek) --- Onderwijsmodellen --- Hoger onderwijs --- Lerarenopleiding --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- onderwijsmodellen --- Onderwijsmodel
Choose an application
Deze brochure vertelt het verhaal van de Meanderschool te Arnhem, waar dit soort onderwijs wordt gegeven. Het is vooral een praktisch verhaal waarin niet allen de rol van de drukpersbij het leren lezen en het overige taalonderwijs wordt beschreven, maar ook zaken aan de orde komen als wereloriëntatie, de kring en de muurkrant. Het is ook het verhaal waarin de achtergronden van het Freinetonderwijs worden belicht. Overigens de Freinetschool bestaat niet; dit boekje wil alleenbeschrijven hoe de ideeën van de Franse onderwijshervormer Célestin Freinet op de Meanderschool vorm hebben gekregen.
Freinet, C. --- Opvoedkunde --- Pédagogie --- Freinetonderwijs --- Celestine Freinet --- 453.4 --- Célestine Freinet --- onderwijs --- Freinet, Célestin --- Freinetscholen --- Methodescholen --- Freinet, C. (Freinetschool) --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Freinetonderwijs, institutionele pedagogiek --- onderwijsvormen --- Educational systems. Teaching systems
Choose an application
Op 6 juli 2019 overleed Jan Devos. Naast een lieve echtgenoot en een trotse vader was hij ook een erg gewaardeerde pedagoog. Hoewel Freinet erg bekend is (Peut-être trop, parce que sûrement mal, citeert Jan), was Jan één van de weinigen die het werk van Freinet met zo veel diepgang doorgrondt. Eerder publiceerde hij ?De visie van Freinet?.In juni 2019 legde Jan Devos zijn proefschrift neer. Daarin combineert hij zijn grondige kennis over Freinet op een meesterlijke wijze (de wijze van een meester) met actueel onderzoek over de manier waarop de freinetpedagogiek zich in Vlaanderen ontwikkelde en verspreidde en hoe leraren daar vandaag over denken. Hij levert daarmee niet alleen een belangrijke bijdrage tot de pedagogiek als academische wetenschap, maar hij houdt de freinetpedagogiek ook een boeiende spiegel voor die aanzet tot reflectie.Jan Devos wordt heel erg gemist, als mens en als pedagoog. Maar met dit boek wordt zijn intellectueel legaat geëerd en gedeeld met velen. Of zoals Jan het zelf zou zeggen, met het Afrikaanse spreekwoord: ?Seul on va plus vite, ensemble on va plus loin?. Dit boek getuigt van de schoonheid en de wijsheid van zijn werk en biedt de kracht om het verder te zetten.Prof. dr. Michel VandenbroeckBron: https://gompel-svacina.eu/product/freinet-in-vlaanderen-oorsprong-appropriatie-en-actuele-vertogen-van-de-freinetpedagogiek/
Freinet, Célestin --- Freinetonderwijs --- Vlaanderen --- Sociology of education --- Didactic strategies --- Educational systems. Teaching systems --- Teaching --- Educational sciences --- onderwijsvormen --- pedagogiek --- alternatief onderwijs --- Freinet --- Emigratie --- Freinetonderwijs ; Vlaanderen --- Celestine Freinet --- Alternatief onderwijs --- 453.4 --- Freinet, Techniques de
Choose an application
Ouders wensen het beste voor hun kinderen. In de schaduw van het reguliere onderwijs gaan ze op zoek naar extra vormingskansen: soms als remediëring om de leerachterstand van hun kind in te perken, soms als bijkomende uitdaging. In enkele gevallen zelfs als plaatsvervanging voor de gewone school. Dat is vandaag al een gangbare praktijk in een aantal Aziatische landen. Schoolse competitie en prestatiedrang vormen er de grondtoon van het dagelijkse kinderleven. In Vlaanderen loopt het alsnog niet zo?n vaart. Het vertrouwen in ons onderwijs is nog zeer groot. Maar de druk voor betere schoolprestaties ? zowel van het individu als van het systeem ? wordt sterk opgevoerd. We stelden ons de vraag of er ook bij ons een tendens is om meer onderwijs buiten de school(m)uren en dus buiten het regulier leerplichtonderwijs te zoeken. En als er zo?n tendens is: - Waarover gaat het dan? - Wie organiseert het? Wie neemt eraan deel? - Wat is de kwaliteit van die initiatieven? Vormen zij een concurrentie voor onze scholen? - Hoe gaan we daar als regulier onderwijs mee om? - Moeten we terugplooien op een basis- of standaardcurriculum, en andere leergebieden of domeinen overlaten aan deze nieuwe vormen van onderwijs? - ?Met als hamvraag: doet dit geen afbreuk aan het streven naar (kwaliteitsvol) onderwijs voor élk kind? Of zijn er toch voordelen verbonden aan bijkomende instructiemogelijkheden buiten het regulier onderwijssysteem? Dit boek wil een verkennende aanzet geven om directies, leraren, en allen die met onderwijs begaan zijn, te wijzen op het fenomeen van onderwijs buiten de school(m)uren. En hoe we hieromtrent een beleid moeten voeren. (flaptekst)
School management --- Didactic strategies --- schoolbeleid --- onderwijsvormen --- schoolorganisatie --- brede school --- buitenschools onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- Hulpverlening --- Buitenschools leren --- Bijles --- Flexibiliteit --- Huiswerk --- Huiswerkbegeleiding --- Huiswerkbeleid --- STEM (Science Technology Engineering Maths) --- Zomerschool --- Schoolprestatie --- Inclusief onderwijs --- ICT-integratie --- Examencommissie --- Techniekonderwijs --- Onderwijskansen --- Gelijke onderwijskansen
Choose an application
Veel scholen lopen binnen de huidige organisatie van het onderwijs tegen grenzen aan. Hoe kun je passend onderwijs bieden en voldoende differentiëren in een traditionele jaarklas? Hoe ga je om met het lerarentekort? Hoe geef je leraren een minder geïsoleerde positie?De sterk veranderde samenleving lijkt te vragen om een andere inrichting van het onderwijs. Diverse basisscholen en kindcentra kiezen er daarom voor om hun organisatie te ontschotten: de jaarklassen maken plaats voor grotere eenheden. Kinderen leren binnen deze unit en groeien daar in hun zelfstandigheid. Een team van onderwijskrachten is samen verantwoordelijk voor de ontwikkeling van alle kinderen.De auteurs van dit boek zijn al jaren nauw betrokken bij deze onderwijsvernieuwing, die vorm kreeg in de projecten TOM en SlimFit. In dit boek tekenen ze de resultaten en ervaringen van de scholen op. Wat zijn de belangrijkste aspecten van unitonderwijs, waar moet je op letten als je anders wilt organiseren en hoe begin je? Naast inzichten uit de praktijk bevat dit boek ook praktische tips en een gedegen theoretische onderbouwing.(https://shop.bazalt.nl/leren-anders-organiseren)
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijsvormen --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- onderwijsopvattingen --- onderwijsorganisatie --- klassen --- Graadklassen --- Groepering van leerlingen --- Basisonderwijs --- Klasgroepen --- Onderwijsorganisatie --- Schoolontwikkeling --- Onderwijsvernieuwing --- Jaarklassensysteem --- Klasdoorbrekend werken --- Unitonderwijs --- graadklassen --- Klasoverschrijdend werken
Choose an application
Als schoolteams en zorgprofessionals breken we ons het hoofd over hoe we het best omgaan met superdiverse klasgroepen. Hoe kunnen we voldoende aandacht geven aan diversiteit? Hoe houden we het overzicht over alle zorgen en behoeften en kunnen we tegelijk elke leerling laten groeien? Hoe kunnen we zorg blijven dragen voor onze leerlingen en onszelf, voorbij de berg administratie en verplichtingen?Gelukkig is het antwoord eenvoudiger dan het vraagstuk en hebben we ieder al de nodige bouwstenen in ons arsenaal om een stevige basis te leggen. Tijd om te gaan bouwen dus.In dit boek brengt Debbie Van Luchem zes bouwstenen samen waarmee we deze uitdagingen veerkrachtig aankunnen. Ze licht elke bouwsteen kort toe, ruimt enkele misvattingen uit de weg en geeft tools om met mildheid te leren reflecteren. Daarna lijst ze per hoofdstuk een heleboel praktische tips en tricks op voor zowel leraren en zorgverleners maar evengoed voor directies en beleidsteams in het basisonderwijs. Ten slotte geeft ze leestips mee voor wie zich wil verdiepen. Samen verleggen we één steen per keer.https://www.pelckmansuitgevers.be/het-verschil-maken-in-de-klas.html
Basisonderwijs --- Diversiteit --- Affective and dynamic functions --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- interculturaliteit --- schoolklimaat --- pedagogisch klimaat --- onderwijsvormen --- onderwijsfilosofie --- levenskwaliteit --- systeemdenken --- onderwijssociologie --- burgerschap --- onderwijsmethoden --- culturele diversiteit --- leraren-leerling relatie --- socio-emotionele ontwikkeling --- Onderwijs. --- Superdiversiteit --- Inclusief onderwijs --- Meertaligheid
Choose an application
This publication assumes that the modern context of plurality requires universities and higher education to support studying plural religious traditions in depth, giving due consideration to plural religious and secular perspectives, and providing opportunities for interaction between them. There are various ways to realise these aims. Success may be supported (or hindered) by various structures and concepts prevalent in universities or by different schools of thought on the nature of religions, on their relation to each other, and on their place in society. Religions and theologies can be studied in parallel, in cooperation, in dialogue, or through integrative approaches. The differing theoretical positions and contextual conditions (institutional, social, political) within which (inter)religious learning takes place are an important focus of this publication, both for the possibilities they open up and the limitations they pose. This publication builds on the presentations and discussions of scholars participating at a conference at the University of Hamburg in December 2018, with some additional contributions from others in the field who were unable to attend in person.
268.76 --- 268.226 --- 268.226 Catechese in hogere onderwijsvormen --- Catechese in hogere onderwijsvormen --- 268.76 Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Niet-christelijke godsdiensten en catechese --- Religious pluralism --- Theology --- Religions --- Dialogue --- Study and teaching (Higher) --- History --- Relations. --- Religious aspects. --- Religious pluralism - Study and teaching (Higher) - Europe - History - 21st century. --- Theology - Study and teaching (Higher) - Europe - History - 21st century. --- Religions - Relations. --- Dialogue - Religious aspects. --- diversity --- religion --- interreligious --- plurality --- Interreligious Dialogue --- Islam --- higher education --- interfaith --- Diversität --- Religion --- Pluralisierung --- Interreligiösität --- dialogischer Religionsunterricht --- Hochschule --- Universität --- Theologie --- Religionspädagogik --- Bildungsmanagement
Choose an application
Vergelijken van onderwijssystemen is een systematische inleiding in de camparatieve pedagogiek en geeft een staalkaart van de diverse stromingen die we bij het vergelijken van onderwijssystemen kunnen terugvinden. Daarbij wordt een duidelijk onderscheid gemaakt tussen vergelijkingen met een beperkte context en contextrijke vergelijkingen. Bij de eerste gaat het dan om vergelijkende studies op basis van indicatoren en benchmarks of ook om classificaties van onderwijssystemen, zoals ISCED en diverse classificatiesystemen die binnen Europa ingang vinden (Europees raamwerk voor kwalificaties, Europees referentiekader voor talen...). Dit boek biedt ook een overzicht van de bevoorrechte thema's uit het vergelijeknd onderzoek, telkens ruim geïllustreerd met voorbeelden. Er worden ook een drietal belangrijke denkschema's voorgesteld waarop vergelijkende studies gebaseerd kunnen worden, met name de rationaliteitentheorie, het systeemdenken en het relatieassenmodel van Wielemans. Het boek bevat ook een overzichtelijke schets van de onderwijssystemen in Duitsland, Engeland, Frankrijk en Nederland. (Bron: covertekst)
Onderwijs. --- Opvoedkunde. --- onderwijsvormen --- vergelijkende pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- Higher education --- Educational systems. Teaching systems --- Comparative education --- Enseignement Onderwijs --- onderwijskunde --- pedagogiek --- 452.2 --- Duitsland --- Europa --- Frankrijk --- Nederland --- Opvoedkunde (Pedagogiek) --- Verenigd Koninkrijk --- Vergelijkende pedagogiek --- classificatie --- onderwijssystemen --- 112074.jpg --- Onderwijs ; EU --- Vergelijkende pedagogie --- Onderwijs overige landen, organisatie --- 452.2 Politiek, wetgeving en organisatie --- Onderwijs --- Onderwijssystemen --- Pedagogiek --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Listing 1 - 10 of 26 | << page >> |
Sort by
|